LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Sahri »

Ik had iets besteld bij themountain.com en een kortingscode gebruikt zodat ik onder de €22 exclusief verzenden zou komen en dus geen inklaringskosten hoefde te betalen. Echter, PostNL rekende dus wel degelijk inklaringskosten. Een naaistreek als je het mij vraagt want je dient zulke bedragen te betalen als het betaalde bedrag -exclusief verzendkosten- boven de €22 is, niet als de waarde meer dan €22 euro is want anders geef je andere partijen teveel ruimte om te lopen sjoemelen, wat dus ook gebeurd is. Zijn hier nog andere mensen die door dit soort praktijken meer kwijt waren dan verwacht?

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Methusalah »

Inklaringskosten komen meer bij de douane vandaan aangezien zij de controle doen. Postnl heeft daar niet veel over te zeggen.

Ik vermoed dat het hier mee te maken heeft want het gaat wel degelijk om de waarde en niet de verzendkosten:

De Chinese webshops zetten altijd de waarde van uw bestelling op het pakket (in mijn ervaring staat er regelmatig een lagere waarde op om de inklaringskosten te beperken) maar de Douane stelt zelf de waarde vast van uw pakket. Dat doen ze op basis van grondslagen die zijn vastgelegd in het Communautair Douanewetboek. Stel u bestelt een product van 35 euro en deze wordt er door de douane middels een steekproef uitgepikt dan vindt er eerst een waardering plaats. Uitgaande van dezelfde 35 euro, betaalt u aan de postbode nog een extra bedrag van 20,35 aan inklaringskosten (dit bedrag is opgebouwd uit 13 euro aan Douane inklaring door PostNL en 7,35 euro aan BTW). Hiermee komen de totale kosten van uw aankoop dus op 55,35 te liggen en dat kan een flinke teleurstelling zijn, wanneer u daar niet op had gerekend. Na het lezen van deze informatie kan het nog steeds een teleurstelling zijn, maar geen verrassing!


Als ze inderdaad naar de waarde hebben gekeken, dan gaat een kortingscode daar niets aan veranderen helaas.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is een hardnekkig misverstand dat de douane de inklaring doet. Dit is uitbesteed aan de vervoerder. In dit geval PostNL.

De vervoerder rekent hiervoor inklaringskosten die de ontvanger van het pakket betaalt.

De waarde van het pakket wordt bepaald door het betaalde totaalbedrag inclusief verzendkosten én kortingen.

Sahri hoeft niets te betalen. Bezwaar maken dus.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 16 jul 2020 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Methusalah »

Bob Schurkjens schreef:
16 jul 2020 11:28
Het is een hardnekkig misverstand dat de douane de inklaring doet. Dit is uitbesteed aan de vervoerder. In dit geval PostNL.

De vervoerder rekent hiervoor inklaringskosten die de ontvanger van het pakket betaalt.

Ga jij het even aan de overheid vertellen dat ze verkeerd zitten? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijn-pakket

De rekening kan misschien via PostNL komen, het is de douane die om de vergoeding vraagt en een deel is idd voor de vervoerder.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door hebra98 »

Voor invoerrechten en inklaring kosten moet u het daadwerkelijk betaalde bedrag verhogen met de verzendkosten. (deze tellen mee)
Komt dit totaal boven de grens van € 22,- kan er invoerrechten + € 6,- (zover ik me herinner) inklaringskosten berekend worden.
Dan betekend dat, als u kunt aantonen dat uw aankoop totaal niet boven de €22,- uitkomt, u gelijk heeft.
Als dat wel zo is heeft u helaas een keer pech gehad.
Want het komt ook regelmatig voor dat het totaal bedrag hoger is maar er geen invoerrechten en inklaring berekend worden.

Dit maakt het volgende natuurlijk vreemd maar ook logisch voor een koper.
Als ik bij AliEx dingen bestel en van hetzelfde 2 stuks nodig heb, wil ik er nog wel eens voor kiezen deze beide los te kopen.
(zeker als ze gratis verzonden worden)
Dan is de zending twee maal onder de € 22,- maar gingen samen wel erboven zitten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Methusalah schreef:
16 jul 2020 11:36
Bob Schurkjens schreef:
16 jul 2020 11:28
Het is een hardnekkig misverstand dat de douane de inklaring doet. Dit is uitbesteed aan de vervoerder. In dit geval PostNL.

De vervoerder rekent hiervoor inklaringskosten die de ontvanger van het pakket betaalt.

Ga jij het even aan de overheid vertellen dat ze verkeerd zitten? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijn-pakket

De rekening kan misschien via PostNL komen, het is de douane die om de vergoeding vraagt en een deel is idd voor de vervoerder.
De Overheid zit niet verkeerd. U zit verkeerd met uw uitleg. Begrijpt u het woord "uitbesteden" dan niet?

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Methusalah »

Bob Schurkjens schreef:
16 jul 2020 11:48
Methusalah schreef:
16 jul 2020 11:36
Bob Schurkjens schreef:
16 jul 2020 11:28
Het is een hardnekkig misverstand dat de douane de inklaring doet. Dit is uitbesteed aan de vervoerder. In dit geval PostNL.

De vervoerder rekent hiervoor inklaringskosten die de ontvanger van het pakket betaalt.

Ga jij het even aan de overheid vertellen dat ze verkeerd zitten? https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijn-pakket

De rekening kan misschien via PostNL komen, het is de douane die om de vergoeding vraagt en een deel is idd voor de vervoerder.
De Overheid zit niet verkeerd. U zit verkeerd met uw uitleg. Begrijpt u het woord "uitbesteden" dan niet?

Als Ziggo het factureren uitbesteed aan een ander bedrijf, dan betaal ik nog steeds aan Ziggo en het is nog steeds Ziggo die de kosten bepaalt. Ik gaf aan dat de kosten bij de douane vandaan komen en dat is ook gewoon zo. Jij zegt dat dat niet zo is omdat postnl het uitvoert. Dat zijn twee verschillende dingen. Van de postnl website:

Wanneer je een pakket ontvangt vanuit een land buiten de Europese Unie, heft de douane hierover belasting en invoerrechten. Dit ligt vast in de wet. Onder toezicht van de douane voert PostNL deze inklaring uit. Je kunt deze kosten betalen door zelf naar een PostNL-punt te komen en af te rekenen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

OK, u begrijpt het woord "uitbesteden" dus niet. U begrijpt het begrip "inklaringskosten" ook niet. Discussie hierbij gesloten.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door hebra98 »

Wellicht is het beter de begrijpen als je weet dat postnl een machtiging heeft van de douane om zelfstandig inklaringen te doen.
Ze maken het invoeren alleen wel iets duurder omdat er inklaringskosten bijkomen.
Natuurlijk moeten ze de invoerrechten afdragen en alleen de inklaringskosten zijn voor postnl.

mh73

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door mh73 »

TS heeft het over de waarde exclusief verzendkosten. Aangezien de inklaringskosten over het bedrag gaan inclusief verzendkosten zijn de inklaringskosten waarschijnlijk terecht.
Een misverstand.

Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Sahri »

hebra98 schreef:
16 jul 2020 11:39
Voor invoerrechten en inklaring kosten moet u het daadwerkelijk betaalde bedrag verhogen met de verzendkosten. (deze tellen mee)
Komt dit totaal boven de grens van € 22,- kan er invoerrechten + € 6,- (zover ik me herinner) inklaringskosten berekend worden.
Dan betekend dat, als u kunt aantonen dat uw aankoop totaal niet boven de €22,- uitkomt, u gelijk heeft.
Als dat wel zo is heeft u helaas een keer pech gehad.
Want het komt ook regelmatig voor dat het totaal bedrag hoger is maar er geen invoerrechten en inklaring berekend worden.
Dat is je reinste onzin! De verzendkosten mogen NOOIT OF TE NIMMER meegeteld worden! Wordt anders wel een leuke melkkoe zo voor de staat want dan komt het bedrag nagenoeg altijd boven de €22, zeker als je iets bestelt vanuit de VS.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door hebra98 »

Sahri schreef:
16 jul 2020 16:46
hebra98 schreef:
16 jul 2020 11:39
Voor invoerrechten en inklaring kosten moet u het daadwerkelijk betaalde bedrag verhogen met de verzendkosten. (deze tellen mee)
Komt dit totaal boven de grens van € 22,- kan er invoerrechten + € 6,- (zover ik me herinner) inklaringskosten berekend worden.
Dan betekend dat, als u kunt aantonen dat uw aankoop totaal niet boven de €22,- uitkomt, u gelijk heeft.
Als dat wel zo is heeft u helaas een keer pech gehad.
Want het komt ook regelmatig voor dat het totaal bedrag hoger is maar er geen invoerrechten en inklaring berekend worden.
Dat is je reinste onzin! De verzendkosten mogen NOOIT OF TE NIMMER meegeteld worden! Wordt anders wel een leuke melkkoe zo voor de staat want dan komt het bedrag nagenoeg altijd boven de €22, zeker als je iets bestelt vanuit de VS.
>>
Nog even nagekeken en tot € 22,- is het alleen de waarde van de goederen.
Boven de €22,- worden ook verzending en verzekering meegenomen en betaal je soms invoerrechten.
Btw betaal je dan over aankoopbedrag, verzekering en invoerrechten.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... se-webshop
En de vervolgpagina:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ijn-pakket

Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Sahri »

mh73 schreef:
16 jul 2020 14:20
TS heeft het over de waarde exclusief verzendkosten. Aangezien de inklaringskosten over het bedrag gaan inclusief verzendkosten zijn de inklaringskosten waarschijnlijk terecht.
Een misverstand.
Nee, de btw is berekend over de retail waarde van het product ($25), niet over het totaalbedrag ($30,50). Ik moet €17,67 betalen, dat is dus €13,00 inklaringskosten + €4,67 btw. Als ik de btw bereken over die $30,50 (omgerekend ~€26,68 op basis van de huidige koers van de dollar) dan kom ik op een hoger bedrag uit dan wanneer ik de btw bereken over die $25,00 (omgerekend ~€21,87, wat neerkomt op €4,59 btw)
Maar ik had een kortingscode die me 30% korting gaf wat neerkwam op een bedrag van $7,50 dus $25 - $7,50 = $17,50 dus die inklaringskosten + btw zijn gewoon onterecht want de verzender heeft een verkeerd bedrag ingevuld.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door lordi »

Wat betreft de gebruikte wisselkoers kunt u kijken op:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... selkoersen
Als ik de wisselkoersen van Juni en Juli bekijk dan kom ik voor USD 25 uit op EUR 22,81 resp. EUR 22,25.

Dat de verzender een verkeerd bedrag heeft ingevuld op de declaratie is PostNL niet aan te rekenen, zij gaan in dit geval uit van USD 25 en dan zijn de kosten terecht.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En was als er straks erg veel goederen voor €15,- worden aangeboden met €10,- verzendkosten terwijl het nu €25,- is met gratis verzenden? Daarom beslissen ze of de opgave juiste bedrag heeft, ze zien nooit de betaling maar ingevulde.

De Douane mag controleren en bij twijfel anders dan geschreven beslissen.
Zo is eerst een Cadeau bon kopen om onder de €22,- te blijven niet meer rendabel zoals ook al langs is gekomen.
Een Artikel van €14,- + Cadeaubon €12,- is gewoon €26,- waard dus invoerrechten.

Hetzelfde probleem komt vaak bij opruiming voor, ondanks de korting, rekenen ze de oude prijs vaak nog.
De Douane mag zelf de echte waarde vast stellen en dat risico loopt iedereen met elders iets kopen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Sahri schreef:
16 jul 2020 17:20
mh73 schreef:
16 jul 2020 14:20
TS heeft het over de waarde exclusief verzendkosten. Aangezien de inklaringskosten over het bedrag gaan inclusief verzendkosten zijn de inklaringskosten waarschijnlijk terecht.
Een misverstand.
Nee, de btw is berekend over de retail waarde van het product ($25), niet over het totaalbedrag ($30,50). Ik moet €17,67 betalen, dat is dus €13,00 inklaringskosten + €4,67 btw. Als ik de btw bereken over die $30,50 (omgerekend ~€26,68 op basis van de huidige koers van de dollar) dan kom ik op een hoger bedrag uit dan wanneer ik de btw bereken over die $25,00 (omgerekend ~€21,87, wat neerkomt op €4,59 btw)
Maar ik had een kortingscode die me 30% korting gaf wat neerkwam op een bedrag van $7,50 dus $25 - $7,50 = $17,50 dus die inklaringskosten + btw zijn gewoon onterecht want de verzender heeft een verkeerd bedrag ingevuld.
De belastingdienst zegt dat de waarde van het artikel minder dan €22 moet zijn.
Als jij een korting krijgt van 30% verandert de waarde niet. Die blijft $25 = €22,24 (gelet op de €4,67 BTW).
Niet perse dat ik dat vind, maar de belastingdienst (hun advocaten) zouden er best eens op die manier tegen aan kunnen kijken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De advocaten van de belastingdienst. Ja ja...

DeZevendeHenk
Berichten: 789
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

De verzender geeft de waarde toch aan, wat staat er dan ingevuld door de verzender?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Sahri schreef:
16 jul 2020 17:20
Nee, de btw is berekend over de retail waarde van het product ($25), niet over het totaalbedrag ($30,50).
De invoerwaarde gaat ook over de waarde en niet over wat jij werkelijk betaald (incl korting).

Dus PostNL rekende terecht inklaringskosten, zij kijken namelijk naar de waarde die op het pakket is weergegeven of welke jij doorgeeft via de factuur en kortingen tellen niet mee. Die maken het product niet opeens minder waard.

Arizonakid
Berichten: 1124
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: PostNL rekent onterecht inklaringskosten

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Klassieke fout, de WAARDE van een artikel is bepalend, NIET de aankoopprijs. Ja eer genoeg terechte kosten dus.

Gesloten