Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Andere onderwerpen over auto en vervoer

Hoe zou jij een tweedehands auto kopen en verkopen?

Onder de 1500 euro koop ik bij een particulier
2
6%
Onder de 1500 euro koop ik bij een handelaar
2
6%
Tot 1500 euro sta ik voor beide opties open: particulier en handelaar
4
11%
Onder de 4000 euro koop ik bij een particulier
1
3%
Onder de 4000 euro koop ik bij een handelaar
2
6%
Tot 4000 euro sta ik voor beide opties open: particulier en handelaar
8
22%
Mijn oude auto verkoop ik zelf via internet
3
8%
Mijn oude auto ruil ik in
10
28%
Om mijn oude auto kwijt te raken sta ik voor beide opties open: zelf verkopen en inruilen.
4
11%
 
Totaal aantal stemmen: 36

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door witte angora »

De advertenties op Marktplaats en andere sites staan er vol mee: tweedehands auto's. Vaak aangeboden door bedrijven; soms aangeboden door particulieren.

Waar zou jij je auto kopen, bij een particulier of bij een handelaar? Waarom kies je daarvoor?
Zou je je 'oude' auto inruilen bij het bedrijf waar je de 'nieuwe' auto koopt of zou je hem particulier verkopen? Waarom kies je daarvoor?

In de poll kun je maximaal 3 opties kiezen, je motivatie kun je in een reactie plaatsen.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Heel simpel gesteld heb ik zelf genoeg kennis van auto's om goedkoper bij een particulier te kopen. Ik zou dus altijd daarvoor kiezen. Ook verkoop ik liever zelf via internet, levert vaak ook wat meer op.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn huidige auto's nieuw gekocht bij de dealer. Particulier verkopen begin ik niet aan; geen gezeur aan de deur :wink:.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik nog een nieuwe auto zou kopen, dan zou ik dat bij een dealer doen en mijn huidige auto zou ik dan inruilen. Geen gedoe.

Maar ik doe er nog wel een tijd mee.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door Revoked »

Vroeger kocht ik barrels die ikzelf volledig kon herstellen voor dagelijks gebruik. Tegenwoordig kopen we nieuw bij een dealer. Met de opmerking dat ìk naar de showroom moet maar dat mijn wederhelft wordt gebeld dat er een bepaalde auto te koop is.

sake1987

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Kom al meer dan 20 jaar bij een onafhankelijke BOVAG dealer, als hij er niks heeft staan geef ik hem een zoekopdracht, Mijn auto ruil ik hier in.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door grun »

Ik zoek een auto uit op Autoscout24. Er zijn wel meer sites natuurlijk, maar deze bevalt me het best. Vervolgens zoek ik alles uit wat ik kan vinden op internet over dat bedrijf en de auto. Is het een betrouwbaar bedrijf, hoeveel eigenaren heeft de auto al gehad en hoe lang enzovoort. De rest laat ik over aan een vakman, die kun je gewoon inhuren. Zelf heb ik geen verstand van auto's en heb genoeg leergeld betaald met oude wrakken.
Ik woon in Groningen en mijn huidige auto is gekocht in Ochten. Ik heb er geen moment spijt van gekregen. De volgende keer ga ik niet eens mee, maar laat het over aan de vakman.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door D34M0N »

Kopen bij merkdealer of onafhankelijke Bovag garage. Zeker niet bij een handelaar, omdat daar veelal de afdankertjes van garages terechtkomen. Particulier ook niet, omdat ik de oude auto graag inruil, zodat ik geen dubbele lasten riskeer of een tijdje zonder auto kom te zitten (plus dat ik niet zit te wachten op allerlei louche volk aan de deur).

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
21 aug 2020 19:09
mijn huidige auto zou ik dan inruilen. Geen gedoe.
D34M0N schreef:
22 aug 2020 03:44
Particulier ook niet, omdat ik de oude auto graag inruil, zodat ik geen dubbele lasten riskeer of een tijdje zonder auto kom te zitten (plus dat ik niet zit te wachten op allerlei louche volk aan de deur).
Klopt, de laatste keer dat ik mijn oude auto particulier verkocht was ook echt de laatste keer. Het ding heeft een maand te koop gestaan, niks anders als handelaars en sjacheraars, uiteindelijk is hij voor de sloopprijs weggegaan. Terwijl de kosten die maand dus wel doorliepen. De huidige wordt dus ingeruild of gaat direct naar de sloop. Ook als er nog een paar maanden APK op zit.

Sommige handelaars waren wel erg brutaal: boden 500 euro, moest ik het ding wel even door het hele land naar hun toe brengen. Maar als ik zei: 'voor dat geld hebben we een deal' hoorde je niks meer. Dan weet je genoeg.

Particulier kopen zal ik ook niet zo snel. Bij een handelaar kun je rustig kijken wat hij heeft staan, hij heeft meerdere opties. Je hebt dan ook de tijd om de man te observeren om te zien in hoeverre hij betrouwbaar is met zijn praatjes. Maar particulieren? Dat heeft in het verleden niks als gezeik opgeleverd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door scontra »

Hobby auto's (oldtimer) de laatste 5 decennia meestal particulier gekocht, slechts een enkel exemplaar bij een handelaar.
Hobby auto's altijd particulier verkocht en meestentijds aan een liefhebber.
Helaas zijn de hobby auto's nu verleden tijd :(

Auto's voor dagelijks gebruik, zowel occasions als nieuwe, altijd bij een merkdealer gekocht en ingeruild.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ik heb altijd bij merkdealers gekocht. We hadden een huisdealer in de familie waar wij toch wel een behoorlijk aantal auto’s vandaan gehaald hebben. Jammergenoeg is die failliet gegaan, dus naar een dealer in de buurt. Die na aanschaf ook failliet gegaan. Volgende auto kwam weer bij en dealer iets verderop, binnen een jaar na aanschaf bericht dat ze gingen stoppen. Al met al heb ik bij 6 merkdealers (van 1 merk) een auto gekocht, maar geen van de dealers bestaat meer.
Ik durf niet te zeggen of het nu gewoon toeval is, of ik iets aan mijn kont heb kleven dat ze daarom failliet gaan of dat het gewoon de markt was dat kleinere losstaande dealers niet konden winnen tov de grote ketens.

sake1987

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door sake1987 »

NeoDutchio schreef:
22 aug 2020 11:43
Ik heb altijd bij merkdealers gekocht. We hadden een huisdealer in de familie waar wij toch wel een behoorlijk aantal auto’s vandaan gehaald hebben. Jammergenoeg is die failliet gegaan, dus naar een dealer in de buurt. Die na aanschaf ook failliet gegaan. Volgende auto kwam weer bij en dealer iets verderop, binnen een jaar na aanschaf bericht dat ze gingen stoppen. Al met al heb ik bij 6 merkdealers (van 1 merk) een auto gekocht, maar geen van de dealers bestaat meer.
Ik durf niet te zeggen of het nu gewoon toeval is, of ik iets aan mijn kont heb kleven dat ze daarom failliet gaan of dat het gewoon de markt was dat kleinere losstaande dealers niet konden winnen tov de grote ketens.
U bent zo goed in onderhandelen/ pingelen dat de dealers geen bestaansrecht meer hebben
😉

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sake1987 schreef:
22 aug 2020 11:47
NeoDutchio schreef:
22 aug 2020 11:43
Ik heb altijd bij merkdealers gekocht. We hadden een huisdealer in de familie waar wij toch wel een behoorlijk aantal auto’s vandaan gehaald hebben. Jammergenoeg is die failliet gegaan, dus naar een dealer in de buurt. Die na aanschaf ook failliet gegaan. Volgende auto kwam weer bij en dealer iets verderop, binnen een jaar na aanschaf bericht dat ze gingen stoppen. Al met al heb ik bij 6 merkdealers (van 1 merk) een auto gekocht, maar geen van de dealers bestaat meer.
Ik durf niet te zeggen of het nu gewoon toeval is, of ik iets aan mijn kont heb kleven dat ze daarom failliet gaan of dat het gewoon de markt was dat kleinere losstaande dealers niet konden winnen tov de grote ketens.
U bent zo goed in onderhandelen/ pingelen dat de dealers geen bestaansrecht meer hebben
😉
Als mijn auto het verschil kon maken bij een dealer, dan was het wel heel erg voor hun. Voornamelijk kochten we Astra's in de prijsklasse tot €3.000,-.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door witte angora »

Astra's bij een merkdealer tot 3000 euro? Dat had ik niet verwacht.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
22 aug 2020 13:02
Astra's bij een merkdealer tot 3000 euro? Dat had ik niet verwacht.
Onze huisdealer was een kleine lokale dealer die de auto's die hij zelf onderhield ook weer zelf verkocht. Deze auto's kocht ik altijd blind, nooit een probleem mee gehad. De inruilers die van externe klanten kwamen gingen wel veel naar de handel. Hij wist precies van wie de auto's afkwamen, hij kende heel de history en durfde zijn hand er voor in het vuur te steken. Helaas zijn vele van dit soort kleine dealers vervangen door grote ketens.

sake1987

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Mijn Bovag garage verkoopt alleen de oudere auto’s die hij zelf in onderhoud heeft gehad, de rest gaat de dag van inruil gelijk door de handel in.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

1 keer ben ik vreemd gegaan en naar een filiaal toe gegaan van een ander merk. Die had toevallig een auto staan die ik graag wilde hebben. Het maken van een proefrit was niet mogelijk, anders moesten ze steeds de auto wassen. Alleen als ze zeker wiste dat ik de auto zou willen kopen kon ik een afspraak maken. Eens, maar nooit weer dus.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door Revoked »

Bekende tekst....

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe koop en verkoop jij een tweedehands auto? Particulier of bij een bedrijf?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zeg maar gerust heel bekend. Ik heb daarom de vrijheid genomen het bericht te melden bij de moderatie.

Plaats reactie