LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor 161 euries zeker niet.

Maar voor 161 euro wel. Hij kan natuurlijk ook zelf een voorstel voor afBetaling doen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door omega19 »

snuffel1 schreef:
19 sep 2020 11:33
Het abonnement is afgesloten in combinatie met een telefoon op leningsbasis, u heeft de telefoon gekocht en is dus van u maar betaald die in termijnen af. Hollandsnieuwe heeft het u het bedrag geleend en heeft samen met u contractueel vast gelegd dat u gedurende de looptijd van het abonnement de telefoon af betaald. Als het abonnement om wat voor een reden dan ook voortijdig beëindigd wordt dan vervalt ook de lening van de telefoon en het resterende bedrag wordt direct opeisbaar. U zou voor kunnen stellen de telefoon in te leveren maar het reeds betaalde bedrag krijgt u niet terug want u heeft de telefoon gebruikt.
Als het 1 contract is zou je ook kunnen zeggen dat Hollandse Nieuwe de afspraak niet nakomt en het gehele contract inclusief
geleverde toestel ontbonden is. Het toestel moet dan ook worden ingeleverd.
Als je stelt dat het 2 separate contracten zijn, zie ik niet in waarom de afbetalingsregeling voor het toestel niet gewoon kan doorlopen.

Het is voor mij het een of het andere ,maar niet van allebei een beetje
Laatst gewijzigd door omega19 op 19 sep 2020 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door kuklos »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 11:21
Je bedoelt, dat TS dan moet bellen... We hebben het over zijn vraag of hij zomaar een rekening kan krijgen voor 161 euries.
NEEHEE, ik bedoel dat ik heb uitgelegd waarom ze het volledige bedrag van de telefoon direct betaald willen zien. Voor alle vragen "hoe dit, hoe dat" moet je niet bij mij zijn omdat ik het beleid niet maak.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
19 sep 2020 11:38
Als je stelt dat het 2 separate contracten zijn, zie ik niet in waarom de afbetalingsregeling voor het toestel niet gewoon kan doorlopen.

Het is voor mij het een of het andere ,maar niet van allebei een beetje
Praat je nu over de theorie of de praktijk? Theoretisch klinkt het leuk, maar praktisch, zoals ik al aangaf ga je dit gewoon niet winnen. Ze maken beleid voor alle klanten en TS valt daar nu gewoon onder. TS kan het gaan aanvechten, wint het misschien, maar heeft bij verlies hoge kosten en is geen stap verder.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door omega19 »

Het interesseert mij niks wat Hollandse Nieuwe voor een beleid heeft.

Je kan niet een afspraak eenzijdig aanpassen, omdat je bang bent dat de klant niet betaalt, alleen maar omdat je geen pressiemiddel (blokkeren abonnement) meer hebt.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou over deze situatie niet het een en ander in de voorwaarden staan?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
19 sep 2020 11:48
Het interesseert mij niks wat Hollandse Nieuwe voor een beleid heeft.

Je kan niet een afspraak eenzijdig aanpassen, omdat je bang bent dat de klant niet betaalt, alleen maar omdat je geen pressiemiddel (blokkeren abonnement) meer hebt.
Misschien moet het je maar wel eens gaan interesseren. Dit soort bedrijven is gericht op massa. Goedkoop en massa. En dat kan alleen zolang alles goed gaat. Gaat het mis, of wil je op maat gemaakt dan moet je hier niet zijn.
Bij auto's zouden dit soort bedrijven de Skoda's en de Kia's zijn. Niet de hand made Rolls Royces.

Methusalah
Berichten: 1167
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door Methusalah »

omega19 schreef:
19 sep 2020 11:48
Het interesseert mij niks wat Hollandse Nieuwe voor een beleid heeft.

Je kan niet een afspraak eenzijdig aanpassen, omdat je bang bent dat de klant niet betaalt, alleen maar omdat je geen pressiemiddel (blokkeren abonnement) meer hebt.

Alleen is het in dit verhaal de klant die de afspraak gaat aanpassen en dan gewoon te maken heeft met de consequenties daar van.

Want dit zijn de voorwaarden waaruit ook blijkt dat HN de verkoper niet is van het toestel maar een tussenpersoon:

Wij bieden alleen krediet aan ter financiering van hardware, zoals een mobiele telefoon, die in combinatie
met een hollandsnieuwe abonnement wordt aangeschaft. Dit krediet noem je een “goederenkrediet”. Je krijgt
dus geen geld van ons op je bankrekening bijgeschreven. Met onze toestellening wordt namelijk de door jou
gekozen mobiele telefoon betaald. Dit betekent dat de vordering van de verkoper van de mobiele telefoon op
jou overgaat naar ons en wordt omgezet in een toestellening. Iedere maand betaal je ons een bedrag terug. Dit
is de aflossing van je toestellening. Dit bedrag is gedurende de looptijd van jouw toestellening iedere maand
gelijk. Het bedrag dat jij iedere maand moet terugbetalen als het aantal maanden dat jij dit moet doen, staan
op jouw overeenkomst van toestellening vermeld. De looptijd van de toestellening is in beginsel hetzelfde als
de looptijd van het door jou gekozen hollandsnieuwe abonnement (doorgaans12 of 24 maanden) en staat ook
vermeld op jouw overeenkomst van toestellening.

en:

Indien wij de toestellening opzeggen vanwege een reden als genoemd in artikel 7.3 van deze Voorwaarden,
moet je het openstaande leenbedrag van de toestellening in één keer aan ons terugbetalen. Wij laten jou weten
op welke wijze je dit in een dergelijk geval moet doen.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 19 sep 2020 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

HansdenVB

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Even op de site van hollands nieuwe gekeken daar zie ik dat de telefoonlening via vodafone loopt TS zal daar denk ik moeten zijn voor het verder in termijnen betalen van het toestel als in 1x niet lukt.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Lady1234 schreef:
19 sep 2020 11:34
Voor 161 euries zeker niet.

Maar voor 161 euro wel. Hij kan natuurlijk ook zelf een voorstel voor afBetaling doen.
>>
Wel bijblijven op je leeftijd hé

https://en.wiktionary.org/wiki/eurie

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 08:29

*knip*
Wel even een bijkomende vraag..
Heeft u niet een abbo genomen met een "gratis telefoon erbij" aanbieding?
Wel bijblijven op je leeftijd hé. Dat z.g. gratis ligt al jaren achter ons.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

hebra98 schreef:
19 sep 2020 12:08
Lady1234 schreef:
19 sep 2020 11:34
Voor 161 euries zeker niet.

Maar voor 161 euro wel. Hij kan natuurlijk ook zelf een voorstel voor afBetaling doen.
>>
Wel bijblijven op je leeftijd hé

https://en.wiktionary.org/wiki/eurie
Misplaatste lolligheid.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door omega19 »

Methusalah schreef:
19 sep 2020 12:00
Alleen is het in dit verhaal de klant die de afspraak gaat aanpassen en dan gewoon te maken heeft met de consequenties daar van.
Dat is dus niet waar . HollandsNieuwe geeft zelf aan dat ze de afspraak niet kunnen nakomen ,en stelt voor om te ontbinden

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou aangeven de telefoon kosteloos te willen inleveren of betaling van de helft uit coulance, te weten € 80,50. De oorzaak van het probleem ligt bij HN, niet bij de klant.

Je kan de koop van het toestel niet los zien van het abonnement. Als HN het daar niet mee eens is, kun je naar de Geschillencommissie.

Methusalah
Berichten: 1167
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door Methusalah »

omega19 schreef:
19 sep 2020 15:12
Methusalah schreef:
19 sep 2020 12:00
Alleen is het in dit verhaal de klant die de afspraak gaat aanpassen en dan gewoon te maken heeft met de consequenties daar van.
Dat is dus niet waar . HollandsNieuwe geeft zelf aan dat ze de afspraak niet kunnen nakomen ,en stelt voor om te ontbinden

Volgens mij niet.

Afspraken over het niet kunnen leveren / dekkingsgarantie staan gewoon opgenomen in de voorwaarden en is dus onderdeel van de afspraak cq het contract. De klant wil een afspraak niet wil nakomen omdat hij het toestel niet in een keer wenst af te betalen.

Het is niet alsof HN in eens besluit om de klant van signaal te onthouden. In dat geval zou je een punt hebben.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik zou het anders spelen. Hollandse Nieuwe is een overeenkomst aangegaan met TS. TS voldoet aan de betalingsverplichting en moet Hollandse Nieuwe haar verplichting nakomen om te leveren. Als Hollandse Nieuwe dat niet kan plegen ze een wanprestatie en zijn ze schadeplichtig.
Ik zou erop staan dat Hollandse Nieuwe maar zorgt dat zij kunnen leveren wat afgesproken en anders geheel kosteloos het contract ontbinden, ook die van de telefoon. TS kan nu waarschijnlijk een abonnement afsluiten met een modernere telefoon en wil dan niet vastzitten aan een oude telefoon. Deze schade komt voor rekening van Hollandse Nieuwe.

HansdenVB

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door HansdenVB »

Ik_weet_niet_alles schreef:
19 sep 2020 17:37
Ik zou het anders spelen. Hollandse Nieuwe is een overeenkomst aangegaan met TS. TS voldoet aan de betalingsverplichting en moet Hollandse Nieuwe haar verplichting nakomen om te leveren. Als Hollandse Nieuwe dat niet kan plegen ze een wanprestatie en zijn ze schadeplichtig.
Ik zou erop staan dat Hollandse Nieuwe maar zorgt dat zij kunnen leveren wat afgesproken en anders geheel kosteloos het contract ontbinden, ook die van de telefoon. TS kan nu waarschijnlijk een abonnement afsluiten met een modernere telefoon en wil dan niet vastzitten aan een oude telefoon. Deze schade komt voor rekening van Hollandse Nieuwe.
Een voorbeeldbrief voor vernietiging van de overeenkomst wegens wanprestatie kan TS vinden bij de acm lijkt mij een goede zet om deze te sturen vaak willen ze dan wel onderhandelen.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Slechte dekking Hollands nieuwe, ontbinding maar wel toestel betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Methusalah schreef:
19 sep 2020 12:00
Alleen is het in dit verhaal de klant die de afspraak gaat aanpassen en dan gewoon te maken heeft met de consequenties daar van.
De klant mag de overeenkomst gedeeltelijk ontbinden omdat NH blijvend tekortschiet in haar nakomingsverplichting (art. 6:265 BW). De consequentie daarvan is dat TS het abonnement niet hoeft te betalen.
Methusalah schreef:
19 sep 2020 12:00
Want dit zijn de voorwaarden waaruit ook blijkt dat HN de verkoper niet is van het toestel maar een tussenpersoon:
(...)
De relevantie ontgaat mij, maar NH is de verkoper van de telefoon omdat dat tijdens het bestelproces niet wordt gecommuniceerd dat een ander de verkoper is.
Methusalah schreef:
19 sep 2020 12:00
Indien wij de toestellening opzeggen (...)
NH heeft geen recht om de toestellening op te zeggen. De voorwaarde dat NH het krediet mag opzeggen in het geval dat het abonnement wordt ontbonden omdat NH tekortschiet in haar nakomingsverplichting is onredelijk bezwarend en daarmee te vernietigen (door iedere klant).
Artikel 6:265 lid 1 BW
Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
Artikel 6:236 aanhef en onder b BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat de aan de wederpartij toekomende bevoegdheid tot ontbinding, zoals deze in afdeling 5 van titel 5 is geregeld, uitsluit of beperkt.
Wanneer NH tekortschiet dan mag de klant kiezen voor gedeeltelijktelijke ontbinding. De kredietovereenkomst blijft dan overeind. NH beperkt dit recht door de voorwaarden zo op te stellen dat de kredietovereenkomst dan ook wordt ontbonden en dat is onredelijk bezwarend.
snuffel1 schreef:
19 sep 2020 11:33
Hollandsnieuwe heeft het u het bedrag geleend en heeft samen met u contractueel vast gelegd dat u gedurende de looptijd van het abonnement de telefoon af betaald.
Wel nee. De kredietovereenkomst heeft zelfstandig een duur van één of twee jaar.
snuffel1 schreef:
19 sep 2020 11:33
Als het abonnement om wat voor een reden dan ook voortijdig beëindigd wordt dan vervalt ook de lening van de telefoon en het resterende bedrag wordt direct opeisbaar.
Wel nee.
snuffel1 schreef:
19 sep 2020 11:33
U zou voor kunnen stellen de telefoon in te leveren maar het reeds betaalde bedrag krijgt u niet terug want u heeft de telefoon gebruikt.
Wel nee. De telefoon is niet gehuurd. Ontbinding van de koop brengt met zich mee dat de verkoper het aankoopbedrag moet teruggeven. Immers, ontbinding heeft als gevolg dat de geleverde prestaties ongedaan moeten worden gemaakt.

Gesloten