LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Retourkosten voor geweigerde bestelling

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
BarbaraD
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door BarbaraD »

Een Bestelling op dezelfde dag meerdere malen geprobeerd te annuleren. Via chat met de webshop toestemming gekregen om deze te weigeren bij de deur. Zending is retour afzender gegaan maar eisen nu 6,95 e retourkosten? Ze blijven volhouden dat dit onder herroeping valt. Via mail bericht gehad dat ze de factuur zouden crediteren maar is nog steeds niet gebeurd. Mag deze webshop 6,95 eisen voor een geannuleerde bestelling die nooit in ontvangst is genomen?

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat staat er in hun voorwaarden over de retourkosten?

PANTAMusic
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2020 19:26

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door PANTAMusic »

Om welke webshop gaat het? Dan kijk ik met je mee naar de voorwaarden.

Heb je in de chat, het hier over gehad? Hoe laat heb je het besteld en hoe laat wilde je annuleren?

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat mogen ze niet, er zijn namelijk geen retourkosten,het pakket is gratis retour afzender gegaan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door sylvesterb »

DeZevendeHenk schreef:
30 jul 2020 17:34
Dat mogen ze niet, er zijn namelijk geen retourkosten,het pakket is gratis retour afzender gegaan.
Het traject voor een retour bij een webshop bestaat uit meer dan denken de verzendkosten. Het pakket zal bij ontvangst uitgepakt, gecontroleerd en weer in het magazijn worden geplaatst.

TS is een koop overeenkomst aangegaan en dat hij deze binnen de 14 dagen termijn wilt annuleren mag, echter als de website duidelijk aangeeft dat er retour kosten zitten aan het retouren mogen ze dit dus in rekening brengen.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sylvesterb schreef:
30 jul 2020 18:38
DeZevendeHenk schreef:
30 jul 2020 17:34
Dat mogen ze niet, er zijn namelijk geen retourkosten,het pakket is gratis retour afzender gegaan.
Het traject voor een retour bij een webshop bestaat uit meer dan denken de verzendkosten. Het pakket zal bij ontvangst uitgepakt, gecontroleerd en weer in het magazijn worden geplaatst.

TS is een koop overeenkomst aangegaan en dat hij deze binnen de 14 dagen termijn wilt annuleren mag, echter als de website duidelijk aangeeft dat er retour kosten zitten aan het retouren mogen ze dit dus in rekening brengen.
Retourkosten mogen niet berekend worden. Wel eventueel de transportkosten vanaf de koper naar de verkoper toe. De koper moet dan het hele aankoopbedrag, inclusief de de betaalde bezorgkosten vanuit de verkoper naar de koper, terug krijgen. Maar er zijn hier geen kosten gemaakt door TS omdat de zending aan de deur geweigerd is.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

sylvesterb schreef:
30 jul 2020 18:38
DeZevendeHenk schreef:
30 jul 2020 17:34
Dat mogen ze niet, er zijn namelijk geen retourkosten,het pakket is gratis retour afzender gegaan.
Het traject voor een retour bij een webshop bestaat uit meer dan denken de verzendkosten. Het pakket zal bij ontvangst uitgepakt, gecontroleerd en weer in het magazijn worden geplaatst.

TS is een koop overeenkomst aangegaan en dat hij deze binnen de 14 dagen termijn wilt annuleren mag, echter als de website duidelijk aangeeft dat er retour kosten zitten aan het retouren mogen ze dit dus in rekening brengen.
Sorry maar retourkosten is een populaire benaming voor de verzendkosten bij retourneren. Die zijn bij weigering niet van toepassing. Wat jij beschrijft zijn handeling kosten en die kunnen, net als de afschrijving van de waarde wegens retourneren, niet doorbelast worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik had bewust hoge transport en porto kosten en bij retour kreeg je die nooit terug tenzij een product fout was.

Elk volgende product is dan gratis erbij ongeacht hoeveel dus kochten ze vaak meer.
Dan kan ik lagere prijzen aanhouden dan rest....

Op 1 ding verdiende ik meer dan 4.... meer werk en minder porto.... die vaak hoger waren dan winst op product.

Inkoop prijs + hoge porto en verzendkosten, dat mag gewoon als je dit vooraf bekend maakte.

En nieuw verkoop is doos sturen, maar elke retour was verzegeld dus bij zegel weg, geld weg en 2e kansje alsnog meer binnen halen...
Het controleren en vingervrij maken, doe je laptop eens dicht en kijk eens goed, 90% vind je sporen van vette vingers en zo... of kruimels, en ik ben verkoper, geen schoonmaker!
Daarom erg veel verzegeld en alleen 99% van al mijn retouren waren gewoon defecten die een nieuwe kregen... simpel toch.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Daar wordt verschillend over gedacht, of er kosten in rekening gebracht mogen worden bij het weigeren van een pakket aan de deur. Blijkbaar rekenen vervoerders kosten aan de originele verzender voor het terugbrengen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De 73eHenk?

ik heb vooraf mijn voorwaarden en door te kopen accepteerde je die....
De Topic starter noemde geen naam dus geen idee wat deze heeft.

Elke verkoper mag onder zijn eigen voorwaarden leveren.
Zomaar roepen dat niet mag... elke webshop bepaalde zelf de voorwaarden en bij niet goed vooraf lezen, jammer dan!

Ik verkocht voldoende en kreeg zelden retouren... 99% defect en dat vergoede leverancier weer dus bleef mijn winst gelijk.
Ik werk voor mezelf, niet voor fabrieken of kopers mijn werk voor mijn winst, niet meer of minder....

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Indien je besteld en het is al verzonden en je neemt het pakket niet aan. Ik moest even goed kijken en heb de wet er even bijgepakt. 230 bw Het herroepingsrecht gaat in beginsel in op de dag van ontvangst.Diensten ligt het anders dan gaat het direct in op dag sluiten van de overeenkomst (sommige zaken kun je niet herroepen maar daar is er lijkt me hier geen sprake van).

Indien je dan herroept moet verkoper de volledig betaling inclusief verzendkosten terugbetalen. De kosten van terugzending hoeft die niet te vergoeden. Al zijn veel shops daar soepel in en geven een retourlabel.l

Eerder dan de ontvangst ben ik van mening dat je niet kan herroepen. De verkoper en koper hebben in beginsel een koopovereenkomst en dat recht dat je hebt gaat in als je het ontvangt. Indien je het niet aanneemt lijkt me dat postkantoor het terugstuurt en dan betaalt verkoper de verzend en retourkosten.

Ik ben altijd graag bereid mee te denken maar ik vrees dat dit niet gaat werken. Je recht heb je niet. Je hebt meestal betaalt al en ze zullen het bedrag inhouden op je terugbetaling. Ik zou denk ik het pakket maar aannemen en zelf terugzenden want je weer dan beter aan welke kosten je toe bent. Verkoper kan extra kosten ook rekenen voor het gedoe en je hebt geen herroepingsrecht. Kijk maar eens ook op de site van Aroud Engelfriet van ICT recht. Het is denk ik een uitgemaakte zaak vrees ik.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

BarbaraD schreef:
30 jul 2020 07:29
Een Bestelling op dezelfde dag meerdere malen geprobeerd te annuleren. Via chat met de webshop toestemming gekregen om deze te weigeren bij de deur. Zending is retour afzender gegaan maar eisen nu 6,95 e retourkosten? Ze blijven volhouden dat dit onder herroeping valt. Via mail bericht gehad dat ze de factuur zouden crediteren maar is nog steeds niet gebeurd. Mag deze webshop 6,95 eisen voor een geannuleerde bestelling die nooit in ontvangst is genomen?
Het valt onder herroeping maar u hoeft alleen de kosten van de retourzending te betalen. Ik zou aangeven dat u denkt dat ze geen extra kosten hebben gemaakt als gevolg van uw weigering, maar dat u bereid bent om de kosten te betalen indien ze aa tonen dat ze deze kosten extra hebben betaald.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

ElleFlowers schreef:
30 jul 2020 21:08
Eerder dan de ontvangst ben ik van mening dat je niet kan herroepen. De verkoper en koper hebben in beginsel een koopovereenkomst en dat recht dat je hebt gaat in als je het ontvangt. Indien je het niet aanneemt lijkt me dat postkantoor het terugstuurt en dan betaalt verkoper de verzend en retourkosten.
Er kan herroepen worden. De koper heeft een herroepingrecht vanaf het moment van de koop tot 14 dagen na de dag van de levering. Er is heel bewust gekozen voor de formulering dat er herroepen kan worden tot een bepaald punt. De kantonrechters vonden onder het oude recht dat dit ook zo werkte, dit ondanks de onhandige formulering van toen.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
30 jul 2020 18:38
TS is een koop overeenkomst aangegaan en dat hij deze binnen de 14 dagen termijn wilt annuleren mag, echter als de website duidelijk aangeeft dat er retour kosten zitten aan het retouren mogen ze dit dus in rekening brengen.
Je bent slecht geinformeerd. De winkel moet je informeren dat de retourkosten voor rekening van de consument zijn op straffe dat ze anders voor de winkelier zijn. Er mogen alleen geen kosten in rekening gebracht worden die niet gemaakt zijn.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

alfatrion schreef:
30 jul 2020 22:14
ElleFlowers schreef:
30 jul 2020 21:08
Eerder dan de ontvangst ben ik van mening dat je niet kan herroepen. De verkoper en koper hebben in beginsel een koopovereenkomst en dat recht dat je hebt gaat in als je het ontvangt. Indien je het niet aanneemt lijkt me dat postkantoor het terugstuurt en dan betaalt verkoper de verzend en retourkosten.
Er kan herroepen worden. De koper heeft een herroepingrecht vanaf het moment van de koop tot 14 dagen na de dag van de levering. Er is heel bewust gekozen voor de formulering dat er herroepen kan worden tot een bepaald punt. De kantonrechters vonden onder het oude recht dat dit ook zo werkte, dit ondanks de onhandige formulering van toen.
Ik wil wel alles gaan uitleggen maar het voelt als verdedigen. Maar goed het toelichten zal ik doen door 6:230oBW te citeren en dat zegt genoeg. Ik moest er ook even induiken want deze vraag komt niet vaak langs. Dus ik begrijp je mening.

Artikel 230o

29

1 De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:

a. bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;

b. bij een consumentenkoop:

1°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;

2°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zaak heeft ontvangen, indien de consument in eenzelfde bestelling meerdere zaken heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd;

3°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen; of

4°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de eerste zaak heeft ontvangen voor een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken gedurende een bepaalde periode;

c. bij een overeenkomst tot levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, van stadsverwarming of van digitale inhoud, anders dan op een materiële drager: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.

2 Indien niet aan de in artikel 230m lid 1, onderdeel h, gestelde eisen is voldaan wordt de in het vorige lid bedoelde termijn verlengd met de tijd die is verstreken vanaf het tijdstip, bedoeld in het vorige lid, tot het moment waarop alle ontbrekende gegevens alsnog op de voorgeschreven wijze aan de consument zijn verstrekt, doch met ten hoogste twaalf maanden.

3 De consument oefent het in lid 1 bedoelde recht uit door binnen de in dat lid gestelde termijn het ingevulde modelformulier voor ontbinding, bedoeld in bijlage I deel B van de richtlijn, te zenden of een andere daartoe strekkende ondubbelzinnige verklaring te doen aan de handelaar.

4 Brengt de consument op elektronische wijze via de website van de handelaar een verklaring tot ontbinding uit, dan bevestigt de handelaar onverwijld op een duurzame gegevensdrager de ontvangst van deze verklaring.

5 Op de consument rust de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het in lid 1 bedoelde recht.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door Radar »

Verschillende berichten verwijderd. Graag de discussie inhoudelijk voortzetten. Geniet van het weer vandaag en alvast een fijn weekend! Groet, ^TV

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

@piertertjetwee ik heb de Europese richtlijn aan @alfatrion geprobeerd uit te leggen maar het gaat er bij hem niet in. Het is dan op een gegeven moment klaar. Dit is mijn mening en jullie jouw mening en TS moet ermee doen wat ze wil. Wetsgeschiedenis en de letterlijke tekst overtuigen hem niet. Ja dan houdt het op. Het systeem van het recht houd rekening met veel factoren en 1 artikel gaat dat niet even wegnemen. Ik beroep me niet op autoritieit maar er is een studie voor en dan lees je 4 jaar lang dikke pillen en de proffesoren vallen ook over elkaar heen. Zo gaat het gewoon.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Feit is dat de consument zijn herroepingsrecht kan uitoefenen voordat de goederen zijn afgeleverd.
Overweging 40, vierde en vijfde volzin Richtlijn 2011/83/EU
Bij verkoopovereenkomsten dient de herroepingstermijn te verstrijken 14 dagen na de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit heeft gekregen. Bovendien dient de consument de mogelijkheid te hebben zijn herroepingsrecht uit te oefenen voordat hij de goederen fysiek in bezit krijgt.
Maaike Lassche van ICTRecht schreef:In het Burgerlijk Wetboek is echter art. 6:230q opgenomen en zorgt voor duidelijkheid. Hierin wordt verklaard dat de “standaard regel” van aanbod en aanvaarding een nuance kent.

Dit artikel geeft aan dat een aanbod van een consument altijd kan worden ingetrokken, ook als er nog geen overeenkomst is gesloten. Dit sluit aan bij de gedachte dat (conform overweging 40 van de Richtlijn Consumentenrechten) overeenkomsten altijd moeten kunnen worden herroepen (als er sprake is van een koop op afstand uiteraard), omdat hiervoor toch ook al het standaard herroepingsrecht geldt. Een gedaan aanbod is derhalve altijd te herroepen en dit wijkt af van onze standaard regel over aanbod en aanvaarding, waarbij de afspraken in beginsel bindend zijn.

Het is dus toegestaan om al voordat (!) producten verzonden zijn of ontvangen zijn, de overeenkomst te herroepen.
Kanttekeningen: 1. Een overeenkomst die niet gesloten is kan niet worden herroepen. 2. De consument doet geen aanbod maar een aanvaarding. 3. Het gaat niet om art. 6:230q BW maar art. 6:230o BW.

BarbaraD
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 jul 2020 07:14

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door BarbaraD »

Inmiddels heeft post.nl laten weten dat het pakket kosteloos retour is gegaan. Ik heb hun om 16.00 laten weten af te zien vd koop en de pakketten gingen daar om 17.00 u de deur uit. Ik vind t vreemd dat hun beweren dat ik de retourkosten moet vergoeden terwijl post.nl zegt dat het kosteloos retour is gegaan! Ik heb hun ook gezegd dat ik t zou vergoeden als hun mij kunnen aantonen dat deze kosten werkelijk gemaakt zijn!! Ik word er nog steeds niet wijzer van en hun weigeren mijn billink rekening te crediteren. Het gaat mij niet eens meer om de kosten! Pure principe kwestie!

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Retourkosten voor geweigerde bestelling

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Gewoon de poot stijf houden, zij hebben letterlijk geen poot om op te staan. En meestal komen ze dan wel een keer ov er de brug.

Gesloten