LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik hoorde van de ANVR dat de SGR na 16 maart geboekte niet meer bij Failliet garandeerde, dus boekingsdatum bepaalde...

Maar ik moet nog steeds een toeslag voor ANVR / SGR betalen, niet veel maar wel betalen en nooit iets uitkeren?
Vele mede Forum leden riepen net als ik, waarom niet bij ANVR / SGR geboekt?

Als ze de prijs zouden verdubbelen, nog altijd beter dan de vele dubieuze die gaan sneuvelen.

Verder een vraag aan onze Juristen hier;

Mag je vanaf 16 maart tot 3 augustus geboekte reizen achteraf roepen dat je niet verzekerd bent en de voorwaarden aanpassen?
Van vandaag kan nog maar 5 maanden terug draaien?

Net nu het weer voorzichtig begint te komen dit doen?
Ik denk dat als we massaal thuis bleven en niets meer boeken dat ze wel moeten aanpassen.
Als de claims hoger worden, de prijs aanpassen zullen de meeste wel begrijpen, doet elke verzekeraar maar de voorwaarden van onverzekerd als geboekt na 16 maart... dan ga ik zoeken hoe in België en Duitsland de voorwaarden zijn of zijn er mensen die dat al weten?

Dus niet de reis aanbieders zijn hier schuldig aan maar de SGR en die beslissen....!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Beste antwoord
Gekozen door Komkommertijd

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

door Theotrucker » 04 aug 2020 22:36

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ging over de vouchers, niet over geboekte reizen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je nu iets boekte is er ook een kans op annuleren en Voucher krijgen.
Antwerpen is op slot... en hoe ga je naar Frankrijk als er een 2e golf komt?

Ze garanderen nu minder als belooft, daar gaat het om.
Vooral de afgelopen 5 maanden geboekte dachten goed geregeld te zitten en nu SGR schrappen!

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ter verduidelijking maar even een linkje er bij https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/c ... svouchers/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Klaar ben je ermee😒 !
Ik ben blij dat ik niets geboekt heb voor deze zomer .
Vanaf februari gaat het al over Corona.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
04 aug 2020 18:16
Ik hoorde van de ANVR dat de SGR na 16 maart geboekte niet meer bij Failliet garandeerde, dus boekingsdatum bepaalde...
Dat heb je verkeerd gehoord. De SGR geeft geen dekking op voucher uitgegeven voor reizen die geboekt zijn na 16 maart. Wanneer je een reis geboekt hebt en de reisorganisatie gaat failliet krijg je wel je geld terug, enkel niet wanneer de reis geannuleerd wordt en er een voucher wordt uitgedeeld.

Soms is het handig je eerst te verdiepen voordat je iets wat je gehoord hebt (of verzonnen zoals je wel vaker doet) met andere te delen. Er staat op de website een mooi stuk over wat precies het verhaal is. En zoals bekend hoef je geen voucher te accepteren.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 04 aug 2020 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat is klep en klepel. Een,, tijd probleem.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door Theotrucker »


Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn mening was ook: vanaf 16 maart tot 3 augustus geboekte reizen is wel een toeslag voor ANVR / SGR betaald en ze weigeren nu
een Failliet dekking te geven.... vele loze papiertjes uitgedeeld.

Wie gaat er een verzekering betalen die nu een €0,00 uitbetaal garantie ging geven?

Als er 0 boekingen komen stort de markt in en dat wil geen enkel reisbureau...
Massaal klagen heeft dus nut.

Ik zou als het een probleem is liever een dubbele prijs zien dan geen dekking.
Lees alle klagers bij Dubieuze Budget Reisbureau die vaak, niet goed, geld weg garantie hebben!

Als je vandaag zonder dekking kocht, weet je dat...
maar alle tussen 16 maart en 3 augustus verkochte redende op Garantiefonds... en niet zomaar terug draaien....

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Nu ANVR de SGR plat belde hebben de kranten en hier toch nut gehad.

Nu nog de gevraagde knop wegens voldoende antwoord zodat ik als Topic starter die op slot kan doen...!
Sterk vermoeden dat vele klagers kwamen en nihil aantal boekers in vele kantoren....

De Tui medewerkster vertelde dat ze maandag ruim 40 had geboekt, en dinsdag tot 13.30 maar 1, en vele telefoontjes kreeg...
Denk dat deze daling de reden is geweest hoewel de aantallen plaatselijk kunnen verschillen...
Normaal is Dinsdag drukker (markt er naast) dan een Maandag.. dus ze heeft veel omzet verloren die nergens te Claimen is!
Dit kantoor is maandag 1 of 2 mensen en Dinsdag alle 4... die niets verkocht hebben....
SGR Crisis na rustige maanden? Wie gaat die schade nu vergoeden?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
05 aug 2020 07:21
Mijn mening was ook: vanaf 16 maart tot 3 augustus geboekte reizen is wel een toeslag voor ANVR / SGR betaald en ze weigeren nu
een Failliet dekking te geven.... vele loze papiertjes uitgedeeld.
De enige die dat denkt ben jij, want zoals eerder al aangegeven heb je gewoon dekking op je reis als de reisorganisatie failliet gaat. Enkel voucher hebben geen dekking, dat deze dekking hadden was als een uitzondering, want normaal hebben voucher nooit dekking gehad. De SGR heeft het nu aangepast en geeft weer dekking op vouchers

alfatrion
Berichten: 21904
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: SGR wil wel vangen, niet meer uitbetalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

AD schreef:Het ontbreken van die bescherming tegen faillissementen leidde tot veel ongerustheid onder klanten, merkten reisbureaus. Brancheorganisatie ANVR verzocht de SGR daarom de regeling uit te breiden. ,,ANVR is verheugd met het besluit van SGR, dat daarmee gehoor geeft aan ons verzoek", zegt ANVR-voorzitter Frank Oostdam nu.
Die ongerustheid wordt veroorzaakt door een zelf bedacht probleem. SGR heeft bedacht dat een overeenkomst niet meer bestaat indien deze wordt ontbonden. SGR meent daarom dat de garantieregeling niet meer van toepassing is als de overeenkomst wordt ontbonden. Ontbinding heeft deze uitwerking alleen niet. Er is ook dekking als de overeenkomst wordt ontbonden en de organisator daarna failliet raakt.
Artikel 7:513a leden 1 en 2 BW
1. De organisator neemt de maatregelen die nodig zijn om te verzekeren dat, wanneer hij wegens financieel onvermogen zijn verplichtingen jegens de reiziger niet of niet verder kan nakomen, wordt zorggedragen hetzij voor overneming van zijn verplichtingen door een ander hetzij voor terugbetaling van de reissom of, indien de reisdiensten reeds ten dele zijn genoten, een evenredig deel daarvan. Indien de pakketreisovereenkomst personenvervoer omvat, voorzien de maatregelen in de repatriëring van de reiziger.

2. De in lid 1 bedoelde maatregelen dekken in ieder geval:
a) redelijkerwijs voorzienbare kosten;
b) de in verband met de pakketreis door of namens reizigers betaalde bedragen, rekening houdend met de duur van de periode tussen de aanbetaling en de definitieve betaling en de volledige uitvoering van de pakketreis;
c) de geraamde kosten voor repatriëring in geval van financieel onvermogen van de organisator.
Artikel 3 lid 4 eerste volzin SGR
Voor uitkering komt in aanmerking de consument die een pakketreisovereenkomst, gekoppeld reisarrangement, overeenkomst van vervoer of overeenkomst van verblijf heeft gesloten met een deelnemer of door bemiddeling van een deelnemer en heeft betaald aan de deelnemer en tevens in het bezit is van een boekingsbevestiging en factuur en het daarop betrekking hebbende betalingsbewijs.
Je hebt recht op een uitkering als:
a) je een pakketreis, gekoppeld reisarrangement, vervoer of verblijf hebt geboekt;
b) je hebt betaald;
c) je een boekingsbevestiging hebt; en
d) je een factuur hebt.

Gesloten