LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Parkeerboete Kroatië

Andere onderwerpen over auto en vervoer
JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door JozJan »

Nou, voor mij een mijlpaal. Mijn eerste zelf gestarte topic. Hopelijk kunnen we het kort en to the point houden ;-)

Gerelateerd aan deze eerder besproken kwestie: overig-auto-vervoer-f95/wat-je-moet-doe ... 0327.html

Mijn schoonvader heeft deze week zo'n aanmaning gehad, via een Nederlandse deurwaarder, voor een parkeerboete uit Pula uit 2015. Alleen: mijn schoonvader is in 2018 overleden (schoonmoeder woont nog op hetzelfde adres). Wat betekent dit voor de aanmaning? Wie moet die betalen? De erfgenamen? Of zijn die hiervoor niet aan te spreken?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door JozJan

Re: Parkeerboete Kroatië

door Moneyman » 04 okt 2020 13:01

JozJan schreef:
03 okt 2020 21:20
Dat snap ik neo. Maar een last die (op zijn minst) deels na het overlijden ontstaat, gaat die ook over? Enfin, met alle respect, ik ben inderdaad vooral erg benieuwd naar het oordeel van MM
Ik mis teveel informatie om iets te kunnen zeggen over de verjaring. Ook ben ik benieuwd wie er nu door de deurwaarder aangesproken wordt. Op wiens naam staat de vordering? De overledene, of de erfgenamen?

Maar in antwoord op je vraag: in beginsel gaan schulden over op de argumenten/ langstlevende. Inclusief de eraan verbonden kosten. De vraag is wel: zijn die erfgenamen al op de hoogte gebracht van de vordering voordat er (extra) kosten zijn gemaakt? Zo niet, dan heb je daar wel een aanknopingspunt.

Ik zou gewoon even contact opnemen met de deurwaarder en primair alleen aangeven dat betrokkene is overleden. Als dat geen reden is om de vordering te stoppen (zoals bij het CJIB inderdaad meestal wel het geval is), dan zou ik daarna de extra gemaakte kosten betwisten en aanbieden alleen de schuld zoals die ten tijde van het overlijden bestond te voldoen.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou denken dat als ze op dat moment getrouwd waren, uw schoonmoeder deze vordering moet betalen, onze huis-deurwaarder weet daar vast meer van

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Jablan »

Pula, parkeerboete op kenteken en daarmee op naam van de kentekenhouder. Ik zou de deurwaarder bellen, de situatie voorleggen en vragen welke bewijzen hij nodig om dit dossier te sluiten (akte van overlijden, kentekenbewijs / wijziging tenaamstelling voertuig)

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Alle lusten en lasten gaan over op de erfgenamen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door JozJan »

Dat snap ik neo. Maar een last die (op zijn minst) deels na het overlijden ontstaat, gaat die ook over? Enfin, met alle respect, ik ben inderdaad vooral erg benieuwd naar het oordeel van MM

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door thecure »

Is dat niet gewoon verjaard? Na 5 jaar nog aankomen met een parkeerboete :roll:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door tttlocke »

thecure schreef:
03 okt 2020 22:42
Is dat niet gewoon verjaard? Na 5 jaar nog aankomen met een parkeerboete :roll:
Dat men pas na 5 jaar aankomt met een parkeerboete, blijkt niet uit de OP.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door JozJan »

Klopt. Ze komen nu met de aanmaning. Dat is wat anders dan dat ze na 5 jaar aankomen met de boete zelf.

jonis
Berichten: 2749
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
03 okt 2020 20:13
Alle lusten en lasten gaan over op de erfgenamen.
In NL stopt inningsprocedure door cjib van een (parkeer)boete als overlijden gemeld wordt.
Het plan Jablan lost al een hoop op.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jonis schreef:
04 okt 2020 06:06
NeoDutchio schreef:
03 okt 2020 20:13
Alle lusten en lasten gaan over op de erfgenamen.
In NL stopt inningsprocedure door cjib van een (parkeer)boete als overlijden gemeld wordt.
Het plan Jablan lost al een hoop op.
Maar dit is geen boete die opgelegd is door het CJIB. Dat er bedrijven zijn die schulden of overeenkomsten kwijtschelden/stopzetten wil niet zeggen dat dit ook verplicht is.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar Jablan is bekend met de regelgeving in Kroatië. Misschien dat in dit soort gevallen de boete vanuit Kroatië niet langer geïncasseerd gaat worden.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Jasper45 »

snuffel1 schreef:
04 okt 2020 10:01
... maar als de erfenis door een notaris is afgehandeld kan m.i. de boete niet op de erfgenamen verhaald worden want die zijn niet meer verantwoordelijk voor de overleden persoon die de boete opgelegd heeft gekregen.
Normaliter gaat de nalatenschap eerst naar de langstlevende.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Brahms »

De langstlevende en de kinderen.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Jasper45 »


Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De langstlevende en de kinderen, waarbij de kinderen hun vordering op de langstlevende nog niet kunnen uitoefenen.

En of die nalatenschap nou door een notaris is afgewikkeld of door de erfgenamen zelf, doet mijns inziens niet ter zake. Als het niet verjaard is, moeten de erfgenamen gewoon betalen.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Wat ik mij hierbij afvraag is: Zit er aan een erfenis ook een eind datum waar iemand die nog geld of wat dan ook te goed
heeft van de overledene, dat iemand dit voor een bepaalde datum ingediend moet hebben, omdat anders de erfenis is
afgewerkt en het dus niet meer mogelijk is om welke rekening dan ook in te dienen. Of lopen erfgenamen tot in de
eeuwigheid kans om toch nog een achtergebleven rekening te krijgen, Hetgeen mogelijk tot gevolg heeft dat, als een
nagekomen rekening erg hoog is, een erfenis na zoveel jaar toch negatief blijkt uit te vallen.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
03 okt 2020 21:20
Dat snap ik neo. Maar een last die (op zijn minst) deels na het overlijden ontstaat, gaat die ook over? Enfin, met alle respect, ik ben inderdaad vooral erg benieuwd naar het oordeel van MM
Ik mis teveel informatie om iets te kunnen zeggen over de verjaring. Ook ben ik benieuwd wie er nu door de deurwaarder aangesproken wordt. Op wiens naam staat de vordering? De overledene, of de erfgenamen?

Maar in antwoord op je vraag: in beginsel gaan schulden over op de argumenten/ langstlevende. Inclusief de eraan verbonden kosten. De vraag is wel: zijn die erfgenamen al op de hoogte gebracht van de vordering voordat er (extra) kosten zijn gemaakt? Zo niet, dan heb je daar wel een aanknopingspunt.

Ik zou gewoon even contact opnemen met de deurwaarder en primair alleen aangeven dat betrokkene is overleden. Als dat geen reden is om de vordering te stoppen (zoals bij het CJIB inderdaad meestal wel het geval is), dan zou ik daarna de extra gemaakte kosten betwisten en aanbieden alleen de schuld zoals die ten tijde van het overlijden bestond te voldoen.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door JozJan »

De vordering staat op naam van de overledene. Hij noch zijn erfgenamen zijn eerder van de vordering op de hoogte gebracht. Ik ga bellen met de deurwaarden en mocht die de vordering doorzetten de gemaakte kosten betwisten zoals in het Radar item uit 2019 besproken.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan kan je ook nog de verjaring inroepen. Al is het mogelijk lastig te bewijzen dat de overledene nooit op de hoogte is gesteld.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Parkeerboete Kroatië

Ongelezen bericht door Jablan »

Zit er al beweging in deze zaak?
witte angora schreef:
04 okt 2020 09:02
Maar Jablan is bekend met de regelgeving in Kroatië.
Erger nog: 18 minuten na de start van dit topic kwam een boeking binnen vanuit Pula Parking, dat overigens gewoon een BV in eigendom van gemeente Pula is. Zo is het in Kroatië georganiseerd: alle bedrijfsmatige activiteiten van een gemeente zijn in een d.o.o. (BV) ondergebracht. :)

Gesloten