LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Ouderen, zonder eigen geld, in een verzorgingshuis vallen onder de armoedegrens.

Ja
3
12%
Nee
23
88%
 
Totaal aantal stemmen: 26

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
03 okt 2020 16:15
Tsja. Het is haar geld, haar wens, wie ben ik om daar anders over te beslissen?

Natuurlijk is dat aan haar, maar als bewindvoerder (of familielid) mag je toch wel een poging wagen om haar enige realiteitszin bij te brengen? Ik zou zeggen, koop lekker wat je kopen wilt. Wil je nog een wereldreis gaan maken, lekker doen. Wil je je vermogen schenken aan de bewindvoerder, lekker doen... :mrgreen:

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Moneyman »

O, maar ze is volmaakt gelukkig, en heeft alles wat ze wil. Reizen deed ze niet en kan ze niet meer, schenken wel :wink: Dat doet ze gelukkig ook.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@zeer privé

Een bewindvoerder mag geen geschenken aannemen van zijn cliënt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
03 okt 2020 16:15
Tsja. Het is haar geld, haar wens, wie ben ik om daar anders over te beslissen?
Uiteraard mag ze doen wat ze wil. Maar ik zou haar niet willen scharen onder de categorie mensen die te weinig geld hebben om van te leven. Het is eerder een groep die eventueel te weinig wil uitgeven om goed van te leven.

(Ik ken bijvoorbeeld ook mensen die als oudedagsvoorziening de eigen zaak hebben verkocht en daar een zak geld aan over hebben gehouden. Maar die zak geld heeft dan wel als doel om in een paar decennia grotendeels te gebruiken om van te leven. Die hebben aan inkomen ook alleen maar AOW, maar kunnen toch riant leven.)

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Erthanax »

En het zijn vaak juist die ouderen met liquide vermogen als oudedagvoorziening die voorzichtig worden met uitgaven. Dat begrijp ik overigens heel goed.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

fonsflons schreef:
03 okt 2020 21:52
Wordt 75k spaargeld als vermogend gezien als je met pensioen gaat?

De één zal het een vermogen vinden, de ander een zakcentje.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door kweenie »

fonsflons schreef:
03 okt 2020 21:52
Wordt 75k spaargeld als vermogend gezien als je met pensioen gaat?
Als het een 'extraatje' is en je daarnaast voldoende AOW en pensioen hebt, zodat je dat vermogen niet nodig hebt om lekker te kunnen leven, dan denk ik dat de meeste mensen zich daarmee wel rijk zullen voelen. Maar als je alleen AOW hebt een die 75k eigenlijk bedoeld is als inkomensvoorziening, dan blijft er per maand voor hem veel over als je er bv 30 jaar mee wilt doen.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door witte angora »

fonsflons schreef:
03 okt 2020 22:39
Mwwah, 200 euro. Maar goed, ik besef me dat mijn omgeving wellicht niet een weerspiegeling van de samenleving is.
Ik vermoed zo dat ik afgelopen vrijdag in Zandvoort een aantal mensen uit jouw 'omgeving' gezien heb. Dat is inderdaad geen weerspiegeling van de samenleving.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Die tribune was leeg; er is dit weekend een EV-experience. Mensen kunnen informatie inwinnen over elektrisch rijden en proefritjes maken over het circuit. Dat circuit is overigens niks anders als een streep asfalt met een paar bochten er in. Kon er niet warm of koud van worden.

Er waren er in ieder geval heel wat met nogal dure bolides, om wat te noemen. Maar je zag het ook aan de gezichten, een bepaalde uitstraling, kun je niet uitleggen. Ik begreep dat je vanuit je werk nogal een met een bepaalde groep te maken hebt.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
03 okt 2020 17:22
Moneyman schreef:
03 okt 2020 16:15
Tsja. Het is haar geld, haar wens, wie ben ik om daar anders over te beslissen?
Uiteraard mag ze doen wat ze wil. Maar ik zou haar niet willen scharen onder de categorie mensen die te weinig geld hebben om van te leven.
Er is volgens mij ook helemaal niemand die dat beweert.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Radar »

De topicstarter is op 28 september voor het laatst online geweest, ik heb een bericht gestuurd met het verzoek om een blik op de reacties te werpen omwille van de levensvatbaarheid van dit topic. Als een reactie uitblijft, denk ik dat het niet zo zinvol is om het topic heel lang open te laten, maar dat gaan we van de week wel even zien.

Groeten, fijn weekend nog, Radar^SK

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door kweenie »

fonsflons schreef:
04 okt 2020 09:01
Wat ik dus wil zeggen is dat ik opgegroeid ben net dat het normaal is dat je op je 65e je hypotheek afbetaald hebt, en door het leven wat moet proberen te sparen. Ik sta er daarom van te kijken dat geen of minimaal spaargeld als normaal gezien wordt. Het hoeft allemaal niet gelijk in extremen getrokken te worden. Ik heb het niet over mijzelf, maar over mijn omgeving. Ik kom niet uit een financieel rijk milieu.
Er zijn heel veel mensen die graag een afbetaalde woning hadden willen hebben, maar nooit voldoende inkomen hebben gehad om überhaupt een koopwoning te kunnen kopen. Laat staan dat ze naast hun gewone spaarbuffer (voor de wasmachine etc.) maandelijks nog 50-100 euro hadden kunnen sparen voor na hun pensioen.

De modale hoeveelheid spaargeld bij gepensioneerden ligt ook iets boven de 20k. De helft van de gepensioneerden heeft dus minder. Wellicht dat je daaruit zelf wel kunt concluderen dat het niet 'normaal' is om als gepensioneerde in de orde van grootte van 75k spaargeld te hebben.

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
03 okt 2020 16:15
Tsja. Het is haar geld, haar wens, wie ben ik om daar anders over te beslissen?
Ik herken dat wel. Ik heb een oma die het ook heel belangrijk vindt dat ze straks wat kan nalaten en veel schenkt, maar als ze zelf iets echt nodig heeft, dan moet ze echt gepusht worden om er geld aan uit te geven. Gelukkig is iedereen in de familie vrij nuchter wat dat betreft en hebben ze allemaal liever dat oma van haar leven geniet en dat alles uiteindelijk op is, dan dat ze dat niet doet, zodat we nog wat geld krijgen aan het einde.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door moederslink »

kweenie schreef:
04 okt 2020 19:27
(...)
De modale hoeveelheid spaargeld bij gepensioneerden ligt ook iets boven de 20k. De helft van de gepensioneerden heeft dus minder. Wellicht dat je daaruit zelf wel kunt concluderen dat het niet 'normaal' is om als gepensioneerde in de orde van grootte van 75k spaargeld te hebben.
Er zijn velen AOW ers die alleen moeten rondkomen van alleen hun AOW en misschien een klein pensioentje en die idd nooit een eigen huis hebben gehad.
Ik vind 75 k écht heel veel , ik ken ze niet in mijn familie en vriendenkring.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard zijn veel van mijn vrienden en kennissen bejaard. Ik doe voor velen de aangifte, ze zouden allemaal in hun handen knijpen voor een dergelijk bedrag aan spaargeld.

Vier stellen daarvan komen zelfs in aanmerking voor de TSZ, nou dan weet je dat het geen vetpot is.

ZeerPrivé
Berichten: 5449
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
04 okt 2020 20:40
Ik vind 75 k écht heel veel , ik ken ze niet in mijn familie en vriendenkring.

Vermoed dat ze dat tegen jou niet vertellen. Je zit natuurlijk te azen op hun geld. :mrgreen: :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Nee, het is echt waar.
Bijna allemaal AOW en pensioen ( tje) , en vaak ook nog geen afbetaald huis.
En nee ik zit zeker niet te azen , bovendien hebben ze allemaal kinderen én kleinkinderen.
Ik krijg helemaal niets, nada noppes! Géén punt! :D
Gezondheid is voor mij het aller-allerbelangrijkste!

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even deze tabel van het CBS erbij pakken:
De gemiddelde nalatenschap van een 75-85-jarige is 128.800 euro. Voor "de politiek" is dat reden om het te hebben over "rijke ouderen" als er iets bij alle ouderen gehaald moet worden.

De mediaan ligt echter op 26.800 euro. Dus de helft van die 75-85-jarigen laat minder na dan die 26.800.

Het gaat dus om een zeer scheve verdeling. Immers ook een oudere die 60.000 of 100.000 nalaat, zit nog onder het gemiddelde. Kennelijk is er een klein aantal ouderen dat een zeer, zeer groot vermogen nalaat.

NB: Om de gewenste leeftijdsgroep te vinden, moet je even tikken/klikken op het trechtertje achter "totaal personen" in de kop van de tabel. Daarna op "leeftijd 10-jaarsgroepen" en dan de gewenste categorie.
Via StatLine is een baaierd aan gegevens beschilbaar.

Lady1234
Berichten: 27115
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb helaas de laatste jaren heel wat erfrecht aangiften moeten doen. Geen een daarvan kwam boven die € 26.800 uit. En dat waren dan “gewone” bejaarden. Hun leven lang gewerkt en zuinig geweest, zonder te klagen.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Moneyman »

En die nalatenschappen is dan ook nog eens het gehele vermogen, en omvat dus veel meer dan sec het spaargeld. Het gemiddelde spaarsaldo is dus nóg lager.

Gesloten