LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paypal steelt tegoeden van klanten

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Sorry Pieter, ik heb zoals je wilde op al jouw reacties gereageerd, maar ene Theo vindt dat weer niet okee. Verwarrend zo'n forum. :)

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

RECHTSZAKEN GEWONNEN TEGEN PAYPAL

Het blijkt dat in de VS al een aantal collectieve rechtszaken tegen Paypal zijn gevoerd in verband met onverklaarbare blokkades. Bij elkaar hebben ze reeds zo’n 20 miljoen aan schikkingen betaald om mensen te compenseren die geblokkeerd waren. Het is tegenwoordig zo dat je als individu in de VS een zaak tegen Paypal kan beginnen en winnen zonder advokaat.

Buiten de VS blijkt het flink moeilijker. Alleen in Israël loopt een collectieve rechtszaak, al 5 jaar. Maar er is hoop, in de VS heeft een van de zaken ook 6 jaar geduurd. Blijkbaar is Paypal heel goed in rekken. Uiteindelijk hebben ze steeds geschikt, waarschijnlijk om een harde uitspraak van de rechter te ontlopen. Zo kunnen ze nog de schijn ophouden dat ze alles netjes doen en alleen uit coulance geblokkeerde mensen voor 20 miljoen hebben gecompenseerd.

Het vervelende is dat de gewraakte praktijken na de schikkingen gewoon zijn doorgegaan. Er is niets veranderd. Paypal handelt gewoon steeds de rechtszaken af en verdient blijkbaar zoveel met zijn werkwijze dat het meer loont om ‘de boetes te betalen’ dan om het anders te gaan doen. Op diverse plaatsen is het vermoeden gerezen dat blokkades deel zijn van het verdienmodel. Ze houden minimaal een half jaar en vaak permanent geld vast waar ze dan gratis mee speculeren. En het inzenden van allerlei documenten blijkt meestal niet veel op te leveren. Ze beweren de lange tijd nodig te hebben ‘om onderzoek te doen’.

Verder blijkt er nog een andere vorm van dubieuze praktijken te zijn: de goede doelen. Blijkbaar kun je bij Paypal doneren aan doelen uit een lijst waar zo’n beetje alle stichtingen op staan zonder daar om gevraagd te hebben. Er worden grote bedragen aan donaties geïncasseerd terwijl de donateuren niet weten dat de doelen geen Paypal account hebben. Paypal bewaart al het geld en zegt de betreffende doelen te informeren met de aansporing om een account te openen om het geld te kunnen ontvangen. Echter veel doelen weten van niks. En als ze het geld niet ophalen blijft het in de zakken van Paypal. Sluw plan Tom Poes.

De sites en fora waarop mensen hun problemen met Paypal uitleggen blijken tegenwoordig nauwelijks meer te vinden met Google sinds hun laatste grote algoritme-aanpassing. Daarbij staan de search results bomvol met links naar Paypal zelf, dat blijkbaar flink betaalt voor de listing. Gelukkig zijn er in Nederland relatief weinig problemen omdat Nederlanders weinig gebruik maken van Paypal. Laten we dat zo houden!

https://www.globes.co.il/news/article.a ... 1000998078
https://www.snopes.com/fact-check/paypa ... n-lawsuit/
https://www.courthousenews.com/judge-ap ... -accounts/
https://newsblaze.com/entertainment/boo ... d-won_899/
https://www.painlessprocessing.com/a-hi ... ttlements/
https://www.forbes.com/sites/kellyphill ... ee22d56fb0
https://www.law360.com/articles/10991/p ... deral-suit
http://www.screw-paypal.com/paypal_lawsuits.html
http://www.paypalwarning.com/paypal-exc ... agreement/

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Radar »

Hoi allemaal, als het vanaf nu niet ontopic blijft, dan knikker ik er een slot op. Elkaar allerlei verwijten maken doen jullie maar in de huiskamer, als het écht moet!

Groeten, geniet nog even van de zon, Radar^SK

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door moederslink »

Joke12345 schreef:
01 aug 2020 16:59
Sorry Pieter, ik heb zoals je wilde op al jouw reacties gereageerd, maar ene Theo vindt dat weer niet okee. Verwarrend zo'n forum. :)
Allemachtig wat een lappen tekst! Alles wordt herhaald wat er eerder was geschreven ;
dat is hetzelfde als hele lappen tekst quoten en Radar wil dat niet!
Sorry, Joke12345, dit leest , denk ik , niemand, je bent één op één met een forumlid bezig , in dit geval Pietertje twee en met zijn teksten en dat is idd niet ok!
Doe Radar een lol en houd je posts korter, relevanter en ga niet met 1 forumlid aan de haal.
Daar is het Radarforum niet voor. De bedoeling is je bezighouden met een vraagsteller :!:.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

moederslink schreef:
01 aug 2020 20:13
Joke12345 schreef:
01 aug 2020 16:59
Sorry Pieter, ik heb zoals je wilde op al jouw reacties gereageerd, maar ene Theo vindt dat weer niet okee. Verwarrend zo'n forum. :)
Allemachtig wat een lappen tekst! Alles wordt herhaald wat er eerder was geschreven ;
dat is hetzelfde als hele lappen tekst quoten en Radar wil dat niet!
Sorry, Joke12345, dit leest , denk ik , niemand, je bent één op één met een forumlid bezig , in dit geval Pietertje twee en met zijn teksten en dat is idd niet ok!
Doe Radar een lol en houd je posts korter, relevanter en ga niet met 1 forumlid aan de haal.
Daar is het Radarforum niet voor. De bedoeling is je bezighouden met een vraagsteller :!:.
Moederslink, dat was het dilemma. Pieter verweet mij dat ik niet reageerde op hem en wou antwoorden hebben op zijn reacties. Maar hij had zoveel gezegd en gequote dat het gewoon teveel was. Ik heb mijn antwoorden een beetje 'ingedikt' door niet te quoten maar uitspraken en reacties in een kale tekst te zetten. Heb getwijfeld of ik het überhaupt wel moest posten. Maar ja niet-reageren werd flauw gevonden. In elk geval gaat het voor 95% over feiten die te maken hebben met het topic. Dus wel zakelijke informatie. Soms lastig zo'n forum. :)

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Soms zijn brieven handiger als fora.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Joke12345,

Iets is mij niet duidelijk.

Is jouw account nog steeds geblokkeerd (jouw geld nog steeds 'gestolen') door Paypal of is jouw 'casus' al lang opgelost?

Als jouw zaak nog niet is opgelost is dat dan ondanks het feit dat je aan de eisen van Paypal voor identificatie voldoet of juist dankzij het feit dat je principieel niet aan die eisen wilt voldoen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is trouwens een probleem met alle online betaalsystemen. Zo heeft het Londense Oyster card (openbaar vervoer) bijna een half miljard euro aan niet opgeëiste tegoeden uitstaan.

Ik denk dat het bij Paypal nog veel erger is. Het is een zeer winstgevend bedrijf dat mondiaal opereert.

Wat ze sinds oprichting aan niet opgeëiste tegoeden hebben geïncasseerd, kan makkelijk in de miljarden lopen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Joke12345 schreef:
01 aug 2020 16:59
Sorry Pieter, ik heb zoals je wilde op al jouw reacties gereageerd, maar ene Theo vindt dat weer niet okee. Verwarrend zo'n forum. :)
Ik vind het goed dat je puntsgewijs reageert. Inhoudelijk vind ik het allerminst overtuigend.
Tip: gebruik volgende keer de citeerfuntionaliteit van dit forum. Dat maakt bijdragen beter leesbaar.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Radar schreef:
01 aug 2020 18:34
Hoi allemaal, als het vanaf nu niet ontopic blijft, dan knikker ik er een slot op. Elkaar allerlei verwijten maken doen jullie maar in de huiskamer, als het écht moet!

Groeten, geniet nog even van de zon, Radar^SK
Lijkt me verstandig dit nu te doen. De hele lappen tekst zijn allemaal punten die al eerder zijn weerlegd. Joke blijft feitelijke onjuistheden en onderbuik gevoelens delen. Denk dat niemand zin heeft alle punten weer te gaan weerleggen terwijl dit eerder al is gedaan.

Er is feitelijk al aangetoond dat Paypal een bankvergunning heeft in Europa, gelijk aan bijvoorbeeld de ING, ABN en Rabobank.

Alle data wordt binnen Europa opgeslagen. Paypal heeft kantoren in alle grote Europese steden waar ook hun klantenservice is gehuisvest.

Joke geeft ook zelf aan dat ze dit enkel verteld uit eigen ervaring, maar vermeld nergens bronnen die van toepassing zijn op haar verhaal. De genoemde rechtszaak met links gaat over de VS en niet over de EU.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Wat is toch het punt met die bankvergunning? Wat wordt daar concreet mee bedoeld? Een Paypalrekening is geen bankrekening. De tegoeden zijn niet gekoppeld aan een bankrekeningnummer. Het geld dat je bij Paypal stalt, valt niet onder het depositogarantiestelsel.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
01 aug 2020 22:45
Wat is toch het punt met die bankvergunning?
Het punt met die bankvergunning is volgens mij dat je die alleen krijgt als je aan bepaalde voorwaarden voldoet en blijft voldoen en dat het feit dat je zo'n vergunning hebt betekent dat je onderworpen bent aan controle van een centrale bankautoriteit die die vergunning verleent, net als ieder ander die zo'n vergunning heeft.

Als onderdeel van het 'Paypal bashen' in de OP en verdere bijdragen, werd gezegd 'is geen echte bank' en 'is geen gewone bank', om daarmee te suggereren dat Paypal om die reden niet deugt en dat daarom aan Paypal bepaalde gegevens niet toevertrouwd kunnen worden die wel aan een 'echte bank' toevertrouwd kunnen worden.
Om die stelling 'te counteren' werd opgemerkt dat Paypal een bankvergunning heeft. Een goed punt volgens mij.

Dat iedereen vrij is zelf te definiëren wat hij onder 'bank' verstaat, doet daar niets aan af.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nogmaals: een Paypalrekening is geen bankrekening. De suggestie blijven wekken dat dat wél zo is, maakt dat niet anders.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
01 aug 2020 23:22
Nogmaals: een Paypalrekening is geen bankrekening. De suggestie blijven wekken dat dat wél zo is, maakt dat niet anders.
Wie wekt die suggestie?
Ik in ieder geval niet.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

sylvesterb schreef:
01 aug 2020 22:32
Radar schreef:
01 aug 2020 18:34
Hoi allemaal, als het vanaf nu niet ontopic blijft, dan knikker ik er een slot op. Elkaar allerlei verwijten maken doen jullie maar in de huiskamer, als het écht moet!

Alle data wordt binnen Europa opgeslagen. Paypal heeft kantoren in alle grote Europese steden waar ook hun klantenservice is gehuisvest.

Joke geeft ook zelf aan dat ze dit enkel verteld uit eigen ervaring, maar vermeld nergens bronnen die van toepassing zijn op haar verhaal. De genoemde rechtszaak met links gaat over de VS en niet over de EU.
Heb je een link naar bewijs dat de data in Europa worden opgeslagen? Hoe zou het kunnen dat ik mensen in bijvoorbeeld India aan de telefoon krijg terwijl de klantenservice voor Nederland blijkbaar in Amsterdam zit?

De rechtszaken spelen in de VS en Israël. Dat is ook relevant voor Nederland omdat de issues hetzelfde zijn. Er is gebleken dat veel mensen gedupeerd waren door die blokkades en zij zijn gecompenseerd. Dat is een teken dat ze onrechtmatig waren. Waarom zou een blokkade die voor een Amerikaan onrechtmatig is voor een Nederlander wel kunnen? Heb je een link naar bewijzen dat voor een Nederlander minder goede wetgeving geldt?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
01 aug 2020 23:22
Nogmaals: een Paypalrekening is geen bankrekening. De suggestie blijven wekken dat dat wél zo is, maakt dat niet anders.
Niemand stelt ook dat Paypal een bankrekening biedt, maar Paypal is wel gewoon een bank met dezelfde voorwaarden en regelgeving voor banken die als dienst bankrekeningen leveren.

Door deze bankvergunning moeten ze aan strenge eisen voldoen en moeten ze ook meewerken tegen witwassen. Hierin heeft Paypal (maar ook de ING) in het verleden wel wat steken laten vallen.

In geval van Joke is de situatie simpel, ze heeft een groot geld bedrag terug ontvangen op haar Paypal account en Paypal wilt nu weten of het wel legitiem is door enkele documenten op te vragen, dit is geheel legitiem.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Joke12345 schreef:
01 aug 2020 23:41
Hoi allemaal, als het vanaf nu niet ontopic blijft, dan knikker ik er een slot op. Elkaar allerlei verwijten maken doen jullie maar in de huiskamer, als het écht moet!

Alle data wordt binnen Europa opgeslagen. Paypal heeft kantoren in alle grote Europese steden waar ook hun klantenservice is gehuisvest.

Joke geeft ook zelf aan dat ze dit enkel verteld uit eigen ervaring, maar vermeld nergens bronnen die van toepassing zijn op haar verhaal. De genoemde rechtszaak met links gaat over de VS en niet over de EU.

Heb je een link naar bewijs dat de data in Europa worden opgeslagen? Hoe zou het kunnen dat ik mensen in bijvoorbeeld India aan de telefoon krijg terwijl de klantenservice voor Nederland blijkbaar in Amsterdam zit?

De rechtszaken spelen in de VS en Israël. Dat is ook relevant voor Nederland omdat de issues hetzelfde zijn. Er is gebleken dat veel mensen gedupeerd waren door die blokkades en zij zijn gecompenseerd. Dat is een teken dat ze onrechtmatig waren. Waarom zou een blokkade die voor een Amerikaan onrechtmatig is voor een Nederlander wel kunnen? Heb je een link naar bewijzen dat voor een Nederlander minder goede wetgeving geldt?
Bewijs jij maar eens dat er geen kantoor met medewerkers in Nederland zit en dat het puur administratieve kantoren zijn. Bewijs ook maar eens dat Paypal haar beleid niet heeft aangepast na de eerdere rechtszaken? Want je weet wat de oorzaak is van de blokkade dus het is compleet niet relevant wat er 5/6 jaar geleden gebeurde toen ze dit niet communiceerde.

Het probleem wat je hebt is dat je hun niet de documenten wilt sturen omdat je ze niet vertrouwd. Dat is een keus en dat mag maar is feitelijk nergens op gebaseerd. Nergens heb ik enig bewijs van je gezien dat Paypal onzorgvuldig met privacy gegevens omgaat.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

sylvesterb schreef:
02 aug 2020 00:35
Joke12345 schreef:
01 aug 2020 23:41
Hoi allemaal, als het vanaf nu niet ontopic blijft, dan knikker ik er een slot op. Elkaar allerlei verwijten maken doen jullie maar in de huiskamer, als het écht moet!

Alle data wordt binnen Europa opgeslagen. Paypal heeft kantoren in alle grote Europese steden waar ook hun klantenservice is gehuisvest.

Joke geeft ook zelf aan dat ze dit enkel verteld uit eigen ervaring, maar vermeld nergens bronnen die van toepassing zijn op haar verhaal. De genoemde rechtszaak met links gaat over de VS en niet over de EU.

Heb je een link naar bewijs dat de data in Europa worden opgeslagen? Hoe zou het kunnen dat ik mensen in bijvoorbeeld India aan de telefoon krijg terwijl de klantenservice voor Nederland blijkbaar in Amsterdam zit?

De rechtszaken spelen in de VS en Israël. Dat is ook relevant voor Nederland omdat de issues hetzelfde zijn. Er is gebleken dat veel mensen gedupeerd waren door die blokkades en zij zijn gecompenseerd. Dat is een teken dat ze onrechtmatig waren. Waarom zou een blokkade die voor een Amerikaan onrechtmatig is voor een Nederlander wel kunnen? Heb je een link naar bewijzen dat voor een Nederlander minder goede wetgeving geldt?
Bewijs jij maar eens dat er geen kantoor met medewerkers in Nederland zit en dat het puur administratieve kantoren zijn. Bewijs ook maar eens dat Paypal haar beleid niet heeft aangepast na de eerdere rechtszaken? Want je weet wat de oorzaak is van de blokkade dus het is compleet niet relevant wat er 5/6 jaar geleden gebeurde toen ze dit niet communiceerde.

Het probleem wat je hebt is dat je hun niet de documenten wilt sturen omdat je ze niet vertrouwd. Dat is een keus en dat mag maar is feitelijk nergens op gebaseerd. Nergens heb ik enig bewijs van je gezien dat Paypal onzorgvuldig met privacy gegevens omgaat.
Je zegt dat Paypal data van Europese klanten in Europa opslaat. Ik vraag je om een link naar bewijs daarvoor. Nu is het alleen een bewering van jou. Waarom zou ik die moeten geloven? Volgens de laatst bekende informatie zit hun data centre tegenwoordig in Salt Lake City.

En waarom moet ik bewijzen dat er geen kantoor in Nederland zit? Ik zie daar het punt niet van. Het gaat erom wie de data hanteert. Ik kreeg mensen in allerlei verschillende o.a. Aziatische landen aan de telefoon. Daaruit concludeer ik dat de medewerkers niet gebonden zijn aan een bepaald land en dat mijn gegevens mogelijk buiten de EU worden verwerkt. Dat is een risico.

Dat Paypal haar beleid niet aan heeft aangepast staat in de gegeven links. Eerst lezen.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

sylvesterb schreef:
02 aug 2020 00:33
Bob Schurkjens schreef:
01 aug 2020 23:22
Nogmaals: een Paypalrekening is geen bankrekening. De suggestie blijven wekken dat dat wél zo is, maakt dat niet anders.
In geval van Joke is de situatie simpel, ze heeft een groot geld bedrag terug ontvangen op haar Paypal account en Paypal wilt nu weten of het wel legitiem is door enkele documenten op te vragen, dit is geheel legitiem.
Ik heb mijn eigen geld teruggekregen via de payback functie van Paypal. Wat zou daar niet legitiem aan kunnen zijn? Het is gewoon mijn geld van mijn credit card die is gekoppeld aan mijn bankrekening waar mijn salaris op binnenkomt. Ik betaal dingen. Ze waren niet leverbaar en het geld komt retour. Ik snap het probleem daar niet van. De issue is dat Paypal werkt met een automatisch systeem dat geen onderscheid kan maken tussen restituties en inkomen. Als een mens dit zou beoordelen zou die meteen concluderen dat er niks raars aan de hand is. Deze gang van zaken slaat gewoon nergens op.

Joke12345
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:48

Re: Paypal steelt tegoeden van klanten

Ongelezen bericht door Joke12345 »

Even uitgezocht. Paypal heeft in Amsterdam een hok in een bedrijvenpand op de Zuidas. Daar kun je geen klantenservice kwijt. In Luxemburg hebben ze 2 verdiepingen in een gedeeld kantoorpand. Dat is genoeg voor administratie maar niet voor een klantenservice of data centre.

Gesloten