LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] App gebruikt mijn foto voor reclame

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alfatrion
Berichten: 21882
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door alfatrion »

hebra98 schreef:
28 jul 2020 16:55
Er was enige tijd geleden toch ook een zaak tegen VU Ams en een TV programma waarin mensen waren gefilmd die de VU in liepen?
Toen mochten bepaalde uitzendingen niet doorgaan, zover ik me herinner.
Diezelfde uitkomst kan hier ook volgen, maar dan wel met het argument dat er onrechtmatig persoonsgegevens worden verwerkt.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Dit staat toch echt in de voorwaarden van Facebook.
Dus hieruit maak ik op dat facebook de foto'mag gebruiken.


Voor inhoud waarvoor intellectuele-eigendomsrechten gelden, zoals foto’s en video’s (IE-inhoud), geef je ons specifiek de volgende toestemming met inachtneming van je privacy- en toepassingsinstellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, sublicentieerbare, royaltyvrije en wereldwijde licentie voor het gebruik van IE-inhoud die je op of in verband met Facebook plaatst (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door hebra98 »

Justmeagain schreef:
29 jul 2020 00:37
Dit staat toch echt in de voorwaarden van Facebook.
Dus hieruit maak ik op dat facebook de foto'mag gebruiken.


Voor inhoud waarvoor intellectuele-eigendomsrechten gelden, zoals foto’s en video’s (IE-inhoud), geef je ons specifiek de volgende toestemming met inachtneming van je privacy- en toepassingsinstellingen: je verleent ons een niet-exclusieve, overdraagbare, sublicentieerbare, royaltyvrije en wereldwijde licentie voor het gebruik van IE-inhoud die je op of in verband met Facebook plaatst (IE-licentie). Deze IE-licentie eindigt wanneer je jouw IE-inhoud of je account verwijdert, tenzij je jouw inhoud hebt gedeeld met anderen en zij de inhoud niet hebben verwijderd.
>>
Ik denk dat er hier een aantal zaken niet bekend zijn. Voor welke APP is de foto gebruikt, is dat voor de facebook APP?
Het zal ook niet zo zijn dat, als facebook de foto mag gebruiken, dat iedereen en elk bedrijf de foto mag gebruiken.
Natuurlijk is het een open bron, maar hem kunnen bewaren is iets anders dan hem gebruiken voor je eigen doel.
En dan natuurlijk de vraag of de foto wel van facebook is afgehaald, want TS geeft aan:
van mijn social media "gestolen"


Iemand zou even moeten kijken in de APP store wie de "provider en copyright houder " is van de APP en dan proberen deze aan te spreken op het oneigenlijke gebruik van de foto.

Dus, de grote vraag... Welke APP betreft het (ik kan hem opzoeken en de informatie doorgeven)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als deze regels tegen de wet ingaan... portretrechten blijven boven deze Fake Book regel gelden....

Een foto van mijn nieuwe huis mogen ze pakken, niet mijn pasfoto....
Maar op elke foto een Logo van mezelf erover en niemand wil die herkenbare zooi nog hebben...
Een watermerk als oude poststempel en je voorkomt fraude.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door hebra98 »

Komkommertijd schreef:
29 jul 2020 08:37
Als deze regels tegen de wet ingaan... portretrechten blijven boven deze Fake Book regel gelden....

Een foto van mijn nieuwe huis mogen ze pakken, niet mijn pasfoto....
Maar op elke foto een Logo van mezelf erover en niemand wil die herkenbare zooi nog hebben...
Een watermerk als oude poststempel en je voorkomt fraude.
>>
Beste KKT, ik moet nu toch even reageren.
Ik vind uw bijdrage hier een behoorlijke stoorzender op de informatievraag van TS.
Ik zou u willen verzoeken even de vraagstelling te volgen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik reageerde op dik gedrukte zwarte teksten met voorwaarden.....

Die mogen niet in strijd zijn met lokale wetten...

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

dubbelpost
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 29 jul 2020 18:18, 4 keer totaal gewijzigd.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

fonsflons schreef:
29 jul 2020 17:49
@elleflowers, even de quote haakjes goed zetten zodat duidelijk is wie wat zegt.
ik zie dat ook ben ermee bezig. thanks

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ElleFlowers schreef:
29 jul 2020 17:44
Zodra je dit overkomt moet je direct actie ondernemen en niet denken dat je geen recht of kans hebt.
Je mist informatie om tot deze conclusie te komen. Helaas reageert TS niet om inhoudelijk te reageren op de gestelde vragen waardoor ik je verhaal niet kan ondersteunen of kan stellen dat het gewoon complete onzin is.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

@sylvestb

Ze kunnen dat wel zeggen maar zo werkt het echt niet. Het wettelijk kader kan je je altijd verzetten tegen gebruik van je auteursrecht en een portretrecht is het nog sterker. Ongeacht de app. je hebt weliswaar met die voorwaarden ingestemd maar dan wil niet zeggen dat je hoofd zomaar gebruikt mag worden. Ze kunnen alles opschrijven.

DAS vind ik niet echt een goede rechtshulpverlener en denken in rechte kaders en enige vorm van je echt goed inzetten voor een cliënt heb ik daar gezien dat ze dat niet doen. Het is beter om met Achmea in zee te gaan, in ieder geval een bedrijf dat het niet inhouse doet maar je naar gerennomeerd kantoor stuurt. Zo ben ik voor een persoonlijk geschil door De Brauw Blackstone Westbroek geholpen. Beter wordt het niet dat is een van de meest gerenommeerde kantoren in NL en Europa. Die steken er meer tijd in omdat ze hun stagiairs niet voldoende proceservaring kunnen helpen en daarom hun verlies nemen op dit soort minder betaalde zaken.

Ik weet waar DAS op doelt. Het uitzonderingsrecht op auteursrecht waar portretrecht weliswaar onder valt. Maar lees dit ook even artikel 21 Auteurswet.

"Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wiens het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet."

Het redelijk belang is een breed kader maar zeker indien je geschaad wordt, privacy wordt overtreden en zeker indien het om commercieel gebruik gaat van je portret is het makkelijker dit opv redelijk belang tegen te gaan dan dat je dit zou moet accepteren. Het maakt daarbij niet uit of bijvoorbeeld Facebook voorwaarden wat anders zeggen. het portret van iemand wordt je goed in beschermd. Ik zie meer kansen dit te winnen dan verliezen. De media zoals kranten kunnen gebruik maken van een uitzondering maar daar zitten hele strikte grenzen aan.

Zoals Das ook aangeeft moet een partij een behoorlijk zwaarwegend belang hebben en dat is niet makkelijk aan te tonen. Zelf een crimineel mag je niet zomaar afbeelden. Indien je foto van diegene overal rond gaat is het wel makkelijker en in het kader van het doel meer te verdedigen. De media staat het an meer vrij in kader van bespreking van een bericht. Redouan taghi bijvoorbeeld lijkt me dat die er niet veel meer aan kan doen.

Ik ben hier stellig in want vanuit mn kennis en ervaring heb ik dit aan de hand gehad met iemand die op de voorkant van een tijdschrift stond als issue met Marokkaanse jeugd en hier niets mee te maken had. Dat was echt een inkopper. Maar je zegt dat ik kort door de bocht ga. Juist mijn voorzichtigheid hierin is niet kort door de bocht en stel juist dat mensen grote bescherming genieten en ga zeker niet stellen dat ze hun rechten kunnen laten schenden omdat je op facebook dat hebt gezet en facebook dat beweerd. Bovendien leven we in geheel ander land en FB past geloof ik Amerikaans recht toe. Hier in NL genieten particulieren, werknemers, consumenten grote bescherming en is in andere landen heel ander verhaal.

Zodra je dit overkomt moet je direct actie ondernemen en niet denken dat je geen recht of kans hebt.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

sylvesterb schreef:
29 jul 2020 18:01
ElleFlowers schreef:
29 jul 2020 17:44
Zodra je dit overkomt moet je direct actie ondernemen en niet denken dat je geen recht of kans hebt.
Je mist informatie om tot deze conclusie te komen. Helaas reageert TS niet om inhoudelijk te reageren op de gestelde vragen waardoor ik je verhaal niet kan ondersteunen of kan stellen dat het gewoon complete onzin is.
Ze zegt dat de afbeelding zonder haar opdracht of toestemming is gebruikt. Dan is mijn verhaal passend. Vergeet dat het heel vaak aan der orde is dat je het moet doen met de info die diegen zelf geeft. Dat geldt voor iedere dienstverlener. Dus het begin ligt dan hier en indien later blijkt dat die geven wel een opdracht of toestemming uitdrukkelijk heeft gegeven (welke duvels uit doosje voor mij niet eerste keer zijn) Tsja dan kan je verliezen. Ik zit niet heel ver af wat DAS zegt ik geef alleen maar aan dat je recht zeer sterk is.

Dit is obv van de TS het initieel kader. Dat er toesteming via een app, social media als facebook of andere app hier direct een overtreffende rol in spelen waardoor je geen recht meer hebt is zeer ondergeschikt aan het forse recht dat je hebt op je afbeelding/portret.

Om iemands portret te gebruiken en daar zwaarwegend belang voor te hebben moet je echt van goede huize komen. Media en Journalistiek kan het soms iets makkelijker zijn in kader van berichtgeving maar ook dan mag het niet gebruikt worden zomaar.

Het advies is geen onzin en in belang van de TS zeer belangrijk om niet zomaar akoord te gaan. Ookal is het geen uitgemaakte zaak zondermeer kan ze zeer worden geschaad. Ook geld over je rug verdienen is niet ok.

Ik ben gedaan was Radar wil en het hele kader hier geschetst. Het is geen onzin. Niet dat ik van wikipedia hou maar die zitten er niet ver vanaf ook al heb ik wel wat aanvulling en wat kritische notes. Zonder enige informatie is dit wat geldt. Dat is te posten en zeker niet gevaarlijk of te kort om de bocht.
Komkommertijd schreef:
29 jul 2020 08:37
Als deze regels tegen de wet ingaan... portretrechten blijven boven deze Fake Book regel gelden....

Een foto van mijn nieuwe huis mogen ze pakken, niet mijn pasfoto....
Maar op elke foto een Logo van mezelf erover en niemand wil die herkenbare zooi nog hebben...
Een watermerk als oude poststempel en je voorkomt fraude.
Komkommertijd kraamt zeker geen onzin uit. Watermerken van al je fotos is niet leuk, helpt wel, maar dan moet je die over de hele foto gooien. Stel je hebt instagram en facebook is dat niet leuk meer kijken. Maar wel eens met haar. Het hoeft niet maar asl je er bang voor bent is het goed idee. Let wel de watermerken kunnen soms eruit te halen zijn dus done right it works.
Laatst gewijzigd door ElleFlowers op 29 jul 2020 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: App gebruikt mijn foto voor reclame

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

dubbelpost verkeerde quotering. Excuses en daarom verwijders. Zie mn post hier beneden.

Gesloten