LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TUI weigert alsnog geld terug te betalen

MarBoom
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2020 15:10

TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door MarBoom »

Hallo allen,

onze pakketreis van TUI begin April 2020 is geannuleerd vanwege het Coronavirus. Omdat wij niet van plan zijn om binnenkort op vakantie te gaan en omdat mijn moeder ziek geworden is willen wij graag ons geld terug van TUI.

Helaas weigert TUI na meerdere verzoeken nog steeds het geld terug te betalen. Ze geven aan dat de voucher regeling erkend wordt door het Ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie. Ik vind deze uitspraak toch verrassend, omdat overal op internet staat dat wij wel recht hebben op terugbetaling. Maar ook nadat ik TUI gewezen heb op de regels geven ze aan dat ze het geld niet terug gaan betalen.

Ik snap goed dat ze de consumenten vragen om de vouchers te accepteren. Maar door de persoonlijke omstandigheden willen we toch echt ons geld terug. Ik vind het dan ook heel erg dat de klantenservice foute dingen beweerd.

Nu is de volgende stap om naar de Geschillencommissie te stappen. Heeft hier iemand ervaring mee?
Zijn er meer mensen die hetzelfde met TUI meemaken?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Je moeder doet er niet toe, als je bijvoorbeeld met Corendon of zo mee wilde moet je eerst geld terug voor je daar kunt boeken.

De Voucher was leuk maar U heeft recht op geld terug.
Als je zoekt onder Voucher op dit forum zie je eerdere berichten hoe je kunt claimen.

Dat ze liever niets terug geven, begrijp ik wel maar U heeft rechten en als ze blijven weigeren is een rechtszaak + rentevergoeding mogelijk dus hoe dom zijn ze nu?

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het recht heeft u en het recht gaat u ook krijgen. Alleen daar zit wat tijd tussen. Natuurlijk hebt u in normale omstandigheden het recht om direct uw geld terug te krijgen. Echter is deze omstandigheid niet normaal. Om te voorkomen dat alle reisorganisaties diep in de schulden gaan komen zijn de vouchers in het leven geroepen. De een is er blij mee, de ander niet.
Om uw geld direct terug te krijgen zal u een jurist op de zaak moeten zetten. Echter door achterstanden bij de rechtbank zal het een jaar gaan duren voordat de zaak behandeld zal gaan worden. Dan is 6 tot 12 maanden wachten tot het geld automatisch terug komt een stuk makkelijker.
Er worden uitzonderingen gemaakt in specifieke situaties wanneer er direct terug betaald wordt, maar een zieke moeder valt daar niet onder.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De reisbranche is notoir slecht als het gaat om de rechten van de klant. Ik heb vorig jaar een topic geopend over Kras (is TUI).

Je kan naar de geschillencommissie of de rechter. Je kan daar je reissom vermeerder met de wettelijke rente eisen. Daarnaast eis je proceskosten.

De geschillencommissie is goedkoper, maar de zitting is in Den Haag. Je krijgt geen reiskosten of vergoeding voor het bijwonen. De rechter is duurder, maar de zitting is bij jou in de buurt. Als je naar de zitting toegaat, dan krijg je daar bij de rechter een vergoeding als je vrij hebt moeten nemen van je werk.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door omega19 »

Op de website van de TUI staat onder veelgestelde vragen dat als je geen gebruik kunt maken van het voucher je je geld kunt terug krijgen. Even daarna verwijzen en het zal dan wel goed komen zonder geschillencommissie of rechtbank.

dick.de-ruiter1
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 aug 2020 08:10

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door dick.de-ruiter1 »

Bij een de reis organisatie waar wij mee weg zouden gaan moet je 6 weken voor vertrek betaald hebben. Hier wordt je aan gehouden . Wij betaalde niet en kregen een herinnering . Ik nam telefonisch contact op omdat Barcelona , ons reis doel , geel was op dat moment de reis 14 dagen voor ons was daarom ook afgelast. KEI hard wordt dan gezegd dat er voor de reis van 31 augustus nog geen beslissing is genomen en ik dus moest betalen. De beslissing raad u al. Nu zit me geld in een voucher en kan ik ook niet kijken of er nog iets te krijgen is in Nederland want geld terug geven hoeft niet.
Ik zie het als een vorm van misleiding dat de organisaties nadat alle betalingen binnen zijn bepalen of een reis ja of nee door gaan.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
06 aug 2020 18:34
Om uw geld direct terug te krijgen zal u een jurist op de zaak moeten zetten. Echter door achterstanden bij de rechtbank zal het een jaar gaan duren voordat de zaak behandeld zal gaan worden.
Waarom blijf je de leugen verspreiden dat je een jurist nodig hebt om een zaak aanhangig te maken bij de rechtbank?
dick.de-ruiter1 schreef:
08 aug 2020 09:57
Wij betaalde niet en kregen een herinnering . Ik nam telefonisch contact op omdat Barcelona , ons reis doel , geel was op dat moment de reis 14 dagen voor ons was daarom ook afgelast. KEI hard wordt dan gezegd dat er voor de reis van 31 augustus nog geen beslissing is genomen en ik dus moest betalen.
Dan zeg je terug dat je een wettelijk opschortingsrecht hebt.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door omega19 »

Zoals eerder gezegd TUI heeft in haar beleid opgenomen dat er geld wordt terugbetaald.
Dus een jurist is zeker niet nodig

https://www.tui.nl/coronavirus-faq/#voucher

Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom geeft TUI dan nog steeds vouchers uit?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen doet de commissie een aantal aanbevelingen. Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die TUI uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt je ook geen eventueel recht op geld terug; als je de voucher niet binnen een jaar na uitgifte hebt kunnen of willen inwisselen, zal TUI de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen. Maar uiteraard hopen wij dat je met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt. Inmiddels is besloten om bij geannuleerde vluchten klanten de keuze te geven tussen een voucher of terugbetaling. Meer hierover lees je onder het kopje Vliegtickets.

NeoDutchio
Berichten: 12310
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
08 aug 2020 11:32
NeoDutchio schreef:
06 aug 2020 18:34
Om uw geld direct terug te krijgen zal u een jurist op de zaak moeten zetten. Echter door achterstanden bij de rechtbank zal het een jaar gaan duren voordat de zaak behandeld zal gaan worden.
Waarom blijf je de leugen verspreiden dat je een jurist nodig hebt om een zaak aanhangig te maken bij de rechtbank?
Dat heeft niets met een leugen te maken, maar met praktijk. Om een paar simpele briefjes van een consument worden ze niet wakker van, laat staan dat ze aktie zullen ondernemen.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb je tig keer verteld dat consumenten naar de kantonrechter kunnen zonder jurist.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ja of in dit geval gewoon naar een deurwaarder nadat je zelf een brief hebt geschreven waarin je ze 15 dagend e tijd geeft om tot uitbetaling over te gaan, aangetekend en liefst ook een mail met dezelfde strekking....

reageert tui niet deurwaarder erop, je hebt dan immers een vordering op ze!!!!

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door omega19 »

Hawk-Eye schreef:
10 aug 2020 07:13
ja of in dit geval gewoon naar een deurwaarder nadat je zelf een brief hebt geschreven waarin je ze 15 dagend e tijd geeft om tot uitbetaling over te gaan, aangetekend en liefst ook een mail met dezelfde strekking....

reageert tui niet deurwaarder erop, je hebt dan immers een vordering op ze!!!!
TS hoeft alleen maar naar de Website van TUI te verwijzen.
Een deurwaarder, jurist of kantonrechter is je reinste overkill

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

omega19 schreef:
10 aug 2020 07:45
Hawk-Eye schreef:
10 aug 2020 07:13
ja of in dit geval gewoon naar een deurwaarder nadat je zelf een brief hebt geschreven waarin je ze 15 dagend e tijd geeft om tot uitbetaling over te gaan, aangetekend en liefst ook een mail met dezelfde strekking....

reageert tui niet deurwaarder erop, je hebt dan immers een vordering op ze!!!!
TS hoeft alleen maar naar de Website van TUI te verwijzen.
Een deurwaarder, jurist of kantonrechter is je reinste overkill
zoals TS zelf al aangaf, ze betalen niet, waar je ook naar verwijst als ze niet betalen betalen ze niet, in dat geval heb je een vordering op tui en een deurwaarder kan die voor je innen NAdat je een 15 dagen brief hebt verzonden!!!!

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

omega19 schreef:
10 aug 2020 07:45
TS hoeft alleen maar naar de Website van TUI te verwijzen.
Een deurwaarder, jurist of kantonrechter is je reinste overkill
Dat is een goede eerste stap, maar het is denkbaar dat TUI ook dan niet overstag wilt gaat. Je komt dan op een punt waar jezelf moet gaan bewegen. Als de geschillencommissie geen optie is, dan kom je uit bij de rechtbank en dan heb je de deurwaarder nodig om de dagvaarding te brengen. Daarvoor kun je prima een brief gebruiken ala de Rijdende Rechter. De deurwaarder voegt dan een voorblad toe.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door omega19 »

alfatrion schreef:
10 aug 2020 09:59
omega19 schreef:
10 aug 2020 07:45
TS hoeft alleen maar naar de Website van TUI te verwijzen.
Een deurwaarder, jurist of kantonrechter is je reinste overkill
Dat is een goede eerste stap, maar het is denkbaar dat TUI ook dan niet overstag wilt gaat. Je komt dan op een punt waar jezelf moet gaan bewegen. Als de geschillencommissie geen optie is, dan kom je uit bij de rechtbank en dan heb je de deurwaarder nodig om de dagvaarding te brengen. Daarvoor kun je prima een brief gebruiken ala de Rijdende Rechter. De deurwaarder voegt dan een voorblad toe.
Op de website staat dat ze hun beleid pas hebben aangepast en de reizger nu (!?) de keuze laten tussen geld retour en/of voucher.

Ik kan me niet voorstellen als je ze hier op wijst dat ze dan zeggen, doen we toch lekker niet. Efin, TS heeft niet meer gereageerd dus het is onbekend wat de status is.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De enige manier om daar achter te komen... je hebt trouwens altijd nog de vertragingsschade.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
08 aug 2020 11:54
alfatrion schreef:
08 aug 2020 11:32
NeoDutchio schreef:
06 aug 2020 18:34
Om uw geld direct terug te krijgen zal u een jurist op de zaak moeten zetten. Echter door achterstanden bij de rechtbank zal het een jaar gaan duren voordat de zaak behandeld zal gaan worden.
Waarom blijf je de leugen verspreiden dat je een jurist nodig hebt om een zaak aanhangig te maken bij de rechtbank?
Dat heeft niets met een leugen te maken, maar met praktijk. Om een paar simpele briefjes van een consument worden ze niet wakker van, laat staan dat ze aktie zullen ondernemen.
Het is én een leugen, én in strijd met de praktijk. Iedereen mag in persoon procederen - en dat gebeurt iedere dag de hele dag door.
NeoDutchio schreef:
06 aug 2020 18:34
Echter door achterstanden bij de rechtbank zal het een jaar gaan duren voordat de zaak behandeld zal gaan worden. Dan is 6 tot 12 maanden wachten tot het geld automatisch terug komt een stuk makkelijker.
En ook dit is een leugen. Je hebt gewoon binnen een paar weken een vonnis op de mat.

Ik begrijp niet zo goed waarom je evident onjuiste barrières opwerpt om TS bij het halen van zijn recht vandaan te houden.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

De persoonlijke agenda speelt een rol.

Er is overigens geen spoedeisend belang.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, maar wat wil je daarmee zeggen? Ook zónder kort geding heb je in een verstekzaal in een paar weken gewoon je vonnis op de mat. De suggestie dat een procedure door achterstanden een wachttijd van een jaar zou hebben is gewoon onzin.

alfatrion
Berichten: 21897
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TUI weigert alsnog geld terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik verwacht dat TUI niet uit zichzelf de vertraginschade gaat vergoed. Vorige zomer was is met TUI h.o.d.n. Kras en ik kreeg geen oplossing zonder juridische stappen.

Gesloten