LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
PierreGielen
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2020 19:00

Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door PierreGielen »

Nationale Nederlanden (NN) heeft de ontmenselijking van de toch al zo gezichtsloze verzekeringswereld inmiddels tot in de puntjes doorgevoerd. Wie van NN iets wil weten, moet een webformulier invullen en ontvangt een standaard geautomatiseerd antwoord waarin staat hoe lang het zal duren voordat je als klant een reactie kunt verwachten. In principe.

Uiteraard reageert NN razendsnel als je een betalingstermijn van je doorlopend krediet mist. Binnen een paar dagen ligt er een brief op je deurmat waarin wordt gedreigd met hel, verdoemenis en het BKR.

Maar dan overlijdt je (ex)partner. En treedt een kwijtingsbeding in werking waardoor je doorlopend krediet vervalt. Hoe alert reageert deze verzekeringsmaatschappij dan nog? Uh… niet. Je meldt de trieste gebeurtenis online en krijgt het bekende geautomatiseerde antwoord over responstermijnen.

Dan begint het wachten. En wachten. En wachten. De kille calculatoren van NN leunen achterover. Tussendoor int NN nog even illegaal een extra termijn van je krediet. Via de post krijg je vervolgens een geautomatiseerd saldo-overzicht waarin de termijn van de volgende maand alweer wordt aangekondigd.

Ongevoelig, harteloos en absoluut klantonvriendelijk. Hebben we dit over onszelf afgeroepen door steeds meer financiële zaken online af te handelen en daarbij service in te ruilen voor een lagere prijs? Dat is wel heel kort door de bocht. Wie heeft er tegenwoordig nog een polis bij de maatschappij waarbij hij/zij die tien, vijftien jaar geleden heeft afgesloten? De keten van overnames van verzekeraars door grotere verzekeraars, door megaverzekeraars, is voor consumenten totaal onoverzichtelijk, laat staan dat we er iets aan kunnen doen. Van één ding kunnen we echter tegenwoordig zeker zijn: menselijkheid, mededogen en klantvriendelijkheid zijn ondergeschikt aan winstdoelstellingen en shareholder’s value. Ik krijg er een vieze smaak van in de mond...

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Maar ik mis de vraag in het geheel.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Maar ik mis de vraag in het geheel.
En ja wij als consumenten hebben dit zeker in de hand gewerkt. We willen zo min mogelijk betalen en krijgen dus nu steeds vaker de klepel op de neus.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door tttlocke »

Justmeagain schreef:
20 sep 2020 01:39
[...] We willen zo min mogelijk betalen en krijgen dus nu steeds vaker de klepel op de neus.

U heeft de klok wel horen luiden, maar weet duidelijk niet waar het deksel hangt.

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Mk »

Beste Pierre, bij een overlijden kan je ze toch ook gewoon bellen?

https://www.nn.nl/Particulier/Klantense ... rgeven.htm

088 663 02 33

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door 16again »

PierreGielen schreef:
20 sep 2020 00:27
Dan begint het wachten. En wachten. En wachten. De kille calculatoren van NN leunen achterover. Tussendoor int NN nog even illegaal een extra termijn van je krediet. Via de post krijg je vervolgens een geautomatiseerd saldo-overzicht waarin de termijn van de volgende maand alweer wordt aangekondigd.
Illegaal lees ik meer als ge-automatiseerd.
Als betaling onterecht is, wordt dit ongetwijfeld achteraf verrekend.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn ervaring met NN is heel anders. Deze zomer was het opheffen van een spaarrekening wegens overlijden in twee dagen geregeld. Een ruime voorsprong op het peloton met andere banken.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Erthanax »

snuffel1 schreef:
20 sep 2020 10:24
Een treurige gebeurtenis zoals het overlijden van iemand toch is doet men niet af met het invullen van een webformulier want die is voor algemene vragen bedoelt en niet voor specifieke zaken zoals het melden van overlijden van de rekeninghouder. (...)
NN heeft, net als veel andere banken, verzekeraars en nutsbedrijven een keurig webformulier om specifiek een overlijden te melden.

DeZevendeHenk
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wat een pathos om de conclusie dat bedrijven geen mensen zijn maar *drumroll* bedrijven. En ook al geven ze miljarden uit aan hun imago, waar u blijkbaar ingestonken bent, het blijven bedrijven en geen mensen.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alsof de afwikkeling van een krediet de eerste en belangrijkste zaak is na een overlijden.

Als een incassotermijn is klaargezet, wordt die gewoon uitgevoerd, maar dat wordt echt wel verrekend.

Methusalah
Berichten: 1160
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Methusalah »

Of je moet gewoon realistisch blijven en beseffen dat er steeds meer mensen op de wereld zijn waarbij bedrijven steeds meer klanten krijgen wat automatisering noodzakelijk maakt om dat elke persoonlijke handeling een medewerker vereist. Deze medewerkers kosten geld en kunnen over het algemeen minder snel schakelen dan een automatisch systeem. Als je wil dat alles persoonlijk wordt gedaan zan zullen de loonkosten zodanig stijgen dat de premie mee stijgt om dit te compenseren en het voor iedereen onbetaalbaar wordt.

Dit klinkt een beetje cru maar dit is de realiteit waar wij in leven en dat kan je accepteren of je kan je energie verspillen aan zinloze frustratie.

(En inderdaad, voor een overlijden, gewoon even bellen. En gecondoleerd met je verlies).

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door joep873 »

Wachttijden komen juist doordat in het proces bewerkingen zitten waarvoor menselijke behandelaars op elkaar moeten wachten.
Om wachttijden te voorkomen zou er juist meer geautomatiseerd moeten worden.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zoek op de website van de instelling eerst even op "overlijden melden." Dan vind je niet alleen de uitleg over de procedure, maar vrijwel altijd ook een speciaal webformulier. Gegevens invullen, eventueel noodzakelijke documenten aanhechten/uploaden en versturen. Zo komt alles direct en compleet bij de juiste afdeling terecht en kan het verwerkt worden. ING heeft daarvoor drie weken nodig, NN nog geen drie dagen.

Voordelen van een online melding: "er zijn geen wachtenden voor u" en je kunt het op elk tijdstip doen.

Moneyman
Berichten: 29997
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Justmeagain schreef:
20 sep 2020 01:37
Maar ik mis de vraag in het geheel.
Ach, de vorige keer dat TS z’n hart uit kwam storten heeft hij ook nergens meer op gereageerd. Het zal wel opluchten :wink:

PierreGielen
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2020 19:00

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door PierreGielen »

Bedankt voor alle goedbedoelde adviezen. Ik heb NN gebeld en er werd mij verteld dat ik 'vandaag of morgen' en brief of een mail zou krijgen. Dat is nu een paar weken geleden en NN heeft niks, nada, noppes gestuurd. Het werkt ook niet bij NN om schriftelijk contact op te nemen: dan gaat de reactietermijn telkens weer opnieuw in en kun je nóg langer tevergeefs wachten op een antwoord.

Dus besloot ik de laatste termijnbetaling te storneren (die toch al onterecht is) en wat denk je? Binnen 2 dagen hing er een meneer aan de lijn van Debiteurenbeheer: "Of ik wel doorhad dat ik een achterstand had." Duidelijker kan de verzekeringsmoloch het niet maken dat geld binnenharken en zelf de knip dichthouden de alles overheersende bedrijfsdoelstelling is.

Ik heb het verhaal nog eens uitgelegd en hij zou het meteen gaan uitzoeken. Dat is nu alweer ruim een week geleden. Binnenkort vervalt de volgende termijn en ik zal deze weer moeten storneren om te worden gebeld. Dat is toch te triest voor woorden, hoe alle vooroordelen over verzekeraars als grote graaiers keer op keer worden bevestigd.

Wat blijft dan over, een advocaat inschakelen?

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Gecondoleerd met uw verlies en helaas is mijn partner vorige maand overleden waardoor ik ook met veel financiële zaken te maken kreeg. Ik heb gemerkt dat veel automatisch wordt doorgegeven en ik ben uitstekend geholpen door de nabestaandenafdeling van een aantal bedrijven. Hoefde ik niets voor te doen, want ze hebben zich uit zichzelf bij me gemeld en namen me veel werk uit handen.
Ik begrijp niet goed waar het bij u is mis gegaan, maar ik spreek voor mezelf nu als ik zeg dat veel werk mij uit handen is genomen.
Mogelijk kunt u een klacht neerleggen over de behandeling die u hebt gekregen, maar ik vind het vreemd dat een NN ook niet een nabestaandeafdeling heeft die u helpt.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Erthanax »

NN heeft een afdeling "Nabestaandendesk"; mijn ervaring daarmee is uitstekend. Het verrast me dan ook dat het in dit geval zo moeizaam en traag gaat.

PierreGielen, heeft u telefonisch contact gehad met de NN Nabestaandendesk, tel. 088 663 02 33

PierreGielen
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mar 2020 19:00

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door PierreGielen »

Een afsluitend bericht. Ik heb eind september 2020 contact gehad met de NN Nabestaandendesk. Sindsdien worden er geen pogingen meer gedaan om termijnen te incasseren. En heb ik sindsdien ook niks meer gehoord. Tot er eind februari 2021 een jaaroverzicht op de deurmat viel, met als eindsaldo van het doorlopend krediet per 31 december 0 euro. Geen afsluiting, geen bevestiging, geen schriftelijk bewijs dat het krediet is opgeheven. Laat staan een woord van dank of medeleven. Niks, Nada, Noppes, NN. Nu moet ik nog zelf erachteraan om de BKR-registratie van mijn naam te krijgen. Ik bedenk me wel 10 keer voor ik nog eens vrijwillig met Nationale Nederlanden in zee ga.

Lady1234
Berichten: 27070
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nationale Nederlanden en de ontmenselijking van de verzekeringswereld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Welke BKR registratie? Er staat gewoon genoteerd dat u een krediet hebt gehad. En dat klopt toch?

Gesloten