LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

dennisvdwolk
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 sep 2020 15:21

Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door dennisvdwolk »

Goedemiddag,

Ik heb een grote klacht over de behandeling als passagier door Cheaptickets.nl en Egypt Air.

Mijn vrouw en dochter zouden afgelopen vrijdag 11 september 2020 terugvliegen naar Nairobi, Kenia via Egypt Air. Op 10 september 2020 hebben wij online ingecheckt en op vrijdag 11 september waren zij ruimschoots op tijd om de bagage af te geven.

Bij de balie werd haar te kennen gegeven dat zij in het bezit moet zijn van een COVID19 Free Certificate. Mijn vrouw en dochter hebben/hadden geen klachten en bovendien werd de vereiste van een dergelijk certificaat niet medegedeeld door Egypt Air dan wel Cheaptickets.nl bij wie wij de tickets online besteld hadden. Omdat zij geen certificaat hadden werd haar toegang tot het vliegtuig ontboden en moesten wij alsnog een test laten uitvoeren en haar ticket laten omboeken. Een bijkomstigheid was ook nog, dan indien wij een test hadden laten uitvoeren via de GGD deze eveneens niet geldig was geweest!

Door cheaptickets.nl werd aangegeven dat omboeken niet meer mogelijk was aangezien het tekort op de originele vertrekdatum en tijd was. De balie van Egypt Air verwees ons naar een tweetal email addressen om de omboeking te arrangeren ([email protected] en [email protected]). De webbookingssupport verwees ons vervolgens naar call center email en het callcenter gaf op zaterdag 12 september aan dan wel te bellen met call center in Dubai dan wel een bezoek te brengen aan het locale Egypt Air kantoor.

Op maandag 14 september hebben wij een bezoek gebracht aan het kantoor. De medewerkster van het kantoor gaf aan dat het kantoor geen operationeel draaiend kantoor is en dat omboekingen e.d. via het email van de call center of bellen met call centre in Dubai dient te gebeuren. Uiteindelijk heb ik gebeld met het call center in Dubai. Die gaf aan dat omboeking mogelijk was voor een prijs van $800 in totaal (Dit is nagenoeg de prijs van een volledige retourticket). De reden was dat de passagiers als Not Arrived te boek stonden in het systeem. Als datum werd vrijdag 18 september aangeboden. En voor betaling diende ik naar hetzelfde Egypt Air kantoor te gaan waar mij wederom werd aangegeven dat het kantoor niets voor mij kan betekenen. Geen omboeking, geen betaling etc. Uiteindelijk hebben wij een nieuwe ticket geboekt voor 637.12 euro voor vrijdag 25 september , wederom bij Egypt Air omdat andere maatschappijen vele malen duurder waren.

Kortom het omboeken was niet mogelijk. In feite werd ons nieuwe tickets aangeboden voor $800 in totaal. De airline verwijt ons dat wij verantwoordelijk zijn voor de geldende maatregelen in het terugkerende land. Wij zijn echter een minimale gebruiker van vliegtuigmaatschappijen en ik ben ook van mening dat de airline dan wel de agent een actieve rol heeft om reizigers in deze onzekere tijden de reiziger juist, volledig en tijdig te informeren over de (wijzigende) covid maatregelen in de betreffende landen van de reis.

Ik zou het niet meer dan redelijk vinden dat Egypt Air dan wel de agent (Cheaptickets.nl) ons compenseert voor de geleden kosten van de nieuwe ticket.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en dat onze klacht in behandeling genomen kan worden.

Met vriendelijke groet,
Dennis van der Wolk

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door berndv »

wel raar, ik lees namelijk nergens deze regels online. Ik lees als regels omtrent corona voor Kenia dat er beperkt toegang wordt verleend, eigenlijk alleen voor inwoners van Kenia en dat ze bij binnenkomst in het land 14 dagen in quarantaine.

Ook op de site van Egypt Air kan ik niets vinden van een certificaat dat getoond moet worden.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door Nijogeth »

berndv schreef:
16 sep 2020 10:59
wel raar, ik lees namelijk nergens deze regels online. Ik lees als regels omtrent corona voor Kenia dat er beperkt toegang wordt verleend, eigenlijk alleen voor inwoners van Kenia en dat ze bij binnenkomst in het land 14 dagen in quarantaine.

Ook op de site van Egypt Air kan ik niets vinden van een certificaat dat getoond moet worden.
Ik lees toch echt dat er vanaf 1 augustus voor ingaande reizigers een plicht is om een negatieve test te kunnen overleggen die maximaal 96 uur eerder is afgenomen.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op het forum kunnen wij geen klachten in behandeling nemen. Of de redactie van Radar dat zou willen betwijfel ik, maar daarvoor zal u zelf met de redactie contact moeten opnemen. Maar een televisieprogramma is geen consumenten helpdesk.

Of u nu veel vliegt of weinig is niet relevant. U zal zelf zorg moeten dragen voor alle informatie die nodig is om te kunnen vliegen. Elk land kent andere restricties. En dat kan ook nog eens van dag tot dag wisselen. U hebt geboekt bij een low budget organisatie, daar hoort ook dito service bij. Alles heeft zijn prijs.

Of u nog iets van geld zou kunnen terug krijgen betwijfel ik.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wat een gedoe. Regelrechte schande. Ik hoop dat Antoinette Hertsenberg meeleest of in ieder geval de de redactie van tros radar en actie onderneemt.
Eventueel Felix Meurders van vara kassa....

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door geengast »

dennisvdwolk schreef:
14 sep 2020 15:22


Ik zou het niet meer dan redelijk vinden dat Egypt Air dan wel de agent (Cheaptickets.nl) ons compenseert voor de geleden kosten van de nieuwe ticket.
Dit is echt een grijs gebied. Mocht er een pakketreis geboekt zijn via een reisbureau, dan had het reisbureau de taak, nee, zelfs de verplichting de passagier te informeren over de benodigde formaliteiten.
Het is echter geen pakketreis, maar een vlucht. Daar is veel minder voor geregeld. Het wordt een 'grijs' gebied als Cheaptickets als een soort reisbureau daar tussen gaat zitten. In mijn ogen kan Cheaptickets niet alle verantwoording van zich afschuiven. Maar er zijn helaas geen wettelijke regels voor. Vluchtmaatschappijen zijn bijna vogelvrij in de hele wereld!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door tttlocke »

geengast schreef:
17 sep 2020 08:32
dennisvdwolk schreef:
14 sep 2020 15:22


Ik zou het niet meer dan redelijk vinden dat Egypt Air dan wel de agent (Cheaptickets.nl) ons compenseert voor de geleden kosten van de nieuwe ticket.
Dit is echt een grijs gebied.
Nee. Dit ligt behoorlijk zwart-wit.
Is gewoon een verantwoordelijkheid van de reiziger. Het zou mooi zijn als één van de andere betrokken partijen wat informatie verstrekt zou hebben, maar dat doet niets af aan de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger.
Dit soort regels veranderen iedere dag, en verschillen afhankelijk van de nationaliteit of vertrekluchthaven van de reiziger. Juist daarom vind ik het onbegrijpelijk dat TS zelf niet op onderzoek uitgegaan is, voor vertrek. In deze tijd als motto hanteren 'niemand vertelt mij dat ik aan extra voorwaarden moet voldoen, dus ik neem aan dat dat niet zo is' is onverstandig.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Klacht Egypt Air/Cheaptickets.nl: niet geïnformeerd over COVID19 Free Certificate

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u bent zelf verantwoordelijk voor AL uw reisbescheiden, de airline niet, u had uzelf moeten informeren of u meer documenten benodigd had, zeker in deze coronatijden!!!!

Als u een visum benodigd bent voor een land is dat OOK uw eigen verantwoordelijkheid en niet die van de airline....

dure les maar beter opletten dus voortaan!!!!

Gesloten