Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Na verkoop bij colportage binnen 2 dagen geïnstalleerd zonder rekening te houden met het recht op bedenktijd?
Zo'n bedrijf moet aangepakt worden!


Koop aan de deur (colportage) en bedenktijd. Als je een aankoop aan de deur, op straat of tijdens een verkoopdemonstratie (verkoop buiten de verkoopruimte) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

NeoDutchio schreef:
26 jul 2020 12:00
ElleFlowers schreef:
25 jul 2020 22:41
Mijn ouders hebben aan de deur ook meerdere malen getekend en het was niet ok. Ik heb dat wel opgelost.
Hoe dan? Want juist met die informatie kan iemand geholpen worden. Het gaat niet om het einddoel, maar om de weg daar naar toe.
ElleFlowers schreef:
25 jul 2020 22:41
Het is niet 1 keer maar meerdere keren gebeurd. Er is wel een oplossing. Geestelijke stoornis gaat niet werken als de verkoper dat niet duidelijk was. Echter oplichters horen niet te worden beloond maar heb meer info nodig.
Er is een oplossing, maar een geestelijke stoornis gaat niet werken? Een pakje boter op het gras smeren wel? Wat bedoeld u nu te zeggen?
ElleFlowers schreef:
25 jul 2020 22:41
Ouderen en zeker die nog zoog eenmanszaakje hebben om pensioen aan te vullen zijn target
U bedoeld dat ouderen met een eenmanszaakje die eerder benaderd worden? Met welke reden?
Dit zijn veel vragen en niet zo even te beantwoorden. Verkoop aan deur heb je recht op herroeping maar Ze meldden dat vaak niet. Ook zoeken ze via de kamer van koophandel die doelgroep uit. Als je namelijk inschrijft bij de kamer van kamer koophandel dan heb je een optie of je je gegevens wilt delen of niet. Meestal geven mensen toestemming omdat ze geen kwaad verwachten. Ja juist ouderen met eenmanszaak CQ zzpr’s worden vaak benaderd omdat zij makkelijker te beïnvloeden zijn. Dat is ook geen nieuws maar wel een feit. De oplossing hiervoor ligt in mazen en details. Wat is er precies gezegd en wat is er getekend en is er gewezen op het herroepingsrecht. Is er wel juist vastgelegd wat is afgesproken of niet is er sprake van bedrog? Was degene die het product verkocht wel daadwerkelijk tegenwoordiger en of bevoegd te verkopen namens het bedrijf? Heeft diegene dat ook aangegeven of niet?

Er is veel over te zeggen. Dat doe ik graag maar ik heb meer informatie nodig. Veel dank voor je reactie. De spelfouten komen soms door het feit dat ik de dictafoon functie gebruik.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

ElleFlowers schreef:
26 jul 2020 21:59
Dit zijn veel vragen en niet zo even te beantwoorden.
Dus u hebt een oplossing, zelfs uit eigen ervaring, maar wilt deze niet delen? Namens alle gedupeerde dan bedankt.
ElleFlowers schreef:
26 jul 2020 21:59
Ja juist ouderen met eenmanszaak CQ zzpr’s worden vaak benaderd omdat zij makkelijker te beïnvloeden zijn. Dat is ook geen nieuws maar wel een feit.
Wat is het verschil tussen een oudere met, en eentje zonder eigen bedrijf? Kunt u onderbouwen waarom een oudere met bedrijf makkelijker te beïnvloeden is? Ik zie het verband namelijk niet. Wel dat er voor zakelijke overeenkomsten andere regels gelden, maar een ondernemer kan ook gewoon een consumenten overeenkomst sluiten.

Maas1959
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2020 14:51

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Maas1959 »

Als je al een wat oudere vader en/of moeder hebt (80+) dan heb je zelf ook een verantwoording om hun te beschermen tegen colportage aan de deur. Hebben ze een pc, iPad of smartphone, wees dan extra opmerkzaam. Het overkwam ons dus ook maar heb gelukkig binnen 14 dagen het contract met Sociale Controle ontbonden. Het val-detectie apparaat ontvangen en direct teruggestuurd a € 7.25. Vraag ontvangstbevestiging en via track en Trace kan je zien of en wanneer het apparaatje ontvangen is. Helaas wordt er wel € 49.95 in rekening gebracht ivm gemaakte kosten conform artikel 6H van de algemene voorwaarden van Sociale Controle BV. Dit is helaas bij wet geregeld, echter vraag ik mij sterk af of de wetgeving hier niet op aangepast moet worden. Voor hetzelfde geld had hier een heel ander bedrag gestaan! Dan de Algemene voorwaarden van Sociale Controle BV. Deze is op de achterkant van het aanmeldformulier te vinden, met de nadruk op vinden. Lettertype arial 4pt, ofwel zonder vergrootglas nauwelijks leesbaar. Een wurgcontract waar je 36 of zelfs 60 maanden niet vanaf komt, ofwel bijna € 3.000,- per contract! Schandalig dat dit niet bij wetgeving geregeld is of wordt. Ook telecombedrijven moesten hun voorwaarden aanpassen t.a.v. maandtarieven en looptijd echter dit soort bedrijven kunnen gewoon hun gang blijven gaan.
Tenslotte waar ik mee begon; Let op je Pa en/ of ma, dat hebben ze in het verleden ook met jou gedaan!

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook die € 49,95 had niet betaald hoeven worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij onleesbare of erg kleine letters verscheur ik het formulier en teken niets....
Laat ze eerst maar leesbare voorwaarden uit printen....

Nooit betalen als je de voorwaarden niet wist en onleesbare....Of zoek een goed vergrootglas en ga rustig lezen en neem er een uur of 3 voor... sorry, zo klein, het gaat met deze Opa niet sneller.....

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door berndv »

Maas1959 schreef:
29 jul 2020 15:18
Een wurgcontract waar je 36 of zelfs 60 maanden niet vanaf komt, ofwel bijna € 3.000,- per contract! Schandalig dat dit niet bij wetgeving geregeld is of wordt. Ook telecombedrijven moesten hun voorwaarden aanpassen t.a.v. maandtarieven en looptijd echter dit soort bedrijven kunnen gewoon hun gang blijven gaan.
Ben ik niet met je eens. De wetgeving omtrent looptijd van contracten is niet alleen voor telecombedrijven aangepast, die is in algemene zin aangepast, dus ook voor deze contracten.
Maas1959 schreef:
29 jul 2020 15:18
Helaas wordt er wel € 49.95 in rekening gebracht ivm gemaakte kosten conform artikel 6H van de algemene voorwaarden van Sociale Controle BV. Dit is helaas bij wet geregeld, echter vraag ik mij sterk af of de wetgeving hier niet op aangepast moet worden.
Net zoals hierboven blijkt dat u niet op de hoogte bent van de wetgeving, maar wel van mening bent dat de wetgeving aangepast moet worden. Vreemd. Want ook die 49,95 mag namelijk bij herroeping niet in rekening gebracht worden. Dat is al bij wet geregeld. Het is overigens artikel 6C in de online versie waar dit in gemeld wordt:
Contractant is voor de afmelding een eenmalige vergoeding verschuldigd die gelijk is aan de vergoeding van het activeren en aanmelden (€41,28 ex btw).
https://sociale-controle.nl/mobielalarm ... orwaarden/
Hier zie ik nog een ander puntje van kritiek, ze melden hier prijzen exclusief BTW, terwijl ze zich richten op consumenten, zou hier gewoon een prijs inclusief BTW moeten staan.

Sowieso zijn de voorwaarden raar opgebouwd. Het begint met 7 punten, waar overigens ook die annuleringskosten vermeld staan, inclusief BTW, vervolgens staat er dat de algemene voorwaarden volgen en beginnen ze met artikel 1.

Verder zie ik nog wel meer punten die niet helemaal volgens de regels zijn. wijziging algemene voorwaarden dien je bijvoorbeeld binnen 14 dagen op te reageren indien niet akkoord, na 14 dagen wordt aangenomen dat je akkoord gaat met de wijziging.

Maas1959
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2020 14:51

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Maas1959 »

Dank voor uw reactie. In de voorwaarden zoals wij die zwart op wit ontvangen hebben is het echt 6H, maar dit is wat er online geschreven wordt; "Annuleren binnen de opzegtermijn, maar na activeren- en aanmelden van het Mobiel Systeem op verzoek van de klant, is enkel mogelijk tegen betaling van de daadwerkelijk gemaakte kosten, zijnde de activering- en aanmeldkosten (€ 49,95) zoals vermeld op deze overeenkomst." Ze hebben kennelijk al iets geactiveerd binnen de opzegtermijn waardoor je dus al sowieso € 49.95 zal moeten betalen.
Ja, de wetgeving is voor iedereen aangepast, maar Sociale Controle BV heeft er een voorwaarde bij bedacht om hier alsnog onderuit te komen. Maar nogmaals dank voor uw scherpe oplettendheid.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door berndv »

Maas1959 schreef:
30 jul 2020 13:46
Ja, de wetgeving is voor iedereen aangepast, maar Sociale Controle BV heeft er een voorwaarde bij bedacht om hier alsnog onderuit te komen.
maar dat is het nou juist, ze kunnen hier niet onderuit komen, de clausule is niet juist. Ik kan ook wel een bedrijf beginnen met algemene voorwaarden waarin ik stel dat indien je een bestelling annuleert, je administratiekosten moet betalen of wat dan ook. Die kosten mogen ze niet rekenen, niet op de manier zoals ze daar stellen, namelijk in het kader van het herroepingsrecht.

De wetgeving is op zich duidelijk daar in. Je hebt óf het recht om het contract te annuleren, zonder kosten. Eventuele verzendkosten niet meegerekend. Dat kan voor dienstverleners, waar dit bedrijf onder valt, betekenen dat, indien er toch kosten gemaakt zouden worden, ze de dienst pas moeten gaan leveren na 14 dagen, dus na de bedenktijd. Een andere optie, die ze mogen bieden, is de klant de mogelijkheid geven om af te zien van het herroepingsrecht en direct gebruik te maken van de dienst. Mocht de klant dan toch willen afzien van de dienst, dan mogen er naar rato kosten in rekening worden gebracht.

Let hierbij op dat optie 1 verplicht is, namelijk kosteloos ontbinden en optie 2 optioneel is, dus afzien van bedenktijd en ontbinden met kosten naar rato.

FritzTheCat
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 jun 2005 10:33
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door FritzTheCat »

@Marian20

Die telefonische controle is natuurlijk bullsh*t.
Ze hanteren een controlelijst die door...................hee henzelf is gemaakt en nergens is getoetst.

Mochten ze alles ter goede trouw doen waarom dan niet aangesloten bij een organisatie welke bij problemen kan bemiddelen.


En oh ja.................het gaat er helemaal niet om dat die ouwe van mij wel of geen alamrmsysteem moet hebben.
Het gaat om de smerige achterbakse manier waarop.

Maas1959
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2020 14:51

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Maas1959 »

berndv schreef:
30 jul 2020 14:10
Maas1959 schreef:
30 jul 2020 13:46
Ja, de wetgeving is voor iedereen aangepast, maar Sociale Controle BV heeft er een voorwaarde bij bedacht om hier alsnog onderuit te komen.
maar dat is het nou juist, ze kunnen hier niet onderuit komen, de clausule is niet juist. Ik kan ook wel een bedrijf beginnen met algemene voorwaarden waarin ik stel dat indien je een bestelling annuleert, je administratiekosten moet betalen of wat dan ook. Die kosten mogen ze niet rekenen, niet op de manier zoals ze daar stellen, namelijk in het kader van het herroepingsrecht.

De wetgeving is op zich duidelijk daar in. Je hebt óf het recht om het contract te annuleren, zonder kosten. Eventuele verzendkosten niet meegerekend. Dat kan voor dienstverleners, waar dit bedrijf onder valt, betekenen dat, indien er toch kosten gemaakt zouden worden, ze de dienst pas moeten gaan leveren na 14 dagen, dus na de bedenktijd. Een andere optie, die ze mogen bieden, is de klant de mogelijkheid geven om af te zien van het herroepingsrecht en direct gebruik te maken van de dienst. Mocht de klant dan toch willen afzien van de dienst, dan mogen er naar rato kosten in rekening worden gebracht.

Let hierbij op dat optie 1 verplicht is, namelijk kosteloos ontbinden en optie 2 optioneel is, dus afzien van bedenktijd en ontbinden met kosten naar rato.
De vraag is nu, wat hier tegen te doen valt. Bedrag storneren en dan een aanmaning krijgen met nog hogere kosten? Rechtszaak aanspannen met het risico dat je in het ongelijk wordt gesteld en met nog hogere kosten komt te zitten. Zegt u het maar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door berndv »

Maas1959 schreef:
31 jul 2020 16:04
De vraag is nu, wat hier tegen te doen valt. Bedrag storneren en dan een aanmaning krijgen met nog hogere kosten? Rechtszaak aanspannen met het risico dat je in het ongelijk wordt gesteld en met nog hogere kosten komt te zitten. Zegt u het maar.
Optie 1 en 2 zullen naar hetzelfde punt leiden. Storneren en wachten op een aanmaning zal uiteindelijk ook leiden tot een rechtszaak, en op zich is dat een logische weg. Of u hier uw gelijk haalt, kan ik niet garanderen, ik ben geen jurist en moet het doen met mijn eigen interpretatie van de wet en de kennis die ik hier op heb gedaan. Het enige wat ik weet is dat de manier waarop zij hun contracten aanbieden, niet conform de wetgeving is.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als dit een vaker voorkomend probleem is kun je toch met meerdere (of alle) melding maken bij de ACM ?
ACM wil best iets doen als er maar voldoende meldingen van komen.

https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-m ... en-aan-acm

Misschien is (nog) meer aandacht voor ACM / ConsuWijzer weg een goede optie?

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Sira »

Door de titel "Bescherming ouderen" wordt hier de indruk gewekt dat bijna alle ouderen onbekwaam of dement zijn. Dat lijkt mij niet. Niet alleen voor ouderen, maar zeker ook voor jongeren geldt dat je je gezond verstand moet gebruiken. Op dit forum komen vele topics voorbij van, jazeker, jongeren die ergens zijn ingetrapt.

Als iemand daadwerkelijk dement o.d. is, of bij twijfel daaraan, dan diegene op wilsonbekwaamheid laten beoordelen/verklaren en inderdaad de bankafschriften voor alle zekerheid zo nu en dan checken, maar als iemand nog gewoon bij de tijd is, hebben de kinderen niets met hun uitgaven of bankrekening te maken, dat zijn privé aangelegenheden.

Willeke207
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 apr 2018 20:02

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Willeke207 »

Bekende verhalen. Absoluut geen zaken doen met Sociale Controle BV. Ondanks alle negatieve berichten blijven zij op dezelfde voet doorgaan. Inderdaad ouderen (organisaties) waarschuwen. Zelfs de naam die doet vermoeden dat ze sociaal bewogen bezighield is misleidend.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bescherming ouderen (Sociale Controle BV, Veilig-Voorop.nl)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@willeke

Een reactie na anderhalf jaar?

Gesloten