Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er is natuurlijk ook nog verschil tussen een staatshoofd met vrijwel uitsluitend ceremoniële taken, zoals in Nederland de Koning, en een president die zowel staatshoofd als regeringsleider is. Daarbij zijn er bij de beoordeling van de democratie in enig land meer punten van belang dan de positie van het staatshoofd. De inrichting van de rechtsstaat, persvrijheid, vrijheid van vereniging en vergadering, bijvoorbeeld. Maar ach, voor nuance is in stevige kroegpraat geen plaats, dat begrijp ik ook wel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

fonsflons schreef:
16 sep 2020 11:25
Eigenlijk zouden wij een president als David Palmer moeten hebben.
Zolang het maar fictief is zie ik geen probleem. :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dan heb ik toch liever Robert Palmer:

"Might as well face it, you're addicted to love."

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

D34M0N schreef:
15 sep 2020 21:49
Heksenverbrandingen en slavernij zijn allang afgeschaft, waarom die ene andere prehistorische gewoonte niet?
De Nederlandse staat heeft altijd de mond vol over andere landen, terwijl landen als Rusland en Turkije veel democratischer zijn dan Nederland. Poetin en Erdogan zijn allebei democratisch gekozen, Willem Alexander heeft toevallig net het geluk dat hij het oudste kind van de vorige despoot is.
Deep down ben ik ook een republikein. Maar ach, WA verbind het volk, heeft feitelijk niks te zeggen, dus laat maar zo.

Als je echt wil argumenteren over een republiek ipv de huidige staatsvorm, dan is deze vergelijking met Turkije en Rusland wel echt het allerslechtste argument dat ik kan bedenken om je punt te maken.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Volgens mij levert het koningshuis indirect nog altijd meer op dan het kost. Elke keer bij een staatsbezoek reizen er weet ik hoeveel bedrijven diezelfde kant op en komen terug met miljoenendeals. Het aanzien van het koningshuis is in bepaalde landen aardig groot, waardoor je daar makkelijker deals binnen haalt tijdens zo'n bezoek. De hele traditie is me verder om het even, maar vanuit economisch oogpunt mogen ze van mij gewoon blijven bestaan.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

ja en dan wordt in dezelfde kroeg gezegd "ze verdienen veel te veel" maar als je zo'n persoon vraagt of ze willen ruilen willen ze dat natuurlijk ook weer niet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scontra »

juliomariner schreef:
16 sep 2020 18:17
ja en dan wordt in dezelfde kroeg gezegd "ze verdienen veel te veel" maar als je zo'n persoon vraagt of ze willen ruilen willen ze dat natuurlijk ook weer niet.
Zij 'verdienen' hun Staatsinkomen tenminste, er zijn er meer dan genoeg die er geen tegenprestatie voor hoeven te leveren. :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als we alle kosten van het gehele koningshuis zouden tellen zouden we een mega besparing kunnen doen door die te vervangen door een enkele president. Misschien zou Frans Timmermans die job er nog wel bij kunnen doen.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vind het wel een mooie klus voor jou, JD. Van cognac heb je verstand, dat is een eerste vereiste, dus dat zit wel goed.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, ik denk ook dat ik het inderdaad een stuk beter zou doen dan prins pils.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De Oranjes die miljardenorders binnen slepen voor de BV Nederland. Wordt aangeduid als "de monarchiebonus".

Het is een oud (zwam)verhaal waar geen bewijs voor is. Geef mij het Duitse staatsbestel maar. Dat is van deze tijd. Helaas was er wel WO II voor nodig om het tot stand te laten komen.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Bob Schurkjens schreef:
16 sep 2020 21:05
De Oranjes die miljardenorders binnen slepen voor de BV Nederland. Wordt aangeduid als "de monarchiebonus".

Het is een oud (zwam)verhaal
+10
De dooddoener om de discussie te smoren

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, in 2019 kostte het koningshuis ons iets meer dan 43 miljoen. Ik durf echt wel te stellen dat er bedrijven zijn die alleen al dit bedrag aan orders hebben binnengehaald tijdens een staatsbezoek. Dan kun je moeilijk zeggen dat het koningshuis niets oplevert. En vervangen door 1 persoon, dat levert een stuk minder op. Het is juist de geschiedenis die het in veel landen doet, dat kun je niet opvangen met een hele nieuwe traditie.

Overigens zou iemand die deze monarchiebonus als zwamverhaal neerzet ook wel kunnen zeggen hoeveel er dan daadwerkelijk extra binnen wordt gehaald. Dat zwamverhaal had het namelijk over 4 a 5 miljard extra (en kon dat niet onderbouwen). Als dat maar 2% ervan is, dan verdienen we nog steeds aan het koningshuis.

Het probleem zit het vooral in het onderbouwen van de cijfers, overigens van beide kanten. Het is moeilijk te stellen welke orders wel of niet binnen gehaald zijn puur door een staatsbezoek en om dan ook nog eens uit te rekenen hoeveel er uiteindelijk baat bij is, dat is nog omslachtiger, omdat het geen openbare cijfers zijn.

Laat ik voorop stellen dat ik zelf maar 1 persoon ken (uit mijn woonplaats en voormalig hoofdsponsor van mijn amateurclub) die ooit mee is afgereisd met zo'n staatsbezoek, maar deze had voor zijn bedrijf wel direct een verdubbeling van de jaaromzet geregeld tijdens dat staatsbezoek. Om die omzet over langere termijn te genereren, moest er uiteindelijk een groter pand komen, een stuk meer personeel en daardoor groeide het bedrijf zelfs nog verder en draait het nu een omzet van meer dan 100 miljoen euro per jaar en zorgt het voor gigantisch veel werkgelegenheid in de regio, maar ook voor groei bij toeleveranciers.

Daarom durf ik best te stellen dat het effect veel groter is dan de meeste mensen denken. Maar daar vaststaande cijfers op toe te passen, dat is gewoon haast onmogelijk.

Plus, het koningshuis zorgt voor Koningsnacht en Koningsdag en dat zijn toch vaak 2 leuke dagen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En toch vond ik Juliana leuker. Prins Bernhard noemde haar "mammie".

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Juliana was van een andere tijd, een tijd die ook leuker was.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bob Schurkjens schreef:
16 sep 2020 21:31
En toch vond ik Juliana leuker. Prins Bernhard noemde haar "mammie".
Tja, mammie en daarom hield hij er twee minnaressen op na. Want daar is “mammie” toch niet voor.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, als het op vernoemingen aankomt kun je nog altijd een WA-pils in een grote maxima-fles bedenken.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leuker? Greet Hofmans-affaire, Cuba-crisis, BB-foldertjes in de bus, Nieuwmarktrellen, ruilverkavelingsrellen bij Tubbergen, gewelddadige smokkelaars, havenstaking, gijzelingen (Drente, Den Haag), bomaanslag op Aad Kosto, Lockheed-affaire. Ja, vroeger was het echt veel leuker.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

J. Deltoer schreef:
16 sep 2020 19:46
Als we alle kosten van het gehele koningshuis zouden tellen zouden we een mega besparing kunnen doen door die te vervangen door een enkele president. Misschien zou Frans Timmermans die job er nog wel bij kunnen doen.
Kosten als argument tegen het koningshuis. Vind ik ook een onbelangrijk argument. Op de totale overheidsbegroting stelt dat niks voor. Of er nou wel of geen monarchiebonus is.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door JozJan »

Bob Schurkjens schreef:
16 sep 2020 21:05
Geef mij het Duitse staatsbestel maar. Dat is van deze tijd. Helaas was er wel WO II voor nodig om het tot stand te laten komen.
WO I bedoel je denk ik

Plaats reactie