LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Annabellala
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:57

Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Annabellala »

De Rabobank verhoogt in november de aflossing van persoonlijke (wurg) kredieten. Vanaf die datum moet ik maandelijks geen 85 euro betalen maar 170. Dit is zgn in het 'bestwil van de mensen'. Dat het gevolg hiervan is dat mensen hun huur niet meer kunnen betalen en op straat komen te staan is voor de Rabobank niet interessant.

Deze beslissing wordt door de Rabobank doorgevoerd ondanks een door beide partijen getekend contract waarin 1% aflossing wordt vermeld. Mensen worden gedwongen tot het maken van nieuwe afspraken als ze niet het dubbele willen aflossen. Handhaving van het reeds getekende contract is geen optie voor de Rabobank.

Mag dit zomaar? En wat valt hier aan te doen? Het besluit vd Rabobank staat al vast.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U praat in meervoud, maar gebeurd dit overal dan? Heeft het niet te maken met uw leeftijd en moet de bank zijn zorgplicht niet gewoon nakomen?

Rabobank
verified
Berichten: 37
Lid geworden op: 26 sep 2016 15:34

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Rabobank »

Hi,

Je geeft aan dat je vanaf november 170 euro in plaats van 85 euro per maand moet betalen. Om wat voor persoonlijk krediet gaat het?

Is het verder bij jou aangegeven wat de reden zou zijn van deze verhoging en heb je hier al verder contact met ons opgenomen?

Wij denken namelijk altijd graag mee, wanneer een klant in de financiële problemen zou komen of zitten.

Ik lees graag jouw reactie.

Dylan
Team Webcare - Rabobank Nederland

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij een betaling van één procent per maand komt u amper van het krediet af.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door berndv »

Annabellala schreef:
16 sep 2020 13:04
En wat valt hier aan te doen?
Als ik u was had ik de boel opgezegd.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

berndv schreef:
18 sep 2020 09:39
Annabellala schreef:
16 sep 2020 13:04
En wat valt hier aan te doen?
Als ik u was had ik de boel opgezegd.
Dan moet je het wel eerst afgelost hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door berndv »

witte angora schreef:
18 sep 2020 09:40
berndv schreef:
18 sep 2020 09:39
Annabellala schreef:
16 sep 2020 13:04
En wat valt hier aan te doen?
Als ik u was had ik de boel opgezegd.
Dan moet je het wel eerst afgelost hebben.
klopt, maar ts vraagt wat ze kán doen, ik geef alleen maar een optie aan, dat je dan eerst aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, meld ik er inderdaad niet bij, sorry. :lol:

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar als een extra aflossing van 85 euro per maand direct al voor financiële problemen zorgt, denk ik dat de maximale lening inderdaad te hoog is. Het lijkt me wijsheid dat Annabellala ingaat op het aanbod van de Rabobank om te kijken wat er mogelijk is. Bijvoorbeeld het maximale leenbedrag verlagen, of bijvoorbeeld het vakantiegeld en/of eventuele belastingteruggaves te gebruiken om de aflossing te versnellen. Misschien moet ze een poosje op een houtje bijten, een poosje extra zuinig leven en het accepteren dat dingen die kapot zijn niet direct vervangen kunnen worden.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
18 sep 2020 09:21
Bij een betaling van één procent per maand komt u amper van het krediet af.
Maar ts heeft het over aflossing van 1% maandelijks. En dan duurt volledige aflossing zo'n 8 jaar

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door JozJan »

Klant heeft het over ene aflossing van 1% per maand. Klopt. Maar dat klopt niet. Het gaat hier overduidelijk om een Doorlopend Krediet, met een maandbedrag van 1% (van de kredietlimiet). Dat is dus zeker geen aflossing van 1% per maand. Het is zoals Lady zegt: je lost hiermee nauwelijks af.

Dit soort kredieten vind man (overheid, AFM) ongewenst. Omdat mensen veel te lang aan zo'n krediet vastzitten. En dus veel meer ervoor betalen dan nodig is. Sneller aflossen dus. En inderdaad, dat is in het eigen belang van TS.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
18 sep 2020 11:49
Lady1234 schreef:
18 sep 2020 09:21
Bij een betaling van één procent per maand komt u amper van het krediet af.
Maar ts heeft het over aflossing van 1% maandelijks. En dan duurt volledige aflossing zo'n 8 jaar
Daar heeft de Ts het wel over, maar dat denkt zij alleen. Die 1 procent is aflossing EN RENTE. Schiet dus niet op.

Men is dan alleen maar verbaasd, als na 8 jaar de schuld haast net zo hoog is.

Irene van Houte
Berichten: 145
Lid geworden op: 21 jun 2018 10:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Irene van Houte »

Waarom dit bericht hier plaatsen...De Rabobank heeft een reactie gegeven...ze denken graag met je mee.. Heb je voor dit schrijven al contact met ze gehad!!
Dan moet je wel reageren. Zou wel zo netjes zijn.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het leuke van een doorlopend krediet is dat je datgene wat is afgelost ook weer kan opnemen. Dan kom je er dus nooit vanaf.

Maar als de maandelijkse termijn 1% is, en het termijnbedrag 85 euro, kun je wel nagaan hoe hoog het maximale leenbedrag is, mits het inderdaad om een doorlopend krediet gaat. En als de Rabo 9% rente rekent, en er wordt per jaar 12% aan rente en aflossing betaald, is het niet zo moeilijk uit te rekenen hoeveel er per jaar wordt afgelost. Dat ligt om en nabij de 250 euro. Dat zijn peanuts. Dat gaat dan nog decennia lang duren.

Wat TS kan doen is braaf die 170 euro af laten schrijven, zo zuinig mogelijk leven, en alleen het hoogstnoodzakelijke er weer van af halen - mits het maximale leenbedrag niet verlaagd is vanwege de leeftijd. En zo gauw er een extraatje is: direct gebruiken om af te lossen. Dat scheelt namelijk flink in rente, waardoor het aflossen sneller gaat.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Kan en wil TS hier aangeven wat het krediet bedrag (schuld) is op dit krediet?

Dit kan natuurlijk ook maar een klein deel zijn van het Max krediet van (berekend) 8500 euries.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door JozJan »

als het openstaande saldo heel laag is ten opzichte van de kredietlimiet, dan is TS met een maandbetaling van 1% wél snel van de lening af. Want dan is de rentecomponent in die betaling gewoon klein. Maar dat zal niet het geval zijn.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 931
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik lees een hoop wijsheid over wel of niet aflossen en hoe lang dan de aflossing van een lening duurt. Dat is helemaal niet wat TS wil weten.
TS vraagt simpelweg of de Rabobank eenzijdig het maandtermijn van € 85 mag verhogen naar € 170.
TS stelt terecht dat er een contract is met de Rabobank voor € 85 per maand. Zowel TS als de Rabobank moeten zich aan de overeenkomst houden. Rabobank mag niet eenzijdig de overeenkomst wijzigen tenzij dit als zodanig is opgenomen in de voorwaarden die bij de kredietovereenkomst horen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat zal dus beslist wel in de voorwaarden staan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door berndv »

Ik_weet_niet_alles schreef:
18 sep 2020 15:00
TS stelt terecht dat er een contract is met de Rabobank voor € 85 per maand. Zowel TS als de Rabobank moeten zich aan de overeenkomst houden. Rabobank mag niet eenzijdig de overeenkomst wijzigen tenzij dit als zodanig is opgenomen in de voorwaarden die bij de kredietovereenkomst horen.
In veel gevallen mogen voorwaarden van overeenkomsten wel tussentijds wijzigen. Mits tijdig kenbaar gemaakt aan de klant en de klant. Maar een dergelijke mogelijkheid moet wel opgenomen zijn in de voorwaarden. Ik heb online een soortgelijke casus gevonden, weliswaar bij een andere kredietverstrekker, maar wel een aantal overeenkomsten:
https://www.fintool.nl/29042/opnieuw-ee ... rediet.htm
De meeste van deze wijzigingen komen voort uit veranderend inzicht in de invulling van kredieten met een lage aflossing, voor deze kredieten geldt een ontmoedigingsbeleid, wat zich uit in een verhoging van de maandelijkse aflossing. Wat ik begrepen heb, is het doel van de AFM om consumptieve kredieten veelal te laten beëindigen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door JozJan »

Uit de avw, dk 2018 van Rabobank:
2. Uw maandbedrag
1. U spreekt met ons een maandbedrag af. Als u het krediet gebruikt, moet u ons elke
maand dit maandbedrag betalen totdat u alles heeft betaald. Gebruikt u het krediet? Of
gebruikt u het krediet opnieuw nadat u eerst alles heeft betaald? Dan betaalt u de
eerste keer het maandbedrag in de maand die volgt op de maand dat u het krediet
(opnieuw) gebruikt.
2. Met het maandbedrag betaalt u de rente. Is er dan nog een deel van uw maandbedrag
over? Dan betaalt u hiermee het gebruikte krediet terug.
3. Wij moeten het maandbedrag uiterlijk op de laatste dag van de maand ontvangen. In
uw overeenkomst kunnen wij met u een andere betaaldatum afspreken. Wij mogen de
betaaldatum altijd wijzigen.
4. Wij mogen altijd de hoogte van het maandbedrag wijzigen. Wij kunnen dit bijvoorbeeld
doen als de rente wijzigt of met het oog op uw leeftijd.

Het is natuurlijk niet gezegd dat deze specifieke voorwaarden op het krediet van TS van toepassing zijn. Maar de gerede verwachting is dat een dergelijke bepaling (met name sub 4 in dit geval) ook in andere versies van de voorwaarden zal staan.

Annabellala
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:57

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Annabellala »

Het gaat om een doorlopend krediet wat is omgezet naar een persoonlijke lening met nog steeds een behoorlijke rente. En ja; ik zit hier al veel te lang aan vast. In de afgelopen 20 jaar heb ik zo'n 18.000 euro aan rente betaald. Helaas kan ik niet meer dan 1% per maand betalen (dat is eigenlijk al teveel).

Natuurlijk zegt de Rabobank te willen "meedenken". Dit is echter een wassen neus. Ik heb gebeld naar het nummer in de brief en van de medewerker begreep ik dat deze verandering gewoon wordt doorgevoerd voor iedereen die nu 1% betaalt; ook als je het er niet mee eens bent. Het nakomen van het door beiden ondertekende contract is geen optie.

Volgens dezelfde medewerkster is deze maatregel 'in het bestwil van de klant'. Een volstrekt loze kreet als daardoor mensen de huur en andere vaste lasten niet meer kunnen betalen en uiteindelijk op straat komen te staan.

Gesloten