LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] domeinnaam

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bizz
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2020 12:08

domeinnaam

Ongelezen bericht door Bizz »

In 2013 heeft een ICT bedrijf hosting voor mij geregeld en de website gemaakt.
Ik heb hem toen aangegeven daar te stoppen.
Hij had twee domeinnamen van mij in zijn beheer. 1 actief en 1 inactief.
Bij het "weggaan" ging ik er vanuit dat hij beide domeinnamen zou stoppen. Ik kreeg nl ook geen facturen meer van die domeinnamen wel van de overige diensten ( mailhosting wat ik daar nog steeds heb lopen.)

Nu wilde ik onlangs de inactieve domeinnaam gaan zoeken omdat het me toch handig leek om die te hebben . Na speurwerk bleek die bij datzelfde ICT bedrijf te lopen. Dus stuurde ik een mailtje (21 feb. 2020)om te vragen of hij daar een naar wilde kijken en die domeinnaam vrij kon geven. Hij zou er naar kijken maar ik hoorde er niets meer over.Begin maart stuurde ik nog eens een mailtje om te vragen of hij het al had bekeken en hij gaf aan dit alsnog te doen. ....Weer geen reactie.
Vandaag deed ik de derde poging en kreeg toen als antwoord:
Oh ik zie dat ik dit nog steeds bij ons loopt en heb je dit nooit gefactureerd
dus pats boem ...binnen een minuut zat er een factuur van €88,= in mijn inbox.
Ik heb gezegd dat ik de domeinnaam niet hoef te hebben en dat die ook nooit is gebruikt maar helaas gewoon betalen.

Ik was perplex en vraag me af wat ik hier mee kan doen....

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door kuklos »

Bizz schreef:
01 okt 2020 17:22
Ik was perplex en vraag me af wat ik hier mee kan doen....
Eerst maar eens uitzoeken wat je precies hebt gezegd indertijd, dan welke opdracht je hebt gegeven indertijd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door hebra98 »

Niet alles is echt duidelijk.

Wanneer bent u weggegaan, want ik neem aan dat dit niet in 2013 was, toen de website gemaakt is?
En heeft u mailhosting gebruikt op uw eigen (actieve) domeinnaam?
Want als beide domeinnamen stoppen is mail op dat domein ook niet meer mogelijk.

Zijn beide domeinnamen niet opgeheven of maar één niet of heeft de host deze (beide) overgezet op zijn eigen admin?

Bizz
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2020 12:08

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door Bizz »

typ ik een antwoord en is het opeens weg...
iets niet goed gegaan

Bizz
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2020 12:08

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door Bizz »

weer getypt weer opnieuw inloggen, weer alles weg.
Nu maar een korte versie dus

Bizz
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2020 12:08

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door Bizz »

Facturatie ging van emailhosting en 2 domeinnamen naar een factuur met alleen emailhosting.
Je zou dan toch denken dat alles goed is begrepen.

Ok vertelde hij dat ik niet weg kon met mail maar schijnbaar gaat dat wel.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door hebra98 »

Misschien heb je zelf niet helemaal goed begrepen hoe het werkt met hosting, domeinen en email.
Helaas geef je nog erg weinig informatie en kan ik alleen het volgende aangeven.

Als je email blijft gebruiken op "jouw" domein, moet je ook de registratie van dat domein blijven betalen.
Dat zijn normaal jaarlijkse kosten, maar kan je hosting provider natuurlijk ook in het pakket verrekenen.
Je domein moet daarom geregistreerd blijven en zou gewoon op jouw naam blijven staan.

Dan zou je tweede domein kunnen vervallen, maar daar moet jij expliciet opdracht voor geven.
Aangezien het domein jouw eigendom is, kan je hosting provider hem niet "zomaar even" opheffen.
Hij kan er achteraf problemen mee krijgen als hij niet kan bewijzen dat er opdracht voor is gegeven.
Heb jij bewijs dat je die opdracht hebt gegeven?

Als dit domein nog steeds geregistreerd is, neem ik aan dat deze nog wel op jouw naam staat?
(dat jij nog eigenaar bent)

Het enige voordeel wat je (nu) kunt hebben is, dat het domein nog gewoon beschikbaar en van jou is.
Als de hoster de domeinnaam heeft overgeschreven op zijn eigen naam, dan kan hij jou geen rekening sturen.
En als hij geen opdracht van opheffen heeft gehad van jou, had hij hem ook niet op zijn naam mogen zetten.

Over hoeveel jaren brengt hij nu welke kosten in rekening?

Bizz
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2020 12:08

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door Bizz »

Als je email blijft gebruiken op "jouw" domein, moet je ook de registratie van dat domein blijven betalen.
Dat zijn normaal jaarlijkse kosten, maar kan je hosting provider natuurlijk ook in het pakket verrekenen.
Je domein moet daarom geregistreerd blijven en zou gewoon op jouw naam blijven staan.

ik betaal hier ook voor bij hem


Dan zou je tweede domein kunnen vervallen, maar daar moet jij expliciet opdracht voor geven.
Aangezien het domein jouw eigendom is, kan je hosting provider hem niet "zomaar even" opheffen.
Hij kan er achteraf problemen mee krijgen als hij niet kan bewijzen dat er opdracht voor is gegeven.
Heb jij bewijs dat je die opdracht hebt gegeven?

Ik heb hier mondeling opdracht voor gegeven.
1 actief domein is verhuisd wan t die website heb ik nog gewoon
Omdat ik van beide domeinnamen geen rekening meer ontving dacht ik dat het dus geregeld was.
Ik kreeg namelijk een jaar daarna een rekening van hem voor website hosting en twee domeinnamen. Ik zei toen dat dit een vergissing was en dan heeft hij toegegeven en het gecrediteerd. Die factuur en creditfactuur heb ik nog

Als dit domein nog steeds geregistreerd is, neem ik aan dat deze nog wel op jouw naam staat?
(dat jij nog eigenaar bent)
Ja ik was op zoek naar het domein met mijn eigen naam en er zijn tools voor om te achterhalen wie die domeinnaam dan heeft. Toen kwam ik bij dat ict bedrijf uit. Dus heb ik hem drie keer gevraagd of hij dat na wilde kijken en nu komt hij er dus opeens achter ( door mijn vraag) dat hij die domeinnaam heeft en binnen 5 minuten zit er een factuur van 5 jaar in de mail

Het enige voordeel wat je (nu) kunt hebben is, dat het domein nog gewoon beschikbaar en van jou is.
Als de hoster de domeinnaam heeft overgeschreven op zijn eigen naam, dan kan hij jou geen rekening sturen.
En als hij geen opdracht van opheffen heeft gehad van jou, had hij hem ook niet op zijn naam mogen zetten.
Nee, hij heeft nu die domeinnaam maar als hij het leuk vindt om mij daarmee te dwarsbomen dan moet hij die lekker houden want ik hoef die niet perse te hebben. Het was leuk geweest maar niet noodzakelijk.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als eerste, een mondelinge opdracht is niet voldoende voor het opheffen van een domein.
Er moet bewijs zijn van opheffing en dat zal je hosting provider ook weten. Dus mondeling is niet logisch.
Maar het kan zelfs zo eenvoudig als een email vanaf je domein admin mailadres met het verzoek de domeinnaam vrij te geven per einde registratietermijn.

Maar... je geeft aan dat één actief domein verhuisd is, maar eerder gaf je aan dat hij nog bij die hosting provider liep en gewoon werd betaald. Dus wat bedoel je met verhuizen?
En ook geef je het idee dat je voor beide domeinen niet meer betaalde, terwijl er zeker één nodig is voor je mail.
Dus, je betaalde alleen voor email hosting maar dan wel op je eigen domein en je website was ook in gebruik ?
Dat is dan toch niet alleen mail hosting?

Je dwarsbomen lijkt me niet een juiste conclusie, je moet het met hem eens worden dat hij (volgens jou) zijn werk niet heeft gedaan door je aan te geven wat je moet doen voor het opheffen.

Ik bedoelde eigenlijk ook te zeggen, als je de domeinnaam weer wil gaan gebruiken kan je een voordeel hebben aan het feit dat hij nog niet door een ander geregistreerd is en deze kun je weer zelf gaan gebruiken.

En als je niet dezelfde domeinnaam weer wil gebruiken zou ik hem even bellen met de informatie die je hier geeft en ook dat een eerdere credit factuur kan aantonen dat het zeker eerder bekend was dat het domein opgeheven had moeten / kunnen worden.

Alleen als je de rekening niet betaald, heb ik het vermoeden dat je niet voor het einde van de registratietermijn je domein ergens anders kunt registreren.

Ik zou de hoster bellen en proberen het rustig te bespreken. Dan kun je altijd nog een keuze maken of iets voorstellen als oplossing.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bizz schreef:
01 okt 2020 21:48
Als de hoster de domeinnaam heeft overgeschreven op zijn eigen naam, dan kan hij jou geen rekening sturen.
Dit is onjuist de tenaamstelling van het domein zegt niets over wie er moet betalen. Wel is het raadzaam om hem op je eigen naam te laten zetten.

Een e-mail dienst gaat via domein "[email protected]" de vraag is of in de e-mail dienst die je afneemt ook de domeinnaam inbegrepen zit, als dit niet het geval is dan is de factuur gewoon terecht. En neem je dus het risico dat door niet betalen hij de e-mail ook afsluit.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door hebra98 »

sylvesterb schreef:
01 okt 2020 22:48
Bizz schreef:
01 okt 2020 21:48
Als de hoster de domeinnaam heeft overgeschreven op zijn eigen naam, dan kan hij jou geen rekening sturen.
Dit is onjuist de tenaamstelling van het domein zegt niets over wie er moet betalen. Wel is het raadzaam om hem op je eigen naam te laten zetten.

Een e-mail dienst gaat via domein "[email protected]" de vraag is of in de e-mail dienst die je afneemt ook de domeinnaam inbegrepen zit, als dit niet het geval is dan is de factuur gewoon terecht. En neem je dus het risico dat door niet betalen hij de e-mail ook afsluit.
>>
Jouw informatie klopt niet helemaal, als het puur en alleen om domeinregistratie gaat.
Als je eigenaar bent van het domein, dan moet jij bekend staan bij de domein registratie autoriteit als admin / houder van het domein.
Als de hoster een domein overdracht heeft gedaan en het domein op zijn eigen naam heeft gezet, is de oude houder niet meer de houder van het domein en dus ook niet meer verplicht deze naamregistratie te betalen. Het domein is immers niet meer zijn eigendom.
Dit is wel te controleren in een whois door te kijken naar de laatste wijziging wat kan aangeven dat het domein is overgeschreven naar de hoster.

Vele aanbieders van "gratis of goedkoop" domeinen registreren een domein op hun eigen naam maar deze kan de klant dan gebruiken.
Een domeinnaam registratie is immers maar een klein bedrag, maar je kan winst halen uit de reclame van een dergelijke website.
Alleen is de gebruiker van het domein dan geen echte eigenaar van het domein.
Als je dan je domein wil verhuizen, kan de "gratis / goedkoop aanbieder" alsnog geld vragen om je domein vrij te geven. Maar als het domein op jouw eigen naam staat, kan een "oude hoster" niet jouw domeinnaam gijzelen, omdat jij zelf de eigenaar bent.

Dus de rekening is voor de houder van het domein, als het puur gaat om de registratie van het domein.

En ik neem een beetje aan dat dit was voor het inactieve (genoemde) domein?

Bizz
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2020 12:08

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door Bizz »

Bedankt voor jullie input


@sylvesterb
het domein staat op mijn naam maar je kunt er voor kiezen om de mail via in dit geval exchange te laten lopen
Het ICT bedrijf doet dat voor meerdere klanten. Het heef dan het beheer over bepaalde codes om je mail daar naar door te verwijzen.
Zoals in mijn geval

@hebra98
Ik heb ook geen schriftelijke overeenkomst dat hij mijn domeinnaam gaat beheren,,,
verder heeft hij mijn een creditfactuur gestuurd van de hosting en de twee domeinnamen.
( in 2015) Wanneer stuur je een creditfactuur ?...... als je de diensten niet levert toch?

Ik betaal wel ieder kwartaal voor mijn mail daar.

Ik heb hem vanmiddag drie keer gebeld maar hij neemt niet op maar reageert wel op mail.
Vreemd. Heb ingesproken op app maar ik weet uit verleden dat hij communicatief niet echt goed is.

Ik heb de domeinnaam waar mijn website op loopt wel in eigen beheer. De andere die hij niet vrij wil geven is niet erg. Als jhij daar gelukkig van wordt dan moet hij hem vooral zelf houden en betalen.
Gebruiken kan hij hem toch niet want het is mijn naam. En ik heb daar wel de .nl versie van.

Als hij nou vanmiddag had gebeld en had gezegd : ik ben dit helemaal vergeten zullen we fifty fifty doen dan had ik dat meteen gedaan. Maar niet in 2015 een creditfactuur voor die dienst sturen vervolgens pas na de derde keer reageren op mijn vraag over die hosting.
Nee....daar kan ik dan weer niet mee overweg

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door hebra98 »

Bizz schreef:
01 okt 2020 23:33
Bedankt voor jullie input


@sylvesterb
het domein staat op mijn naam maar je kunt er voor kiezen om de mail via in dit geval exchange te laten lopen
Het ICT bedrijf doet dat voor meerdere klanten. Het heef dan het beheer over bepaalde codes om je mail daar naar door te verwijzen.
Zoals in mijn geval

@hebra98
Ik heb ook geen schriftelijke overeenkomst dat hij mijn domeinnaam gaat beheren,,,
verder heeft hij mijn een creditfactuur gestuurd van de hosting en de twee domeinnamen.
( in 2015) Wanneer stuur je een creditfactuur ?...... als je de diensten niet levert toch?

Ik betaal wel ieder kwartaal voor mijn mail daar.

Ik heb hem vanmiddag drie keer gebeld maar hij neemt niet op maar reageert wel op mail.
Vreemd. Heb ingesproken op app maar ik weet uit verleden dat hij communicatief niet echt goed is.

Ik heb de domeinnaam waar mijn website op loopt wel in eigen beheer. De andere die hij niet vrij wil geven is niet erg. Als jhij daar gelukkig van wordt dan moet hij hem vooral zelf houden en betalen.
Gebruiken kan hij hem toch niet want het is mijn naam. En ik heb daar wel de .nl versie van.

Als hij nou vanmiddag had gebeld en had gezegd : ik ben dit helemaal vergeten zullen we fifty fifty doen dan had ik dat meteen gedaan. Maar niet in 2015 een creditfactuur voor die dienst sturen vervolgens pas na de derde keer reageren op mijn vraag over die hosting.
Nee....daar kan ik dan weer niet mee overweg
>>
Begrijpelijk, maar ik denk dat je dus weet dat hij een gebruiksaanwijzing heeft, zoals iedereen die wel heeft.
Probeer deze dan, waar mogelijk, te gebruiken.
Ook weet je niet of hij mogelijk even niet aan de telefoon kan komen.
Dus de kosten van <€90 zijn de stress (voor jou) nu niet echt waard.
En stress is een slechte raadgever.

Stuur hem even een mail in de trant van...
Bel me even als het je uitkomt, dan komen we er vast wel uit.
Misschien kan ik de naam nog wel goed gebruiken.

En je bent toch wel vanaf 2013 een goede klant geweest?

Bizz
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 feb 2020 12:08

Re: domeinnaam

Ongelezen bericht door Bizz »

Ja ik ga alles eens in goed op mail zetten en dan sturen
Zolang hij me niet telefonisch te woord wil staan ga ik ook niet voor een compromis.

Inmiddels ook via ZZP Nederland actie aan het ondernemen...

Gesloten