LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Hallo allen,

Een kennis van mij zit met een groot probleem. Hij is dak en thuisloos (leeft compleet off-the-grid) en heeft geen uitkering oid. Zijn ID is verlopen en nu wil hij alleen maar een nieuw ID hebben. Hij heeft het geld om dat te betalen, maar om in aanmerking te komen moet je een briefadres hebben, wat hij niet heeft. Makkelijk zou je denken, dan neemt hij die toch gewoon? Niet dus, voor het aanvragen van een briefadres heb je een GELDIG ID nodig, die hij dus niet heeft. Okay, ik had een afspraak gemaakt in Den Haag (dat is een grensgemeente, die bevoegd zijn om dak en thuislozen een ID aan te laten schaffen), maar daar moet hij kunnen aantonen dat hij vanaf 2013 tot nu in Nederland heeft verbleven. Dit kan door middel van een loonstrook (die hij dus niet heeft), zorgverzekering (die hij dus niet heeft) of een uitkering (die hij, je raad het al, niet heeft) of een briefadres (wat dus alleen te verkrijgen is met een geldig ID).

Heeft iemand hier nog een idee hoe mijn kennis een ID kan krijgen?

Groetjes
Yvonne

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Die kan hij wel aanvragen bij het Leger des Heils, die hebben vaker met dit bijltje gehakt

GoogleUser3
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2018 18:09
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door GoogleUser3 »

die zou hij indd in den Haag moeten kunnen aanvragen je krijgt dan een id zonder sofinummer erop zelf ook eens moeten doen maar als hij niets heeft om aan te tonen dat hij in Nederland verbleef word het lastig hij is waarschijnlijk ook uitgeschreven en dan ziet men het als vertrokken naar het buitenland

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door berndv »

lastige situatie. Beetje het nadeel van "off-the-grid" leven. Ook voor daklozen is het wel zaak om je in te schrijven in de BRP. Dat is voor veel zaken nuttig, maar het is ook nog eens verplicht. Er nu achter komen dat je eigenlijk dus ingeschreven had moeten staan, en dus ook een briefadres had moeten hebben is heel vervelend. Ik kan me ook voorstellen dat je als dakloze niet helemaal op de hoogte bent van de regels die gelden rondom de status van een dakloze. Zo had diegene ook eigenlijk een zorgverzekering moeten hebben, want ook dat ben je officieel als dakloze verplicht om te hebben. Maar goed, er zijn er ook genoeg die dat niet hebben.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Hij kan beginnen bij de gemeente waar hij geboren is.
Daar staat ook waar hij naar toe verhuisd is.
En zo verder.

J. Deltoer
Berichten: 3031
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Je gaat er misschien onterecht van uit dat het een geboren Nederlander is. Wat als de geboorteplaats Islamabad is?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door omega19 »

J. Deltoer schreef:
16 sep 2020 14:29
Je gaat er misschien onterecht van uit dat het een geboren Nederlander is. Wat als de geboorteplaats Islamabad is?
Ja of Monaco, Luxemburg, of Hollywood

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Hallo allen,

Ja we komen er nu ook achter dat off the grid leven een behoorlijk nadeel heeft, maar ja gedane zaken nemen geen keer.

- Leger: Dat is een mogelijk als hij in zorg gaat. Dat hoeft niet want hij heeft voor de rest geen problemen, alleen de dakloosheid en het ID.
- Hij wordt inderdaad gezien als een spookburger (Vertrokken: Onbekend Waarheen.)
- Hij is geboren en getogen in Nederland, West Friesland om precies te zijn.

@Gelp Suusje. Dat gaat dus niet want hij staat al vanaf 2011 nergens meer ingeschreven.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Hoe kan ik een paspoort of identiteitskaart aanvragen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

Als je geen Nederlander bent wordt het moeilijk, ik denk dat je dan asiel moet zoeken, of anders toch eerst ongezien terug naar huis zien te komen.

@yvonne
Je zegt:- Hij is geboren en getogen in Nederland, West Friesland om precies te zijn.
Lijkt me een aanknopingspunt.

Misschien is het ook wel handig als hij een Facebook, MS, Google, Twitter account aanlegt... en intensief gaat gebruiken natuurlijk.
Met verloop van tijd kunnen die van alles over hem vertellen. :D

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Geip Suusje schreef:
16 sep 2020 15:01
Hoe kan ik een paspoort of identiteitskaart aanvragen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen

Als je geen Nederlander bent wordt het moeilijk, ik denk dat je dan asiel moet zoeken, of anders toch eerst ongezien terug naar huis zien te komen.

@yvonne
Je zegt:- Hij is geboren en getogen in Nederland, West Friesland om precies te zijn.
Lijkt me een aanknopingspunt.

Misschien is het ook wel handig als hij een Facebook, MS, Google, Twitter account aanlegt... en intensief gaat gebruiken natuurlijk.
Met verloop van tijd kunnen die van alles over hem vertellen. :D
Hoi Geip Suusje,

Die link kende ik al. Hier worden we niet wijzer van.
De aanknopingspunt geld hier niet. Hij moet bewijzen aanleveren dat hij van 2013 tot heden in Nederland heeft verbleven. Als hij dat kan, dan kan hij een ID aanvragen.

Facebook heeft hij, maar gebruikt hij niet (geen smartphone) alle andere die heeft hij niet. Kan het wel aangeven bij hem. dank je wel daarvoor.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als hij eigenlijk “niet bestaat” waar heeft hij dan een ID voor nodig?

Geen zorgverzekering, geen uitkering.

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Lady1234 schreef:
16 sep 2020 15:25
Maar als hij eigenlijk “niet bestaat” waar heeft hij dan een ID voor nodig?

Geen zorgverzekering, geen uitkering.
Euh, om zich te kunnen legitimeren misschien? Nee, hij wil wel weer alles gaan doen om weer te bestaan... een eigen huisje, baan ed. Maar eerst is daar een ID voor nodig.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Laat hem zich bij u inschrijven, dan heeft hij een adres, kan hij op zoek gaan naar een baan en huis.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
16 sep 2020 16:05
Laat hem zich bij u inschrijven, dan heeft hij een adres, kan hij op zoek gaan naar een baan en huis.
Maar daar heb je weer een ID voor nodig.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Brahms »

Tsja, als je jaren en jaren je onttrekt aan alle instanties en verplichtingen in Nederland, dan kan je moeilijk verwachten dat die instanties nu alles voor je doen om je weer legaal te maken.
Gelukkig volgen de instanties dan wel de geldende regels.
Waar heeft hij de afgelopen 9 jaren van geleefd, hoe heeft hij zijn zorg- en tandartskosten betaald ?
Het niet makkelijk verkrijgen van een ID lijkt me nog een klein probleempje vergeleken met de andere zaken welke nog gaan komen. Bijvoorbeeld de boete voor niet zorgverzekerd zijn is E 820,00.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door berndv »

Brahms schreef:
16 sep 2020 16:36
hoe heeft hij zijn zorg- en tandartskosten betaald ?
Wie zegt dat hij zorg- en tandartskosten heeft gehad? Als er dergelijke kosten zijn, zijn er ook registraties van aanwezigheid in Nederland, aangezien die meestal niet zonder factuur werken.

Verder ben ik het met je eens hoor, je behoort je gewoon aan de regels te houden omtrent persoonsregistratie. Ook ben je als inwoner van Nederland inderdaad verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Wat voor staartjes dit verder op financieel gebied gaat hebben kan ik zo niet inschatten, maar dat er een aantal regels geschonden zijn, valt niet te ontkennen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Erthanax »

Hoewel ik me de situatie van de vriend van TS nauwelijks kan voorstellen, kan ik me evenmin voorstellen dat hij de eerste is die met dit probleem te maken heeft. Er zal vast wel een organisatie of instantie zijn die dit vaker bij de hand heeft gehad. Maar welke?

Hoewel het Leger des Heils geen hulp in de vorm van onderdak of zorg hoeft te bieden, kan ook zij geen advies geven over de manier van aanpak?
Kunt u zich niet wenden tot een andere organisatie? In Amsterdam is er bv de stichting HVO Querido.
Of een sociaal raadsman in de gemeente waar uw vriend verblijft?

Wat ik niet begrijp (een gebrek aan kennis van de regels) is waarom uw vriend moet aantonen dat hij sinds 2013 in Nederland heeft verbleven. Voor zijn Nationaliteit en identiteit maakt dat toch niet uit, wel voor aanspraak op voorzieningen.

Enigszins off topic: off-grid leven betekent volgens mij wonen in een huis zonder aansluiting op de nutsvoorzieningen. De kennis van TS leeft eerder "onder de radar".

Nijogeth
Berichten: 9889
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zijn er niet meerdere bekenden van deze persoon, die kunnen verklaren dat deze persoon steeds in Nederland is geweest. Het schijnt dat er wel contacten zijn (zoals TS), dus die kunnen mogelijk ook contact bewijzen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
16 sep 2020 17:25
Hoewel ik me de situatie van de vriend van TS nauwelijks kan voorstellen, kan ik me evenmin voorstellen dat hij de eerste is die met dit probleem te maken heeft.
Mij staat bij dat we nog niet zo lang geleden al een soortgelijk topic hebben gehad, maar ik kan 'm zo gauw niet terugvinden.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door hebra98 »

Moneyman schreef:
16 sep 2020 17:34
Erthanax schreef:
16 sep 2020 17:25
Hoewel ik me de situatie van de vriend van TS nauwelijks kan voorstellen, kan ik me evenmin voorstellen dat hij de eerste is die met dit probleem te maken heeft.
Mij staat bij dat we nog niet zo lang geleden al een soortgelijk topic hebben gehad, maar ik kan 'm zo gauw niet terugvinden.
>>
Dat ging over het moeten betalen van zorgverzekering kosten, toch?

Deze?
zorgverzekeringen-f70/zilveren-kruis-ve ... l#p2768688

Gesloten