LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Carthagootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2020 16:35

Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Ongelezen bericht door Carthagootje »

Eerst een korte situatieschets.

In januari twee vliegtickets gekocht, heenreis medio oktober en terugreis een maand later. Gelijk eenmalig een annuleringsverzekering afgesloten voor deze vluchten.

Begin juli heeft de regering van onze reisbestemming besloten om het aantal inkomende reizigers drastisch te beperken en heeft onze heenvlucht de status cancelled gekregen, maar de terugreis heeft nog status confirmed. Halverwege augustus ben ik hier zelf achter gekomen. Volgens de website van de luchtvaartmaatschappij komen wij vrijwel zeker in aanmerking voor een refund, dit moet via het boekingskantoor aangevraagd worden. Deze zijn telefonisch niet meer te bereiken en reageren op e-mails met een standaard bericht.

De annuleringsverzekering dekt het niet doorgaan van de vluchten op bijvoorbeeld medische gronden. Nu mijn vraag. Door het cancellen van de vluchten in juli is daarmee het risico voor de verzekeringsmaatschappij naar nul gereduceerd. In mijn onschuld dacht ik daarmee recht te kunnen hebben op een gedeeltelijke restitutie van de betaalde premie. Immers alleen vanaf januari tot juli liep de verzekeraar een risico op een claim.
Bij het stopzetten van bijvoorbeeld een opstal- of autoverzekering (de onderliggende verzekerde waarde vervalt) krijg je wel teruggave van de rest van de jaarpremie. Het is logisch dat de verzekeraar tot restitutie overgaat sluit als de reis om moverende redenen wordt geannuleerd.
Waar gaat het mis in mijn redenatie?

Het is ongewis of en wanneer de refund wordt overgemaakt, de verwachting is dat dit maanden kan duren en bij een faillissement is het geld weg.
Maar in het hypothetische geval dat één van ons tweeën de komende tijd vanwege een medische oorzaak de reis niet kan maken? Gaat de verzekeraar de aankoopkosten dan vergoeden, of gaat de verzekeraar niet tot uitkering over omdat de vlucht is gecancelled.

Na reïncarnatie ga ik me bekwamen in rechten en verzekeringen, nu kan ik er veelal geen chocola van maken.

Groet,
Hans

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die annuleriNgsverzekering dekt het risico dat u, om verschillende redenen, kunt annuleren, waarbij u uw geld terugkrijgt. En dat risico heeft de maatschappij gelopen en dat lopen ze nog.

Dus u hebt geen recht op geld terug.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Ongelezen bericht door berndv »

Carthagootje schreef:
06 sep 2020 14:03
De annuleringsverzekering dekt het niet doorgaan van de vluchten op bijvoorbeeld medische gronden. Nu mijn vraag. Door het cancellen van de vluchten in juli is daarmee het risico voor de verzekeringsmaatschappij naar nul gereduceerd. In mijn onschuld dacht ik daarmee recht te kunnen hebben op een gedeeltelijke restitutie van de betaalde premie. Immers alleen vanaf januari tot juli liep de verzekeraar een risico op een claim.
Bij het stopzetten van bijvoorbeeld een opstal- of autoverzekering (de onderliggende verzekerde waarde vervalt) krijg je wel teruggave van de rest van de jaarpremie. Het is logisch dat de verzekeraar tot restitutie overgaat sluit als de reis om moverende redenen wordt geannuleerd.
Waar gaat het mis in mijn redenatie?
U sluit een annuleringsverzekering af voor een reis. U betaalt voor deze verzekering op basis van de prijs van de reis, de premie is hierin niet afhankelijk van hoe ver van tevoren u de reis boekt. Uw vergelijking met een autoverzekering of een opstalverzekering gaat niet op, dat zijn doorlopende verzekering, waarbij het verzekerde object vanaf dag 1 tot opzegging doorloopt. Bij een annuleringsverzekering sluit u geen doorlopende verzekering af, maar u verzekert 1 specifieke zaak, namelijk de reis.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Carthagootje schreef:
06 sep 2020 14:03
In januari twee vliegtickets gekocht, heenreis medio oktober en terugreis een maand later. Gelijk eenmalig een annuleringsverzekering afgesloten voor deze vluchten.
Bestaat er een belangrijke samenhang tussen beide vluchten die kenbaar is voor de verkoper?
Carthagootje schreef:
06 sep 2020 14:03
De annuleringsverzekering dekt het niet doorgaan van de vluchten op bijvoorbeeld medische gronden. Nu mijn vraag. Door het cancellen van de vluchten in juli is daarmee het risico voor de verzekeringsmaatschappij naar nul gereduceerd. In mijn onschuld dacht ik daarmee recht te kunnen hebben op een gedeeltelijke restitutie van de betaalde premie. Immers alleen vanaf januari tot juli liep de verzekeraar een risico op een claim.
Dat lijkt mij ook.
Artikel 7:939 BW
Behalve bij opzegging wegens opzet de verzekeraar te misleiden, wordt bij tussentijdse opzegging de lopende premie naar billijkheid verminderd.
Artikel 7:943 lid 1 BW
Van de artikelen 931, 932, 935 lid 2, 936 en 939 kan niet worden afgeweken.

Carthagootje
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2020 16:35

Re: Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Ongelezen bericht door Carthagootje »

Okay, de premie is betaald voor deze specifieke reis en begrijp ik hierom geen recht op teruggave van een gedeelte. Blijft over één van ons beide kan de reis om medische redenen niet maken. Keert de annuleringsverzekering dan uit ongeacht of ik de reissom terug krijg of niet, het laatste niet geheel ondenkbaar.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Ongelezen bericht door Brahms »

Bedoel je dus eigenlijk, de luchtvaartmaatschappij/boekingskantoor keert uit, en de annuleringsverzekering ook nog een keer.
Die grap gaat natuurlijk niet op !

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gedeeltelijke premie restitutie annuleringsverzekering

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
07 sep 2020 13:21
Carthagootje schreef:
06 sep 2020 14:03
De annuleringsverzekering dekt het niet doorgaan van de vluchten op bijvoorbeeld medische gronden. Nu mijn vraag. Door het cancellen van de vluchten in juli is daarmee het risico voor de verzekeringsmaatschappij naar nul gereduceerd. In mijn onschuld dacht ik daarmee recht te kunnen hebben op een gedeeltelijke restitutie van de betaalde premie. Immers alleen vanaf januari tot juli liep de verzekeraar een risico op een claim.
Dat lijkt mij ook.
Artikel 7:939 BW
Behalve bij opzegging wegens opzet de verzekeraar te misleiden, wordt bij tussentijdse opzegging de lopende premie naar billijkheid verminderd.
Artikel 7:943 lid 1 BW
Van de artikelen 931, 932, 935 lid 2, 936 en 939 kan niet worden afgeweken.
Dat lijkt mij een voorbarige conclusie: deze juridische vlieger gaat alleen op als er sprake is van 'tussentijdse opzegging'. Daarvan is tot nu toe niets gebleken.
Om uw conclusie te kunnen trekken, zal bovendien in ieder geval aangetoond moeten worden dat het überhaupt mogelijk is voor TS om de kortlopende annuleringsverzekering op te zeggen.
Dat heeft u nog niet gedaan.

Gesloten