LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht vervangen van onderdelen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Arizonakid schreef:
08 sep 2020 20:01
Niet echt raar hoor, eigenlijk gewoon eerlijk advies om dat allemaal te vervangen, bij een auto van die leeftijd met 85K op de teller.
Waarom lees je overal en zegt ook de ANWB expert dat dit niet normaal is en dat je mag verwachten dat een koppeling toch minimaal 150.000km mee moet kunnen gaan?

Van Mossel Ford verkoopt occasions , ook Ford C Max met km standen die bijvoorbeeld 92,000 of 112,000 zijn. Dat zou dus betekenen dat je óf op korte termijn hoge kosten krijgt, óf, en dat betwijfel ik, er in die auto's een hele nieuwe koppeling zit.
Van Mossel weet dat wij deze auto binnen nu en pakweg 2 jaar zouden inruilen, omdat wij dat altijd zo doen, nu vinden ze onze auto interessant als inruilwagen, maar wij gaan deze nu voorlopig niet meer inruilen om dan een andere occasion te kopen met een misschien wel bijna versleten koppeling.

Van Mossel Ford in Goes heeft ons nu wel ineens uitgenodigd voor een gesprek. Wij zijn heel benieuwd wat dit gesprek zal brengen.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Moneyman schreef:
09 sep 2020 08:13
witte angora schreef:
08 sep 2020 23:18
Ik denk dat dit een gevalletje 'hoe interpreteer je dit' is. Waar de ene monteur zegt: 'vervangen', zegt de ander dat het nog niet nodig is. Dat kom je zo vaak tegen.
Dit dus. En als je daar nog wat onhandige en ondeskundige communicatie (door de receptioniste...) bij optelt, is de cirkel rond. Bewijs is er niet. Ik zou zeggen: laat het rusten.

We wilden het ook laten rusten maar hebben wel een slechte recensie op internet geschreven met het hele verhaal erbij, en nu zijn we tot onze verbazing uitgenodigd voor een gesprek. Dus we zijn benieuwd naar dat gesprek.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Mijn gok, interne koppelingscilinder stuk, lek, en vloeistof op de koppelingsplaten terecht gekomen. En dan heb je toch al de bak los, en is het gewoon slim om alles mee te pakken, want de arbeid is de grootste kostenpost.
Verder of slechte communicatie van van Mossel (hoewel die echt wel een goede reputatie hebben) of er is iets verkeerd begrepen/gehoord. Kan toch?

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Veldt01 schreef:
08 sep 2020 20:09
Is idd een dure reparatie maar de uitgevoerde vervangingen zijn wellicht vroegtijdig maar gezien het defect en de uitgevoerde werkzaamheden zeker niet onterecht. Van Mossel had wellicht beter aan kunnen geven / kunnen communiceren wat ze zouden gaan doen echter als de boel opgehaald moet worden (toch al duur) is het meenemen van de koppeling en nog wat andere onderdelen zeker verstandig (zou ik in ieder geval ook hebben gedaan), risico dat dit op korte termijn alsnog moet is aannemelijk en dan heb je twee dure reparaties (deels voor dezelfde werkzaamheden)
Wat betreft het vliegwiel, de hitte die vrijkomt door de defecte hulpcyllinder is zo hoog dat het "blauw worden" zeer aannemelijk is en waar je vroegere een vliegwiel af kon draaien/ hergebruiken ist dat bij moderne onderdelen geen optie meer.
Overall dus een prijzige reparatie echter als je van plan bent de auto nog een behoorlijke tijd te rijden dan is het zeker een verstandige investering.
Het vliegwiel was niet blauw, die paar spikkeltjes waren amper met het blote oog te zien, de monteur die we elders naar het vliegwiel lieten kijken moest ook goed kijken. En volgens op de rekeninst stond dat het defect was en dat was al zeker niet het geval. Er zit dus nu 2 maanden een nieuw vliegwiel en en als je dat nu zou bekijken zou je ook al slijtage zien. Alles wat je gebruikt gaat slijten. En de communicatie van Van Mossel is ronduit slecht geweest. Alles via een receptioniste moeten vernemen. En zeggen dus dat ze ons gebeld hebben met het advies om koppelingsset ook te vervangen, dat zou zijn geweest voor de auto opengemaakt was. Maar toen deze dame belde zei ze dat men geconstateerd had dat de hulpcilinder stuk was en wat dat ging kosten, we gingen akkoord ook al vonden we het al meteen prijzig, maar Van Mossel staat bekend om zijn hoge prijzen. En een paar uur later belde de dame dat het vliegwiel ook helemaal blauw was, wat dus achteraf niet waar was.
Dus het klopt echt niet wat zij zeggen. Het was niet de van Mossel garage waar onze auto normaal in onderhoud is, omdat we dus op een vakantieadres waren. Onze ervaring met Van Mossel in Breda, waar de auto gekocht en altijd onderhouden is, was altijd goed, de dure onderhoudskosten en zo namen we daarom voor lief. Als de auto daar naar toe was gebracht weet ik zeker dat de communicatie beter verlopen was. Toen we dus de rechtsbijstandsverzekering inschakelden, dat gaat via het hoofdkantoor van Van Mossel, toen kregen we dus ineens te horen dat het heel normaal was dat een koppeling tussen de 80.000km en de 130.000km vervangen moet worden. En dat is gewoon niet normaal. Dat hebben we nog nooit meegemaakt met andere auto's. het is wel de eerste keer dat we een Ford rijden, en als dit normaal is bij een Ford dat is dit meteen onze laatste Ford geweest. En ik vraag me ook af hoe dat zit met de occasions van het merk Ford dat verkocht wordt door van Mossel en die km standen hebben van tussen de 45.000 en 112.000 km. Die koppelingen moeten dus ook allemaal al ver versleten zijn volgens van Mossel.
En dan de opmerking dat ze ervan uit gaan dan wij korte stukken zouden rijden vinden wij ook onterecht, dat je 10.000km per jaar rijdt wil niet zeggen dat je dan alleen korte stukken zou rijden. Wij hebben de auto gekocht toen deze 7 maanden oud was met een stand van 25.000 km. de auto is nu 6 jaar, de stand 85.000 en van die 60.000km die wij gereden is het meeste gereden op de snelweg, vakantie naar Duitsland, tussen april en november bijna wekelijks naar de caravan op een camping, naar vrienden die in Utrecht, Den Bosch en Hilversum wonen. we trekken zelf geen caravan (was ook al iets wat ze suggereerden) Kortom, wat ze zeggen slaat nergens op.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door omega19 »

Het is niet normaal dat een koppeling na 85.000 kilometer vervangen moet worden. (ook niet voor een Ford)

Echter je zult er niet in slagen om te bewijzen dat dit een fabricage- fout is, in plaats van een gebruikers-fout
Daarvoor is de gebruiksperiode van 6 jaar te lang, en je weet niet hoe de eerste 25.000 kilometer/ 7 maanden met de auto is omgegaan.

Het is natuurlijk wel goed om met van Mossel in gesprek te gaan en om coulance te vragen

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

omega19 schreef:
10 sep 2020 14:26
Het is niet normaal dat een koppeling na 85.000 kilometer vervangen moet worden. (ook niet voor een Ford)

Echter je zult er niet in slagen om te bewijzen dat dit een fabricage- fout is, in plaats van een gebruikers-fout
Daarvoor is de gebruiksperiode van 6 jaar te lang, en je weet niet hoe de eerste 25.000 kilometer/ 7 maanden met de auto is omgegaan.

Het is natuurlijk wel goed om met van Mossel in gesprek te gaan en om coulance te vragen

Coulance is gevraagd door van Mossel Breda bij Ford Nederland maar afgewezen. Omdat we de auto in 2014 hebben gekocht dus langer dan 5 jaar in ons bezit. Die coulance zou van Ford Nederland moeten komen werd ons verteld en die doen dat dus niet. En bewijzen kunnen we dus niets, ook niet dat we niet goed zijn geïnformeerd want alles werd telefonisch door een receptioniste medegedeeld. De rechtsbijstandsverzekering liet ook weten dat de kans dat we in het gelijk zouden worden gesteld vrijwel nihil was, dus legden we ons er min of meer bij neer. Ik schreef vervolgens wel een slechte recensie en tot onze verbazing zijn we nu uitgenodigd voor een gesprek. Ik verwacht daar niet veel van maar ga het toch aan. Van Mossel zegt ons niet graag kwijt te raken als klant, Maar een garage die zegt dat het wel normaal is dat een koppeling tussen de 80.000 en 130.000 km vervangen moet worden, raakt ons dus wel kwijt. Daar kopen wij geen auto meer.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

omega19 schreef:
10 sep 2020 14:26
Het is niet normaal dat een koppeling na 85.000 kilometer vervangen moet worden. (ook niet voor een Ford)

Echter je zult er niet in slagen om te bewijzen dat dit een fabricage- fout is, in plaats van een gebruikers-fout
Daarvoor is de gebruiksperiode van 6 jaar te lang, en je weet niet hoe de eerste 25.000 kilometer/ 7 maanden met de auto is omgegaan.

Het is natuurlijk wel goed om met van Mossel in gesprek te gaan en om coulance te vragen

Coulance is gevraagd door van Mossel Breda bij Ford Nederland maar afgewezen. Omdat we de auto in 2014 hebben gekocht dus langer dan 5 jaar in ons bezit. Die coulance zou van Ford Nederland moeten komen werd ons verteld en die doen dat dus niet. En bewijzen kunnen we dus niets, ook niet dat we niet goed zijn geïnformeerd want alles werd telefonisch door een receptioniste medegedeeld. De rechtsbijstandsverzekering liet ook weten dat de kans dat we in het gelijk zouden worden gesteld vrijwel nihil was, dus legden we ons er min of meer bij neer. Ik schreef vervolgens wel een slechte recensie en tot onze verbazing zijn we nu uitgenodigd voor een gesprek. Ik verwacht daar niet veel van maar ga het toch aan. Van Mossel zegt ons niet graag kwijt te raken als klant, Maar een garage die zegt dat het wel normaal is dat een koppeling tussen de 80.000 en 130.000 km vervangen moet worden, raakt ons dus wel kwijt. Daar kopen wij geen auto meer.
Wij rijden al ruim 40 jaar auto, diverse merken, op dezelfde manier als we nu rijden, en nog nooit hebben wij een probleem gehad met de koppeling. Dus aan onze rijstijl ligt het zeker niet.

sake1987

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ford geeft natuurlijk geen coulance als een garage bedrijf enthousiast onderdelen gaat vervangen omdat ze er nu net even goed bijkunnen.
Die coulance moet van Mossel komen.
Als ze u als goede klant niet kwijt willen, is de eerste volgende grote beurt toch gratis?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De oude normale koppeling was deze cilinder voldoende en goedkope, bij dubbel massa vliegwiel die soepeler werkte en klappen op vangt is die vaak lastig bereikbaar.. en veel duurdere....

Ik koos bewust voor een oudere auto en ruil daarom niets meer in.

Verder is de levensduur vooral afhankelijk gebruik.
Als je van Friesland naar Groningen veel Km maakte op rustige autoweg met 100 Km/h en alleen bij wegrijden en aankomst de koppeling gebruikte zou deze moeiteloos 300.000 km kunnen halen.

Maar mijn broer in Amsterdam die nauwelijks de stad uit komt, en heel veel in de file staat is 40.000 km al heel veel gebruik van koppeling, daarom kocht hij bewust voor een automaat, veel starten en stoppen op kort stukken....

Ik vermoed dat na ANWB herstel de koppeling nogmaals stoorde en geslipt heeft en dan is verkleuring goed te verklaren.
Verder heeft deze monteur eerst gebeld, gelijk doen of later nogmaals kans op kosten.

Zelf had ik deze dure Dubbele massa vliegwiel + platen niet gedaan, maar als DHZer reken ik ook geen uurloon.
Alleen een foto van Vliegwiel + koppeling kan uitsluitsel geven van toch gelijk doen of later.
Ik geeft Mossel als Ford garage in dit geval gelijk... goed advies....

Mijn advies hierbij: Denk eens aan een Automaat... weinig km in 6 jaren... en vermoedelijk bepaald gebruik!

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Anderidee »

De coulance regeling is afgewezen. Blijkbaar voldeet de aanvraag niet aan bepaalde voorwaarden. In dit geval leeftijd .
Vraag tijdens het gesprek ook of er een commerciele coilance regeling mogelijk is . Ik werk zelf ik het autovak. ( VAG groep )
Als men U als goede klant willen behouden, kan in uitzonderlijke gevallen een commerciele coulance regeling worden toegepast. De kosten worden dan verdeeld in een bepaalde verhouding over de dealer , de fabrikant en de klant.
U moet dan wel openstaan voor de goede bedoelingen van de dealer.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door jhogaarts »

Hoe kan men vanaf de buitenkant zien dat het vliegwiel blauw is.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door honza »

witte angora schreef:
08 sep 2020 20:06
Een koppeling gaat gemiddeld inderdaad zo'n 150.000 km mee.
Hahaha.
Ik rij al 38 jaar auto, in totaal 2,6 miljoen km's; meeste als koerier in de Randstad, in files, en in O-Europa buiten de snelwegen.
Veel auto's gekocht met 150.000km, veel auto's gereden tot 350.000-490.000 km.
Inclusief ex-lesauto's....
En nog nooit een koppeling hoeven te vervangen.

Dus nee, koppelingen gaan veel langer mee. Maar ik moet toegeven, ik rij dan ook geen VW, Seat, Skoda, Audi, BMW, MB of Ford.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

honza schreef:
11 sep 2020 12:21
Dus nee, koppelingen gaan veel langer mee.
Je begrijpt de betekenis van het woord "gemiddeld" niet?

juliomariner
Berichten: 4809
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door juliomariner »

Inderdaad bij een gemiddelde zitten er altijd een aantal een heel stuk boven maar ook een heel aantal eronder.
Je kunt pech hebben en de koppeling met 20K moeten vervangen terwijl andere er meerdere 100K mee rondrijden.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik mag hopen dat de normale verdeling niet zo extreem is.

ErikPeter662
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 sep 2020 19:36

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door ErikPeter662 »

leeuwin58 schreef:
07 sep 2020 14:16

Weer later op de werden we wederom gebeld dat ook het vliegwiel erg versleten/stuk was en dus beter ook vervangen kon worden. Dit alles werd ons verteld door een receptioniste. Zij zei letterlijk dat het vliegwiel helemaal blauw zou zijn .
Op basis van die informatie (helemaal blauw vliegwiel) gingen wij dus akkoord met vervanging ook al schrokken we ons rot van de kosten want die bedroegen bijna 1800 euro.

Wel vonden het wel raar dat een vliegwiel bij een stand van 85.000km al vervangen moest worden dus hebben wij informatie ingewonnen bij ANWB expert die ons liet weten dat dit wel heel vreemd was en ons adviseerde onder protest te betalen en de oude onderdelen terug te vragen. En dat is ook zo gebeurd, we moesten wel betalen om het vliegwiel mee terug te krijgen.
Toen zagen we op de rekening dat ook de koppeling was vervangen, en dat was ons niet verteld!
leeuwin58 schreef:
07 sep 2020 14:16

Nadat een servicemedewerker van Breda de ‘versleten’ onderdelen had bekeken bleken deze helemaal niet zo versleten te zijn. Dus Van Mossel in Goes heeft ons ten onrechte laten weten dat het vliegwiel stuk zou zijn (staat ook zo op de rekening) en ze hebben de koppeling zonder ons medeweten vervangen en die was ook niet zo erg versleten.

leeuwin58 schreef:
07 sep 2020 14:16
Wij voelen ons gewoon opgelicht.

Nooit meer van Mossel voor ons.
Volkomen terecht lijkt me!

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

En de eerste 25.000 kilometer niet zelf gereden zie ik nu....in 25.000 kilometer kan je drie koppelingen er uit trappen. Misschien de 1ste eigenaar de gewoonte om met voet op koppeling te rijden? Sorry, hoe vervelend ook, je hebt geen zaak.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Arizonakid schreef:
11 sep 2020 17:51
En de eerste 25.000 kilometer niet zelf gereden zie ik nu....in 25.000 kilometer kan je drie koppelingen er uit trappen. Misschien de 1ste eigenaar de gewoonte om met voet op koppeling te rijden? Sorry, hoe vervelend ook, je hebt geen zaak.
>>
Ik begrijp niet hoe je deze stelling kunt innemen terwijl je niet eens de onderdelen hebt gezien die uit de auto zijn gekomen.
Als de onderdelen er niet versleten uitzien, moet de garage niet zeggen dat ze ernstige gebreken vertonen.
Dan moeten ze een eerlijk verhaal weergeven, dat gezien het arbeidsloon het wellicht goed is om de koppeling ook meteen te vervangen.
Dan was de keus aan TS en de informatie eerlijk. Nu lijkt er geen juiste voorstelling van "gebreken" gegeven,
En de onderdelen vertellen dat verhaal en een goede monteur kan goed inschatten hoeveel KM er nog gereden konden worden met de oude set aan de hand van de slijtage tot nu toe (bij de huidige KM stand)
Het laatste stukje slijt niet opeens veel sneller.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door kokka »

ik begrijp eigenlijk de hele discussie over het wel of niet verslijten van de koppelingsplaten niet. Ik zou persoonlijk heel boos worden als een garage mijn massavliegwiel moet vervangen en dan niet meteen de koppelingsplaten vervangt. 90% van de rekening is arbeidsloon.
dat is het zelfde als je wel je multi-riem vervangen maar niet je waterpomp meenemen.
De vraag is wel of het gerechtvaardigd was om dat vliegwiel te vervangen, maar dat is altijd een inschatting van de monteur. TS zou ook heel boos zijn geworden als ze het niet hadden gedaan terwijl het wel nodig was, en dus twee keer arbeidsloon moet betalen.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door alfatrion »

leeuwin58 schreef:
07 sep 2020 14:16
Omdat wij moeten bewijzen dat zij ons onjuist geïnformeerd hebben staan we machteloos. Want alles is telefonisch gegaan dus we hebben geen bewijs. Een eventuele rechtszaak zouden we dus verliezen.
Installeer een opname app. Ik gebruik Cube ACR.
kokka schreef:
12 sep 2020 02:21
Ik zou persoonlijk heel boos worden als een garage mijn massavliegwiel moet vervangen en dan niet meteen de koppelingsplaten vervangt. 90% van de rekening is arbeidsloon.
Je moet goed geïnformeerd worden zodat je zelf een goede beslissing kan maken.

Gesloten