LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

sylvesterb schreef:
31 jul 2020 10:07
[...]Oostenrijk voerde op 6 april een mondkapjesplicht in [...] Het Duitse Jena valt onder de deelstaat Thüringen en hier is op 31 maart de mondkapjes plicht ingegaan. [...] In de cijfers is geen enkele effect te zien, behalve het effect wat je in alle landen ziet en dat is dat door een lock-down (social distance) de verspreiding minder wordt.
Sorry, maar je hebt wel een slechte bron genomen.

Mondkapjesplicht in Oostenrijk is ingegeven door de noodtoestand in Zuid-Tirol / Noord-Italië en door het dorp Ischgl, waar vrijwel iedereen besmet was. De plicht is ingevoerd om weer iets van een normaal leven mogelijk te maken zonder dat het aantal besmettingen direct snel zou stijgen. Sinds de plicht wat is afgezwakt, zijn er lokale uitbraken en nu dat er meer zijn geworden, is de verplichting weer uitgebreid. In principe in alle openbare binnenruimtes, ook plekken waar je moet zijn als je in een risicogroep zit.

Jena is Thüringen, maar Thüringen is niet Jena: als je daar het effect wilt zien, moet je echt de cijfers van de stad Jena hebben. Via deze link kom je op een dashboard. Kies rechtsboven voor 'Thüringen' en daarna links in de kolom 'Auswahl pro Landkreis' voor 'Jena Kreisfreie Stadt'. Dan verschijnen rechts als diagram de cijfers voor Jena sinds maart. Vergelijken is goed, klik op Gera of Erfurt of een ander Kreis. Je krijgt een heel ander verloop te zien dan in Jena.
sylvesterb schreef:
31 jul 2020 10:07
Het probleem in Nederland (maar ook de andere landen is) dat de burger Corona moe zijn. De regels rond afstand worden steeds minder serieus genomen en indirect hieraan nemen het aantal besmettingen ook weer toe. Doordat er nu weer non-stop aandacht is in de media worden mensen zich weer bewust van de gevaren en risico's.
Mensen willen weer een normaler leven en juist de ruis in alle discussies zorgt ervoor, dat mensen niets meer serieus nemen. Of mondkapjes momenteel effect hebben, kun je het beste rond Barcelona of Antwerpen volgen, omdat daar ook een draagplicht buiten geldt.

Privé denk ik, dat in de buitenlucht mondkapjes weinig helpen, alleen binnen waar mensen met hun hoofd bij andere dingen zijn. Desondanks ben ik tevreden, dat een paar burgemeesters in Nederland nu zover zijn, dat ze het gaan proberen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dagelijks gebruik van wegwerp kapjes, even drogen voor 't raam in de zon en nogmaals.....

Ik weet dat er niet gekeurde zijn maar hergebruik is in België de zelf genaaide mee wassen......
Dat is vragen om niet werkende zakdoekjes met elastiek voor geen boete en die ademen heerlijk...
De echte stik je als je te hard op de E bike wilde rijden en breng je verkeer in gevaar!

Ik heb flut doekje voor legaal te fietsen en de echte als het druk werd!
Er is geen enkel wetenschappelijk rapport over, zolang je overal alles mag kopen en ook zelf in elkaar klooien?

Aan welke eisen moet een Komkommer masker voldoen?

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een komkommermasker moet vooral als muilkorf dienen, zodat de komkommer niet zoveel onzin rond kan blaffen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Een rondblaffende komkommer een muilkorf omdoen... het moet niet gekker worden. :lol:

Vandaag voor het eerst in lange tijd weer met de trein. In zekere zin een verademing, op die mondkapjes na. Ik moet zeggen: het went best wel snel. En of het nodig is? De trein was aardig leeg, en in de 1e klas zat haast helemaal niemand. Ook met uitstappen geen enkel probleem, ik was doorgaans de enige.

De veerboot naar Texel was weliswaar wat drukker, maar niet dusdanig dat je geen afstand kon houden. Met name op de voorplecht zaten aardig wat mensen. Voor de rest was het eigenlijk prima te doen.

Dan maar geen mondkapje? Strikt genomen was het niet nodig, maar waar ga je de grens leggen? Dus laat maar zoals het is.

Opvallend: sommige ouders geven hun kinderen tot een jaar of 12 geen mondkapje, wat ook inderdaad niet hoeft; en toch waren er andere ouders die zelfs kleuters van een jaar of 4, 5, een mondkapje lieten dragen. Geen idee waarom, ik vermoed zo dat ze van elders komen waar het weer wél verplicht is. Het is en blijft soms best wel verwarrend voor mensen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Slecht nieuws voor de producenten van desinfectie-middelen: er zijn geen besmettingen via een oppervlakte (voorwerp) bewezen, erkende de WHO drie weken geleden. Dat was een eerste aanpassing van de info, naar aanleiding van een artikel van een maand geleden, nu via The Lancet vrijgegeven. Kern: de besmettingskans via gladde oppervlaktes wordt zwaar overdreven en de eerdere onderzoeken, die stelden, dat het Sars-CoV2 virus meerdere dagen overleeft op zulke voorwerpen, zijn gebaseerd op laboratoriumomstandigheden, niet op de werkelijkheid.

Het onderdeel 'handen extra vaak wassen' of 'extra goed schoonmaken' uit de richtlijnen kan daarmee naar het rijk der fabelen worden verwezen. Normale hygiëne is voldoende.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat weten we dan ook weer. Verbaast het me? Absoluut niet. Wél de handvatten van de karretjes schoonmaken, maar niet de rest, niet de broodtangen, niet de handgrepen van de koeling - en toch zag je een flinke afname in het aantal besmettingen. Daar lag het dus niet aan, en dat is nu dus wel bewezen.

Toch wel apart dat het hier nog niet in het nieuws is geweest. In ieder geval kan de maatschappij in dit opzicht dus terug naar het echte 'normaal'. Scheelt toch alweer een slok op een borrel.

Nu nog het moment afwachten waarop iemand die helemaal alleen in een treincoupé zit geen mondkapje hoeft te dragen. Dan komen we een aardig eind.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het stond volgens mij ook gewoon in de Volkskrant, maar wat dan nog. Als je de handvatten had gedaan, waren je handen ook schoon (schoner).

Het lijkt wel of jullie er plezier in scheppen maatregelen onderuit te halen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het er om ging de handen te desinfecteren waren er wel andere mogelijkheden. ;)

Waar Jablan wel of geen plezier n heeft weet ik niet, ik kan alleen voor mezelf spreken. En mij gaat het er niet om om maatregelen onderuit te halen, maar om tot realistische adviezen en maatregelen te komen. Met iets wat geen nut heeft moet je ook niets gaan doen.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

"Gewoon" goede hygiëne is altijd verstandig, maar onder normale omstandigheden is velen zelfs dat nog te veel moeite. Door het advies werd dat in ieder geval wat beter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Jablan schreef:
03 aug 2020 09:36
Slecht nieuws voor de producenten van desinfectie-middelen: er zijn geen besmettingen via een oppervlakte (voorwerp) bewezen, erkende de WHO drie weken geleden. Dat was een eerste aanpassing van de info, naar aanleiding van een artikel van een maand geleden, nu via The Lancet vrijgegeven. Kern: de besmettingskans via gladde oppervlaktes wordt zwaar overdreven en de eerdere onderzoeken, die stelden, dat het Sars-CoV2 virus meerdere dagen overleeft op zulke voorwerpen, zijn gebaseerd op laboratoriumomstandigheden, niet op de werkelijkheid.

Het onderdeel 'handen extra vaak wassen' of 'extra goed schoonmaken' uit de richtlijnen kan daarmee naar het rijk der fabelen worden verwezen. Normale hygiëne is voldoende.
En in China kon 1 persoon 71 andere mensen besmetten, omdat die ene persoon de oppervlaktes in een lift had besmet, waar in de 2 a 3 uur dat het virus wél actief blijft op een oppervlak, dus zoveel flatbewoners gebruik van maakten.

Het schoonmaken van oa de winkelwagentjes heeft dus wél nut, want dat zijn ook van die oppervlaktes die veel mensen in korte tijd aanraken. Als je dus je handen goed wast, en die winkelwagentjes etc schoon houdt, dat zal je met schone handen die broodtangen etc vastpakken, en dus geen besmet oppervlak achterlaten voor de volgende klant, mogelijk slechts ettelijke minuten na jou.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 aug 2020 10:16
Als het er om ging de handen te desinfecteren waren er wel andere mogelijkheden. ;)

Waar Jablan wel of geen plezier n heeft weet ik niet, ik kan alleen voor mezelf spreken. En mij gaat het er niet om om maatregelen onderuit te halen, maar om tot realistische adviezen en maatregelen te komen. Met iets wat geen nut heeft moet je ook niets gaan doen.
We kunnen hier natuurlijk wel allemaal adviezen gaan geven die wij zelf realistisch vinden, maar wat schieten we daarmee op?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
03 aug 2020 11:22
maar wat schieten we daarmee op?
Dat is nu eenmaal het idee achter maatschappelijke vorming, althans, zoals ik het indertijd heb gehad. Mensen argumenten geven waar ze zelf over na kunnen denken om er vervolgens zelf conclusies uit te trekken. En vervolgens discussiëren over elkaars standpunten en conclusies, omdat ook daar weer heel wat uit te leren valt.

Dat is heel wat anders dan het getrol van angel, tijdens het typen van dit bericht.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan doet u uw mondkapje toch af als u alleen in de trein zit? Niemand houdt u tegen. Net zo min als dat iemand u verplicht uw karretje schoon te maken.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Voor ik een karretje pak, spray ik mijn handen, daarna spray ik de kar.
Ik blijf dat doen, dan heb ik het idee dat mijn handen iets of wat gedesinfecteerd zijn.
Bij thuiskomst weer gelijk mijn handen wassen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
03 aug 2020 11:29
Dan doet u uw mondkapje toch af als u alleen in de trein zit? Niemand houdt u tegen. Net zo min als dat iemand u verplicht uw karretje schoon te maken.
Maak je daar maar geen zorgen over... :wink:

Alleen: de conducteur houdt je dus wél tegen op straffe van een dikke vette boete.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 aug 2020 11:27
Lowieze schreef:
03 aug 2020 11:22
maar wat schieten we daarmee op?
Dat is nu eenmaal het idee achter maatschappelijke vorming, althans, zoals ik het indertijd heb gehad. Mensen argumenten geven waar ze zelf over na kunnen denken om er vervolgens zelf conclusies uit te trekken. En vervolgens discussiëren over elkaars standpunten en conclusies, omdat ook daar weer heel wat uit te leren valt.

Dat is heel wat anders dan het getrol van angel, tijdens het typen van dit bericht.
U kunt natuurlijk mij het advies geven om geen mondkapje te dragen in het openbaar vervoer omdat u dat nutteloos vindt. Maar ik zal me toch aan de voorgeschreven regels moeten houden. Lijkt me nogal zinloos om hierover te gaan discussiëren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

moederslink schreef:
03 aug 2020 11:38
Voor ik een karretje pak, spray ik mijn handen, daarna spray ik de kar.
Ik blijf dat doen, dan heb ik het idee dat mijn handen iets of wat gedesinfecteerd zijn.
Bij thuiskomst weer gelijk mijn handen wassen.
Dit dus, ik heb hier vlakbij 2 mensen afgevoerd zien worden door ambulancepersoneel in maanpakken, en eentje kwam er, meer dood dan levend na 3 weken IC, terug. Die kan kog steeds bijna niks.

Idem verhalen van collega's in het zuiden, waar een collega normaliter altijd bij de buren op verjaardag ging, maar dat eind februari net om een of andere reden een keer niet kon. Helft v/d gasten besmet, en 2 overleden, letterlijk één deur verderop. Die collega had ik op een gegeven moment met trillende stem aan de telefoon, zo geschrokken was die.

Dat virus is er nog steeds, ondanks wat sommigen willen doen geloven, dus ik houdt me aan de protocollen, ik neem geen risico's, en kies bij twijfel voor veiligheid van mijn dierbaren en mijzelf, en niet voor "het zal wel wat meevallen" en dat soort eigen bedenksels.

Daarom ben ik zo onder de indruk van Aboutaleb, die doet wat je van een goede burgemeester mag verwachten, nl alle mogelijkheden en middelen inzetten om "zijn" burgers te beschermen, ook al zijn er bij sommige dingen, w/o die vermaledijde mondkapjes, wel wat kanttekeningen te plaatsen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
03 aug 2020 11:51
U kunt natuurlijk mij het advies geven om geen mondkapje te dragen in het openbaar vervoer omdat u dat nutteloos vindt. Maar ik zal me toch aan de voorgeschreven regels moeten houden. Lijkt me nogal zinloos om hierover te gaan discussiëren.
Ik geef geen advies, ik stel alleen het nut op bepaalde momenten ter discussie.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
03 aug 2020 11:57
Dat virus is er nog steeds, ondanks wat sommigen willen doen geloven, dus ik houdt me aan de protocollen, ik neem geen risico's, en kies bij twijfel voor veiligheid van mijn dierbaren en mijzelf, en niet voor "het zal wel wat meevallen" en dat soort eigen bedenksels.
Inderdaad, dat zagen we dus ruim 2 weken geleden in Hillegom. De uitbaters van een café 'wisten wat ze deden'. Ruim 30 bezoekers besmet, en een stuk of 10 in de cirkel er om heen. En de eigenaar? Die was positief getest, maar in plaats van in quarantaine te gaan liep hij rustig met een mondkapje op in het winkelcentrum.

Met zo'n instelling krijg je dus de grootste problemen. Terwijl het anders kan: omdat ik daar in de omgeving woon heb ik in overleg besloten het vrijwilligerswerk een weekje op te schorten, om met zekerheid te voorkomen dat ik een aantal mensen in de risicogroep zou besmetten. De kans was sowieso minimaal, maar je wil geen enkel risico lopen. Zo simpel is het.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 aug 2020 12:00

Ik geef geen advies, ik stel alleen het nut op bepaalde momenten ter discussie.
Oké, u had het zelf over adviezen geven, daar ga ik dus op in.
“....... maar om tot realistische adviezen en maatregelen te komen.”

Gesloten