LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door berndv »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 16:06
Volgens dezelfde medewerkster is deze maatregel 'in het bestwil van de klant'. Een volstrekt loze kreet als daardoor mensen de huur en andere vaste lasten niet meer kunnen betalen en uiteindelijk op straat komen te staan.
Maar in die 20 jaar dat u het krediet heeft, hoeveel is het krediet inmiddels gezakt? Ik snap dat wellicht de maandlast te hoog wordt als ze de wijziging doorvoeren zoals ze willen. En wellicht was het dan misschien helemaal geen goed idee geweest om u dit krediet te geven, of wellicht was de situatie toen anders. De banken zijn inmiddels ook wel teruggekomen van deze vorm van krediet.

Maar goed, laten we het verhaal dan omdraaien, hoe ziet u het voor ogen om dit krediet of deze lening af te lossen? Zou u een realistisch voorstel bij de bank neer kunnen leggen waarbij u binnen x tijd het krediet of lening of welke vorm dan ook terugbetaalt?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Dit lijkt mij een eeuwig melkkoe.
Als de 1% bijna alleen maar rente betreft dan kan je dus blijven betalen zonder uitzicht op het afnemen van de hoofdsom.
Zover ik mij herinner, is hier een keer een TV uitzending over geweest met ook BN'ers die een dergelijke nadelige lening hadden afgesloten.
Uiteindelijk hadden ze meer rente betaald dan de lening daadwerkelijk was.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 16:06
Het gaat om een doorlopend krediet wat is omgezet naar een persoonlijke lening met nog steeds een behoorlijke rente. En ja; ik zit hier al veel te lang aan vast. In de afgelopen 20 jaar heb ik zo'n 18.000 euro aan rente betaald. Helaas kan ik niet meer dan 1% per maand betalen (dat is eigenlijk al teveel).

Natuurlijk zegt de Rabobank te willen "meedenken". Dit is echter een wassen neus. Ik heb gebeld naar het nummer in de brief en van de medewerker begreep ik dat deze verandering gewoon wordt doorgevoerd voor iedereen die nu 1% betaalt; ook als je het er niet mee eens bent. Het nakomen van het door beiden ondertekende contract is geen optie.

Volgens dezelfde medewerkster is deze maatregel 'in het bestwil van de klant'. Een volstrekt loze kreet als daardoor mensen de huur en andere vaste lasten niet meer kunnen betalen en uiteindelijk op straat komen te staan.
Er is al een keer een topic voorbij gekomen hier waarin iemand in hetzelfde schuitje zat. Als die persoon op dezelfde voet zou doorgaan was er op een lening van €20.000 na 30 jaar €120.000 betaald. Dus ja, het is in uw belang dat u zo snel mogelijk van deze lening af komt. Als u nu niet meer kunt aflossen wil dat zeggen dat u tot in lengte van dagen met deze schuld blijft zitten. Andersom is het ook noodzaak van de bank. Bij het krijgen van AOW gaat het inkomen naar beneden toe en bij overlijden moet de bank het geld bij de erfgenamen zien te halen. Van beide kanten is er dus een noodzaak.

Mijn advies is om toch gewoon in overleg te gaan met de bank om te kijken naar de mogelijkheden. Mochten er meer schulden zijn of komt u straks op een punt dat u financieel helemaal klem komt te zitten, klop dan bij de gemeente aan. Wachten tot het te laat is is geen optie. In de afgelopen 20 jaar is er al te weinig ondernomen en u gooit onnodig geld weg.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door riddert »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 16:06
Het gaat om een doorlopend krediet wat is omgezet naar een persoonlijke lening met nog steeds een behoorlijke rente. En ja; ik zit hier al veel te lang aan vast. In de afgelopen 20 jaar heb ik zo'n 18.000 euro aan rente betaald. Helaas kan ik niet meer dan 1% per maand betalen (dat is eigenlijk al teveel).

Natuurlijk zegt de Rabobank te willen "meedenken". Dit is echter een wassen neus. Ik heb gebeld naar het nummer in de brief en van de medewerker begreep ik dat deze verandering gewoon wordt doorgevoerd voor iedereen die nu 1% betaalt; ook als je het er niet mee eens bent. Het nakomen van het door beiden ondertekende contract is geen optie.

Volgens dezelfde medewerkster is deze maatregel 'in het bestwil van de klant'. Een volstrekt loze kreet als daardoor mensen de huur en andere vaste lasten niet meer kunnen betalen en uiteindelijk op straat komen te staan.
Het is voor u tijd om meer inkomsten te genereren. Dat zal de enige oplossing zijn om uit de problemen te komen. Tevens de meest eenvoudige, want het zal de bank een zorg zijn dat u een vermogen aan rente betaald, dat is zelfs het verdienmodel van leningen. Deze zal voor u waarschijnlijk geen uitzondering op de regelgeving gaan maken.

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik ben wel benieuwd hoe TS zelf had gedacht het DK ooit af te lossen, als er schijnbaar geen cent gemist kan worden. Geld dat je leent, moet tenslotte ooit worden terug betaald. Met 10 euro p.m. aflossing kom je er niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

hebra98 schreef:
18 sep 2020 16:25
Dit lijkt mij een eeuwig melkkoe.
Als de 1% bijna alleen maar rente betreft dan kan je dus blijven betalen zonder uitzicht op het afnemen van de hoofdsom.
Zover ik mij herinner, is hier een keer een TV uitzending over geweest met ook BN'ers die een dergelijke nadelige lening hadden afgesloten.
Uiteindelijk hadden ze meer rente betaald dan de lening daadwerkelijk was.

Tja, dat krijg je als mensen jaar in jaar uit alleen maar rente betalen. Dat kan iedereen toch wel bedenken, lijkt me. Geen medelijden mee.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
18 sep 2020 16:25
Dit lijkt mij een eeuwig melkkoe.
Ook wel genaamd "het verdienmodel" :wink:

Annabellala
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:57

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Annabellala »

ZeerPrivé schreef:
18 sep 2020 16:39
Ik ben wel benieuwd hoe TS zelf had gedacht het DK ooit af te lossen, als er schijnbaar geen cent gemist kan worden. Geld dat je leent, moet tenslotte ooit worden terug betaald. Met 10 euro p.m. aflossing kom je er niet.
Ik heb het totaal geleende bedrag inderdaad al ruimschoots terugbetaald aan rente. Maar er zijn ergere dingen dan een lening niet kunnen aflossen zoals op straat komen te staan. Dan wordt terugbetalen nog lastiger.

Helaas was ik 20 jaar geleden nog niet zo alert en werd het principe wurgkrediet nog weinig besproken.

Wat ik niet vind kloppen is dat een bank denkt te weten wat 'het beste voor de klant' is, zonder daarbij die klant te betrekken. Kunnen leven is ook belangrijk. En dan bedoel ik gewoon: een dak boven je hoofd hebben en elke dag te kunnen eten.

Annabellala
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:57

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Annabellala »

ZeerPrivé schreef:
18 sep 2020 16:41
Tja, dat krijg je als mensen jaar in jaar uit alleen maar rente betalen. Dat kan iedereen toch wel bedenken, lijkt me. Geen medelijden mee.
Ik vraag niet om medelijden.

Maar nu we het er toch over hebben; ik ben kennelijk toch rijker dan u. Als mens.

HansdenVB

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door HansdenVB »

In het uiterste geval aankloppen bij de gemeente waar u woont voor schuldhulpbemiddeling.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ben je rijker als mens met een lening die je niet aflost?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 18:06
Ik heb het totaal geleende bedrag inderdaad al ruimschoots terugbetaald aan rente. Maar er zijn ergere dingen dan een lening niet kunnen aflossen zoals op straat komen te staan. Dan wordt terugbetalen nog lastiger.

Helaas was ik 20 jaar geleden nog niet zo alert en werd het principe wurgkrediet nog weinig besproken.

Wat ik niet vind kloppen is dat een bank denkt te weten wat 'het beste voor de klant' is, zonder daarbij die klant te betrekken. Kunnen leven is ook belangrijk. En dan bedoel ik gewoon: een dak boven je hoofd hebben en elke dag te kunnen eten.
Wurgkrediet of niet, hebt u in de afgelopen 20 jaar nog nooit omgekeken naar het overzicht dat jaarlijks binnen komt? U blijft op de bank afgeven, maar vergeet helemaal dat u diegene bent die de schuld bent aangegaan en dat u diegene bent die moet terug betalen.
Elke bank zit aan strenge regels vast. Lenen is een stuk lastiger geworden en ze hebben een zorgplicht. En die zorgplicht houdt in dat u niet meer schuld mag hebben dan verantwoord is. En dat heeft u nu wel. Dus moet er ingegrepen worden om beide niet in de problemen te komen.

Wellicht is het kijken naar kansen beter dan alleen maar te kijken naar wat er niet kan. Op de een of andere manier zal de schuld naar 0 terug gebracht moeten worden.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Cro »

Er wordt natuurlijk vanuit de overheid gestuurd op het uitfaseren van dit soort leningen. Dat zal mogelijk ook hier het geval zijn aangezien de overheid voor zover ik weet wil dat mensen de leningen gaan aflossen en niet alleen maar rente betalen waardoor ze permanent aan zo'n lening vastzitten.

Dit zorgt ervoor dat de banken een realistisch maandbedrag, waarbij ook daadwerkelijk afgelost zal worden, moeten gaan vragen om dit mogelijk te maken.

Ik denk dat er dan ook best met de Rabobank te overleggen valt, maar mogelijk wel enkel wanneer u een aanbod kan doen waarbij u ook daadwerkelijk gaat aflossen en niet enkel rente betalen. Dat zal dus mogelijk betekenen dat u meer inkomsten zal moeten gaan genereren mocht u op dit moment al moeite hebben met alleen de rente betaling. Het doel zal immers zijn dat u over een jaar of 8-10 van deze lening af zal zijn. Met enkel de rente betalen zal dat niet lukken.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

In de tijd dat deze lening af werd gesloten, kon rente van consumptieve kredieten van de belasting af worden getrokken. Je kreeg dan toch nog een aardig bedrag terug. Dat is inmiddels weer heel wat jaren geleden afgeschaft. Met als gevolg dat het een stuk moeilijker werd om af te lossen. Daar komt bij dat inkomens kunnen veranderen; soms ten goede, dan komt er geld bij, en soms niet ten goede, dan gaat er flink wat geld af. Tel die twee dingen bij elkaar op, dan kan het zomaar zijn dat een aflossingsbedrag dat aanvankelijk makkelijk opgebracht kon worden, ineens een struikelblok wordt. Voeg daarbij de idioterie van een aflossingsbedrag dat nog maar net voldoende is om de rente te betalen, dan heb je ineens een probleem.

Ik zou inderdaad eens bij de gemeente aankloppen om te kijken of er schuldhulpverlening mogelijk is, zeker als de boel uit de hand dreigt te lopen. Misschien kan er iets 'in der minne' geschikt worden omdat er nu nog één schuldeiser is.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Ik heb meegelezen en ik heb voor mezelf ook zo een doorlopend krediet vele jaren terug afgesloten. Het is inderdaad geen doorlopend krediet meer maar een persoonlijke lening geworden en ik moet ook het dubbele aan aflossing betalen, 390 euro.
De vraag was in dit topic? is dit normaal een eenzijdig besluit van een bank?, ik vind van niet en ik heb ook gevraagd waar ik mijn handtekening geplaatst heb. Ik heb geen armoede en ben een gelukkig mens, maar met eenzijdige besluiten daar heb ik een groot probleem mee.

Ik hou me gewoon aan de afgesproken overeenkomsten waarvoor ik getekend heb, en dan zie ik wel wat de bank ervan vind. De bank zie ik als een stortplaats waar ik elke maand kan storten, het krediet werkt niet meer....alleen maar aflossen. OK doe ik.

Voor TS ligt het wat gevoeliger denk ik, maar ik vind het niet normaal.

Annabellala
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2020 12:57

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Annabellala »

Even ter verduidelijking want ik lees reacties die niet helemaal kloppen. Ik los nu wel af. Alleen niet zo veel. Meer kan ik op dit moment niet betalen. Het heeft niets met willen te maken.

Waar mijn vraag over gaat is of de Rabobank mij kan dwingen 2x zo veel per maand te laten betalen. En het lijkt erop dat ze dat kunnen. Helaas.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja en ze vragen u ook contact op te nemen om een en ander te bespreken. Dus doe dat.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Annabellala schreef:
18 sep 2020 19:31
Even ter verduidelijking want ik lees reacties die niet helemaal kloppen. Ik los nu wel af. Alleen niet zo veel. Meer kan ik op dit moment niet betalen. Het heeft niets met willen te maken.

Waar mijn vraag over gaat is of de Rabobank mij kan dwingen 2x zo veel per maand te laten betalen. En het lijkt erop dat ze dat kunnen. Helaas.
Als u al 20 jaar aan het afbetalen bent, dan is het dus al 20 jaar een heel klein beetje.

Het is voor de Rabo, maar zeker ook voor u, een voordeel om zo snel mogelijk van die lening af te komen. Stop dus met afgeven op de Rabo en ga in gesprek om er samen uit te komen. Gooi uw financiële plaatje op tafel en overleg naar de mogelijkheden. De Rabo heeft er ook niets aan om u in de schuldsanering te duwen. Klagen lost niets op, praten wel. Oftewel, neem nu uw eigen verantwoordelijkheid.

ZeerPrivé
Berichten: 5312
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
18 sep 2020 19:01
In de tijd dat deze lening af werd gesloten, kon rente van consumptieve kredieten van de belasting af worden getrokken. Je kreeg dan toch nog een aardig bedrag terug. Dat is inmiddels weer heel wat jaren geleden afgeschaft. Met als gevolg dat het een stuk moeilijker werd om af te lossen. Daar komt bij dat inkomens kunnen veranderen; soms ten goede, dan komt er geld bij, en soms niet ten goede, dan gaat er flink wat geld af. Tel die twee dingen bij elkaar op, dan kan het zomaar zijn dat een aflossingsbedrag dat aanvankelijk makkelijk opgebracht kon worden, ineens een struikelblok wordt. Voeg daarbij de idioterie van een aflossingsbedrag dat nog maar net voldoende is om de rente te betalen, dan heb je ineens een probleem.

Ik zou inderdaad eens bij de gemeente aankloppen om te kijken of er schuldhulpverlening mogelijk is, zeker als de boel uit de hand dreigt te lopen. Misschien kan er iets 'in der minne' geschikt worden omdat er nu nog één schuldeiser is.

Wel ja, lekker makkelijk. 20 jaar lang er niet bij stilstaan dat er ook afgelost moet worden en dan maar naar de schuldhulpverlening? Die lossen het dan wel even op? Dat feestje gaat zeer waarschijnlijk niet door.

En TS mag zich van mij een veel beter mens voelen dan mij, maar ik kom in ieder geval wel mijn verplichtingen na.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Eenzijdige verhoging aflossing krediet Rabobank, mag dit zomaar?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij, ZeerPrivé, weten we te weinig van de TS om dit soort uitspraken te doen.

Gesloten