LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen over een wasdroger

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door moederslink »

Inderdaad gewoon gezond verstand :D .
En natuurlijk geen vriezer, noch koelkast en wat je er nog meer bij haalt, uitschakelen.

Stroom en water betekent voor mij geen risico.s nemen .
En ja idd 1x meegemaakt dat mijn wasmachine vastgelopen was. Het water stond er in en de deur ging niet meer open , de buitenkant was bloedheet.

" Zo oud als Methusalem , dan ben je ook zo wijs als Methusalem?" Toch?

Daarbij ga ik uit van de woonomstandigheden van Ridder777, die nu niet bepaald hyper hyper modern zijn. En ik ga er ook voor het gemak even van uit dat hij geen geaarde stopcontacten in zijn woonkamer heeft, waar hij dat ding misschien ook wil plaatsen.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er bestaan ook wasmachines met een ingebouwde droger. dus 1 apparaat wat na het was programma
het droog programma start. Of dit iets voor U is, weet ik niet. Of dit afvoer of condens drogers zijn weet
ik helaas niet. Ook de prijs van deze dingen weet ik niet, zelf droog ik op een rekje op de zolder waar ook
mijn wasmachine staat.

Methusalah
Berichten: 1164
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
17 aug 2020 16:12
Methusalah schreef:
17 aug 2020 15:33
moederslink schreef:
05 aug 2020 16:01

Ik ook! Nooit dit soort apparaten laten draaien terwijl je niet thuis bent_geen wasmachine _geen droger.
Kortsluiting kan maar zo ontstaan bij gare elektra .
Droger op de wasmachine ? En nooit tegelijk laten draaien!
Vind je dat niet een beetje paranoide? Hoe vaak is het fout gegaan toen je er wel bij was?

En houd dit in dat je ook de stekkers er uit trekt van de tv, magentron, oven, radio, adapters, lampen, koelkast, vriezer? Waar je dan ook bang voor bent, dat kan net zo goed bij al die andere apparaten ook gebeuren. En het lijkt mij stug dat jij je hele woning van stroom afsluite als je de deur uit gaat.
Ik noem dat geen paranoia, maar gezond verstand. Ook ik later zéker niet onnodig apparaten waarbij hitte, stroom en water (wasmachine, wasdroger, stoomstrijkijzer, vaatwasser) samenkomen aanstaan terwijl ik niet thuis ben. De reden is simpel: dat soort apparaten veroorzaken de meeste woningbranden. Ga maar eens informeren bij je plaatselijke brandweer en vraag hun advies...


Maar dat is een beetje mijn punt gezien de onnoemelijk grote aantalen elektrische apparatuur die actief zijn op de wereld, gecombineerd met het aantal keer dat het fout gaat is het waarschijnlijker dat je vliegtuig neerstort, je dit overleeft en daarna door de bliksem wordt getroffen. Ik snap de angst hoor, maar statistisch gezien is die gewoon niet reeel. Er wel vanuit gaande dat mensen geen rare stroom installaties hebben, geaarde stopcontacten gebruiken en zelf geen onveilige situaties creeeren.

Stel er zijn er 10 branden per jaar door wasmachines (11 in 2015), je kan er redelijk van uitgaan dat elk huishouden er een heeft in Nederland, dat zijn er bijna 8 miljoen. Ik neem aan dat ik voor jou niet hoef uit te rekenen wat de kans is? Nogmaals ik snap het, maar gezien de cijfers kan ik daar niet van wakker liggen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Uit dat artikel blijkt expliciet het punt wat ik maakte: dat het aantal branden door dergelijke apparaten groot is.
Van alle typen huishoudelijke elektrische apparaten werd de droger de meeste keren aangewezen als oorzaak van een ongeval. Met een vermelding in 67 berichten (18% van 381 berichten) bleef de wasdroger de magnetron (6%), wasmachine (3%), koelkast( 2%), vaatwasser elektris
En ja, de kans is klein. Maar gezien de gigantische impact van een brand zie ik niet in waarom je dat niet zou willen voorkomen. Risico is immers kans maal impact...

Overigens zegt dat artikel waar je aan refereert precies wat ik ook zei: zet de apparaten niet aan als je weg gaat.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Revoked »

Moneyman schreef:
20 aug 2020 19:48
Uit dat artikel blijkt expliciet het punt wat ik maakte: dat het aantal branden door dergelijke apparaten groot is.
Van alle typen huishoudelijke elektrische apparaten werd de droger de meeste keren aangewezen als oorzaak van een ongeval. Met een vermelding in 67 berichten (18% van 381 berichten) bleef de wasdroger de magnetron (6%), wasmachine (3%), koelkast( 2%), vaatwasser elektris
En ja, de kans is klein. Maar gezien de gigantische impact van een brand zie ik niet in waarom je dat niet zou willen voorkomen. Risico is immers kans maal impact...

Overigens zegt dat artikel waar je aan refereert precies wat ik ook zei: zet de apparaten niet aan als je weg gaat.
Rule by fear. Da's typerend voor bepaalde mensen. Angst is geen bewijs van je gelijk. Een drogreden. Geef je advies, en laat het daarbij.
De hele hut hier staat vol met elektrische apparaten die 24/7 aanstaan. En er zit inderdaad spul tussen van de Action en Ali. Nimmer een probleem.
Oh. En brand/rook/ CO- melders. In èlk vertrek minimaal 1. Dat dan weer wel.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Lowieze »

Revoked schreef:
20 aug 2020 20:08

Rule by fear. Da's typerend voor bepaalde mensen. Angst is geen bewijs van je gelijk. Een drogreden. Geef je advies, en laat het daarbij.
De hele hut hier staat vol met elektrische apparaten die 24/7 aanstaan. En er zit inderdaad spul tussen van de Action en Ali. Nimmer een probleem.
Oh. En brand/rook/ CO- melders. In èlk vertrek minimaal 1. Dat dan weer wel.
Wat heb je aan een rook/brandmelder als je droger in de fik staat terwijl je niet thuis bent?
Het probleem is dat mensen laks zijn met het schoonmaken van de stoffilters van hun droger, waardoor de brandkans veel groter is.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
20 aug 2020 20:08
Rule by fear. Da's typerend voor bepaalde mensen. Angst is geen bewijs van je gelijk. Een drogreden. Geef je advies, en laat het daarbij.
Ik denk niet dat je de essentie van mijn betoog begrepen hebt. Angst speelt geen rol in mijn argumentatie, integendeel: die is uitermate rationeel.
Revoked schreef:
20 aug 2020 20:08
De hele hut hier staat vol met elektrische apparaten die 24/7 aanstaan. En er zit inderdaad spul tussen van de Action en Ali. Nimmer een probleem.
Over argumentatiefouten gesproken :lol: Exemplarisch bewijs is geen bewijs. Dit is er een in de categorie “roken is niet schadelijk want m’n opa is er 100 mee geworden”.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De brandweer zet de wasdroger met stip op nummer 1 inzake brandgevaar:

https://www.brandweer.nl/brandveilighei ... -apparaten

Ben zelf tevreden met mijn wasrek op zolder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door moederslink »

En om terug te komen op de situatie van de TS Ridder777, zijn etage is niet hypermodern.
Er was toen ook , meen ik, gedoe rondom een oude geiser .
Je moet nmm zeker geen droger in je woonkamer aanzetten en bv naar het werk gaan , wanneer het eea daar gare oude meuk is. Is bv de elektra daar nog wel allemaal ok?

En wat Lowieze ook zegt : veel mensen zijn er niet zo mee bezig om het stof weg te zuigen.
Ook onder en achter je koelkast en vriezer zit altijd stof.
2-3 x per jaar moet ik de boel van zijn plaats schuiven om daar achter en onder goed schoon te maken.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Revoked »

Lowieze schreef: Wat heb je aan een rook/brandmelder als je droger in de fik staat terwijl je niet thuis bent?
Het probleem is dat mensen laks zijn met het schoonmaken van de stoffilters van hun droger, waardoor de brandkans veel groter is.
De melders zijn doorgeschakeld. Bij brand zal de brandweer worden gebeld, bij CO detectie zal de airco aanslaan om frisse lucht van buiten naar binnen te pompen, alarm zal afgaan. En in alle gevallen komt de live feed online op de ingestelde apparaten.
Dus ook als er niemand thuis is, dan nog zal de schade tot een minimum beperkt zijn.
En onze droger kan niet aan met een vol filter.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Revoked schreef:
20 aug 2020 23:23
De melders zijn doorgeschakeld. Bij brand zal de brandweer worden gebeld, bij CO detectie zal de airco aanslaan om frisse lucht van buiten naar binnen te pompen, alarm zal afgaan. En in alle gevallen komt de live feed online op de ingestelde apparaten. Dus ook als er niemand thuis is, dan nog zal de schade tot een minimum beperkt zijn. En onze droger kan niet aan met een vol filter.
Dan heb jij de boel goed voor elkaar. Maar dat is niet bepaald de maatstaf voor een gemiddeld huishouden - in tegendeel.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door angel1978 »

En dat dus als basis nemen voor een advies aan iemand anders is op zijn minst onverstandig.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door scontra »

Revoked schreef:
20 aug 2020 23:23
Lowieze schreef: Wat heb je aan een rook/brandmelder als je droger in de fik staat terwijl je niet thuis bent?
Het probleem is dat mensen laks zijn met het schoonmaken van de stoffilters van hun droger, waardoor de brandkans veel groter is.
De melders zijn doorgeschakeld. Bij brand zal de brandweer worden gebeld, bij CO detectie zal de airco aanslaan om frisse lucht van buiten naar binnen te pompen, alarm zal afgaan. En in alle gevallen komt de live feed online op de ingestelde apparaten.
Dus ook als er niemand thuis is, dan nog zal de schade tot een minimum beperkt zijn.
En onze droger kan niet aan met een vol filter.
Wat kost zo'n abonnement nu maandelijks ?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Revoked »

Rond de €200,- Jaarlijkse certificering zit daar bij in. Verder is het natuurlijk onderdeel van de beveiliging die ik voor mijn bedrijfsapparatuur moet hebben.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

200 euro per maand...?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door thecure »

@revoked Dan ben ik wel benieuwd wat voor abonnement en bedrijf je hebt. De enige installaties die direct naar de brandweer (rac) mogen doormelden, zijn brandmeldinstallaties volgens NEN2535 via een abonnement op het openbaar meldsysteem (vaak bosch of siemens).

En met ingang van het bouwbesluit 2012 mogen maar een beperkt aantal categorieën doormelden (zoals gezondheidszorg en niet zelfredzame bewoners).

Inbraakinstallaties met rookmelders daarop aangesloten, melden door naar een PAC.
Deze mogen slechts onder bepaalde voorwaarden direct de RAC bellen, bijvoorbeeld als de melding geverifieerd is.
Zie:

https://federatieveilignederland.nl/doc ... i-2020.pdf

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vragen over een wasdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Volgens mij is er geen sprake van directe doorschakeling.
Revoked schreef:
20 aug 2020 23:23
De melders zijn doorgeschakeld. Bij brand zal de brandweer worden gebeld,

Gesloten