LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever verbiedt verlofopname

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Rvdl29
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2020 00:11

Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door Rvdl29 »

Hallo,

Ik werk nu sinds een jaar voor een bedrijf, echter is er 1 ding wat mij al erg lang dwars zit. Mijn vrije dagen worden steeds maar afgewezen.

Ik werk als sales and support medewerker binnendienst. In deze functie werkt nog 1 andere collega, zij werkt alleen maar 3 dagen in de week en ik 5.

Nu kan zij op de overige 2 dagen niet extra komen werken en steeds als ik een dag vrij wilde nemen of een paar uur eerder weg werd dat afgewezen omdat er geen vervanging was.

Nu heb ik te horen gekregen dat ik gewoonweg geen vrij mag krijgen op de 2 dagen dat mijn collega niet werkt (vakantie als uitzondering op de regel). Ze weigeren iemand aan te nemen voor de 2 overige dagen en hebben gezegd dat als ik het hier niet mee eens ben ik maar moet vertrekken.

Mag dit op deze manier zomaar gebeuren? Mag mijn werkgever mijn vrije dag wel weigeren met deze beredenering?

Ik heb een vast contract.

Ridder777

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Wie is die werkgever?
Ga langs het juridisch loket!
Of meld je ziek (komt op het zelfde neer want dan ben je er ook niet)

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je op andere dagen wel vrij kreeg......

Maar hoe moet je naar Notaris om een huis te kopen, die kun je met verkoper, makelaar en bank niet zomaar verzetten...

En hoe is de vakantie dan geregeld? 3 weken worden dan 3x 3 dagen, en je collega kan altijd vrij krijgen omdat jij 5 dagen werkte?
Als ik dat zo hoor, een twijfelachtig bedrijf, als je ziek word, word die dan van 3 naar 5 dagen verplicht te werken?

En bij die 3 dagen, kan die niet schuiven? Of vaste kinderopvang dagen????
Als ze 2 mensen voor 5 dagen nemen is het nooit een probleem dus laten ze een betere werknemer zoeken...
Eventueel mag die of jij dan 2 dagen ander werk doen.

Een makelaar zit alleen Maandag en Donderdag op kantoor, de rest moet hij de regio in dus ook geen 5 dagen aanwezig....
gaat prima....
Verder ben ik het 100% met Ridder 777 eens, die werkt ook geen 7 dagen.. hoewel....Uh...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door sjohie »

Een werkgever mág verlof weigeren als het cruciaal is voor de bedrijfsvoering, echter is dat een behoorlijk streng omkaderde bepaling door diverse jurisprudentie. Om dat legitiem te kunnen, moet je wel zo'n exotische sleutelpositie hebben dat het echt onmogelijk is om een tijdelijke kracht in te huren, of een collega achtervang te laten zijn. Ik ken het van 1 IT bedrijf, waar een programmeur werkt die één van vijf in Nederland is. Als dit betekent dat jij consequent je wettelijke vakantiedagen niet op kan nemen, dan moeten ze er een mouw aan passen, misschien door een andere collega als een soort flexibele schil te laten fungeren, of inderdaad een 3e persoon aan te nemen. Die oplossing ligt bij de werkgever. Als jij wel je, vaak in de arbeidsvoorwaarden of CAO genoemde "grote" vakanties kan genieten, denk aan minimaal 1x/jaar twee weken aaneengesloten vrij zijn, maar niet op korte termijn een dagje vrij kan nemen bij mooi weer, kom je in een erg grijs gebied, waar je werkgever zo te lezen iets vrij duidelijks van vindt. Dat dat niet kan is bij veel beroepen die werken met roosters ook zo, een kennis van me is verpleegkundige, die worden zowat een heel jaar ineens ingepland. Dat is lekker duidelijk, maar staat spontaan even vrijnemen op een mooie dag wel in de weg. Dat is dus ook weer niet zo heel erg uniek.

Maar goed, ziekmelden zonder reden is niet de oplossing, Als je werkgever dit voor de bedrijfsarts brengt, en die concludeert dat je niet ziek was, had je die dagen geen recht op loon, en ben je goed op weg naar een dossieropbouw en verstoorde werkrelatie, met jou als veroorzaker, en dus verliezer. Gezien de huidige situatie geef je daarmee je werkgever veel gratis ammunitie om nog veel vervelender te gaan doen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ben je lid van een Vakbond?
Wellicht kun je daar je vraag neerleggen?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik snap dat er altijd een binnendienst/support medewerker aanwezig moet zijn.

Maar behalve de collega die 3 dagen werkt kan het bedrijf ook een medewerker van een andere afdeling inleren als backup.
Als 1 van jullie beiden ziek wordt is er immers ook een probleem.

Het is absoluut niet redelijk dat je nooit vrij kunt nemen op de dagen dat je directe collega niet werkt. Het is een management probleem van het bedrijf maar ze proberen er jouw probleem van te maken

Flying Blue
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2020 16:57

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door Flying Blue »

" en hebben gezegd dat als ik het hier niet mee eens ben ik maar moet vertrekken....." Als de verhoudingen zo liggen is dit wellicht ook het verstandigst om te doen.
In deze verhoudingen zou mijn actie het zorgen voor een nieuwe baan en wanneer dat verzekerd is met de huidige werkgever zorgen voor een be-eindigingsovereenkomst.

Sterkte in barre tijden !

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je elders werk vind, mag iemand die nieuwe 3 dagen per week inwerken?
Leuk advies van Flying Bleu....

En voor sollicitatie elders moeten ze vrij geven.... dat wel of een dag doen als die andere er niet is.....
Vaak schrikken ze dan wel en mag het plotseling wel....

en als die andere niet flexibel is moet de werkgever een betere zoeken.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als u ruim van tevoren aangeeft ,bv mnd, heeft uw werkgever dit goed te vinden.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door kuklos »

Ridder777 schreef:
06 aug 2020 15:08
Of meld je ziek (komt op het zelfde neer want dan ben je er ook niet)
Als jij eens begint dit soort achterlijke adviezen voor je te houden.
Je ziek melden terwijl je dat niet bent kan je flink in de problemen brengen. En doet direct een belletje rinkelen als TS vrij had gevraagd, dit is afgewezen en TS daarna op die dag ziek is,

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit mag niet. De werkgever moet voor een oplossing zorgen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
06 aug 2020 18:56
Dit mag niet. De werkgever moet voor een oplossing zorgen.
Die is er al, als het TS niet bevalt, dan stelt de werkgever voor dat ze het dienstverband beëindigen. Beetje lomp HR beleid, maar soit, het is wél duidelijk.

Los van wederhoor vanuit de werkgever wat we nooit en te nimmer zullen horen hier, is het ook volstrekt onduidelijk hoe groot dit bedrijf is, hoe die momenteel door de crisis laveren, en daarvan afgeleid, hoe gemakkelijk het is om een extra personeelslid te werven om dit knelpunt structureel op te kunnen lossen.

Sowieso is het voor een bedrijf, en de betreffende werknemer, niet echt optimaal om een 16 uren contract te hebben. 2 dagen werken, in dit geval in een team van drie waar er altijd één collega vrij zal zijn, is erg lastig inwerken, kost veel ruis aan dagelijkse overdracht, en is ook niet echt bevorderlijk voor iets van een "teamgevoel".

Ik zal niet zeggen dat ik de werkgever begrijp, en zeker niet dat ik het met hun werkwijze eens ben, maar even makkelijk zeggen dat de werkgever het maar moet oplossen, vind ik ook wel wat kortzichtig door de bocht. Er kunnen plenty bedrijfsmatige redenen zijn waarom het voor de werkgever ook best lastig oplossen kan zijn. Maar goed, dat zullen we nooit horen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij ontslag zitten ze langere tijd op 2 dagen wekelijks zonder... en wie gaat de nieuwe inwerken?

Ik kan me nog vele dorpen herinneren waar de plaatselijke Politie post maar 1x per week korte tijd open was....
Deze werkgever kan toch hetzelfde doen?

Zo heeft Hans Anders voor gehoortesten hetzelfde, 1x per week ochtend of middag, en die persoon doet gewoon 10 winkels.
Alleen op afspraak en daar nog nooit klachten over gehoord.
Zolang die meer brillen dan gehoor apparaten verkopen prima oplossing.

Deze werkgever moet dan maar ook zoiets regelen, na maken afspraak en dan is als beide er niet zijn die datum vol of niet mogelijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door alfatrion »

sjohie schreef:
07 aug 2020 09:16
alfatrion schreef:
06 aug 2020 18:56
Dit mag niet. De werkgever moet voor een oplossing zorgen.
Die is er al, als het TS niet bevalt, dan stelt de werkgever voor dat ze het dienstverband beëindigen. Beetje lomp HR beleid, maar soit, het is wél duidelijk.
Dat hoeft de werknemer niet te doen. De werkgever heeft geen zwaarwegend belang en de werknemer kan gewoon op vakantie gaan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door sjohie »

alfatrion schreef:
07 aug 2020 11:17
sjohie schreef:
07 aug 2020 09:16
alfatrion schreef:
06 aug 2020 18:56
Dit mag niet. De werkgever moet voor een oplossing zorgen.
Die is er al, als het TS niet bevalt, dan stelt de werkgever voor dat ze het dienstverband beëindigen. Beetje lomp HR beleid, maar soit, het is wél duidelijk.
Dat hoeft de werknemer niet te doen. De werkgever heeft geen zwaarwegend belang en de werknemer kan gewoon op vakantie gaan.
Riiight, en wat denk je, heeft die werknemer bij terugkomst, wapperend met een wettekstje, of jouw forumpost, nog een bureau om aan te werken? Dacht het niet. Als ik die leidinggevende zou zijn, wat sterk zou zijn want ik ben wel wat medemenselijker en zou hier een mouw aan proberen te passen, zou ik zo'n stap over mijn getrokken duidelijke grens, met geen mogelijkheid accepteren, al was het maar om de vervelende precedent die het zou scheppen. Dan maar wat juridische kosten en een vergoeddinkje, maar er zal dan maar 1 slachtoffer zijn.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je beschrijft een situatie waarin de werkgever geen boodschap heeft aan de wet. Hoe denk je dat dat zal eindigen?

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door Aygulf »

Ridder777 schreef:
06 aug 2020 15:08
Wie is die werkgever?
Ga langs het juridisch loket!
Of meld je ziek (komt op het zelfde neer want dan ben je er ook niet)
Ik word altijd allergisch als er bij een conflict(je) aangeraden wordt om je "ziek" te melden. De ziektewet, waar wij allemaal door premie aan meebetalen is voor iemand die wegens ziekte niet in staat is zijn werkzaamheden te verrichten. Het is niet de bedoeling uit die pot te graaien omdat je boos bent, je gelijk wil halen of anderszins je ongenoegen wil laten blijken. Het is gewoon fraude.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door D34M0N »

Rvdl29 schreef:
06 aug 2020 00:25
Nu heb ik te horen gekregen dat ik gewoonweg geen vrij mag krijgen op de 2 dagen dat mijn collega niet werkt (vakantie als uitzondering op de regel). Ze weigeren iemand aan te nemen voor de 2 overige dagen en hebben gezegd dat als ik het hier niet mee eens ben ik maar moet vertrekken.
Dus losse vrije dagen worden afgekeurd als die op een dag vallen waarop jouw collega niet aanwezig is, maar dat een vakantie van één of meerdere weken wel wordt goedgekeurd?
Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij dat de werkgever zich dan wel aan de wet houdt. In Nederland heeft iedere werknemer recht op minimaal 20 verlofdagen, waarvan minimaal 10 aaneengesloten (dus 2 weken) (bij een voltijdbaan). Een werkgever mag een verlofdag weigeren als er sprake is van een zwaarwegend belang voor de organisatie.

Maar even een vraag: wist je niet al tijdens het solliciteren dat dit zo geregeld was? Dit soort dingen wordt meestal wel van tevoren aangegeven. Of dacht je: "Ik heb nu een vast contract, dus ik ga nu lekker moeilijk doen."

Zoals jouw werkgever al aangaf, als die regeling jou niet bevalt, staat het je vrij om te solliciteren bij andere werkgevers.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door omega19 »

D34M0N schreef:
08 aug 2020 04:35
Ik ben geen jurist, maar het lijkt mij dat de werkgever zich dan wel aan de wet houdt. In Nederland heeft iedere werknemer recht op minimaal 20 verlofdagen, waarvan minimaal 10 aaneengesloten (dus 2 weken) (bij een voltijdbaan). Een werkgever mag een verlofdag weigeren als er sprake is van een zwaarwegend belang voor de organisatie.

Maar even een vraag: wist je niet al tijdens het solliciteren dat dit zo geregeld was? Dit soort dingen wordt meestal wel van tevoren aangegeven. Of dacht je: "Ik heb nu een vast contract, dus ik ga nu lekker moeilijk doen."

Zoals jouw werkgever al aangaf, als die regeling jou niet bevalt, staat het je vrij om te solliciteren bij andere werkgevers.
Er zijn dus ook in jouw visie in ieder geval 10 dagen die als losse dagen opgenomen kunnen worden.

Je draait de zaak om.

Een werknemer heeft recht op verlof op de dagen die hij wil, tenzij er een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Het nooit vrij kunnen nemen op de 2 dagen dat de collega niet werkt is geen zwaarwegend bedrijfsbelang maar slechte organisatie. Het is een management probleem wat nu op bordje van de werknemer wordt gelegd.

Dat het van te voren aangegeven zou kunnen zijn, is niet relevant omdat het strijdig is met relevante wetgeving.
En jouw opmerking van "ga maar solliciteren " , ach das wel een dooddoener, panacee voor alle problemen

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Werkgever verbiedt verlofopname

Ongelezen bericht door D34M0N »

omega19 schreef:
08 aug 2020 10:06
Er zijn dus ook in jouw visie in ieder geval 10 dagen die als losse dagen opgenomen kunnen worden.

Je draait de zaak om.

Een werknemer heeft recht op verlof op de dagen die hij wil, tenzij er een zwaarwegend bedrijfsbelang is. Het nooit vrij kunnen nemen op de 2 dagen dat de collega niet werkt is geen zwaarwegend bedrijfsbelang maar slechte organisatie. Het is een management probleem wat nu op bordje van de werknemer wordt gelegd.

Dat het van te voren aangegeven zou kunnen zijn, is niet relevant omdat het strijdig is met relevante wetgeving.
En jouw opmerking van "ga maar solliciteren " , ach das wel een dooddoener, panacee voor alle problemen
Mijn visie? :? Ik noem gewoon de regels op die de Nederlandse regering heeft bedacht m.b.t. verlof. Een zwaarwegend belang voor de organisatie is dat er iemand aanwezig is. En zo vreemd is dat niet, menige organisatie wil dat mensen hun vrije dagen op elkaar afstemmen.

Waarom zou het niet relevant zijn als dat van tevoren aangegeven was? Dit is precies hetzelfde als mensen die langs een drukke weg gaan wonen en dan gaan klagen over overlast van het verkeer of een leraar die gaat klagen dat die niet buiten de schoolvakanties op vakantie kan. En daarom is de oplossing simpel: als het je niet bevalt, ga naar een plek die wel bevalt.
Alleen al bij andere organisaties solliciteren kan al genoeg zijn om een probleem op te lossen. Een aantal jaren geleden had ik vaak onenigheid met een bepaalde collega, wat zo uit de hand liep dat ik bij andere organisaties ging solliciteren. Toen mijn werkgever daar achter kwam was er opeens wel veel mogelijk en was het probleem snel opgelost.

Gesloten