LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Tukjes »

Situatie
Achterkant mijn huis kijkt uit op de achterburen. Tussen mijn huis en de achterburen ligt een openbare weg in de vorm van doodlopende straat. De tuinen van de achterburen worden van de openbare weg afgescheiden door een hoge muur. Bij de oorspronkelijke hoogte kon ik niet in de huizen kijken.

Deze muur staat in een gebied wat aangemerkt is als beschermd stadsgebied.

De woningbouw, eigenaar van de achterliggende woningen, verlaagt de laatste jaren telkens de muur. Doet dit onder het motto veiligheid. Echter mijn inziens is delen weghalen geen reparatie. Bij reparatie is m.i. sprake als dezelfde hoogte wordt bewaard en de stenen worden vast gezet bv door de pleisterlaag te herstellen.

Mijn hinder is dat ik steeds beter bij de achterburen inkijk. Tegenwoordig kan ik bij de buren tv kijken, weliswaar zonder geluid. Ik zie wat mijn buren doen bv of zij bezig zijn met de tablet of telefoon.

Vraag is, zijn er juridische gronden om een klacht in te dienen? Zo ja welke?
Moet er bij een beschermd stadsgebied niet altijd een vergunning worden aangevraagd? Sorry ik verzuip in de regels, gaat om gemeente Dordrecht. Kan ik bij de gemeente klagen als er inderdaad een omgevingsvergunning aangevraagd had moeten worden? Op gronden van wat? Het is bij mij een soort van omgedraaid, meeste mensen klagen over privacy in hun eigen huis en mijn probleem is dat ik nu alles bij de buren zie. Rustig uit mijn raam staren is nv niet meer mogelijk.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan zet u toch zelf een schutting neer? Probleem opgelost. Van die doodlopende straat kon men dan ook altijd bij u naar binnen kijken.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door witte angora »

Tukjes schreef:
03 sep 2020 22:12
Mijn hinder is dat ik steeds beter bij de achterburen inkijk. Tegenwoordig kan ik bij de buren tv kijken, weliswaar zonder geluid. Ik zie wat mijn buren doen bv of zij bezig zijn met de tablet of telefoon.
Ach, zolang het daar maar bij blijft... :wink:

Wat ik uit je post begrijp is dat je staargenot verhinderd wordt doordat er een muur verlaagd wordt. Alhoewel 'staargenot' kennelijk, want er verschijnt geen rood lijntje onder, een goed Nederlands woord is, kan ik me niet heugen dat er een wet of een regeling is waarmee 'ongehinderd staargenot' afgedwongen kan worden. Een klacht indienen lijkt me dus weinig kans van slagen te hebben, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen bij de eigenaar van de muur.

Een klacht indienen bij de gemeente zou mogelijk een volgende stap kunnen zijn, alhoewel ik daar nog minder van verwacht.

Overigens behoeft 'reparatie' niet altijd in te houden dat iets in de oorspronkelijke toestand hersteld wordt. Soms kan een reparatie dusdanig worden verricht dat er een verbetering optreedt. Het zou zomaar kunnen dat de eigenaar van de woning van mening is dat een lagere muur een verbetering is vergeleken met de oorspronkelijke muur. Zeker als het netjes af wordt gewerkt, nadat de oorspronkelijke muur er minder netjes uit zag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoe het met de regelgeving zit weet ik gewoon niet, wél weet ik dat als ik lekker naar buiten wil ' staren ' dat ik graag naar een mooie rij bomen kijk , ik zou of laurierstruiken of een rij mooie coniferen achterin mijn eigen tuin zetten . Deze blijven groen.
Heerlijk genieten van het eeuwige groen en de vogels.
U heeft toch wel een tuin?? :oops:
Of is de woonsituatie anders ?

Maar waarom die muur verlaagd is weet ik niet , dan is een belletje naar de WBV voldoende lijkt mij om het antwoord te krijgen.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Brahms »

Als jij bij de buren naar binnen kan kijken, is de kans groot dat de buren ook bij jou nasr binnen kunnen kijken. En daar heb je dus geen moeite mee ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Jablan »

Welke dienst gaat over 'beschermde stadsgezichten'? Het lijkt mij, dat je daar moet aankloppen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door berndv »

Jablan schreef:
04 sep 2020 07:46
Welke dienst gaat over 'beschermde stadsgezichten'? Het lijkt mij, dat je daar moet aankloppen.
monumentenzorg

https://www.monumentenzorgdordrecht.nl/

ts kan ook werken aan zelfbeheersing, om niet meer bij de buren te gaan gluren.

Wat ik verder lees, is dat het niet per definitie verboden is om iets te veranderen binnen een beschermd stadsgezicht. In Dordrecht staat zelfs nieuwbouw in het gebied dat binnen de grenzen van het beschermd stadsgebied valt. Wat feitelijk het gehele centrum is.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door witte angora »

Naja, als een pand niet te renoveren is om wat voor reden dan ook, blijft er toch echt maar één ding over: sloop en nieuwbouw. Of het nu een beschermd stadsgezicht is of niet. Die bescherming heeft ook zijn beperkingen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door scontra »

Tukjes schreef:
03 sep 2020 22:12
Situatie
Achterkant mijn huis kijkt uit op de achterburen. Tussen mijn huis en de achterburen ligt een openbare weg in de vorm van doodlopende straat. De tuinen van de achterburen worden van de openbare weg afgescheiden door een hoge muur. Bij de oorspronkelijke hoogte kon ik niet in de huizen kijken.

Deze muur staat in een gebied wat aangemerkt is als beschermd stadsgebied.

De woningbouw, eigenaar van de achterliggende woningen, verlaagt de laatste jaren telkens de muur. Doet dit onder het motto veiligheid. Echter mijn inziens is delen weghalen geen reparatie. Bij reparatie is m.i. sprake als dezelfde hoogte wordt bewaard en de stenen worden vast gezet bv door de pleisterlaag te herstellen.

Mijn hinder is dat ik steeds beter bij de achterburen inkijk. Tegenwoordig kan ik bij de buren tv kijken, weliswaar zonder geluid. Ik zie wat mijn buren doen bv of zij bezig zijn met de tablet of telefoon.

Vraag is, zijn er juridische gronden om een klacht in te dienen? Zo ja welke?
Moet er bij een beschermd stadsgebied niet altijd een vergunning worden aangevraagd? Sorry ik verzuip in de regels, gaat om gemeente Dordrecht. Kan ik bij de gemeente klagen als er inderdaad een omgevingsvergunning aangevraagd had moeten worden? Op gronden van wat? Het is bij mij een soort van omgedraaid, meeste mensen klagen over privacy in hun eigen huis en mijn probleem is dat ik nu alles bij de buren zie. Rustig uit mijn raam staren is nv niet meer mogelijk.

Recht op een uitzicht bestaat slechts in een heel bijzonder geval en daar is in deze situatie geen sprake van !

Welke woningeigenaar/bewoner dan ook, is niet verplicht om de inkijk die er bij hem/haar in de woning mogelijk is onmogelijk te maken.
U heeft niets van doen met de woning aan de overkant van de straat.
U wilt uw niet bij de buren naar binnen kijken, dan is niet kijken de eerste optie en als dat niet lukt, dan maar zelf een voorziening treffen waarmee dit probleempje wordt opgelost.

En v.w.b. de woningbouw, eerst daar maar eens informeren of zij een vergunning hebben om situatie van de muur te wijzigen.
Hebben ze die niet en de muur behoort echt tot het beschermd stadsgebied, dan moet u bij de Gemeente zijn om hierover uw klacht in te dienen.
Laatst gewijzigd door scontra op 04 sep 2020 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt in principe natuurlijk helemaal niets te maken met een erfafscheiding van de tuin van de buren met de openbare weg.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Als er daadwerkelijk een vergunning nodig zou zijn voor het verlagen van die muur, dan zal deze ongetwijfeld zijn afgegeven. Geen woningbouw gaat zonder toestemming zomaar wat slopen.

Zoiets had je misschien prettiger gevonden om naar te staren? https://www.ad.nl/dordrecht/edwin-stapt ... ~a807de1f/

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door cherokee »

Het recht willen hebben om tegen een muur aan te kijken. Zeldzaam.....

Tukjes
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2018 23:07

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Tukjes »

Dank
Nee woningbouw heeft / had geen vergunning. Vanzelfsprekend met de woningbouw gesproken en deze wordt boos omdat ik vroeg of zij vergunning hadden. Inmiddels gehoord dat een andere vergelijkbare muur in dezelfde straat wel vergunning moest aanvragen.
De muur uit de krant heb ik ook gelezen en die muur ligt niet in het beschermde stadsgezicht. Ja als ik zou moeten kiezen dan heb ik liever het uitzicht uit de krant. Voor de goede orde ik begrijp dat de meneer uit de krant er niet blij mee is. Echter dit is een reactie op reactie.
Helaas geen tuin, woon echt midden in het centrum.
Ja ik zou ook liever naar een boom kijken maar wonen in een centrum in de randstad heeft ook beperkingen.
Nee ik heb geen moeite met het binnen kijken bij mij. Ja ik heb heel veel hinder dat ik bij buren kan binnen kijken. Kijk zelf bv zelden tv, vanwege gezondheidsredenen, en nu ‘moet’ ik tv kijken bij mijn achterburen.
Er staat ‘moet’ omdat ik nu zoveel inkijk heb dat de tv in mijn beeld is ook als ik niet naar buiten kijk. Gaat dus niet over zelfbeheersing, ik moet mijn gordijnen dicht doen en in de duisternis gaan zitten om de tv niet te zien.
Een schutting aan mijn zijde heeft geen effect op het binnen kijken bij de achterburen. Anders had ik die wel geplaatst.
Bij voorbaat, ja ik zou kunnen verhuizen echter zoiets regelen vergt nu nog erg veel van mij. Verder dan de vraag waar in Nederland is het wel rustig in een woonplaats met een treinstation en winkels?

Hopelijk heb ik alle vragen beantwoord al is wel kriskras door elkaar.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Neem van die plissé gordijntjes die u kunt ophijsen tot genoegen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door moederslink »

Kies dan voor goede raambekleding. Zo.n plissé ding bv dat u tot halverwege omhoog kunt optrekken.
En kunt u niet vóór uit het raam staren?

En waarom moet u in de duisternis zitten , u kunt toch de schemerlampen aan doen als de gordijnen dicht zijn .savonds?
En u heeft geen tuin, wat kunt u dan doen met een schutting? :roll:

Verhuizen? Tja....mogelijkheden genoeg in het Noorden en in het Oosten.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Tukjes schreef:
04 sep 2020 23:38
Dank
Nee woningbouw heeft / had geen vergunning. Vanzelfsprekend met de woningbouw gesproken en deze wordt boos omdat ik vroeg of zij vergunning hadden. Inmiddels gehoord dat een andere vergelijkbare muur in dezelfde straat wel vergunning moest aanvragen.

*knip*
Blijft de vraag of een vergunning voor verlagen van die muur wel vereist is; de ene muur is tenslotte de andere niet. Daarover kun je contact op nemen met de gemeente.

Moneyman
Berichten: 30067
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tukjes schreef:
03 sep 2020 22:12
Mijn hinder is dat ik steeds beter bij de achterburen inkijk. Tegenwoordig kan ik bij de buren tv kijken, weliswaar zonder geluid. Ik zie wat mijn buren doen bv of zij bezig zijn met de tablet of telefoon.
Maar... je kijkt dus over een straat én over een tuin (die van de achterburen, er vanuitgaande dat je zelf geen tuin hebt), en dan nog zie je wat je buren doen? Je hebt het dan inmiddels toch wel over een afstand waarbij je heel bewust moet kijken als je zo gedetailleerd wilt zien.

Ik zou me focussen op de invloeden die je zelf hebt - en wat aan je eigen in- of uitkijk doen. Een "staarrecht" bestaat niet in deze vorm.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Een soortgelijk probleem hier https://www.ad.nl/tilburg/tilburger-moe ... ~af02beee/. Persoonlijk vind ik dit een nette muur, maar de gemeente vindt hem 'niet zo mooi', en dus moet er een stuk van af.
Afbeelding



Die hieronder vind ik dan weer niet zo netjes, maar volgens dezelfde gemeente (Tilburg) moet hier beslist géén stuk van af, ondanks dat het voetpad volledig geblokkeerd is:
Afbeelding

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door kokka »

@ suusje. de twee foto's is natuurlijk wel appels en peren vergelijken. de ene muur is een erfafscheiding. daar is in de apv gewoon een maximale hoogte voor bepaald. het andere is een gebouw ( wellicht is niet het voetpad geblokkeerd maar hebben ze het voetpad gewoon tot aan dat gebouw gelegd)

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Muur verlagen die als erfafscheiding dient

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

kokka schreef:
10 sep 2020 02:22
@ suusje. de twee foto's is natuurlijk wel appels en peren vergelijken. de ene muur is een erfafscheiding. daar is in de apv gewoon een maximale hoogte voor bepaald. het andere is een gebouw ( wellicht is niet het voetpad geblokkeerd maar hebben ze het voetpad gewoon tot aan dat gebouw gelegd)
Goed van jou dat je verschillen ziet. Maar jammer dat je de gemeentelijke hypocrisie mist.
De eerste foto betreft een particuliere situatie die de gemeente "niet mooi" vindt en tot bij de hoogste rechter eist dat haar smaak moet gelden, en wil dat die (m.i.) mooie muur wordt verlaagd.
Bij de tweede foto is de gemeente zelf eigenaar en wil ze de (m.i. foeilijke en gevaarlijke) situatie niet veranderen, omdat zij dit "wel mooi" vinden.

Gesloten