LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na uitklokken nog niet weg mogen

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Ann5544
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2020 20:02

Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Ann5544 »

Hallo ik heb een vraag.

Bij mijn werk in de retailbranche komt het bijna altijd voor dat wij, de medewerkers die in de laatste shift zitten, na het uitklokken nog makkelijk 15 minuten moeten wachten voordat wij het pand mogen verlaten. In sommige gevallen is dit zelfs een half uur, waarbij je dus verplicht nog op het werk bent maar niet uitbetaald krijgt.
Ik snap/heb begrepen dat de leidinggevende altijd nog +1 persoon moeten zijn om de winkel af te sluiten. Maar in deze gevallen zijn er altijd nog 2 leidinggevende en 1 of 2 werknemers bezig met klusjes terwijl 6 of meer man uitgeklokt moet wachten.
10 tot 15 min wachten vind ik niet heel gek, maar 20 tot 30 min vind ik echt te gek.

Kan iemand mij vertellen of zij ons dit kunnen verplichten?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ann5544 schreef:
25 jul 2020 20:38
Hallo ik heb een vraag.

Bij mijn werk in de retailbranche komt het bijna altijd voor dat wij, de medewerkers die in de laatste shift zitten, na het uitklokken nog makkelijk 15 minuten moeten wachten voordat wij het pand mogen verlaten. In sommige gevallen is dit zelfs een half uur, waarbij je dus verplicht nog op het werk bent maar niet uitbetaald krijgt.
Ik snap/heb begrepen dat de leidinggevende altijd nog +1 persoon moeten zijn om de winkel af te sluiten. Maar in deze gevallen zijn er altijd nog 2 leidinggevende en 1 of 2 werknemers bezig met klusjes terwijl 6 of meer man uitgeklokt moet wachten.
10 tot 15 min wachten vind ik niet heel gek, maar 20 tot 30 min vind ik echt te gek.

Kan iemand mij vertellen of zij ons dit kunnen verplichten?
Wat zei jouw leidinggevende toen je deze vraag stelde?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zodra je uitgeklokt bent, ben je vrij.

Je mag dan gaan en staan waar je wil. Wanneer je bijvoorbeeld vanwege veiligheidsprocedures moet wachten tot de rest ook klaar is met werk en het pand kan verlaten, dan telt dat wachten als werken. Dat wachten is immers een 'taak' die je door je werkgever wordt opgedragen.

Wil de werkgever die wachttijd niet betalen, dan moet je als werknemer in de gelegenheid gesteld worden om direct na het uitklokken het pand te kunnen verlaten.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

D34M0N schreef:
26 jul 2020 15:05
Wat zei jouw leidinggevende toen je deze vraag stelde?
Wat de leidinggevende eventueel zou antwoorden is niet zo relevant. De leidinggevende/werkgever moet gewoon zorgen dat de werknemer alle uren die hij/zij verplicht aanwezig is ook uitbetaald krijgt.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door D34M0N »

Ivo.w schreef:
26 jul 2020 16:25
D34M0N schreef:
26 jul 2020 15:05
Wat zei jouw leidinggevende toen je deze vraag stelde?
Wat de leidinggevende eventueel zou antwoorden is niet zo relevant. De leidinggevende/werkgever moet gewoon zorgen dat de werknemer alle uren die hij/zij verplicht aanwezig is ook uitbetaald krijgt.
De eerste stap voor TS is om hierover te klagen bij de leidinggevende. Misschien zal die TS gelijk geven en zeggen dat voortaan iedereen direct na het uitklokken weg kan (op de 2 personen die als laatste het pand verlaten na).
Uit niets maak ik op dat TS enige moeite gedaan heeft om dit bij de werkgever aan te kaarten.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door omega19 »

En als je eens uitklokt als je echt weg mag.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je ingeklokt sta te wachten, kreeg je dat ook uitbetaald?

Vreemde zaak, rond hangen en niets moeten doen. is er dan geen Nooduitgang?

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zal waarschijnlijk te maken hebben met het opmaken van de kas. Deuren horen dan veelal allemaal gesloten te blijven, ivm veiligheid. Zo was dat bij de Albert Heijn waar ik als tiener werkte ook. Dan moesten de deuren dicht blijven tussen 8 (toen sluitingstijd) en half 9. Dan werden de kassalades naar de telruimte verplaatst en werd met 2 man de lades geteld en al het eerder afgeroomde briefgeld. Echter mochten wij wel ingeklokt blijven als we op dat moment klaar waren (veelal hielpen we de vulploeg die tot 9 werkte nog mee) of we mochten weg voordat de deuren helemaal dicht gingen.

Ik zou het gewoon eens gaan navragen. En anders niet uitklokken. Als ze er vervolgens iets over zeggen, dan kun je aangeven dat de tijd die je van de baas aanwezig moet zijn gewoon werktijd is en dat je direct na het uitklokken naar huis mag.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tja, de retail. Dan weet je dat als om 9:00u de winkel open gaat dat je dan startklaar moet staan. Dus niet om 9:00u pas binnen komen. En ja, de winkel kan pas dicht als de laatste klant de deur uit is en als de kassa's opgemaakt zijn kan de afsluiting beginnen. Het is een taak van eenieder om te zorgen dat de laatste klant op tijd de deur uit is. Dat scheelt een hoop tijd. Als voormalig manager in de retail hadden we altijd grapjassen die om 18:02 al uitgeklokt met de jas aan bij de deur stonden te wachten terwijl anderen nog bezig waren. Wel hadden wij de ongeschreven regel dat ongeveer een kwartier aangehouden werd. Na een kwartier effectieve werktijd werden de uren aangepast. Veelal werd er bij ons niet moeilijk over gedaan. Bij pauze's werd er ook niet geklokt. Soms is het geven en nemen en alleen bij structureel overwerken (dus niet wachten voor elkaars veiligheid) zou u aan de bel kunnen trekken.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de werkgever met zo'n klok werkt, dan doet hij dat omdat hij een niet tekort wilt komen, maar dat mes snijdt wel aan twee klanten. Uitklokken = weggaan, blijven = niet uitklokken en betalen. Iedere dag een kwartier arbeid niet uitbetalen is uit den boze.
NeoDutchio schreef:
26 jul 2020 18:02
Tja, de retail. Dan weet je dat als om 9:00u de winkel open gaat dat je dan startklaar moet staan. Dus niet om 9:00u pas binnen komen.
Dan begint de arbeid om bijvoorbeeld 8h30 en begint de werkgever ook vanaf 8h30 met betalen.
NeoDutchio schreef:
26 jul 2020 18:02
En ja, de winkel kan pas dicht als de laatste klant de deur uit is en als de kassa's opgemaakt zijn kan de afsluiting beginnen.
Als je de winkel sluit om 18h00 en om 18h30 zijn de kassa's pas opgemaakt dan betaal je dus tot 18h30.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik lees dat er zes man uit hun neus staan te vreten, terwijl 2 of 3 anderen de laatste klusjes doen. Zouden die zes dus helpen, is iedereen 15 minuten eerder weg.

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door caruso »

In de levensmiddelen CAO zijn daar jaren geleden al afspraken over gemaakt.
Lees die.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
26 jul 2020 18:17
NeoDutchio schreef:
26 jul 2020 18:02
Tja, de retail. Dan weet je dat als om 9:00u de winkel open gaat dat je dan startklaar moet staan. Dus niet om 9:00u pas binnen komen.
Dan begint de arbeid om bijvoorbeeld 8h30 en begint de werkgever ook vanaf 8h30 met betalen.
Hebt u wel eens voor een werkgever gewerkt? Wat doet u als u op uw werk komt/kwam? Meteen naar de werkplek, op de werkplek klokken en meteen vol aan de bak? In de retail komt men binnen, klokt men, hangt de jas aan de kapstok, bergt zijn spullen op en pakt een kop koffie, thee, sigaretje of wat dan ook. Waarom zou de baas dat moeten betalen. Zo'n 5 minuten voor opening loop je of naar de afdeling, of is er een kort overleg op een plek dicht bij de deuren. Personeel is het duurste dat er is, die laat je dus niet een half uur door de winkel lopen zonder klanten.
alfatrion schreef:
26 jul 2020 18:17
NeoDutchio schreef:
26 jul 2020 18:02
En ja, de winkel kan pas dicht als de laatste klant de deur uit is en als de kassa's opgemaakt zijn kan de afsluiting beginnen.
Als je de winkel sluit om 18h00 en om 18h30 zijn de kassa's pas opgemaakt dan betaal je dus tot 18h30.
Met een beetje goede planning heb je met sluitingstijd nog 1 kassa open. De rest is dan dus al opgemaakt. De laatste kassa opmaken hoeft niet meer dan 5 tot hooguit 10 minuten te duren. Echter, in uitzonderlijke gevallen kan het wel eens voorkomen dat een klant niet op tijd de deur uitgewerkt is en het wat langer duurt. Voor je eigen en andermans veiligheid blijf je dus even op elkaar wachten tot je gezamenlijk de deur uit kan.
En mochten er andere oorzaken zijn waardoor er structureel lang gewacht moet worden, dan moet er een gesprek aangegaan worden met de leidinggevende. Dan ligt het niet aan de normale werkzaamheden omtrent afsluiting, maar dan zit er ergens anders iets mis.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Erthanax »

In de detailhandel bestaan verschillende CAO's, o.a. Supermarkten (VGL), Levensmiddelenbedrijf, en Retail Non Food. In de CAO die op u van toepassing is kunt u nalezen wat over dat "nawerken" afgesproken is tussen bonden en werkgevers.
In bv de CAO Retail Non Food staat in artikel 5:
CAO Retail Non Food schreef:In geval van planbare en/of voorzienbare arbeid wordt een incidentele overschrijding van bovengenoemde urengrenzen met een kwartier of minder niet tot overwerk gerekend. De overwerkgrenzen gelden voor alle medewerkers.
Elke werkdag na sluit moeten wachten, is ten eerste planbaar en voorzienbaar en ten tweede niet incidenteel. Onder deze CAO is uw situatie dus niet toegestaan.

Lees in uw CAO het artikel over arbeidstijden; dan weet u wat er in uw geval is afgesproken.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
26 jul 2020 19:50
Hebt u wel eens voor een werkgever gewerkt?
Op het moment dat de werkgever eist dat je aanwezig bent moet hij betalen. Hij huurt dan namelijk je tijd. Zo simpel is het.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Ik Reactie geplaatst maar ik zie hem niet meer

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
27 jul 2020 02:08
NeoDutchio schreef:
26 jul 2020 19:50
Hebt u wel eens voor een werkgever gewerkt?
Op het moment dat de werkgever eist dat je aanwezig bent moet hij betalen. Hij huurt dan namelijk je tijd. Zo simpel is het.
Als je werktijd om 9:00u begint, moet je dus om 9:00u aanwezig zijn op de werkvloer. Dat je nog je jas moet ophangen en een kop koffie gaat drinken komt voor eigen rekening. Je werktijd begint niet bij het binnen stappen van het bedrijf en eindigt niet bij het naar buiten gaan. Gelukkig niet zelfs. Voorheen aten we gezellig op zaterdagmiddag een bitterballetje en dronken wat in de kantine. Had ik die uren als manager allemaal moeten goedkeuren? Je werktijd stopt als je je werkplek verlaat.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Lowieze »

NeoDutchio schreef:
27 jul 2020 09:19
Als je werktijd om 9:00u begint, moet je dus om 9:00u aanwezig zijn op de werkvloer. Dat je nog je jas moet ophangen en een kop koffie gaat drinken komt voor eigen rekening. Je werktijd begint niet bij het binnen stappen van het bedrijf en eindigt niet bij het naar buiten gaan. Gelukkig niet zelfs. Voorheen aten we gezellig op zaterdagmiddag een bitterballetje en dronken wat in de kantine. Had ik die uren als manager allemaal moeten goedkeuren? Je werktijd stopt als je je werkplek verlaat.
TS heeft het over werken in een winkel. Als je baas eist dat je een kwartier voor werktijd aanwezig bent om alles klaar te zetten en hetzelfde weer eist aan het eind van de dag dan moet dit gewoon betaald worden.
Het CNV zegt hierover:
“Een ander onderwerp op gebied van werktijd waar regelmatig vragen over worden gesteld is het zogenaamde “Afhelpkwartiertje”. De tijd die nodig is om de laatste klanten te helpen, maar ook de tijd die nodig is om de winkel op te ruimen, te stofzuigen, af te sluiten enzovoort. Dit wordt niet gezien als overwerk, maar wel als werk en moet worden betaald.”

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op het moment dat de werkgever eist dat de werknemer op zaterdagmiddag een bitterbal komt eten (teambuilding) dan moet hij daarvoor ook betalen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Na uitklokken nog niet weg mogen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je na 8 uren werken dit hebt is het nog redelijk...
maar een avond hulpje van 19.00 tot 21.00 uur gaat echt geen half uur gratis rondhangen...
Als je dit zo doet lopen ze gewoon 20.55 naar de prikklok en zijn pleite.

De kassa 2t/m4 sluiten en kassa 1 openen om 20.50 en je hebt minder telwerk.
Om 20.55 ingang sluiten en met bezems alle laatste de winkel uit vegen!
Lidl recht tegenover doet dat dagelijks.. en veegde mijn de winkel uit...
Na 20.45 kan ik rustig en snel alles pakken en voor 21.00uur zit ik vaak al weer thuis en hoorde de klok slaan.

De tot 21.00 uur op papier open is rolluik dicht en de laatste om 21.04 zal wegrijden na sluiten hek parkeerplaats!
De om 21.00 uur gesloten parking is dus voor elke die later is even openen... en dat gaat prima met hun pasje.

Als ik daar parkeerde heb is van 21.00 tot 07.00 geen auto meer, prima toch!

Gesloten