LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Ghostrider-NL
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2020 21:31

Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Ghostrider-NL »

Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar een nieuwbouwhuis gekocht. Bij de verkoop Is mij door de makelaar verteld dat er 10 zonnepanelen op de woning zouden komen. We hadden samen naar de verkooptekening gekeken en we telden inderdaad 10. Bij de notaris zijn in de stukken ook erfdienstbaarheden opgenomen t.b.v. de zonnepanelen. Die kunnen namelijk deels op het dak van de buren komen. De eerste bouwtekening die ik kreeg, dus niet de verkooptekening, telde ik nog steeds 10 panelen. De daaropvolgende tekeningen telde ik er 8 (waar ik nu pas achter ben gekomen). Daarover is nooit gecommuniceerd. Als de makelaar verteld en de tekening het ook laat zien, kan de bouwer daar zonder over te communiceren er dan van af wijken?

Ik snap dat verkooptekeningen indicatief zijn, een bouwtekening daarentegen. Zonder mijn weten is daar een aantal gewijzigd. Nu komt de bouwer met een meerPrijs voor extra panelen. Wat zijn mijn rechten/kansen?

Ik heb het huis gekocht in de veronderstelling dat ik dit aantal panelen zou ontvangen en niet dat er later zonder communicatie wijzigingen plaatsvinden. De optie voor extra panelen ontving ik vandaag. De fase van de bouw is bijna bij de afbouw.

Mvg,

peter17111962
Berichten: 575
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er worden wel meer zonnepanelen geplaats op een merkwaardige manier. kijk deze maar eens:

https://www.dumpert.nl/item/7927687_3304ff6c

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik 10x 235 WP ga vervangen door 11x 250 Wp ga ik van 2350 Wp totaal naar 2250 Wp dus komt redelijk in de buurt.
Echter, nu verkopen ze 6 jaren later alleen nog 270 Wp en dat 9x= 2430Wp.

als ik de 300 Wp koop is 8x al 2400 Wp...
Of ga ik voor de ook leverbare 360 Wp en 7x? dan kreeg ik 2520 Wp.

Verder begrijp ik dat je geen eigen panelen maar buurt panelen kreeg.
Dan moeten ze een WP opgave per bewoner leveren.
Ik weet dat hiervoor service kosten bij komen voor onderhoud en schoonmaken.

Zelf ga ik voor eigen panelen en nooit een buurt systeem met hoge service kosten die van 6 naar 9 jaren terugverdien gaan wegens die dure service maar je hebt helaas geen keuze.

Wel kun je vragen hoeveel WP je geleverd kreeg en bij minder dit verrekenen wegens niet geleverd.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door omega19 »

Komkommer heeft gelijk. Het is het Wp vermogen wat telt en niet het aantal panelen
(hij kan alleen niet goed rekenen want 11*250 = 2750 Wp en niet 2250 Wp)

Nu zal het helaas wel zo zijn dat op de verkooptekening de capaciteit van de panelen niet is genoemd, dus je weet eigenlijk nog niks.

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
25 jul 2020 15:20
Komkommer heeft gelijk.
Dat betwijfel ik
omega19 schreef:
25 jul 2020 15:20
Het is het Wp vermogen wat telt en niet het aantal panelen
Het Wp vermogen stond waarschijnlijk niet op de tekening, het aantal panelen wel

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Brahms »

Vanzelfsprekend heb je recht op 10 panelen, straks plaatst de bouwer ook de tweede verdieping er niet op (of alleen tegen meerprijs)..

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door omega19 »

Brahms schreef:
25 jul 2020 18:24
Vanzelfsprekend heb je recht op 10 panelen, straks plaatst de bouwer ook de tweede verdieping er niet op (of alleen tegen meerprijs)..
De verkooptekening zal geen contractdocument zijn

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Op de bouwtekening zitten ook niet heel veel rechten, alles is afhankelijk van wat er in de koopovereenkomst staat, lijkt me.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Aanpassen met gelijkwaardige materialen als noodzakelijk is toegestaan....

Die regel kwam ik vaak tegen en was hier niet blij mee!

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
25 jul 2020 18:56
Op de bouwtekening zitten ook niet heel veel rechten, alles is afhankelijk van wat er in de koopovereenkomst staat, lijkt me.
Is een verkooptekening dan geen onderdeel van de overeenkomst? Dat maakt m.i. duidelijk wat gekocht is....en wat geleverd dient te worden.
Dit itt tot een brochure.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
26 jul 2020 10:40
Nijogeth schreef:
25 jul 2020 18:56
Op de bouwtekening zitten ook niet heel veel rechten, alles is afhankelijk van wat er in de koopovereenkomst staat, lijkt me.
Is een verkooptekening dan geen onderdeel van de overeenkomst? Dat maakt m.i. duidelijk wat gekocht is....en wat geleverd dient te worden.
Dit itt tot een brochure.
Nee, mij werd heel duidelijk gemaakt dat de bouwtekening ook afwijkend van de werkelijkheid kan zijn. Tot in bepaalde proporties kan het nog afwijken. Je kunt namelijk ook niets claimen als achteraf de woonkamer niet 5 meter breed blijkt te zijn, zoals op de bouwtekening, maar maar 4,95 meter. Bij bestaande bouw is het een ander verhaal, maar bij nieuwbouw dekken ze zich over het algemeen goed in daarvoor. Waarschijnlijk staat in de koopovereenkomst veel meer dan TS hier vertelt en staat er bijvoorbeeld in dat men zorgt dat de woning energieneutraal wordt opgeleverd. Als dat met 8 panelen kan, dan kan dat met 8 panelen.

sake1987

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kijk dit is nu weer een vraag voor www.eigenhuis.nl

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Sira »

Misschien hebben de (nieuwe) buren aangegeven geen panelen van u op hun dak te willen. Vind dit ook een beetje vreemde constructie. Stel dat de buren later ook zonnepanelen willen laten plaatsen, dan moeten zij het aantal aanpassen, omdat uw panelen deels op hun dak liggen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

eerste tekeningen zijn om u een indruk te geven, de daaropvolgende tekeningen, de definitieve tekening dus, stonden er 8 op en laat nu net dat de definitieve tekening zijn, en dat is dus ook wat u gekocht hebt....

Zuur maar u bent er mee accoord gegaan door uw handtekening te zetten, kijk welke opbrengst die panelen hebben, stel vast of dit genoeg is voor u en zo niet laat er dan die 2 panelen bij zetten, als je dit later nog moet laten doen moet ook de omvormer vervangen worden....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kennelijk werkt het met de verkoop van nieuwbouwhuizen net zo als met diepvriespizza's. Je koopt een mooi plaatje en het product zelf valt tegen.

Ben benieuwd of je rechten kan ontlenen aan het verkoopplaatje.

Stroom die je niet gebruikt, wordt teruggeleverd. Je krijgt daar een vergoeding per kwh voor. Die vergoeding varieert zo tussen de 4 en 14 cent per kwh, afhankelijk van de leverancier.

Zie artikel Consumentengids juni 2018. http://drentsekei.nl/wp-content/uploads ... anelen.pdf

Uiteraard is de terugleververgoeding slechts één component van je energierekening. Gebruik een vergelijkingssite om een goede leverancier te vinden.

Een goede keuze levert wellicht meer op dan die twee panelen.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 30 jul 2020 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bob Schurkjens schreef:
30 jul 2020 09:19
Kennelijk werkt het met de verkoop van nieuwbouwhuizen net zo als met diepvriespizza's. Je koopt een mooi plaatje en het product zelf valt tegen.

Ben benieuwd of je rechten kan ontlenen aan het verkoopplaatje.

Wees je bewust van het volgende. Stroom die je niet gebruikt, wordt teruggeleverd. Je krijgt daar een vergoeding per kwh voor. Die vergoeding varieert zo tussen de 4 en 14 cent per kwh, afhankelijk van de leverancier.

Zie artikel Consumentengids juni 2018. http://drentsekei.nl/wp-content/uploads ... anelen.pdf

Uiteraard is de terugleververgoeding slechts één component van je energierekening. Gebruik een vergelijkingssite om een goede leverancier te vinden.
>>
Ik denk dat bepalend is wat er in de tekening stond waarvoor getekend is.
Als ze daar al twee panelen hebben laten verdwijnen, zal dat bindend zijn.

Ook is het goed om even de komende veranderingen van "saldering " in de gaten te houden.
Het lijkt wel of de overheid de zonnepanelen probeert te ontmoedigen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Minder zonnepanelen in bouwtekening dan verkooptekening

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De overheid hanteert een "carrot and stick" methode. Burgers worden gestimuleerd zonnepanelen aan te schaffen met een gunstige salderings- en terugleververgoeding. Zodra de daken in ons land vol liggen, wordt de regeling versoberd/afgeschaft. Maar dat zal ook afhangen van het kabinet dat we volgend jaar krijgen.

Gesloten