LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
01 sep 2020 09:34
(...)
Jose2501 schreef:
01 sep 2020 20:15
Het gaat niet om mij. En ik hoef ook geen verdere discussie. Maar negatief testen als je al besmet bent klopt niet. That's my point.
Ja, er was zelfs gelijk getest: negatief... en geen duidelijke symptonen inderdaad. Maar een paar dagen later tóch positief - en gelijk over en uit.
NB : en niet alle testen worden even zorgvuldig uitgevoerd. Het zou best kunnen dat die 1e test ook niet volledig correct is afgenomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Een dergelijk triest verhaal verzin je natuurlijk niet en zeker niet als stemmingmakerij.
BTW : hoe kan die verpleegkundige uit het Erasmus dit dan wel ongezien beoordelen eigenlijk?
Ook voor haar is het verhaal ' niet te controleren ' .
Laatst gewijzigd door moederslink op 01 sep 2020 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose2501

Waar maakt u zich eigenlijk zo druk over? U vindt het meeste toch bangmakerij?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
01 sep 2020 21:04
Een dergelijk triest verhaal verzin je natuurlijk niet en zeker niet als stemmingmakerij.
BTW : hoe kan die verpleegkundige uit het Erasmus dit dan wel ongezien beoordelen eigenlijk?
Ook voor haar is het verhaal ' niet te controleren ' .

Ook het verhaal van "Jose2501" is niet te controleren. :wink: Ik beschouw haar verhaal dus maar als stemmingmakerij.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@WA: We zullen het nooit weten, maar het is zeker een mogelijkheid.
Voor de rest: laat woorden als stemmingmakerij op stal. Dank je.
Jose2501 schreef:
01 sep 2020 20:15
Maar negatief testen als je al besmet bent, klopt niet.
Jawel. Het kan echt. Het deel 'piraat entert schip bij de boeg' oftewel 'virus landt in neus en/of mond' hebben we gehad. Maar wat als je weinig slijmvlies in je neus en/of mond hebt?
Die mensen bestaan, want onder Keel-Neus-Oorartsen was het lange tijd gewoonte om bij kinderen, die chronisch verkouden waren, een deel van het neusslijmvlies weg te branden. Of zelfs helemaal. Gevolg: minder klachten, maar ook minder ruiken en proeven. Of helemaal niet. Bij Sars-CoV2 ontbreken ook de typische eerste verschijnselen, zoals waterige ogen, een loopneus of keelpijn in combinatie met koorts.
Juist bij deze mensen gaat de piraat direct naar het ruim, het virus direct door naar longen en andere organen in de buikholte, want ook daar zit weefsel, dat het virus nodig heeft om zich te nestelen.
Voor deze mensen is een test middels bloedafname (of een wattenstaaf in het rectum) de enig betrouwbare testmogelijkheid.

Bij het Erasmus moet je in je achterhoofd houden, dat de medewerkers daar niet alles zien, niet alles weten. Pas sinds een paar weken lukt het om zonder klachten wel een test te krijgen. Ergo: alle patiënten tot en met juli waren patiënten met klachten, want alleen die groep mocht zich laten testen. Dan is het logisch, dat het Erasmus meent, dat elke besmetting leidt tot een positieve test, want de mensen zonder symptomen blijven onder de radar, net zoals de mensen die wel ziek waren, maar toch negatief testen.

Van mij mogen de artsen daar wat minder stellig worden in hun uitspraken en uitlatingen, net zoals het RIVM en de OMT-leden. Er is nog steeds teveel onbekend over Sars-CoV2, ook omdat dit virus onder laboratoriumomstandigheden zich net iets anders gedraagt dan in de wereld daarbuiten.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan “Die mensen bestaan, want onder Keel-Neus-Oorartsen was het lange tijd gewoonte om bij kinderen, die chronisch verkouden waren, een deel van het neusslijmvlies weg te branden. “

Sorry, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat bij kinderen, bij chronische klachten, hun neus en/of keelamandelen verwijderd worden.
Ook al heb je weinig neusslijmvlies, dan nog kunnen er cellen zitten die het virus bevatten. Het kan wel zo zijn dat het wattenstaafje net alleen cellen meeneemt die het virus niet bevatten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jose2501 schreef: (...)
Je kan alleen je twijfels hebben als er in een verhaal opvallende dingen staan die vragen oproepen.
Die twijfels zullen nu wel weggenomen zijn, bij u, neem ik aan.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@janlan

Misschien gebeurde dat in Kroatie, een deel van het neusslijmvlies weghalen, maar zeker niet hier. Niet alleen bij Erasmus weten ze niet alles.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
01 sep 2020 21:49
Sorry, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat bij kinderen, bij chronische klachten, hun neus en/of keelamandelen verwijderd worden.
Ook al heb je weinig neusslijmvlies, dan nog kunnen er cellen zitten die het virus bevatten. Het kan wel zo zijn dat het wattenstaafje net alleen cellen meeneemt die het virus niet bevatten.
Met het laatste heb je helemaal gelijk - er zijn tussen allerlei patiënten enorme verschillen gevonden in de viruslast. Bij het eerste: het is geen behandeling, die vaak wordt toegepast. *Graaft in het geheugen* Misschien, dat ik via mijn werk elk half jaar zo'n persoon tegenkom en ik spreek best veel mensen, dus echt een minderheid.
@Lady: In Kroatië wordt dit niet gedaan, daar grijpt men eerder naar andere middelen om kinderen van een chronische verkoudheid af te helpen, meestal oma's huisapotheek, want dat kost bijna niets. (Medicijnen komen vaak voor eigen rekening daar).

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Negatief testen al je wel besmet bent is een vals negatief; heel vervelend, maar niet heel bijzonder.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
01 sep 2020 20:15
Het gaat niet om mij. En ik hoef ook geen verdere discussie. Maar negatief testen als je al besmet bent klopt niet. That's my point.
En je punt is evident onjuist. Dat is je al meermaals uitgelegd. Je wilt het dus niet snappen. Prima - maar val ons daar niet mee lastig.
ZeerPrivé schreef:
01 sep 2020 21:18
moederslink schreef:
01 sep 2020 21:04
Een dergelijk triest verhaal verzin je natuurlijk niet en zeker niet als stemmingmakerij.
BTW : hoe kan die verpleegkundige uit het Erasmus dit dan wel ongezien beoordelen eigenlijk?
Ook voor haar is het verhaal ' niet te controleren ' .
Ook het verhaal van "Jose2501" is niet te controleren. :wink: Ik beschouw haar verhaal dus maar als stemmingmakerij.
Terecht. En zeer onbeschofte stemmingmakerij ook nog.
ZeerPrivé schreef:
01 sep 2020 21:10
Jose2501 schreef:
01 sep 2020 20:57
Maar ik hou niet van stemmingmakerij met niet te controleren verhalen.
MM wil je vast wel even het 06 nr geven van de weduwnaar van de vrouw. Kun je even gezellig babbelen over hoe het nou eigenlijk zover heeft kunnen komen. :evil: :twisted:
Dit dus. Jose2501 beseft niet half hoe lomp haar reacties zijn.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jouw reactie vind ik weer compleet overbodig.
Bij José heb ik het gevoel, dat hij/zij begin twintig is en heel oprecht, eerlijk reageert. Hollands direct mag ook. Tegelijk proef ik iets, dat ik herken van anderen, die ziek zijn geweest: wat is er gebeurd, waarom ik en wat nog meer? Een zoektocht naar antwoorden.
Geen reden om grof te reageren, mensen. Sinds ik weer aan het werk ben, maak ik dit soort discussies en gedrag een paar keer per week mee en ik moet regelmatig echt alles uit de kast te trekken om de onzichtbare muren in de hoofden omver te trekken. Het hoort erbij.

Yo, NDR-podcast is er weer. Recordlang, 1uur45minuten, met in het begin al een mooie vergelijking of observatie uit de Berliner Chatité inzake niet-medische mondkapjes. Mondgeur. Mensen, die uit hun mond een scherpe geur verspreiden. Deze fijne lucht wordt getransporteerd door aerosolen. Maar als deze mensen een simpel mondkapje dragen, duurt het veel langer, voordat anderen die geur ruiken. Dat betekent, dat de mondkapjes toch meer effect hebben, dan gedacht.
En aangezien de beslissers in Nederland de mondkapjes nog steeds lomp, bot, bruusk, onbeschoft afwijzen, ben ik nieuwsgierig hoe lang men zich nog aan die houding vastklampt. Er lopen meer studies en overal gaan de uitkomsten richting bescherming in beide richtingen, niet alleen anderen, maar ook jezelf beschermen ermee.
Laatst gewijzigd door Jablan op 02 sep 2020 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Het verhaal van Moneyman klopt denk ik gewoon, alleen is het vermoedelijk een uitzonderlijke situatie. Waarschijnlijk is de mevrouw in kwestie op de één of andere manier erg gevoelig geweest voor het ontwikkelen van die bloedstolsels. Een genetisch defect, wellicht iets dat voor kan komen bij het slikken van bepaalde medicijnen. Sommige vrouwen ontwikkelen stolsels als zij de anticonceptiepil slikken. Ik kan me voorstellen dat er zo toch onvoorspelbare reacties optreden in combinatie met een venijnig virus.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
01 sep 2020 08:48
Jose2501 schreef:
01 sep 2020 08:44
Een hele maatschappij wordt ontwricht voor een virus dat tot nu toe voor relatief weinig doden heeft gezorgd.
Tsja, en hoe zou het komen dát er zo weinig doden zijn? Misschien juist wel dankzij die maatregelen...?

Afgelopen week ben ik net weer met m'n neus op de potentiële ernst van dit virus gedrukt. Een kennis van ons, 41, kerngezond, gaat met man en twee kids naar Frankrijk op vakantie. Voelt zich niet lekker, geen koorts, niet hoesten, niet benauwd, maar wel heel moe. Besluit om een paar dagen eerder naar huis te gaan. Gaat thuis naar de dokter: niets te vinden, verkoudheid. Twee dagen later staat ze te douchen, zakt in elkaar, wordt afgevoerd naar het ziekenhuis: een en al stolsels in haar lichaam, dankzij Corona. Weer twee dagen later is ze er niet meer.

En ja, ik merk ook dat ik onbewust de afgelopen tijd makkelijker werd in het toepassen van de adviezen. Maar als je dit van nabij langs ziet komen, dan ben je wel weer even alert hoor...
>>
Ik heb even dit deel terug gelezen en moet eerlijk zijn dat de aanval @Jose2501 niet geheel kan plaatsen (en ook niet normaal vindt).
In de tekst van MM staat niet dat deze persoon bij thuiskomst een coronatest heeft laten doen.
er staat: Gaat thuis naar de dokter: niets te vinden, verkoudheid.
(daar wordt initieel op gereageerd)

Dan vraag ik mij af..
Heeft de huisarts niet de juiste diagnose gesteld en geen "corona" alarmbellen gehad en laten testen?
Heeft deze huisarts dan ook gevaar gelopen, want het is niet normaal om naar je huisarts te gaan met mogelijke corona klachten. Had deze persoon van 41 onderliggende gezondheidsproblemen, die de huisarts wellicht op het verkeerde been zette?

Als deze persoon al wel klachten heeft en deze worden afgedaan als een verkoudheid, dan zou ik ook zeggen dat corona aantoonbaar moet zijn op dat moment. Verkoudheidsklachten is een teken van Corona.
Een Corona test had moeten aantonen dat de persoon besmet was. Anders waren er geen symptomen (welke dan ook).
Het is zelfs de oproep "heb je klachten, laat je testen" Is dat dan onzin?
Als je dus al symptomen hebt is het heel vreemd dat een test negatief is. Dan is de test niet goed geweest of gewoon niet betrouwbaar (genoeg) in dit enkele? geval.

En om op gevoel te spelen,over de weduwnaar, vind ik heel goedkoop in dit geval. Want Jose2501 is helemaal niet ongevoelig of bot.
Ze zoekt gewoon, net als heel veel anderen, een begrip hoe dingen werken of niet. En als je negatief kunt testen als je klachten hebt, is de test dus onbetrouwbaar. Daarom laat ik mij alleen testen als ze OOK een antilichamen test doen. Dan is de fout van beide, in combinatie, verwaarloosbaar.
Want dit is één voorbeeld van ruim 6200 mensen die in soortgelijke situatie's zijn geweest en helaas zijn overleden.
En dat maakt één voorbeeld niet erger of minder erg dan alle anderen.
En een normale discussie mag HIER ZEKER niet uitmonden in "teambuilding tegen één"
Ik denk dat Jose2501 gewoon deelneemt aan het gesprek en ook duidelijk is, zonder respectloos te zijn.

Lowieze
Berichten: 6592
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
02 sep 2020 09:46
Het verhaal van Moneyman klopt denk ik gewoon, alleen is het vermoedelijk een uitzonderlijke situatie. Waarschijnlijk is de mevrouw in kwestie op de één of andere manier erg gevoelig geweest voor het ontwikkelen van die bloedstolsels. Een genetisch defect, wellicht iets dat voor kan komen bij het slikken van bepaalde medicijnen. Sommige vrouwen ontwikkelen stolsels als zij de anticonceptiepil slikken. Ik kan me voorstellen dat er zo toch onvoorspelbare reacties optreden in combinatie met een venijnig virus.
Precies, iemand kan ook een onderliggend medisch probleem hebben waarvan ze zelf niet op de hoogte is. Dit wordt soms pas “toevallig” ontdekt bij één of ander onderzoek. En zo’n onderliggend medisch probleem kan in bepaalde omstandigheden fataal zijn.
Dat je zelf niet begrijpt hoe zoiets kan gebeuren, wil nog niet zeggen dat het niet mogelijk is.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door hebra98 »

Jose2501 schreef:
02 sep 2020 10:21
Moneyman schreef:
01 sep 2020 09:34
ZeerPrivé schreef:
01 sep 2020 09:25
Jeetje, wat verschrikkelijk voor dat gezin. Blijkbaar zag men ook geen reden om te testen op Corona, want geen duidelijke Corona symptomen.
Ja, er was zelfs gelijk getest: negatief... en geen duidelijke symptonen inderdaad. Maar een paar dagen later tóch positief - en gelijk over en uit. Het blijft een virus wat in sommige gevallen toch wel heel raar uit de hoek komt.
@hebra98 ik heb pas als eerste reactie op bovenstaande uitspraak van @moneyman gereageerd. Hij schrijft hier letterlijk dat er wel getest is direct en negatief. 2 dagen later in elkaar gezakt. 2 dagen later overleden.
Dat is zo'n uitzonderlijke situatie dat ik daar mijn vraagtekens bij had.
>>
Dat kan ik mij voorstellen. Ik vind dat ook moeilijk te begrijpen.
Daarom denk ik dat er meer is dan je zo uit het verhaal kunt halen. Onderliggende factoren.
Een bloedpropje op de verkeerde plaats en het is meteen over.
Het kan ook zijn dat deze persoon is overleden toen ze positief getest was, maar een al langer lopend probleem had.
En dat het nu fataal werd i.c.m. corona.

Daarom denk ik dat je dit moet zien als uitzondering, niet als regel.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jose2501 schreef:
02 sep 2020 09:17
Zo is het maar net. Maar als er een testfout gemaakt is zeg dat dan. Maar niet er een verhaal omheen hangen van als je eenmaal besmet je toch negatief kunt testen.
Maar als iemand die besmet is negatief test is dat toch per definitie een testfout?

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

Ik denk niet dat Moneyman redenen heeft om dit verhaal uit zijn duim te zuigen en ik zou het daarnaast bijzonder waarderen als dit topic gevrijwaard blijft van nodeloos gespeculeer over zaken waar niemand inhoudelijk echt van op de hoogte is. Verwijten in termen van 'ik vind het een sterk verhaal en ik geloof het niet', tsja, leuk, maar daar heeft natuurlijk niemand wat aan...

Hartelijke groet, Radar^SK

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is met die testen hetzelfde als met alle testen op het gebied van gezondheid. Mammografie, ontlastingonderzoek. Vals positieve, vals negatieve en correcte.

En daar zullen we het mee moeten doen.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
02 sep 2020 09:15
Jouw reactie vind ik weer compleet overbodig.
Enerzijds heb je gelijk, Jablan. Anderzijds niet. En de reden is heel simpel. Als je een dergelijk drama, waar binnen zeer korte tijd vanuit het niets een kerngezonde moeder van twee kinderen uit het gezin wordt weggerukt, van dichtbij meemaakt, dan is het onbegrijpelijk en onacceptabel dat iemand -zonder enige grond- de situatie in twijfel trekt en daarnaast mijn integriteit ter discussie stelt. Zéker als verschillende anderen, waaronder jij, heel duidelijk hebben uitgelegd waarom de beschreven situatie voor kan komen. Als je dan tegen beter weten in toch reacties als onderstaande durft te plaatsen, dan heb je al mijn mogelijke begrip voor de veronderstelde achtergronden van de reacties wel verspeeld.
Jose2501 schreef:
02 sep 2020 09:17
En @moneyman je mag dan tekeer gaan tegen me ik geloof delen van jou verhaal niet. Het is veel te sensationeel zoals jij de situatie van die vrouw beschrijft en feitelijk klopt het niet.
Vragen stellen is prima - zonder grond en tegen de argumenten in volhouden dat iemand liegt niet. Het is (gelukkig) ook een uitzonderlijke situatie - juist daarom omschreef ik 'm ook.
hebra98 schreef:
02 sep 2020 10:35
Daarom denk ik dat je dit moet zien als uitzondering, niet als regel.
Dat is natuurlijk ook zo, Hebra. Anders zou de omschreven situatie overal om ons heen plaatsvinden. Gelukkig is dat niet het geval.

De reden dat ik dit voorval benoemde, was juist om te benadrukken dat het virus onvoorspelbare effecten kan hebben. Veel meer dan we van andere virussen gewend zijn. En dat is dus, anders dan Jose stelt, geen stemmingmakerij, maar -helaas- de realiteit.

Gesloten