LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand aanvragen

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lynn0 »

Geen idee of ik hier zit..

Man en ik liggen in scheiding, wanneer de scheiding erdoor is, is nog onbekend, we zitten in de beginfase.
Man zzp'r, ik heb geen werk omdat ik man altijd bij heb gestaan in zijn bedrijf, ivm chronische aandoeningen leek ons dat destijds een goede oplossing, en mede omdat we deels van het jaar in het buitenland verbleven, voor zijn werk.
Sinds vorig jaar weer terug in NL.
Man heeft 2 andere bankrekeningen geopend voor lange tijd terug, waarin ik geen inzage meer heb.
Reden is onbekend, ik begrijp hier ook niets van.
Wekelijks moet ik om boodschappengeld vragen.
Sinds lange tijd wonen we ook niet meer bij elkaar.
Ons huis in Nl hebben we niet meer, ik woon tijdelijk bij mijn ouders, man elders op een kamer.

Ik ben actief aan het solliciteren, en dat valt niet mee, omdat ik beperkt ben.
Volgende mnd ga ik in een andere woonplaats wonen, en zal een uitkering aanmoeten vragen gezien ik geen baan heb.
Ik heb contact gezocht met de desbetreffende gemeente, en daar had ik een zeer onvriendelijke dame aan de telefoon.
Die melde dat ik geen uitkering aan kon vragen zolang wij nog getrouwd zijn.
En dat ik maar in een kaasfabriek moest gaan werken.
Dat laatste was zeer misplaatst, gezien zij mijn situatie niet kent.

De vraag hier is dan ook wat mijn rechten zijn.
Man weigert mij verder te onderhouden en wil mij niet ondersteunen.
Advocaat is ingeschakeld.
Zij geeft aan uitkering aan te vragen, maar zij zou dan moeten weten dat dat dus blijkbaar nog niet kan?

Hier iemand advies/tips?

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zolang de scheiding nog niet officieel is, kunt u zelf inderdaad geen bijstandsuitkering aanvragen. U heeft nu namelijk nog het inkomen van uw man, waarvan u beiden kunt leven.
Wel een probleem als u zelf iets gaat huren, dan zullen alle kosten toch betaald moeten worden vanuit het inkomen van uw man. Ook als u eenmaal bent gescheiden zal de betreffende gemeente kijken of uw man partneralimentatie moet betalen, zodat zij minder bijstandsuitkering hoeven te betalen.
Misschien kunt u het Juridisch Loket eens bellen voor verder advies.
https://www.juridischloket.nl/familie-en-relatie/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En dat ik maar in een kaasfabriek moest gaan werken.
Wat een professionals. Daar word je moedeloos van.

Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lynn0 »

Jose2501 schreef:
07 sep 2020 09:11
Mevrouw waarom maakt u niet een afspraak met de gemeente? Die kunnen u alles vertellen wat wel en niet mogelijk is in uw situatie.
Dit wil ik ook zeker gaan doen

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lynn0 schreef:
07 sep 2020 09:28
Jose2501 schreef:
07 sep 2020 09:11
Mevrouw waarom maakt u niet een afspraak met de gemeente? Die kunnen u alles vertellen wat wel en niet mogelijk is in uw situatie.
Dit wil ik ook zeker gaan doen

Bijstand moet aangevraagd worden bij de gemeente waar je staat ingeschreven. Aangezien je over een paar weken al verhuist naar een andere gemeenten en je nu bij je ouders inwoont (die je waarschijnlijk ook gratis wel een hapje mee laten eten), is het misschien het handigst om even te wachten met het aanvragen van bijstand totdat je bent ingeschreven in de nieuwe gemeente.

Op de site van de gemeente kun je de te volgen procedure vinden over het aanvragen van bijstand. Je kunt dan ook alvast zien welke gegevens je allemaal moet aanleveren bij de bijstandsaanvraag.

Vraag me wel af hoe je een huis kunt huren zonder inkomen. Of ga je bij iemand inwonen?

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Niet rot bedoeld maar u gaat verhuizen naar een andere woonplaats. Hoe gaat u de huur betalen als u nog geen inkomen heeft? Alle wbv kijken ook naar uw inkomen, geen inkomen is geen woning. Of gaat u huren op een recreatiepark? Dit kan.ook nog weleens lastig worden want zonder geldig adres ook geen uitkering. Niet op alle parken kunt u zondermeer inschrijven in het brp van de gemeente.
Succes gewenst en zoek het vtv goed uit voordat u uw mogelijke uitkering op het spel zet.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Eerlijk gezegd is informatie inwinnen bij de gemeente wel een goed advies, maar verwacht daar niet teveel van. Dat ziet u maar weer aan de botte opmerking die u kreeg van een medewerkster.
Beter is om bij een instantie te informeren die u precies kan vertellen wat uw rechten en plichten zijn in uw geval. En misschien is advies op het gebied van een echtscheidingsconvenant ook wel nodig en handig voor u.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De uitdaging die u hebt is het verhuizen. Om in de nieuwe woonplaats naar de gemeente te kunnen gaan hebt u daar een huis nodig. Maar om een huis te krijgen hebt u geld nodig. En zo lang U nog getrouwd bent komt er geen uitkering. Het is een cirkel waar u in blijft hangen.
Wij hebben geen idee of er haast is bij de verhuizing, maar als dat nog even kan wachten lijkt het mij verstandiger om nu eerst orde op zaken te stellen. Dus eerst de scheiding afronden en in de huidige gemeente alles aanvragen. En wellicht een advocaat in de arm nemen om van uw aankomende ex te krijgen waar u recht op heeft.

Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lynn0 »

Bob Schurkjens schreef:
07 sep 2020 09:24
En dat ik maar in een kaasfabriek moest gaan werken.
Wat een professionals. Daar word je moedeloos van.
Alsof een bijstand uitkering aanvragen een feestje is.

Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lynn0 »

Even wat duidelijkheid..
Op dit moment is er geen huis.
Mijn ouders hebben hun woning te koop Staan ivm kleiner willen wonen.
Ik moet sowieso hier weg.

Ik ga een studiootje huren bij een particulier.
Hierin willen mijn ouders mij tijdelijk bijstaan betreft onkosten.

Ik zal toch ergens moeten wonen.
En als ik nu eerst uitkering ga aanvragen in de huidige gemeente, wat blijkbaar geen zin heeft, dan moet iik dat opnieuw aanvragen in de gemeente waar ik volgende mnd kom te wonen.

Volgens mijn advocaat moet ik deze gang van zaken wel gaan aanpakken, net wat er gezegd wordt, anders blijf ik in het cirkeltje, en daar moet ik uit.
Zodra ik weet wanneer de scheiding rond is, kan ik uitkering aanvragen.
Of hopelijk is er werk.
Mijn man heeft was onvoldoende inkomen betreft alimentatie.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zodra ik weet wanneer de scheiding rond is, kan ik uitkering aanvragen.

Volgens mij kan dat eerder. Als maar duidelijk is dat je niet meer samen op hetzelfde adres woont.

Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lynn0 »

ZeerPrivé schreef:
07 sep 2020 15:13
Zodra ik weet wanneer de scheiding rond is, kan ik uitkering aanvragen.

Volgens mij kan dat eerder. Als maar duidelijk is dat je niet meer samen op hetzelfde adres woont.
Hier loop ik dus steeds tegenaan.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door moederslink »

Zodra je in die studio woont bijstand aanvragen en mogelijk een voorschot krijgen.
Maar dan moet de scheiding wél helemaal rond zijn.
Tot die tijd misschien wat geld lenen?
Lastig! Sterkte!

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Voordat een scheiding helemaal rond is, kun mensen wel jaren verder zijn. Het is echt niet zo dat de mensen die bijstand nodig hebben, jaren moeten wachten op hun uitkering. Je kan mensen nu eenmaal niet jarenlang zonder inkomen laten zitten.

Maar zoek alvast de informatie op de site van de nieuwe gemeente. Er wordt een hele berg aan paperassen gevraagd die je moet overleggen bij je bijstandsaanvraag dan kun je die voordat je verhuist alvast bij elkaar verzamelen. Eén dingetje vergeten aan te leveren, en je bent weer zoveel weken verder.

Oh, en schrijf je alvast in als werkzoekende bij het UWV, die verplichting heb je straks toch https://www.werk.nl/werkzoekenden/uitke ... uitkering/

Schrijf je ook in bij zoveel mogelijk uitzendbureaus.

Als je door je chronische aandoening bijv. maar een beperkt aantal uren kan werken, dan kun je dit melden in het gesprek dat je krijgt na je bijstandsaanvraag. De gemeente zal je dan medisch laten keuren.
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 07 sep 2020 15:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lynn0 schreef:
07 sep 2020 14:56

Mijn man heeft was onvoldoende inkomen betreft alimentatie.
Als u bijstand gaat aanvragen, zal de gemeente dat zelf bepalen.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bijstand aanvragen doet u via werk.nl. U dient zich eerst in te schrijven als werkzoekende. Dit kan allemaal digitaal.
https://www.werk.nl/werkzoekenden/uitke ... uitkering/

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@lowieze, die link staat er al een paar uurtjes. :wink:

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
07 sep 2020 17:32
@lowieze, die link staat er al een paar uurtjes. :wink:
Zeker, maar het was meer een reactie op Morganlefay.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
07 sep 2020 17:45
Zeker, maar het was meer een reactie op Morganlefay.
Oeps, dus nu was ik even niet bij de les. Ik noteer 1-1. :lol:

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bijstand aanvragen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morganlefay schreef:
07 sep 2020 19:20

Niet correct.
Er zijn Gemeentes die zelf de aanvraag Bijstand verwerken.
Ook al wordt in eerste instantie door het UWV gemeld dat dit digitaal kan.
Pas na doorlopen Bijstands aanvraag krijgt men de melding of verdergaan of u dient hiervoor uw Gemeente te benaderen voor de aanvraag Bijstand.
Verder is de communicatie omtrent termijn aanvragen Bijstand ook een dingetje.
Ga uit van minimaal 6 weken voorafgaand aan de uiterste WW datum indien van toepassing =na doorlopen WW en geen werk gevonden
UWV communiceert dit niet voldoende.
Er is hier helemaal geen sprake van WW.

Gesloten