LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegging energielevering door een derde

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik hoop niet dat u er achteraf achter komt dat er toch dingen anders zijn.
Het maandbedrag is een voorschot en zegt namelijk niets over de kosten per m3 gas en Kwh stroom.
Dat merkt u pas bij de jaaropgave als met nieuwe waardes wordt gerekend.
Ik hoop dat alles gelijk is gebleven, of wellicht goedkoper is geworden. :D
Misschien goed even te controleren als u het nieuwe contract ontvangt?

JulianaButler
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mei 2020 13:57

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door JulianaButler »

hebra98 schreef:
18 jul 2020 15:17
Ik hoop niet dat u er achteraf achter komt dat er toch dingen anders zijn.
Het maandbedrag is een voorschot en zegt namelijk niets over de kosten per m3 gas en Kwh stroom.
Dat merkt u pas bij de jaaropgave als met nieuwe waardes wordt gerekend.
Ik hoop dat alles gelijk is gebleven, of wellicht goedkoper is geworden. :D
Misschien goed even te controleren als u het nieuwe contract ontvangt?
Alles is nu goed, heb mijn geld terug waar ik recht op heb, en ben inmiddels een autoriteit op het gebied van verbruik gas en stroom :lol: :roll: Maar dank je wel voor het advies; je moet zeker alles nakijken en dubbel checken en nogmaals niet opgeven, want het is een taaie strijd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik vraag me af waarom dit gebeurt is en ik denk hier wel een verklaring voor te hebben.
Ik geloof alleen niet dat er iemand interesse heeft voor mijn verhaal.

JulianaButler
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mei 2020 13:57

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door JulianaButler »

hebra98 schreef:
18 jul 2020 15:45
Ik vraag me af waarom dit gebeurt is en ik denk hier wel een verklaring voor te hebben.
Ik geloof alleen niet dat er iemand interesse heeft voor mijn verhaal.
Ik zou je verhaal graag willen weten. Wil je het hier delen of anders via een privébericht?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door hebra98 »

Uiteraard is dit verhaal een speculatie over hoe en waarom dit is verklaarbaar zou zijn.
En natuurlijk zal het gezien worden als complot theorie, maar ik kom zo snel maar op één logische conclusie uit.
-------
Dit lijkt niet een foutje maar een opzettelijke actie met een bepaald doel voor ogen.
Ik denk niet dat één van beide betrokken energie bedrijven hier een hand in hebben, want de informatie is niet volledig(er) of correct.
Ik denk ook niet dat het een bekende is, want dan verwacht ik dat ieder geval de naam correct is en alleen het rekeningnummer fout.
Dan vraag ik mij af, wie kan hier voordeel uit halen en er dus wellicht iets aan verdienen als je beseft welke informatie correct was.
Het adres, huisnummer en postcode. (eenvoudig verkrijgbare informatie)

Nu, stel:
Als dit een fraudemogelijkheid is om commissie te verdienen aan het overzetten van klanten naar een andere energie leverancier.
Als je een betaling krijgt als je een nieuwe klant aanbrengt, dan zou dit zomaar kunnen gebeuren.
En dan heb je aan beperkte informatie genoeg, maar heb je ook niet alle informatie.

Maar dan:
Lijkt het mij dat de nieuwe energie leverancier zou kunnen weten wie deze klant heeft aangebracht en hier dus actie op kunnen ondernemen. Uiteraard weet ik niet of het "aanbrengen van klant" volledig geregistreerd wordt.

Dit alleen kan ik zo snel bedenken waarom er een logica kan zijn waarom iemand wordt "over gezet naar een andere energie leverancier", zonder dat deze klant dit weet i.c.m. de verkeerde informatie als naam en rekeningnummer.

En als het heel veel gebeurt, heeft wellicht iemand een manier gevonden om geld te verdienen aan de commissie?

JulianaButler
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mei 2020 13:57

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door JulianaButler »

hebra98 schreef:
18 jul 2020 16:25
Uiteraard is dit verhaal een speculatie over hoe en waarom dit is verklaarbaar zou zijn.
En natuurlijk zal het gezien worden als complot theorie, maar ik kom zo snel maar op één logische conclusie uit.
-------
Dit lijkt niet een foutje maar een opzettelijke actie met een bepaald doel voor ogen.

Ik kan dit gevoel ook niet van me afschudden. Met name vanwege de lange periode om het te herstellen, al vanaf het eerste moment wist men mij te vertellen dat het 6 tot 8 weken zou kunnen duren (ontmoedigingsbeleid?).

Ik denk niet dat één van beide betrokken energie bedrijven hier een hand in hebben, want de informatie is niet volledig(er) of correct.
Ik denk ook niet dat het een bekende is, want dan verwacht ik dat ieder geval de naam correct is en alleen het rekeningnummer fout.
Dan vraag ik mij af, wie kan hier voordeel uit halen en er dus wellicht iets aan verdienen als je beseft welke informatie correct was.
Het adres, huisnummer en postcode. (eenvoudig verkrijgbare informatie)

Het is inderdaad sowieso geen bekende; ik geloof dat ook niet.

Nu, stel:
Als dit een fraudemogelijkheid is om commissie te verdienen aan het overzetten van klanten naar een andere energie leverancier.
Als je een betaling krijgt als je een nieuwe klant aanbrengt, dan zou dit zomaar kunnen gebeuren.
En dan heb je aan beperkte informatie genoeg, maar heb je ook niet alle informatie.

Maar dan:
Lijkt het mij dat de nieuwe energie leverancier zou kunnen weten wie deze klant heeft aangebracht en hier dus actie op kunnen ondernemen. Uiteraard weet ik niet of het "aanbrengen van klant" volledig geregistreerd wordt.

Dit alleen kan ik zo snel bedenken waarom er een logica kan zijn waarom iemand wordt "over gezet naar een andere energie leverancier", zonder dat deze klant dit weet i.c.m. de verkeerde informatie als naam en rekeningnummer.

Ik denk niet dat de nieuwe leverancier willekeurig adressen in hun systeem zetten, om zo nieuwe klanten te vergaren, maar denk ik eerder aan de zogenaamde tussenpersonen die op commissie werken. In hoeverre dit door energieleveranciers wordt gecontroleerd of achteraf met de tussenpersonen wordt besproken, weet ik niet, maar ik begrijp wel dat de nieuwe leverancier bepaalde kosten moet betalen aan de oude leverancier. Dus het zal geen actie van de leverancier zijn, maar eerder van degene die afhankelijk van de commissie is voor het aandragen van nieuwe klanten.

En als het heel veel gebeurt, heeft wellicht iemand een manier gevonden om geld te verdienen aan de commissie?
Wie weet hoeveel mensen het laten voor wat het is. Het maandbedrag bij de nieuwe leverancier was hoger, maar niet schrikbarend hoger. Mensen hebben andere dingen aan hun hoofd, weten niet dat er iets niet goed gaat, en iemand krijgt gewoon z'n commissie. Ik las laatst nog over iemand die al maandenlang een incasso betaalt van één of andere abonnement, die ze blijkbaar per ongeluk zijn aangegaan. Je hoeft niet op elke komma en punt te letten, om meegesleept te worden met de drukte van de dag en voordat je het weet, heb je een nieuwe energieleverancier.

Kortom, absoluut geen complottheorie maar het is ook voor mijn gevoel zeker geen "oeps, per ongeluk" gebeurtenis. Wat mij ook opvalt, en dat past ook in dit straatje, is dat ik bij beide leveranciers een bepaalde luchtige reactie proefde. Welwillendheid om het op te lossen, ja, maar voor de rest geen enkele intentie om dit soort ervaringen voor de toekomst te ontwijken.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat het belangrijk kan zijn op dit eens meer aandacht te geven, alleen kan ik dit niet en heb zelf al een projectje lopen.
En ik ben natuurlijk (nog) niet gedupeerd.
Want de toch wel laconieke houding van energie leveranciers en de melding dat het wel vaker / vaak voorkomt kan inderdaad duiden op een slinkse manier om mensen in problemen te werken voor eigen gewin.
En dan is er dus een hele slinkse manier van oplichting in het spel.

JulianaButler
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mei 2020 13:57

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door JulianaButler »

hebra98 schreef:
18 jul 2020 17:09
Ik denk dat het belangrijk kan zijn op dit eens meer aandacht te geven, alleen kan ik dit niet en heb zelf al een projectje lopen.
En ik ben natuurlijk (nog) niet gedupeerd.
Want de toch wel laconieke houding van energie leveranciers en de melding dat het wel vaker / vaak voorkomt kan inderdaad duiden op een slinkse manier om mensen in problemen te werken voor eigen gewin.
En dan is er dus een hele slinkse manier van oplichting in het spel.
Ik heb het ook nog niet losgelaten; ben blij dat het nu eindelijk is afgerond maar het broeit nog ergens diep van binnen. Ik ben ook blij dat jij je inzichten hebt gedeeld, want dat bevestigt mijn gevoel. Maar dat lees je nu ook bijvoorbeeld over mensen die een vakantie / vlucht boeken en vervolgens binnen een paar dagen (ik las ergens zelfs binnen een paar uur) een mail krijgen, dat het is geannuleerd en dat ze dan een voucher krijgen (in plaats van geld terug). De consument is "beschermd in de wet" maar valt ten prooi aan de commissie cowboys die aan hun target moeten voldoen en daarvoor moet je inderdaad heel slinks zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Opzegging energielevering door een derde

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Beide bedrijven weten van niets.

De medewerkers lossen het op en hoe mogen ze vaak zelf bepalen helaas....
Ik denk dat deze beide bedrijven nooit meer aan U en vele familie van U mogen leveren als we de namen weten.

Helaas is tegen fout ingevulde formulieren weinig te doen... het kan en dat uitzoeken koste veel tijd en ze willen zo snel mogelijk een probleem oplossen, al kosten genoeg voor hun voor aan en afmelden.

Gesloten