LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nogmaals factuur innen

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Zuidlimburg2020
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2020 17:11

Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Zuidlimburg2020 »

Beste lezer,

In 2014 heb ik 4 velgen gekocht voor mijn auto. Deze heb ik uit eindelijk 2 maanden na ontvangst contant betaald. Inmiddels is het bedrijf overgenomen en krijg ik nu 2020, een Incasso bureau achter mij aan dat de factuur niet betaald is. Ik kan inmiddels geen bon meer aantonen dat deze contant betaald is in 2014.

Nu vorderen ze mij het bedrag plus incasso kosten te betalen.

Dit mag toch niet kunnen?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat deze informatie wellicht voor u van toepassing is?
Bij consumentenkoop geldt een verjaringstermijn van 2 jaar. Dit betekent dat de verkoper na 2 jaar geen betaling meer kan afdwingen. Van consumentenkoop is sprake wanneer een particulier een product (roerende zaak) koopt van een professionele verkoper. De kortere verjaringstermijn geldt ook voor energieschulden.
Bron: https://schuldinfo.nl/?id=61#:~:text=Bi ... eschulden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Pas na 2 maanden betalen is vrij laat.... als daar nog incasso kosten voor gerekend zijn.....

Normaal is 14 dagen betalen of vooraf......
maar bij niet meer bestaande firma is voor hun en voor U het lastig bewijsbaar....

Een nieuwe eigenaar die dit opkoopt en een open factuur ziet, die ruiken geld....
maar dit is na 2 of 5 jaren verjaard als er tussentijds geen herinneringen kwamen.

Zelfs als je nooit betaald had is het dan zelfs gratis....

Aygulf
Berichten: 373
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Aygulf »

Na 2 maanden (!) pas betalen?? Bent u toen pas weer teruggegaan naar dat bedrijf? Hebben ze de velgen zomaar meegegeven, in goed vertrouwen en in die 2 maanden nooit contact met u gezocht waar de betaling bleef? Vind het een vreemd verhaal. Denk inderdaad dat het nieuwe bedrijf na al die tijd geen betaling meer kan afdwingen. U bent echter de enige die weet of u het echt wel betaald hebt, of van plan was, of vergeten omdat u niets meer hoorde....

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door anita1971 »

2014!!!!!!!!!!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je contant betaalde en ze boeken het niet,,, zij weten dat 't een beetje laat betaald is en dan bleef het open staan....

Maar meestal 2 en soms 5 jaren dus altijd verjaard dus jammer ongeacht of je wel of niets betaalde.
Jammer dat ze vorige eigenaar niet eerst vragen en incasso, dat kost hun extra geld terwijl ze niets meer kunnen verhalen....

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zuidlimburg2020 schreef:
31 jul 2020 17:22
Dit mag toch niet kunnen?
Dat kan ook niet als je ervoor zorgt dat je een kwitantie krijgt. Het klopt overigens dat er een verjaringstermijn is van twee jaar. Als hier nooit eerder wat over hebt gehoord dan is het nu drie dubbel verjaard en dat kun je als verweer aandragen.

Zuidlimburg2020
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2020 17:11

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Zuidlimburg2020 »

Bedankt voor jullie reactie.
Kwam online ook de verjaring tegen vanaf 2 jaar. Dit heb ik besproken met het incassobureau. In eerste instantie gaf de dame aan de tel aan dat het wel een raar verhaal is om dit alsnog te innen. Later kreeg ik een mail dat ze het toch doorzetten...

Wil geen kosten maken aan een advocaat aangezien het belachelijk is dat ik hier nog kosten voor moet maken.

Ik heb de velgen later betaald omdat deze toen veel duurder uit kwamen met de banden dat ze aangeboden hebben deze factuur later te voldoen. ( vriend had dit geregeld en was een goede klant bij dit bedrijf)

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het verbaasd me enorm dat het incassobureau toch wil doorgaan met deze procedure.
Ik zie geen enkele manier dat dit succesvol zal zijn, met de geboden informatie van TS.
Heeft u een rechtsbijstand verzekering, dan kunt u het beste deze even aanspreken.
(kijk even of er een rechtsbijstand zit op welke verzekering dan ook en of deze kan helpen)

Na hoeveel maanden in 2014 u heeft betaald is in dit geval geen bepalende factor.
Wel bepalend is dat u niet verplicht bent om bewijs van betaling 6 jaar te bewaren en daarom is ook de termijn van twee jaar.
U moet binnen deze twee jaar wel kas betaling kunnen aantonen, aangezien vele garantieperiodes ook 2 jaar zijn en u zeker wil zijn van garantie aanspraak.
Er kan dus vanuit worden gegaan dat, als u het in twee jaar niet kunt aantonen, de kans bestaat dat u het bewijs nooit heeft gehad.

Na de garantie periode houdt een koper meestal nog kort de aankoopfactuur voor mogelijke coulance, als dat nodig mocht zijn.
Dit is ook afhankelijk van de aankoopprijs en hoe "opgeruimd" men is.

Uiteraard is het zot om aan te nemen dat u na 6 jaar nog betaling moet kunnen aantonen, vandaar de regel van 2 jaar.

Wel grappig verhaal aan de andere kant.
Als u contant betaald heeft, waar is dit geld dan naartoe gegaan als het niet niet op de bedrijfsrekening is aangekomen

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je dit in je zak stopte en als niet betaald afgeboekt hebt bespaar je de 19% toen nog....
Bekende Contant lek.

De reclame is vaak met Afhaal Chinees, en 4 weken levertijd, dan betaal je meer voor echte banden en als je tekort geld hebt, 2 maanden opslag kost ruimte en doen ze het wel vaker als je vakantie geld dan pas binnen kwam....

Een krul is voor mijn betaald maar een koper bedrijf denkt gelijk aan wanbetaler.....
En ik moet nog een BTW achterstand..... Uh... leest Mark Rutte hier ook mee?

Incasso als "Verjaard" retour afzender sturen is voldoende, ongeacht of je ooit contant of nooit betaalde!

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou het zelf lekker over me heen laten komen. Je geeft gewoon aan dat je her hebt betaald en de kwitantie niet meer hebt vanwege de verjaringstermijn.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door omega19 »

Verjaringstermijn van 2 jaar geldt alleen als er geen geldige stuitingshandelingen zijn verricht.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door hebra98 »

omega19 schreef:
01 aug 2020 21:02
Verjaringstermijn van 2 jaar geldt alleen als er geen geldige stuitingshandelingen zijn verricht.
>>
Dat lijkt me alleen voor B2B, zoals het basis van het voorbeeld .
En als dat zou gelden moet er minimaal elke twee jaar gecommuniceerd zijn over deze openstaande post.
Niet pas na 6 jaar.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
01 aug 2020 21:02
Verjaringstermijn van 2 jaar geldt alleen als er geen geldige stuitingshandelingen zijn verricht.
De verjaringstermijn gaat dan opnieuw lopen.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
01 aug 2020 22:28
omega19 schreef:
01 aug 2020 21:02
Verjaringstermijn van 2 jaar geldt alleen als er geen geldige stuitingshandelingen zijn verricht.
De verjaringstermijn gaat dan opnieuw lopen.
Maar dan moeten er wel geldige stuitingshandelingen zijn verricht.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Tenminste drie, maar dat ksn natiurlijk heel goed.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
01 aug 2020 23:26
Tenminste drie, maar dat ksn natiurlijk heel goed.
Maar u schrijft dat de verjaringstermijn opnieuw gaat lopen als, zoals Omega schrijft, er GEEN stuitingshandelingen zijn verricht.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door hebra98 »

alfatrion schreef:
01 aug 2020 23:26
Tenminste drie, maar dat ksn natiurlijk heel goed.
>>
Dan moet er binnen twee jaar, na de aankoop, deze stuiting zijn geweest.
En aangezien het totaal 6 jaar betreft, hierna weer binnen twee jaar.
Want het betreft de factuurdatum en niet de datum dat zou zijn betaald.

Hoe kan een claim al zo lang lopen, dat verbaasd mij nog het meeste.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik vraag me af, is er in al die jaren geen enkele vorm van communicatie geweest?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Nogmaals factuur innen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Voor die 2 jaren moet er bewijsbaar contact zijn geweest, en als deze persoon niet verhuist is?

Domme opdrachtgever die in rommelige administratie na overname denk dat er nog extra geld binnen gehaald kan worden.

Ik had zelf 2 lades, nog te betalen en reeds betaalde en als je dat overneemt...
Zie je 2 stapels en weet je niet welke betaald zijn of niet...

Als je alles bij elkaar pleurde weet ik ook niet meer 100% welke waar hoorde....
Doen meer bedrijven en bij overname gaat het vaker fout.
Ik zette soms vinkje , maar die koper had ook alle contant facturen voor Incasso klaar gelegd!

Als U weet hoeveel een Incasso kost als deze onterecht is en niet de klant maar bedrijf die kosten moet betalen...?
Na veel zoeken dus €0,00 binnen gehaald en denk dat ze iets vonden om binnen te halen....
Meerdere Opkopers willen gelijk winst pakken.

Verder loopt de koper van dit bedrijf het risico dat deze Banden firma na overname op onze Zwarte lijst komt.....
Domme fout die je zeker nooit moet maken.
Deze plaatselijke bedrijven zullen overal zwart gemaakt worden omdat bonnetje weg is... en maar enkele echte wanbetaler...

Gesloten