LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het klopt, meer en meer besmettingen, dagelijks, wekelijks komen er meer bij.
Het kan ook komen door het vele testen dat dat nu zichtbaar is geworden.

Ik blijf voorzichtig en vermijd drukte en de binnenstad en pas goed op mijzelf.
Verder kan ik er niets aan doen en wacht het wel af🤔.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het aantal besmettingen zit vooral bij jongere mensen.
Zij laten zich méér testen dan ouderen boven de 70 schat ik zo in.
Wel besmet, maar niet zo ziek dat ze moeten worden opgenomen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor vandaag alweer ruim 1200 besmettingen. Er is een griezelige weg omhoog, temeer omdat je met een incubatietijd van een dag of 10 zit. En al zou het bij 1200 op een dag blijven: met een dag of vier heeft ons landje het aantal geregistreerde besmettingen van China gepasseerd (nu: 81.012 tegen 85,174). Terwijl we hier al lang veel meer geregistreerde doden hebben (6253 tegen 4634).

Dat R-getal kunnen ze van mij definitief overboord gooien.

Ik ga er even hard over nadenken hoe ik de komende tijd, los van de komende verhuizing, in ga vullen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Gelukkig zegt het aantal besmettingen an sich nog niets over het aantal zieken en doden dat zal volgen, het zijn toch vnl jongeren. Daar moet je als oudere dan maar bij uit de buurt blijven.
Zo doe ik het.

En vwb China : tja, kloppen die cijfers van China wel?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

moederslink schreef:
12 sep 2020 15:35
Gelukkig zegt het aantal besmettingen an sich nog niets over het aantal zieken en doden dat zal volgen, het zijn toch vnl jongeren. Daar moet je als oudere dan maar bij uit de buurt blijven.
Dat is dus wat ik bedoel. Ik zal mezelf op een bepaalde manier beperkingen op moeten leggen. Bijvoorbeeld door weg te blijven uit plaatsen met een relatief groot aantal besmettingen, en plaatsen waar mensen het minder nauw nemen met de regels. Maar ook door te kijken hoe ik het met horecabezoek ga doen. Vandaag ben ik thuis gebleven om de tuin op te ruimen, anders was ik gaan lopen van Medemblik naar Enkhuizen. En geloof me, dan lust je op een bepaald moment wel een bak koffie. Dan is het de vraag: wat voor gelegenheden zijn acceptabel, of moet ik gewoon de koffie maar overslaan.

Dat soort dingen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 12 sep 2020 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 sep 2020 16:18

Dat is dus wat ik bedoel. Ik zal mezelf op een bepaalde manier beperkingen op moeten leggen. Bijvoorbeeld door weg te blijven uit plaatsen met een relatief groot aantal besmettingen, en plaatsen waar mensen het minder nauw nemen met de regels. Maar ook door te kijken hoe ik het met horecabezoek ga doen. Vandaag ben ik thuis gebleven om de tuin op te ruimen, ander was ik gaan lopen van Medemblik naar Enkhuizen. En geloof me, dan lust je op een bepaald moment wel een bak koffie. Dan is het de vraag: wat voor gelegenheden zijn acceptabel, of moet ik gewoon de koffie maar overslaan.

Dat soort dingen.
Op het terras van een horecagelegenheid even een bakkie doen? Alle terrassen zijn nu nog open.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is inderdaad een mogelijkheid, Lowieze. Mits het terras niet vol is. Tot nu toe vond ik het erg druk, maar je hebt best kans dat het na volgende week, als de hitte echt weg is, wat rustiger gaat worden.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
12 sep 2020 16:26
Dat is inderdaad een mogelijkheid, Lowieze. Mits het terras niet vol is. Tot nu toe vond ik het erg druk, maar je hebt best kans dat het na volgende week, als de hitte echt weg is, wat rustiger gaat worden.
Wij hebben vorig weekend op een terras gezeten. Heel het terras was afgebakend en iemand van het personeel zocht een plekje voor ons. Was prima geregeld.

Nijogeth
Berichten: 9967
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
12 sep 2020 15:20
temeer omdat je met een incubatietijd van een dag of 10 zit.
De incubatietijd is maximaal 10 dagen, eerst dacht men dat dit 14 dagen was.

In principe kun je dus het virus oplopen en pas 10 dagen later ziek worden. Maar dat hoeft niet, dat kan ook 1 dag later zijn. De incubatietijd is dus beter weer te geven als 1-10 dagen dan als alleen 10 dagen. Overigens krijgen velen niet eens ziekteverschijnselen, als ik het zo hoor.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
12 sep 2020 12:16
Het klopt, meer en meer besmettingen, dagelijks, wekelijks komen er meer bij.
Het kan ook komen door het vele testen dat dat nu zichtbaar is geworden.
Hoe meer je test, hoe meer je vindt.
Deze cijfers vind ik belangrijker:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel
Update 2 september t/m 8 september 2020
Er zijn in de afgelopen week 43 patiënten door de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en gemeld die voor COVID-19 in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest). Dat zijn er 14 minder dan vorige week. Deze week zijn 17 laboratorium-bevestigde COVID-19 patiënten als overleden gemeld, 7 minder dan in de week er voor.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik blijf me verbazen.

Gisteren op de Zaanse Schans: afstand houden en rechts lopen kent men daar niet. De route met éénrichtingsverkeer zoals op een bord staat werd door de gemeente niet gehandhaafd. Twee ondernemers gesproken die er hun zorgen over uiten; uiteraard. Zij staan weliswaar achter een plastic schermpje, maar evengoed staan ze in de vuurlinie. Wel mooie foto's gemaakt. Denk ik. Moet ze nog bekijken.

Vanmorgen in het zwembad: voor de zoveelste maal excuses dat er een mobiele trap in het water hangt. Daardoor wordt één baan voor de helft geblokkeerd. Geen idee waar die excuses goed voor zijn. Ik vind het ding wel prettig, ben ook geen 18 meer. Het gaat enkel daarover; ik zeg zo: 'als dit nou het grootste probleem in de wereld zou zijn, zou het ongelooflijk veel narigheid schelen'. Grote ogen. Corona is kennelijk een 'ver-van-mijn-bed-show' geworden.

Vanmiddag in de bibliotheek. Die gaat eerder sluiten; er zijn teveel medewerkers die in quarantaine moeten. De verwachting is dat het vaker voor gaat komen. En ook hier: mensen zien het gebrek aan medewerking van het publiek, terwijl het zo simpel is. Loop gewoon rechts en hou een beetje afstand. Maar het gebeurt niet. Teveel mensen trekken zich er niets van aan.

Het lijkt wel of Corona niet meer bestaat in dit land, en dat terwijl de gevolgen nog onmiskenbaar aanwezig zijn, en het aantal besmettingen ook in dit land toeneemt. Naja, we zien de komende nieuwe maatregelen vanzelf wel verschijnen. Maar vooralsnog komt er een oproep van het OV om toch vooral weer vaker de bus, tram of trein te pakken. Ik kan de 'nieuwe werkelijkheid' nog steeds niet vatten.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het maar zwaar met uw verschillende activiteiten.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Het lijkt wel of Corona niet meer bestaat in dit land...”

Nou, nou, dat lijkt me wat overdreven. Ik zie toch echt wel dat sommige regels nu een gewoonte lijken te zijn geworden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik herken het beeld dat WA schetst wel. Gewoon, op straat, in de supermarkt, in het zwembad, bij de scholen, in bedrijven... ik hoef maar om me heen te kijken of de regels chronisch overtreden te zien worden.
Lady1234 schreef:
14 sep 2020 18:27
U hebt het maar zwaar met uw verschillende activiteiten.
Beetje flauw en kinderachtig statement voor iemand van jouw leeftijd.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, ik herken dat juist helemaal niet. Zie nog steeds iedereen uitwijken voor elkaar en afstand houden.
Maar WA blijft maar klagen over dat zwembad, over het rechts houden op straat. En de Zaansche Schans is volgens mij ook nog een toeristische trekpleister, waarover geadviseerd wordt, blijf er vandaan als het te druk is.

En wat heeft mijn leeftijd er mee van doen? Beetje kinderachtige opmerking.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
14 sep 2020 19:23
Ik herken het beeld dat WA schetst wel. Gewoon, op straat, in de supermarkt, in het zwembad, bij de scholen, in bedrijven... ik hoef maar om me heen te kijken of de regels chronisch overtreden te zien worden.
Lady1234 schreef:
14 sep 2020 18:27
U hebt het maar zwaar met uw verschillende activiteiten.
Beetje flauw en kinderachtig statement voor iemand van jouw leeftijd.
Niks voor jou moneyman, wat heeft de leeftijd ermee van doen?
Dit soort kleutergedrag niet van je gewend.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Simpel, net wat ik schrijf: van een dame op leeftijd verwacht ik geen kinderachtige reacties. Maar blijkbaar is mijn verwachtingspatroon niet juist :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik begrijp WA wel hoor. Ik zie het ook dat regels massaal overtreden worden op veel plekken .
Dat heeft natuurlijk niets te maken met welke activiteiten van WA dan ook.
Hij constateert en dat mag. En voor hem is onduidelijkheid gewoon lastig.
Accepteer het gewoon i.p.v ons te bemoeien met zijn activiteiten.
En zelfs op de Zaanse Schans kun je rechts houden :wink: .

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, het is een kwestie van constateren, meer niet. Heeft niks met een zwaar leven te maken. Meer met Hollandse nuchterheid: met een open blik kijken wat er in de wereld om je heen gebeurd, om daar op te anticiperen. Dat is de enige manier om straks niet overvallen te worden als er in no-time weer allerlei maatregelen worden afgekondigd, of wat er ook mag gaan gebeuren.

Dat het op de Zaanse Schans zo druk was had ik niet verwacht. Sterker nog: ik kwam voor het klokkenmuseum, en daar was weer niemand, ik was de enige bezoeker, en op dat punt was het nog rustig. De drukte was wat verder. Wat ik zeker niet had verwacht is dat ik overal alle talen hoorde, behalve Nederlands. Naja, het personeel sprak dan Nederlands.

Verder, als je het weten wil: als je de Zaanse Schans afloopt kom je bij de Engewormer. Daar is mijn betovergrootmoeder geboren, in 1843. Dat wilde ik ook even zien. Het was nog dichterbij dan ik dacht.

Nijogeth
Berichten: 9967
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zie het heel duidelijk. En ik vind het zelf heel fijn dat de regels af en toe gewoon lekker overtreden worden. Zaterdagavond nog eens ouderwets een gezellig avondje in de kroeg kunnen hebben. Na 2 uur toen de terrassen dicht moesten, iedereen maar naar binnen gelaten, waardoor het weer eens wat drukker was. Politie was al eerder langs gekomen, hadden even een praatje gemaakt aan de deur, maar zeiden ook dat ze constateerden dat mensen soms makkelijk van hun kruk af gaan en dat ze daar geen ondernemers voor gaan straffen (houden zo, ondernemers en het personeel zijn geen politieagenten of handhaving). Na 2 uur waren er sowieso niet genoeg krukken meer binnen, waardoor je ouderwets mensen zag dansen, rondwandelen en iedereen kon gewoon met elkaar een praatje maken, in plaats van aan andere tafeltjes te moeten zitten. Het was zo gezellig, dat we daarna met een klein groepje nog bij iemand zijn gaan afteren en ik heb weer een paar nieuwe mensen leren kennen. Het was heel gezellig.

Ja, ik vind het wel fijn als er niet zo streng wordt gedaan en gezelligheid weer eens de overhand heeft. Als er strikt gehandhaafd wordt, dan krijg je toch weer zo'n negatieve sfeer van iedereen die continue zit te zeuren om het feit dat niets meer mag. En dat maakt het leven nou niet leuker. Zeker nu wel duidelijk is dat Corona helemaal niet zo dodelijk of gevaarlijk is voor de volksgezondheid. Op het huidige tempo doorgaan en iedereen heeft het allemaal snel gehad, waardoor de weerstand tegen het virus toeneemt, terwijl er momenteel amper mensen sterven of op in het ziekenhuis terecht komen. Dat zie ik als positieve ontwikkeling.

Gesloten