LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ryanair misleiding cq oplichting

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

Ik heb een vlucht Keulen - Tenerife Zuid geboekt voor €143 met de optie van gratis vlucht wijziging ivm covid
IVM met code oranje in Spanje wil ik 'n andere bestemming kiezen.
Indien je dan de vlucht gaat wijzigen rekenen ze echter maar met €96. Reden is dat dit de huidige prijs is.
Echter als ik diezefde boeking opnieuw maak vandaag is de prijs €160 en niet €96.

Als ik wijzig naar een nieuwe vlucht Eindhoven - Porto rekenen ze €150 zonder priority en bagage.
Als ik een nieuw ticket Eindhoven-Porto boek, is de prijs €103 met priority en bagage.

Heb overal screenhots van gemaakt en de chat met Ryanair tijdig opgeslagen.

Dit is pure oplichting en klant misleiding.

Moneyman
Berichten: 29989
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het relevante deel is dus dit:
Truth is our website always offers you the best possible prices on the given day. Our Sales Department closely monitors the capacity of flights and they may modify the prices/availability. Occasionally we are able to offer lower promotional fares on our website ryanair.com. We wish to inform you that for each flight we have a number of fare classes and for each fare class we have a number of seats that can be booked at the same price. As the seats are getting booked we switch on to the next fare class available that has a higher cost. If the lowest price fare class has only one more seat available and you are trying to book for more passengers, you will be given automatically the next fare available for all the passengers. Whilst we sympathize with your circumstances, we regret we are unable to provide that refund.
De vraag is of dit conform de toepasselijke voorwaarden is. Die heb je naar ik aanneem ontvangen en gelezen? Wat zeggen die over de optie "gratis vlucht wijziging"?

Oftewel, meer specifiek: waarin ben je volgens jou precies misleid en waarin ben je precies opgelicht?

Moneyman
Berichten: 29989
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar de chat was dat niet. Lijkt me een weinig zinvolle discussie. TS voert de discussie hier toch gewoon in het Nederlands?

Ik zal je desondanks even helpen :wink:
De waarheid is dat onze website u altijd de best mogelijke prijzen biedt op een bepaalde dag. Onze verkoopafdeling houdt de capaciteit van de vluchten nauwlettend in de gaten en kan de prijzen/beschikbaarheid aanpassen. Af en toe kunnen we lagere promotietarieven aanbieden op onze website ryanair.com. We willen u informeren dat we voor elke vlucht een aantal tariefklassen hebben en dat we voor elke tariefklasse een aantal stoelen hebben die tegen dezelfde prijs kunnen worden geboekt. Als de stoelen geboekt worden, schakelen we over naar de volgende beschikbare tariefklasse die een hogere prijs heeft. Als de laagste tariefklasse slechts één stoel meer beschikbaar heeft en u probeert voor meer passagiers te boeken, krijgt u automatisch het volgende beschikbare tarief voor alle passagiers. Hoewel we sympathiseren met uw omstandigheden, kunnen we helaas niet voorzien in deze terugbetaling.

sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

Het overschakelen van de tariefklasse klopt niet,

Ik heb het ticket gekocht Keulen - Tenerife (06/09 - 20/09) aan €143, zij geven nu 27/08 'n prijs Keulen - Tenerife (06/09 - 20/09) volgens tariefklasse van €96 echter als ik zelf opnieuw boek met dezefde data is de prijs volgens tariefklasse €160.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door 16again »

Begrijp ik goed, dat je bij vlucht wijziging niet het originele aankoopbedrag mag besteden? En dat in plaats daarvan nu wordt gekeken wat de huidige prijs is van de stoel die je hebt.

Dat lijkt me niet zo netjes. Je wilt wijzigen zodra reisadvies rood/oranje kleurt , laat dat nu ook net het een belangrijke reden zijn dat de prijs per stoel in elkaar stort

Moneyman
Berichten: 29989
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
27 aug 2020 11:50
Dat lijkt me niet zo netjes.
Eens. Het zou echter wel helpen als TS de gestelde vragen ook even zou beantwoorden, zodat het plaatje completer wordt.

sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

Klopt, bij vluchtwijziging mag je niet het originele aankoopbedrag besteden,
Ryainair geeft 'n prijs aan en daar moet je het mee doen.

Als je er toch gebruik van maakt dan is ook de prijs van het overboek ticket duurder als wanneer je 'n nieuw ticket zou kopen.

Kan ik screenshots uploaden ? dan kun je het nl. zien.

sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

Zie screenshots
Bijlagen
ryan air porto change.JPG
Boek je over dan betaal je €150,12 zonder priority en bagage 10 kg.
(54.24 KiB) 2276 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
ryan prijs nieuw boeking keulen.JPG
Ryain Air geeft aan dat hun prijs de actuele prijs is echter als je 'n nieuwe boeking maakt is de prijs €160.98 en geen €96,34
(38.17 KiB) 2276 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
ryan prijs verschil.JPG
Dit is wat Ryan Air terug geeft € 96,34 voor het aangekochte ticket van €143
(51.01 KiB) 2276 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

screenshots
Bijlagen
ryan air porto nieuw.JPG
Koop je 'n nieuw ticket dan kost het €103,31 ioncl. priority en bagage
(36.03 KiB) 2272 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door tttlocke »

Wat tonen die screenshots aan?

Weet u zeker dat u geen appels met peren aan het vergelijken bent?

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik snap niet helemaal wat je precies vergelijkt eigenlijk.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door tttlocke »

sitanonchai2012 schreef:
27 aug 2020 10:14
Indien je dan de vlucht gaat wijzigen rekenen ze echter maar met €96. Reden is dat dit de huidige prijs is.
Waarom denkt u dat dat de reden is?
Zou de reden niet gewoon zijn dat die € 96 het bedrag is dat u volgens Ryanair betaald heeft voor het oorspronkelijke ticket? Dat blijkt ook uit de tekst van één van de screenshots ('price paid' staat er immers) én is in overeenstemming met de voorwaarden van Ryanair die helemaal niet bepalen dat de huidige prijs van uw oorspronkelijke ticket een rol speelt bij het omboeken.

Herkent u die € 96 niet als deel van het bedrag dat u betaald heeft (naar uw zeggen € 143)?
Is het niet zo dat die € 96 met wat extra's, toeslagen, toeters en bellen oploopt tot die € 143?

Heeft u de wijziging afgerond of bent u gestopt omdat u dacht dat u 'opgelicht' werd?
Als u de wijziging niet heeft afgerond, kunt u niet stellen dat, uiteindelijk, niet van de door u betaalde € 143 zal worden uitgegaan om het verschil met de nieuwe boeking te bepalen.

Moneyman
Berichten: 29989
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

TS, zou je misschien mijn vragen nog -concreet- willen beantwoorden?
Moneyman schreef:
27 aug 2020 10:33
Het relevante deel is dus dit:
Truth is our website always offers you the best possible prices on the given day. Our Sales Department closely monitors the capacity of flights and they may modify the prices/availability. Occasionally we are able to offer lower promotional fares on our website ryanair.com. We wish to inform you that for each flight we have a number of fare classes and for each fare class we have a number of seats that can be booked at the same price. As the seats are getting booked we switch on to the next fare class available that has a higher cost. If the lowest price fare class has only one more seat available and you are trying to book for more passengers, you will be given automatically the next fare available for all the passengers. Whilst we sympathize with your circumstances, we regret we are unable to provide that refund.
De vraag is of dit conform de toepasselijke voorwaarden is. Die heb je naar ik aanneem ontvangen en gelezen? Wat zeggen die over de optie "gratis vlucht wijziging"?

Oftewel, meer specifiek: waarin ben je volgens jou precies misleid en waarin ben je precies opgelicht?

sitanonchai2012
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 sep 2012 10:19

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door sitanonchai2012 »

Als ik 143 euro betaal voor 'n ticket incl gratis omboeken dan verwacht ik dat bedrag ook als ik omboek en geen 96 euro.
Dan is omboeken nl. niet meer grais.

Moneyman
Berichten: 29989
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ryanair misleiding cq oplichting

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ryanair zal met "gratis" bedoelen: zonder er kosten voor in rekening te brengen. Jij verstaat onder "gratis": voor dezelfde prijs. Dat zijn uiteraard twee verschillende grootheden.

Welke de juiste is, hangt af van de toepasselijke voorwaarden. Het feit dat je stelselmatig de vraag daarover niet beantwoord, geeft mij wel voldoende duidelijkheid. De misleiding en oplichting zie ik nog niet aangetoond.

Je zou hooguit de RCC kunnen benaderen als je helderheid wilt over wat je onder "gratis" mag verstaan. Zij hebben in het verleden al eens uitspraken over soortgelijke kwesties gedaan. Je koopt daar vervolgens niet echt iets voor, maar da's een ander verhaal.

Gesloten