LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht vervangen van onderdelen

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

kokka schreef:
12 sep 2020 02:21
ik begrijp eigenlijk de hele discussie over het wel of niet verslijten van de koppelingsplaten niet. Ik zou persoonlijk heel boos worden als een garage mijn massavliegwiel moet vervangen en dan niet meteen de koppelingsplaten vervangt. 90% van de rekening is arbeidsloon.
dat is het zelfde als je wel je multi-riem vervangen maar niet je waterpomp meenemen.
De vraag is wel of het gerechtvaardigd was om dat vliegwiel te vervangen, maar dat is altijd een inschatting van de monteur. TS zou ook heel boos zijn geworden als ze het niet hadden gedaan terwijl het wel nodig was, en dus twee keer arbeidsloon moet betalen.

De eerste keer dat ze ons belden was met de mededeling dat de hulpcilinder stuk was en we kregen een prijsopgave voor vervangen van hulpcilinder. Over de koppelingsplaten is niet gesproken, een paar uur later belden ze dat het vliegwiel helemaal blauw dus erg versleten was dus beter ook vervangen kon worden. En als ze zoiets zeggen ga je akkoord, ook toen is er niet over de koppelingsplaten gesproken.

En wat zeggen zij nu. Dat ze hebben gebeld vóór ze de auto open hadden gemaakt om ons te adviseren om, als de auto toch open moest, de koppelingsplaten ook beter vervangen konden worden, uit voorzorg en wij zouden akkoord zijn gegaan. en later belden ze dus over dat helemaal blauwe vliegwiel waar achteraf amper slijtage aan te zien was. Als je het nieuwe vliegwiel nu zou bekijken, dus na 2 maanden rijden, dan zie je ook dat het niet nieuw meer is. Alles wat je gebruikt slijt, maar een koppeling hoort niet zo snel kapot te gaan.

Het ergste vinden we dus dat ze ijskoud zeggen dat ze gebeld hebben voor de auto open lag. Dat was een paar uur nadat we de auto daar gebracht hadden. En nogmaals, ze belden dat wat we al vermoedden, dat de cilinder stuk was, repararatie was 1100 euro. En later belden ze dat het vliegwiel blauw was en werd de reparatie 700 euro duurder. Dus 1800 euro. Waarom gaven ze dat advies dan niet meteen toen we de auto brachten en ook vertelden dat het probleem vermoedelijk bij de cilinder lag?
Het is precies zo gegaan als wij zeggen. Mijn partner nam de telefoon steeds aan en hij heeft iedere keer met mij overlegd.

Als ik zo hier en daar de reacties lees , is het dus normaal dat je alles vervangt bij alleen een kapotte cilinder. Of dat waar is betwijfelen we, omdat we dus dat zogenaamde helemaal blauwe vliegwiel en de koppelingsplaten mee terug hebben gevraagd en die slijtage nogal meeviel. Die paar blauwe vlekjes moest je bij wijze van spreken met een loep zoeken.

Waren ze eerlijk geweest,en was het gegaan zoals ze gezegd hadden, dan waren wij nu niet zo boos geweest ook al blijven wij, en ook de ANWB expert van mening dat de koppeling niet zo snel stuk had mogen gaan. In de 40 jaar dat wij auto rijden, van diverse merken en met veel meer kilometers op de teller, hebben we dit nog nooit meegemaakt.
We gaan er geen halszaak van maken. Maar inruilen, wat we binnen nu en 2 jaar van plan waren geweest, gaan we ook niet doen, we kopen altijd occasions, de laatste 3 dus bij van Mossel, maar daar kopen wij nooit meer. Vanwege het feit dat zij het wel normaal vinden dat een koppeling tussen de 80.000 en 130.000 km vervangen moet worden. Dat zeggen ze er niet bij als ze een occasion verkopen met bijvoorbeeld 70.000 km op de teller. En ook nooit meer een Ford voor ons want hoe meer we zoeken naar problemen met een Ford, hoe meer we tegenkomen, ze worden nogal eens terug geroepen omdat er iets mis is met iets. Ook onze auto is teruggeroepen omdat de koppelingsplaten konden scheuren. Ze hebben die koppeling toen getest, die was goed, en ze hebben de software aangepast. Op de boardcomputer krijg je nu het advies om bij een snelheid van 60km per uur door te schakelen naar de 6e versnelling. Dat rijdt dus voor geen meter. Wij hebben het echt gehad met van Mossel.
Volgende week volgt nog een gesprek omdat we een slechte recensie hebben geschreven maar veel verwachten we daar niet van.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door kokka »

Nogmaals ik begrijp de hele discussie over de koppelingsplaten niet. Van mossel heeft naar wat ik begrijp ook helemaal niet gezegd dat je koppelingsplaten versleten zijn. In het geval van vervangen van het vliegwiel worden automatisch de koppelingsplaten ook vervangen. Als je remschijven vervangt, moet je ook je blokken vervangen. Dit zijn ,net als bij vliegwiel en koppelingsplaten, onderdelen die op elkaar inslijten. Bovendien is het zoveel werk om bij die platen te komen dat in dit geval geen extra tijd hoeft te worden gerekend bovenop de tijd die je toch al kwijt zou zijn om het vliegwiel te vervangen. Het enige wat ik me af zou vragen is of het gerechtvaardigd was om het vliegwiel te vervangen. Om daar achter te komen zou ik dat vliegwiel laten inspecteren door een onafhankelijke expert (niet de plaatselijke monteur). Als hij aangeeft dat er geen reden was om dat onderdeel te vervangen, heb je kans dat je een groot deel van je kosten terug kan krijgen. Dat je al 40 jaar auto rijdt en dit nog nooit heb meegemaakt is geen steekhoudend argument overigens.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

snuffel1 schreef:
13 sep 2020 10:41
Van Mossel heeft u voor de keuze gesteld of alleen de hulpcilinder vervangen die daadwerkelijk zoals u al wist defect was of alle aan slijtage onderhevige onderdelen vervangen. Het advies was om alle delen te vervangen maar dat is en blijft een advies en uw keuze om die over te nemen. U had ook nee kunnen zeggen dan was enkel de hulpcilinder vervangen en was daarmee de reparatie afgedaan. Of de koppeling dienst blijft doen is meer een gok en kan goed gaan maar vaak ontstaan er toch problemen die voor eigen risico en rekening zijn.
Het enige 'advies' dat we kregen was de mededeling dat het vliegwiel helemaal blauw was, dus dat advies was om dat te vervangen. Als een garage dat dat zo zegt, een helemaal blauw vliegwiel dan ga je ervan uit dat dat ook zo is, je weet dan dat het vervangen moet worden dus we gingen akkoord. En achteraf blijkt dat vliegwiel dus niet 'helemaal blauw' te zijn, integendeel, je zag amper slijtage.
Het vervangen van vliegwiel en koppelingsplaten (dat laatste is niet met ons besproken) maakte de reparatie veel duurder.
Ze hebben niet goed gecommuniceerd, we werden gebeld dat de auto dus open lag en inderdaad de cilinder stuk was, kosten waren 1100 euro om te repareren. Later belden ze dat het vliegwiel beter ook vervangen kon worden, totaal plaatje 1800 euro.

Zij zeggen dat ze ons gebeld hebben vóórdat de auto opengemaakt was met het advies om naast de cilinder ook de koppeling te vervangen. Dus we brengen de auto naar de garage met de mededeling dat vermoedelijk de cilinder stuk is en dan krijg je dat advies niet. Dat hadden ze dan toch meteen kunnen zeggen? Dat ga je toch niet een paar uur later telefonisch doen als het blijkbaar heel gebruikelijk is om dat zo te doen? Want dat laatste is ons wel duidelijk, dat ze meestal alles liever vervangen zodat we op korte termijn niet weer voor hoge kosten zouden komen te staan. De kosten zijn trouwens wel bijna 1000 euro hoger dan alleen de cilinder vervangen zagen we achteraf op de factuur.


Het is ook niet gegaan zoals zij zeggen, het is gegaan zoals wij zeggen. We werden gebeld met de mededeling dat de cilinder inderdaad stuk was, de auto was dus al open. Dat ontkennen ze dus het blijft een welles nietes verhaal. En het blijft een feit dat een koppeling langer dan 85.000 km mee hoort te gaan. Wat zij zeggen, dat het normaal is dat een koppeling tussen de 80.000 en de 135.000km vervangen moet worden is vreemd, ze verkopen namelijk occasions met km standen die daar dus dichtbij in de buurt komen of zelfs hoger zijn. Dat zou betekenen dat ze dus occasions verkopen met een versleten koppeling of occasions waar ze dus een nieuwe koppeling in hebben gezet, dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk.
Wel zeiden ze bij van Mossel in Breda, (waar de auto gekocht is en waar we dus een gesprek hadden over dit hele gebeuren en een schikking wilden,) dat onze auto nu wel heel interessant was als inruilauto. Dat zal best wel, met een nieuwe koppeling erin op onze kosten. Toen we zeiden dat we er dan minstens 1800 euro meer wilden hebben dan dat ze standaard zouden geven voor onze auto, lieten ze weten dat natuurlijk niet te doen.

We hebben binnenkort een gesprek met van Mossel omdat we een slechte recensie hebben geschreven, we verwachten daar niet veel van, ze gaan ons echt niet financieel tegemoet komen, daar geloven we niet meer in. Maar gaan toch eens luisteren naar de onderbouwing van hun visie over de levensduur van een koppeling omdat deze visie toch wel heel erg afwijkt van wat eigenlijk normaal is. En we gaan natuurlijk vragen hoe dat zit met de koppelingen van hun occasions.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door kokka »

waarom maak je je nou zo druk om die koppelingsplaten..
het vervangen van die platen heeft nul, nada, niks te maken met de theoretische levensduur. ze hebben ze vervangen omdat ze het vliegwiel hebben vervangen.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wat ik niet begrijp. Het vervangen van het vliegwiel en de koppelingsplaten kon omdat de motor toch al open lag. Maar een vliegwiel en een stel koppelingsplaten kosten toch geen 700 euro? Dat bedrag is volgens mij inclusief loon (oftewel: de hele motor open maken).

Ik zou om te beginnen eens een prijsopgave vragen wat het kost om de koppelingsplaten te vervangen, en er achter zien te komen wat de losse onderdelen kosten. Dan weet je meer over dat bedrag van die 700 euro.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

leeuwin58 schreef:
10 sep 2020 13:48
Toen we dus de rechtsbijstandsverzekering inschakelden, dat gaat via het hoofdkantoor van Van Mossel, toen kregen we dus ineens te horen dat het heel normaal was dat een koppeling tussen de 80.000km en de 130.000km vervangen moet worden. En dat is gewoon niet normaal. Dat hebben we nog nooit meegemaakt met andere auto's. het is wel de eerste keer dat we een Ford rijden, en als dit normaal is bij een Ford dat is dit meteen onze laatste Ford geweest. En ik vraag me ook af hoe dat zit met de occasions van het merk Ford dat verkocht wordt door van Mossel en die km standen hebben van tussen de 45.000 en 112.000 km. Die koppelingen moeten dus ook allemaal al ver versleten zijn volgens van Mossel.
Je maakt een structurele denkfout. Je extrapoleert ten onrechte een enkele casus naar het grote geheel. Het gegeven dat het normaal is (als in: kan voorkomen) dat een koppeling bij 85.000 km vervangen moet worden, zegt natuurlijk niet dat dit bij alle auto's het geval is. Zoals al vaker gezegd: het vaker genoemde getal van 150.000 km is een gemiddelde: en dat wordt uiteraard mede bereikt door auto's
die veel eerder, en ook door auto's die veel later de geest geven op dit punt. Jij zit nu toevallig aan de negatieve kant. Maar dat kan je Van Mossel moeilijk verwijten: zij hebben niet met de auto gereden.

sake1987

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door sake1987 »

witte angora schreef:
14 sep 2020 07:20
Maar wat ik niet begrijp. Het vervangen van het vliegwiel en de koppelingsplaten kon omdat de motor toch al open lag. Maar een vliegwiel en een stel koppelingsplaten kosten toch geen 700 euro? Dat bedrag is volgens mij inclusief loon (oftewel: de hele motor open maken).

Ik zou om te beginnen eens een prijsopgave vragen wat het kost om de koppelingsplaten te vervangen, en er achter zien te komen wat de losse onderdelen kosten. Dan weet je meer over dat bedrag van die 700 euro.
Ik krijg ook een beetje het idee, voor de eerste reparatie staat 1100 euro voor en tweede 700 euro en dat tellen ze op.
Volgens mij vergeten ze dat de boel al open ligt, dus dat die arbeid kosten er af kunnen.
Zou dat even meenemen in het gesprek.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb net even zitten kijken. We weten natuurlijk niet wat voor model het is, maar ik zie koppelingsplaten (een complete set) voor een Ford voor minder dan 100 euro. Een complete vervanging kom ik tegen voor zo'n 600 euro. Dat bevestigd mijn vermoeden voldoende dat ze de arbeidskosten twee keer in rekening hebben gebracht. Het verschil tussen 700 en minder dan 100 is te groot om op een andere manier te kunnen verklaren.

Ik zou dus die arbeidskosten terug vorderen, juist omdat er gezegd is dat de auto toch al open lag, en het beter was alles te vervangen om arbeidskosten te besparen. Met deze rekening heb je helemaal niks bespaard.

Erthanax
Berichten: 9681
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Erthanax »

U kunt ook even telefonisch informeren bij een Ford-dealer elders, wat de tarieven zijn voor vervanging van alleen cilinder en alleen vliegwiel+koppeling. Dan kunt u beoordelen of de bedragen die uw dealer noemt daarmee in overeenstemming zijn.

v.d.Heyden
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door v.d.Heyden »

Om de koppelingscilinder te vervangen moet de versnellingsbak er onder uit. Koppelingscilinder is het eerste onderdeel dat je dan tegen komt. Deze zit tegen het druklager en de drukgroep aan. Tussen de drukgroep en het vliegwiel zit 1 koppelingsplaat.
(Dus geen platen). drukgroep zit samen met de koppelingsplaat tegen het vliegwiel bevestigd. Het vliegwiel is in dit geval een duomassavliegwiel, dus geen enkelvoudig vliegwiel. Vandaar dat dit vliegwiel een flink stuk duurder is dan een ouderwets enkel vliegwiel.
Het meeste arbeidsloon zit in het de- en monteren van de versnellingsbak. Het vervangen van de complete set (koppelingset + vliegwiel) is echter ook wel een klusje dat niet in 10 minuten gedaan is. Prijs van de dealer is niet overdreven, communicatie schort wel flink wat aan.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

witte angora schreef:
14 sep 2020 07:20
Maar wat ik niet begrijp. Het vervangen van het vliegwiel en de koppelingsplaten kon omdat de motor toch al open lag. Maar een vliegwiel en een stel koppelingsplaten kosten toch geen 700 euro? Dat bedrag is volgens mij inclusief loon (oftewel: de hele motor open maken).

Ik zou om te beginnen eens een prijsopgave vragen wat het kost om de koppelingsplaten te vervangen, en er achter zien te komen wat de losse onderdelen kosten. Dan weet je meer over dat bedrag van die 700 euro.
Op de rekening staat vliegwiel € 520,71 (+ € 30,00 omdat we het mee terug wilden hebben) koppeling € 237,31 hulpcilinder € 117,03 , dan nog olie, bouten en BTW ...totaal bijna 1800 euro. geen idee hoe dat zit met arbeidsuren, maar die cilinder was dus niet zo duur, de rest wel.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door witte angora »

Dertig euro omdat je je eigen vliegwiel mee terug wil hebben? Die vent naait je waar je bij staat, sorry hoor. En bouten? Kom op...

Heb je al elders nagevraagd wat de onderdelen zonder montage moeten kosten?

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Net even gecheckt, aftermarket onderdelen gaan van heel weinig tot goed betaalbaar maar bovengenoemde voor origineel ford onderdelen is correct. Duurste deel is de arbeid en op een uurtje of 4 tot 6 (kan tegenzitten) kun je rustig rekenen en bij een beetje garage met tarieven per kwartier zit je met gemak op genoemd bedrag. Voor redellijk aftermarked materiaal en een beunhaas zul je op zijn best rond de 700 Euro of meer kwijt zijn maar of je daar gelukkig van wordt is maar de vraag. Arbeid is dus inderdaad verreweg het duurste dus zou ik de rest gewoon meteen meenemen.

Anderidee
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 mei 2020 18:19

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Anderidee »

witte angora schreef:
14 sep 2020 22:06
Dertig euro omdat je je eigen vliegwiel mee terug wil hebben? Die vent naait je waar je bij staat, sorry hoor. En bouten? Kom op...

Heb je al elders nagevraagd wat de onderdelen zonder montage moeten kosten?
Vele fabrikanten werken met zgn ruildelen.
Oude delen gaan dan retour fabrikant en worden opnieuw gefabriceerd tot nieuw produkt.
De oude delen hebben dus als het ware een statiegeld waarde.
Neem je de oude delen mee, dan moet je dit statiegeld zelf betalen.

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Moneyman schreef:
14 sep 2020 08:34
leeuwin58 schreef:
10 sep 2020 13:48
Toen we dus de rechtsbijstandsverzekering inschakelden, dat gaat via het hoofdkantoor van Van Mossel, toen kregen we dus ineens te horen dat het heel normaal was dat een koppeling tussen de 80.000km en de 130.000km vervangen moet worden. En dat is gewoon niet normaal. Dat hebben we nog nooit meegemaakt met andere auto's. het is wel de eerste keer dat we een Ford rijden, en als dit normaal is bij een Ford dat is dit meteen onze laatste Ford geweest. En ik vraag me ook af hoe dat zit met de occasions van het merk Ford dat verkocht wordt door van Mossel en die km standen hebben van tussen de 45.000 en 112.000 km. Die koppelingen moeten dus ook allemaal al ver versleten zijn volgens van Mossel.
Je maakt een structurele denkfout. Je extrapoleert ten onrechte een enkele casus naar het grote geheel. Het gegeven dat het normaal is (als in: kan voorkomen) dat een koppeling bij 85.000 km vervangen moet worden, zegt natuurlijk niet dat dit bij alle auto's het geval is. Zoals al vaker gezegd: het vaker genoemde getal van 150.000 km is een gemiddelde: en dat wordt uiteraard mede bereikt door auto's
die veel eerder, en ook door auto's die veel later de geest geven op dit punt. Jij zit nu toevallig aan de negatieve kant. Maar dat kan je Van Mossel moeilijk verwijten: zij hebben niet met de auto gereden.
Van Mossel zegt dat tussen de 80.000 en de 130000 km een gemiddelde is. Dat is zeker niet. En het blijft een feit dat dat vliegwiel niet blauw was en niet versleten, ook de koppelingsplaten waren niet versleten. Dat is door een monteur van een andere locatie bevestigd. De auto reed als een tierelier totdat dat koppelingspedaal bleef hangen. In de ruim 40 jaar dat wij auto rijden van diverse merken hebben wij nog nooit een probleem met de koppeling gehad, en de km stand was dan vaak een stuk hoger. Dit is wel onze eerste Ford, en tevens onze laatste nu we zo op internet lezen wat voor problemen mensen hebben met een Ford.

Van Mossel heeft inderdaad niet met de auto gereden maar durven wel te zeggen dat het aan ons lag omdat wij volgens hen korte stukjes zouden rijden, wat ook helemaal niet waar is. Tenzij afstanden tussen Breda en 's Hertogenbosch, Breda en Utrecht, Breda en Zeeland korte stukjes zijn.
En nogmaals, als zij zeggen dat vervangen van een koppeling tussen de 80.000 en de 130.000 km normaal is dan verkopen ze dus occasions met een in hun ogen (bijna) versleten koppeling of occasions waar de koppeling al is vervangen en dat laatste betwijfel ik.
Wat wij van Mossel vooral verwijten is de communicatie, dus zeggen dat ze gebeld hadden vóór de auto open was gemaakt, terwijl ze bij de eerste keer dat ze belden al konden vertellen dat de cilinder inderdaad stuk was, vervolgens het later weer bellen dat het vliegwiel helemaal blauw zou zijn. En nooit hebben ze over vervangen van de koppelingsplaten gesproken.
Zij hebben gezegd dat ze ons geadviseerd hebben om alles te vervangen, ze hebben alleen het advies gegeven om het vliegwiel te vervangen en daarmee zijn we akkoord gegaan, want het was dus volgens hun zeggen helemaal blauw en in dat geval zou het ook onverstandig zijn geweest om het niet te vervangen. Maar omdat we het wel vreemd vonden dat dit vliegwiel al zo versleten zou zijn hebben wij hebben de ANWB experts benaderd en om advies gevraagd en dat advies hebben we opgevolgd en de onderdelen meer terug gevraagd.

Er komt nog een gesprek met van Mossel en dat verbaasde ons, want voor we die slechte recensie schreven, bleef het stil vanuit van Mossel in Goes terwijl ons toegezegd was door van Mossel Breda dat ze in Goes alles nog eens zouden bekijken. We hebben daar nooit iets van gehoord. Alle informatie die we kregen ging daarna via de rechtsbijstand.
Nu komt dit gesprek, we verwachten daar niet veel van, maar gaan het wel aan, wij willen vertellen hoe wij dit alles ervaren hebben en zij mogen hun kant belichten.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

leeuwin58 schreef:
17 sep 2020 11:33
Van Mossel zegt dat tussen de 80.000 en de 130000 km een gemiddelde is.
Ik heb niet al je lappen tekst nogmaals helemaal doorgelezen, maar... volgens mij is dit voor het eerst dat je dit expliciet stelt. Tot nu toe sprake je over "normaal", en dat is natuurlijk iets heel anders.

Maar correct me if I'm wrong :D

leeuwin58
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 sep 2020 11:16

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door leeuwin58 »

Moneyman schreef:
17 sep 2020 11:36
leeuwin58 schreef:
17 sep 2020 11:33
Van Mossel zegt dat tussen de 80.000 en de 130000 km een gemiddelde is.
Ik heb niet al je lappen tekst nogmaals helemaal doorgelezen, maar... volgens mij is dit voor het eerst dat je dit expliciet stelt. Tot nu toe sprake je over "normaal", en dat is natuurlijk iets heel anders.

Maar correct me if I'm wrong :D
\

De exacte tekst in de brief die van Mossel stuurde was:

'de slijtage aan de koppelingset en het vliegwiel betreft normale slijtage. Het voertuig is inmiddels ruim 6 jaar oud en had ten tijde van de reparatie bijna 85.000km gereden. Het is niet ongebruikelijk dat deze slijtage voorkomt bij een auto van deze leeftijd. Bij een voertuig van dit model is het gebruikelijk dat het vliegwiel en de koppelingset gemiddeld tussen de 80.000 en de 130.000 kilometer vervangen dienen te worden.'

En wij vinden dat dus niet normaal en vragen ons dus af hoe dat nu zit met de occasions van dit model die zij dus ook verkopen met kilometerstanden die daar dus in de buurt komen. dan koop je volgens hun visie dus een auto met een bijna versleten koppeling of je koopt er een waar een nieuwe koppeling in zit (dat laatste geloof ik niet zo)

Het is ons inmiddels wel duidelijk dat bij problemen met een deel van de koppeling, vaak het advies gegeven wordt om de hele koppeling te vervangen. Dus wat zij gedaan hebben is niet ongebruikelijk. Als zij fatsoenlijk met ons gecommuniceerd hadden en eerlijke informatie aan ons hadden gegeven dan hadden ze ons misschien kunnen overtuigen. Maar niet vertellen dat de koppelingsplaten waren vervangen en zeggen dat het vliegwiel helemaal blauw was, dat is niet bepaald netjes.

Ook de ANWB expert liet weten dat vervangen van een hele koppeling soms verstandig is, maar dat heeft dan dus ook te maken met de mate van slijtage en de km stand en zij vinden dus een versleten koppeling bij een km stand van 85.000 km niet normaal. Vandaar hun advies om onder protest te betalen en de oude onderdelen mee terug te vragen.
Van fatsoenlijke communicatie en eerlijke informatie door van Mossel in Goes is geen sprake geweest.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door Moneyman »

leeuwin58 schreef:
18 sep 2020 13:57
De exacte tekst in de brief die van Mossel stuurde was:

'de slijtage aan de koppelingset en het vliegwiel betreft normale slijtage. Het voertuig is inmiddels ruim 6 jaar oud en had ten tijde van de reparatie bijna 85.000km gereden. Het is niet ongebruikelijk dat deze slijtage voorkomt bij een auto van deze leeftijd. Bij een voertuig van dit model is het gebruikelijk dat het vliegwiel en de koppelingset gemiddeld tussen de 80.000 en de 130.000 kilometer vervangen dienen te worden.'

En wij vinden dat dus niet normaal en vragen ons dus af hoe dat nu zit met de occasions van dit model die zij dus ook verkopen met kilometerstanden die daar dus in de buurt komen. dan koop je volgens hun visie dus een auto met een bijna versleten koppeling of je koopt er een waar een nieuwe koppeling in zit (dat laatste geloof ik niet zo)
Helder. De vraag is natuurlijk wel hoe reëel jullie mening "dat het niet normaal is" is. Als de Ford-dealer aangeeft dat bij dit model (dat is dus heel concreet) het gebruikelijk is dat vervanging plaatsvindt, dan moet je met stevige argumenten komen om dat te weerleggen. En je argument over die aangeboden occasions, tsja... daar is natuurlijk ook niet een pasklaar antwoord op te geven, als is het maar omdat de range nog steeds 50.000km (80.000-130.000) is, en het bovendien ook van de vragen van de koper afhangt of het onderwerp uberhaupt ter sprake komt.

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door juliomariner »

De vraag is ook of van Mossel dit soort occasions verkoopt en dat ze deze niet de handel in doen.
Bij mijn Citroen dealer vind je bijna geen occasions ouder dan 5 jaar of met meer dan 150K op de teller, ze doen deze allemaal de handel in.

sake1987

Re: Onterecht vervangen van onderdelen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Maar ben wel nieuwsgierig of dat gesprek met van Mossel nu al heeft plaats gevonden?

Gesloten