LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies gevraagd over voucher

Peppel001
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2020 21:11

Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door Peppel001 »

Paar verbazingen aangaande de corona voucher irt de reisorganisatie waar wij onze reis geboekt hadden: half juni kregen wij te horen dat onze reis niet doorging en dat wij een voucher zouden ontvangen. Door alle drukte kregen wij deze pas eind juli, met ook deze latere datum genoteerd. Nu, bij inwisselen, wordt aangegeven dat dit alleen kan bij de vliegmaatschappij en reisorganisatie waar hun onze reis geboekt hebben en niet ergens anders.

Paar vragen over zaken die mij opvallen: 1. is het normaal dat ik een voucher opgelegd krijg en dus geen keuze? 2. Ik wil, ivm eerder aanspraak kunnen maken op ons geld, de werkelijk geanuleerde datum op de voucher maar, dat kan niet werd mij aangegeven, is dit normaal? 3. Waarom kan ik een voucher niet flexibel inzetten bij de reisorganisatie waar wij geboekt hebben en ben ik afhankelijk van waar zij geboekt hebben?

Voor ons is het belangrijk dat wij flexibel zijn en kunnen kiezen wat wij willen maar met de huidige situatie lijkt het erop dat wij met handen en voeten gebonden zijn. 

Graag advies?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door sjohie »

Even googlen levert genoeg info op over het onderwerp. Kort samengevat, de reisbranche is voorstander van vouchers, en daar hebben ze behoorlijk bij klanten op aangestuurd. Simpele reden, KLM heeft voor 3 miljard aan ticketfees op de balans staan, een groot deel voor vluchten die niet door konden gaan. Als ze dat allemaal zouden terug moeten betalen, wat EU regels overigens wel zeggen, zou het reddingsplan vanuit de overheid 3 miljard duurder zijn geworden voor de KLM. Idem TUI & co, die sluizen veel van het al door boekers betaalde geld, meteen door om de hotelkamer, stoelen, huurauto's en transfers die tesamen de geboekte vakantie vormen, in te kopen. Dat geld is dus niet meer beschikbaar voor restitutie aan klanten.

Verder lijkt het me logisch dat een voucher van TUI, niet inwisselbaar is bij zeg Corendon. Net zoals een BOL cadeaukaart niet werkt bij Amazon. Er bestaat wel een universele voucher, die heet euro, maar die heb je niet.

Peppel001
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2020 21:11

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door Peppel001 »

Ik snap wat je zegt maar dat is wel heel eenzijdig belicht. Wij maken 1x als gezin een verre reis en zijn nu met handen en voeten gebonden aan de reisorganisatie / het reisbureau en vervolgens de partijen daarachter waar zij ingekocht hebben...tevens doen ze het slim om een latere datum op de voucher te zetten zodat je niet om hen heen kan ih boeken van een reis voor komend jaar. Ps ook bij ons gaat het om veel geld!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door tttlocke »

Als je recht hebt op geld terug dan ben je natuurlijk niet 'met handen en voeten' aan een voucher met allerlei beperkende voorwaarden gebonden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door alfatrion »

Peppel001 schreef:
25 aug 2020 21:25
Paar vragen over zaken die mij opvallen: 1. is het normaal dat ik een voucher opgelegd krijg en dus geen keuze? 2. Ik wil, ivm eerder aanspraak kunnen maken op ons geld, de werkelijk geanuleerde datum op de voucher maar, dat kan niet werd mij aangegeven, is dit normaal? 3. Waarom kan ik een voucher niet flexibel inzetten bij de reisorganisatie waar wij geboekt hebben en ben ik afhankelijk van waar zij geboekt hebben?
Er is een wettelijk recht op je geld terug.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door geengast »

Peppel001 schreef:
29 aug 2020 14:09
...en zijn nu met handen en voeten gebonden aan de reisorganisatie / het reisbureau en vervolgens de partijen daarachter waar zij ingekocht hebben..
Zij hebben niet ingekocht. U heeft een contract met de TOUROPERATOR en het reisbureau is slechts een bemiddelend orgaan.

Peppel001
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2020 21:11

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door Peppel001 »

tttlocke schreef:
29 aug 2020 14:30
Als je recht hebt op geld terug dan ben je natuurlijk niet 'met handen en voeten' aan een voucher met allerlei beperkende voorwaarden gebonden.
Wel als je een afwijkende datum, van eind augustus, op de voucher hebt staan ipv begin juni toen de reis daadwerkelijk gecancelled werd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door tttlocke »

Peppel001 schreef:
30 aug 2020 20:47
tttlocke schreef:
29 aug 2020 14:30
Als je recht hebt op geld terug dan ben je natuurlijk niet 'met handen en voeten' aan een voucher met allerlei beperkende voorwaarden gebonden.
Wel als je een afwijkende datum, van eind augustus, op de voucher hebt staan ipv begin juni toen de reis daadwerkelijk gecancelled werd.
Waarom is dat een probleem? Het simpele feit dat u reis in juni geannuleerd is door de aanbieder, geeft u recht op geld terug. Wat er op een voucher staat verandert daar niets aan.

Peppel001
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2020 21:11

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door Peppel001 »

tttlocke schreef:
30 aug 2020 22:54
Peppel001 schreef:
30 aug 2020 20:47
tttlocke schreef:
29 aug 2020 14:30
Als je recht hebt op geld terug dan ben je natuurlijk niet 'met handen en voeten' aan een voucher met allerlei beperkende voorwaarden gebonden.
Wel als je een afwijkende datum, van eind augustus, op de voucher hebt staan ipv begin juni toen de reis daadwerkelijk gecancelled werd.
Waarom is dat een probleem? Het simpele feit dat u reis in juni geannuleerd is door de aanbieder, geeft u recht op geld terug. Wat er op een voucher staat verandert daar niets aan.
aangezien je na 6maanden het geld terug mag gaan vragen en zij vervolgens 6 maanden hebben om uit te betalen. Dit leidt er toe dat, aangezien wij een verre reis willen maken, welke anders is dan degene geboekt dit jaar en geen geld hebben om 2x 15000euro uit te geven, wij vastzitten aan de luchtvaartmaatschappij en reisorganisatie die achter het reisbureau zitten.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Of je gaat dan maar een keertje niet of goedkoop op vakantie, tot je je 15.000 euro hebt? Afzien, ik weet het. Maar deze barre tijden brengen dito maatregelen mee.

Peppel001
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 aug 2020 21:11

Re: Advies gevraagd over voucher

Ongelezen bericht door Peppel001 »

Arizonakid schreef:
06 sep 2020 19:41
Of je gaat dan maar een keertje niet of goedkoop op vakantie, tot je je 15.000 euro hebt? Afzien, ik weet het. Maar deze barre tijden brengen dito maatregelen mee.
Arizonakid schreef:
06 sep 2020 19:41
Of je gaat dan maar een keertje niet of goedkoop op vakantie, tot je je 15.000 euro hebt? Afzien, ik weet het. Maar deze barre tijden brengen dito maatregelen mee.
?? Jij kent onze situatie niet dus probeer dan ook niet te oordelen als je wilt!!

Gesloten