LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door dlanor »

Wat hebben we om ons te volgen. BKR voor je kredietwaardigheid, een speeltje van de banken en incasso bureaus, Roy-data/Seps, gemeentelijk registraties waar je soms voor je baan een bewijs van goed gedrag moet halen een VOG, en dan is er nog 1, de stichting CiS oftewel 'Centraal Informatie Systeem' .
Een orgaan van de gezamenlijke verzekeringen om alles maar dan ook alles te volgen wat je doet op verzekering gebied van schades en ziektes, etc etc.

Daar kwam ik vandaag achter. Mijn zoon heeft een te dure verzekering aangegaan, ook omdat ze niet zijn opgebouwde schadevrije jaren mee wilde tellen omdat deze in Finland zijn opgebouwd en daar hadden ze geen zin in. Anders om, volgens Europese afspraak, kun je wel je opgebouwde schadevrije jaren uit NL meenemen naar Finland.
Dus nu een verzekering tussen persoon gevonden die dit wel wil doen en de opgebouwde schadevrij jaren wel wil laten mee tellen. Echter, volgens hun staat mijn zoon in het CiS gemeld met 2 schades??? Vreemd.
Inderdaad zijn er 2 schades geweest, maar dan wel door anderen veroorzaakt, tegen zijn geparkeerde auto aangereden en alles was afgehandeld, de tegen partij heeft betaald. En toch heeft de verzekering het aangemeld bij het CiS, ook al hebben ze vandaag nog laten weten dat de tegenpartij betaald had en mijn zoon geen schuld betrof omdat de auto legaal geparkeerd stond.

De verzekering ziet geen noodzaak echter de CiS registratie aan te passen of te verwijderen want ze zeggen dat mijn zoon niks te zoeken heeft ergens anders een offerte aan te vragen.
Centraal beheer/ Achmea, schaam je diep.
De tussen persoon die we in de arm wilden nemen om een gunstiger verzekering te zoeken en de opgebouwde schadevrije jaren wil laten meetellen kan niets doen, totdat de CiS registratie er af gaat want anders ziet het er ongunstig uit.

ook de Roy-data geeft niet thuis want zolang je niet wisselt van verzekering, komt er geen data binnen want de verzekering geeft pas de in Nederland schade vrije jaren door als je stopt met een verzekering.
Lastig allemaal.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een tussenpersoon kan helemaal geen schadevrije jaren toekennen.

En alle schades worden geregistreerd bij CIS voor het patroon.

In Roydata worden de schadevrije jaren genoteerd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door mahadma »

Als iemand jarenlang een leaserijder is worden die jaren ook niet meegeteld. Dus als de jaren uit Finland ook niet meegeteld worden verbaasd mij dit niet. Echter waren er wel 2 schade's, welliswaar buiten eigen schuld, maar kennelijk telt dat toch. Er is kennelijk een verzekering aan te pas gekomen.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Emcede »

Dit is geen fout. Als iemand een schade claimt wordt dat in de registers opgenomen. Als het zoals bij uw zoon om twee schades gaat waar hij geen schuld aan heeft, heeft dat verder geen gevolgen voor hem. Maar hij heeft wel schades geclaimd en staat daarmee in de registers.

Dit heeft niets met Roy-data te maken en niemand hoeft zich te schamen. Misschien moet u zich eerst in CIS verdiepen voordat u zomaar wat roept...

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees hier over schadevrijejaren opgebouwd in het buitenland.

https://www.independer.nl/autoverzekeri ... nland.aspx

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door dlanor »

ja, ik moet mij 'verdiepen', ik doe niet anders. Al die privacy wetten maar ondertussen zijn er zeker 4 of 5 instanties, zowel overheid als commerciële instanties de je volgen tot zelfs achter de voordeur gaan en er mee wegkomen.
Als je door je eigen schuld schades rijdt en er regelmatig een potje van maakt, kan ik begrijpen dat de verzekeringen 2 keer na moeten denken voor ze je verzekeren, en als je op vakantie gaat en regelmatig claims maakt voor je verloren of gestolen ray-ban zonnebril of fototoestel kan ik ook begrijpen dat de verzekering een keer er een stokje voor gaat steken.

Maar ondertussen begrepen dat de CiS ook gewoon alles bij houd ongeacht de schuld dus in dit geval fietsers die tegen de auto aanviel terwijl hij thuis binnen zat in 1 geval en in een ander geval een oud dametje niet goed kon inparkeren en ook schade reed aan de auto en dat ook terwijl mijn zoon binnen zat. Beide geregistreerd bij het CiS.

Een verzekerings- tussen persoon van een bedrijf dat ik ken bood eens aan om te kijken of ze toch de opgebouwde schadevrije jaren uit een ander Europees land, Finland dus, kon gebruiken omdat het andersom ook het geval was, kwam dus terug met de mededeling dat mijn zoon preregistered staat bij het CiS sinds het laatste jaar voor 2 schades geclaimd en dat het dan vrijwel kansloos is om een nieuwe (gunstige)offerte te krijgen bij een andere verzekering die mogelijk wel de opgebouwde schadevrije jaren in overweging had willen nemen.

Ook als zegt dus per brief Centraal beheer dat de geclaimde schades, doordat de tegenpartij heeft bekent en betaald, geen gevolgen heeft voor de huidige premie, zij n wel nieuwe te benaderen verzekeringsmaatschappijen minder flexible in het afgeven van offertes of offertes die gunstiger kunnen uitpakken. De tussenpersoon zegt dat door deze 2 claims de offertes alleen maar hoger zullen gaan uitvallen.
Centraal beheer reageerde dus met te zeggen dat mijn zoon maar bij hun moest blijven, geen nut om ergens anders een offerte te vragen, het is wat het is.
En ja, we hebben een verklaring van de Finse verzekering in 4 talen waaronder Engels en Duits met de schade vrije jaren.

En CiS schrijft het volgende:
"Claimmeldingen (CM)
In de CIS databank worden alle claims (schademeldingen) opgenomen die bij verzekeraars en gevolmachtigden worden ontvangen. Het maakt daarbij niet uit wie schuld heeft aan de schade of dat een schade volgens de polisvoorwaarden niet wordt vergoed. Het gaat alleen maar om het feit dat iemand een beroep heeft gedaan op zijn verzekering. Van iedere claim worden alleen feitelijke gegevens en persoonsgegevens van de betrokkenen vastgelegd."

Verder neemt CiS geen verantwoording voor hoe de verzekeraars met deze info omgaat. De ene verzekeraar zal met deze info mensen weigeren en de ander geeft dan een offerte met een hogere premie af iedere verzekeraar gaat er anders mee om.

En klaar ben je....... de data blijft tot 8 jaar staan...en dat buiten je schuld. sjonge sjonge.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zeg dat wel. Tjonge,tjonge.

U sleept er van alles bij wat er helemaal niets mee te maken heeft.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Emcede schreef:
24 aug 2020 23:19
Dit is geen fout. Als iemand een schade claimt wordt dat in de registers opgenomen. Als het zoals bij uw zoon om twee schades gaat waar hij geen schuld aan heeft, heeft dat verder geen gevolgen voor hem. Maar hij heeft wel schades geclaimd en staat daarmee in de registers.

Dit heeft niets met Roy-data te maken en niemand hoeft zich te schamen. Misschien moet u zich eerst in CIS verdiepen voordat u zomaar wat roept...
Dus? Die zijn toch door de tegenpartij veroorzaakt en door de tegenpartij betaald? Hoe zou jij het vinden als iemand hier tegen jouw geparkeerde auto aanrijdt, jij schade claimt bij de tegenpartij, en een aantal weken later een brief krijgt van je verzekering dat je premie wordt verhoogd? Want dit is hetzelfde, zoon van TS heeft zelf geen schade gehad en ook niet geclaimd bij zijn eigen verzekering, maar bij die van de tegenpartij.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door berndv »

dlanor schreef:
25 aug 2020 01:14
Een verzekerings- tussen persoon van een bedrijf dat ik ken bood eens aan om te kijken of ze toch de opgebouwde schadevrije jaren uit een ander Europees land, Finland dus, kon gebruiken omdat het andersom ook het geval was, kwam dus terug met de mededeling dat mijn zoon preregistered staat bij het CiS sinds het laatste jaar voor 2 schades geclaimd en dat het dan vrijwel kansloos is om een nieuwe (gunstige)offerte te krijgen bij een andere verzekering die mogelijk wel de opgebouwde schadevrije jaren in overweging had willen nemen.

Ook als zegt dus per brief Centraal beheer dat de geclaimde schades, doordat de tegenpartij heeft bekent en betaald, geen gevolgen heeft voor de huidige premie, zij n wel nieuwe te benaderen verzekeringsmaatschappijen minder flexible in het afgeven van offertes of offertes die gunstiger kunnen uitpakken. De tussenpersoon zegt dat door deze 2 claims de offertes alleen maar hoger zullen gaan uitvallen.
Het lijkt mij bijna alsof die tussenpersoon eerst heeft geopperd om die schadevrije jaren, of in ieder geval de daarbij behorende no-claim korting, wel even te kunnen regelen, en is die er later achter gekomen dat hem dat niet lukt, en gooit het nu op de data in het CiS om zijn eigen belofte niet na te hoeven komen.

Ik heb in de afgelopen 5 jaar 2 schades gehad, beide keren van achter aangereden terwijl ik stil stond. Deze schades hebben voor mij totaal geen enkel effect op mijn schadevrije jaren of mijn no-claim korting. Dat terwijl er bij de eerste aanrijding door mijn auto ook schade veroorzaakt is aan de auto voor mij. (afstand was voldoende, maar als iemand probeert om je met 70 aan te duwen kun je nog zoveel afstand houden, dat helpt niets)

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door dlanor »

berndv schreef:
25 aug 2020 08:29

Deze schades hebben voor mij totaal geen enkel effect op mijn schadevrije jaren of mijn no-claim korting.
Precies, zo zou het moeten zijn en zal ook zo zijn als je bij de huidige verzekering blijft. maar in ons geval, juist om van Verzekering te willen wisselen kijken de aangeschreven verzekeringen in het CiS en maken daarop een beslissing of ze een concurrerende offerte willen afgeven. Mijn zoon had, toen hij naar Nederland ging, zelf de verzekering geregeld en zich laten afschepen met het antwoord dat ze geen schadevrij jaren uit het buitenland konden accepteren en ging een veel te dure all risk verzekering aan voor een oude 2de hands auto van 12 jaar oud. Dat wist ik eerst niet en als ouder wil ik mij er mee gaan bemoeien en een bevriend tussenpersoon bedrijf er bij geroepen om een gunstiger tarief te vinden en kijken of ze wel de opgebouwde schadevrije jaren(8) kunnen accepteren.
adviseerde dat tussen persoon mij, gezien die wel snel info kregen van het CiS het maar te laten zitten vanwege de 2 geclaimde schades omdat de verzekeringsbedrijven huiverig zijn voor ieder die, ook al was het buiten zijn schuld, geclaimd hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door berndv »

zoals ik al aangaf, het klinkt bij mij eerder op een door de tussenpersoon gedane uitspraak over het "even regelen" dat de schadevrije jaren uit Finland gewoon konden meetellen, die uiteindelijk niet nagekomen kon worden, en probeert zich er nu me de smoes omtrent de schades uit te l*llen.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als iemand heel veel schades heeft, ook zonder eigen schuld, zal een verzekeraar wat huiverig zijn die persoon als klant te nemen. Blijkbaar een brokkenpiloot. Maar dat heeft helemaal niets van doen met schadevrije jaren.

Volgens mij worden schadevrije jaren helemaal niet standaard overgenomen uit het buitenland. Dat die tussenpersoon dat even dacht te kunnen “regelen”, is gewoon grootspraak.

En dat uw zoon een 12 jaar oude auto WA + Casco verzekerd is zijn zaak.

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door dlanor »

Lady1234 schreef:
25 aug 2020 14:17

Volgens mij worden schadevrije jaren helemaal niet standaard overgenomen uit het buitenland. Dat die tussenpersoon dat even dacht te kunnen “regelen”, is gewoon grootspraak.
onjuist, schade vrije jaren opgebouwd binnen de EU is wel degelijk geldig en daar zijn afspraken over. Dat is het punt niet. maar dat de verzekeringen daar anders mee omgaan, sommige nemen de volledige jaren over, sommige maar een paar jaar en anderen weer 5 jaar daarvan, iedereen interpreteert de regels weer anders.
Een tussen persoon kan wel degelijk de juiste verzekering uitzoeken die de jaren wel overnemen volgens de EU afspraak.

Maar het probleem is deels opgelost. Op hoge poten aan de telefoon gehangen met Centraal beheer die de veroorzaker is van dit probleem.

Als je gewoon een WA verzekering hebt, dan moet je zelf achter je compensatie aan bij de tegenpartij. Echter heb je een dure WA+casco, dan leg het ongeluk, informatie van de tegen partij etc bij je eigen verzekering neer en die gaan er voor jou achteraan, in de tussentijd keren ze ook de schade aan je uit minus je eigen risico, in dit geval 150 euro. op dat moment melden ze het ook bij de CiS waar de claim en uitbetaling op je naam komt te staan.
Inderdaad de 150 euro eigen risico was er af getrokken. Een maand later echter berichte de verzekering dat de tegenpartij had betaald en dus krijg je dan het eigen risico terug, die 150 euro werd ook terug gestort aan mijn zoon. Zaak is dan dat je aanmelding bij de CiS (die wel blijft gewoon staan) wordt aangepast als afgehandeld en buiten je schuld was. Anders was het geweest als de tegenpartij spoorloos was geweest of gewoon geweigerd had te betalen. Dan bleef de notitie achter je naam staan.
Nu vandaag heeft Centraal beheer toegegeven een fout te hebben gemaakt en ze vergeten zijn de aanmelding bij het CiS aan te passen. Dat is vandaag alsnog gebeurd(volgens hun) dus zou de weg open moeten zijn om een nieuwe offerte aan te kunnen vragen........ Maar toch.....

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je een casco dekking hebt, verhaalt de verzekeraar meestal ook je eigen risico Bij de tegenpartij, als die schuld heeftMaar ze zijn dat niet verplicht.

Een tussenpersoon kan nooit voor meer schadevrije jaren zorgen, dan jijzelf.

En als er al een EU afspraak zou zijn, dan geldt die voor iedereen.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: schadevrije jaren fout stichting CiS registratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

dlanor schreef:
25 aug 2020 15:17
Lady1234 schreef:
25 aug 2020 14:17
Volgens mij worden schadevrije jaren helemaal niet standaard overgenomen uit het buitenland. Dat die tussenpersoon dat even dacht te kunnen “regelen”, is gewoon grootspraak.
onjuist, schade vrije jaren opgebouwd binnen de EU is wel degelijk geldig en daar zijn afspraken over. Dat is het punt niet. maar dat de verzekeringen daar anders mee omgaan, sommige nemen de volledige jaren over, sommige maar een paar jaar en anderen weer 5 jaar daarvan, iedereen interpreteert de regels weer anders. Een tussen persoon kan wel degelijk de juiste verzekering uitzoeken die de jaren wel overnemen volgens de EU afspraak.
Lady heeft gelijk: het gebeurt niet standaard. En jij hebt gelijk: het kan wel, afhankelijk van de omstandigheden.

Minister Hoekstra zei hierover recent in deze Kamerbrief:
Vraag 3
Hoe beoordeelt u het feit dat personen die binnen de EU verhuizen naar een andere EU-lidstaat een hogere premie moeten betalen voor hun autoverzekering als zij hun schadevrije jaren niet kunnen meenemen, zeker nu schadevrije jaren relatief zwaar meetellen in de berekening van de premie (en de korting) ten opzichte van andere EU-landen? Vindt u dit een eerlijke situatie?
Antwoord
Een verzekeraar bepaalt zelf welke risico-inschatting zij maakt en welke impact schadevrije jaren op de korting van de premie hebben. Als de verzekeringsnemer de verzekering opzegt, dan geeft de verzekeraar op verzoek een opgave van het aantal schadevrije jaren, die meegenomen kunnen worden naar een andere verzekeraar in binnen- of buitenland. Dit is verplicht voor alle Europese verzekeraars.

Ieder land hanteert zijn eigen systeem en verzekeraars bepalen, afhankelijk van dat systeem, wanneer ze schadevrije jaren uit het buitenland een op een overnemen. Per systeem (en dus per land) verschilt de opbouw van schadevrije jaren, net als de impact van een claim op het aantal schadevrije jaren als de verzekeringsnemer een schade claimt. Dat geldt ook voor de korting die gegeven wordt voor schadevrije jaren. Daarom is het afhankelijk van het land waar de verklaring is afgegeven of het aantal vermelde schadevrije jaren een op een wordt overgenomen. Het is aan de verzekeraar om te bepalen hoe zwaar schadevrije jaren uit het buitenland wegen voor de korting op de betreffende premie.
Lady1234 schreef:
25 aug 2020 15:41
En als er al een EU afspraak zou zijn, dan geldt die voor iedereen.
Nee dus :wink:

Gesloten