LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U wint helemaal niets met het kopen van een nieuwe.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Je hebt dus primair een transportprobleem.

Mij lijkt het dat de verkoper van een nieuwe wasmachine de oude alleen meeneemt als die op hetzelfde adres staat.
Je hebt dan een omruilprobleem.

Met dekens ertussen en 2 sterke mannen zou je de machine rechtstandig omhoog moeten tillen en in de bus schuiven. Zo heb ik het vaker gedaan.
Maar 70kg is niet niks. Eigenlijk heb je een bus met laadklep nodig.
Misschien kan je gewichten demonteren, zodat hij wat hanteerbaarder wordt.
Alternatief is de machinetrommel fixeren met de originele transportbouten. Dan zou je hem 'op z'n rug of zijkant de bus in kunnen kantelen.
Als je die bouten niet hebt... moet je wat anders verzinnen om de machine kantelbaar te maken.
Als je hem open schroeft kan je zien wat je mogelijkheden zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door moederslink »

Is er in je huidige woonplaats niet zoiets als een vrijwilligerscentrale?
Twee potige kerels kunnen dan helpen om die machine in de bus te krijgen met een steekwagen en een stevige plank .
Maar dan....in je nieuwe flat.....is daar een lift?
Misschien dat die plaatselijke reparateur die het contact dan ook gaat fixen jou daar mee kan helpen?
Zo.n oude machine is zwaar en lastig te hanteren.
Voor het zelfde geld rammelt er binnenin iets los of gaat er iets anders kapot.

Goed wikken en wegen dus wat wijsheid is.

sake1987

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Heb begin dit jaar nog de wasmachine van mijn zoon met zijn tweeën 3 verdiepingen hoog via de trap getild, handschoenen aan goede grip en iedere verdieping even rusten. Ook hier de stekker verwijderd, goede kabel verbonden met isolatie tape omwikkeld per draad ( plus , min en aarde) krimpmof erom met hete föhn of verfbrander en klaar ( waterdicht) en aangesloten op de trekschakelaar

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door mahadma »

In onze woning is bij betrekken ervan ook een "trekschakelaar" in de douche, Goede kabel met waterdichte contra stekker met randaarde er aan gemonteerd, no problem. Het werkt pas als de afdekplaat ook gemonteerd is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb mijn Siemens met zijn tweeën de trap op gekregen. Eerst het contragewicht er uit gehaald. Scheelde weer wat kilo's.

Johandedoper
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 aug 2020 16:54

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Johandedoper »

Snoertje met contrastekker aan de trekschakelaar en het probleem is opgelost. En wat belangrijk is: het mag volgens de laatste voorschriften. Als je maar niet staande onder de douche bij het snoer kan komen. Veel succes

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Brahms »

J. Deltoer schreef:
06 okt 2020 21:49
Verlengsnoer kopen. De wasmachine stekker in de contrastekker van de verlengsnoer. De stekker van de verlengsnoer erafhalen en de draden aansluiten op de trekschakelaar. Klaar (tijdens aansluiten van de draden wel even de spanning eraf halen)
Een verlengsnoer in een douche ruimte ! Volg dit advies svp nooit op ! Wilt u de Topicstarter dood hebben ?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een verlengsnoer is toch helemaal niet toegestaan voor een wasmachine met een trekschakelaar in de doucheruimte?
Met de renovatie van onze doucheruimte hebben wij ook een trekschakelaar gekregen en de woningstichting zei dat er alleen een langer snoer aan mocht worden gemaakt door een vakman en er zeker geen verlengsnoer mocht worden gebruikt.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Goed punt.
Ik had er bij moeten zetten dat de verlengsnoer zodanig kort moet zijn dat de kontrastekker de grond niet raakt.
Maar vervangen van de volledige snoer is beter.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Gisteren lag ik er vroeg in, ga het intussen wel voelen. En zien. De kilo's worden niet minder, maar het buikje is aardig geslonken...

Grappig hoe de meningen veranderen van: 'koop een nieuwe' naar: 'neem toch maar mee'.

Met een beetje wrikken en mijn steekwagentje moet het ding wel de bus in te krijgen zijn denk ik. Goed schuin houden, dan komt hij zeker wel een centimeter of 40 van de grond, dan kantelen tot hij op twee pootjes in de bus staat,, en rechtop de bus in draaien. Er is in de nieuwe woning een lift, twee zelfs, dus dat is niet zo'n probleem.

Blijft over het snoer. Ik denk dat ik toch maar eens ga bellen voor een installateur. Als ik een nieuwe machine koop ben ik ook 60 euro kwijt voor het plaatsen en installeren. Zou het veel duurder zijn om een monteur te laten komen om het ding te laten vervangen?

Voor het vervoer over het nieuwe zeil heen heb ik denk ik ook wel een oplossing: in de huidige woning liggen aardig wat tapijttegels. Daar een laag van op het zeil leggen, desnoods twee, dan moet dat aardig wat kunnen hebben.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wilt u dan een 34 jaar oude wasmachine gaan verhuizen zonder de trommel vast te zetten?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar die heb ik 12 jaar geleden ook verhuisd zonder de trommel vast te zetten. En twee jaar daarvoor ook, en zo is hij een jaar eerder ook door het bedrijf binnen gebracht. Dat is nooit zo'n probleem geweest.

Het is natuurlijk wel een dingetje dat de revisie inmiddels van 15 jaar geleden is. In die tijd zijn er zo'n 800-1000 wasjes gedraaid. De vraag is en blijft natuurlijk wel hoeveel slijtage het ding al heeft, en hoe lang hij nog mee kan. Krijg net van een oud-forummer via facebook te horen dat haar machine, ook uit 1986, het vorig jaar begeven heeft. Het houdt een keertje op, uiteraard.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Niet langer tobben dan, zoek een nieuwe uit bij een plaatselijke leverancier. Heeft u weer jaren plezier van.
Mijn zus en zwager zijn afgelopen maart verhuisd, hadden een Miele van 36 jaar oud. Was al diverse keren gerepareerd, maar nee hij moest per se nog mee naar het nieuwe adres. Binnen een maand toch maar een nieuwe besteld, oude danste door de badkamer en ging (weer) lekken.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels een tip gehad van een neef van mijn vader, meteen even gekeken. Helaas, de achterkant van de machine is één geheel met de zijkanten. Dat kan dus niet los. Je kunt wel zien waar het snoer de machine in gaat, maar die plastic kap kun je ook niet losschroeven. En alleen het verschuiven al... :cry:

Ik denk dat het ineens wel duidelijk wordt welke kant het op gaat. Vroeg of laat stopt hij er toch wel een keer mee. Als hij het transport al overleeft. En dan nog, 15 jaar wassen met een machine die je voor 175 euro gekocht hebt, stel dat ik er nog 75 voor terug krijg... dan is het eigenlijk wel mooi geweest denk ik.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Brahms schreef:
07 okt 2020 01:05
J. Deltoer schreef:
06 okt 2020 21:49
Verlengsnoer kopen. De wasmachine stekker in de contrastekker van de verlengsnoer. De stekker van de verlengsnoer erafhalen en de draden aansluiten op de trekschakelaar. Klaar (tijdens aansluiten van de draden wel even de spanning eraf halen)
Een verlengsnoer in een douche ruimte ! Volg dit advies svp nooit op ! Wilt u de Topicstarter dood hebben ?
Snoer van 1 meter, wat uit de trekschakelaar doos hangt. Wat is daar nu dodelijk aan?
Hooguit een gevalletje van niet voldoen aan de huidige regelgeving, waar zou ik niet zo zwaar aan tillen. Een aardlekschakelaar in de meterkast is belangrijker.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
07 okt 2020 08:21
Snoer van 1 meter, wat uit de trekschakelaar doos hangt. Wat is daar nu dodelijk aan?
Hooguit een gevalletje van niet voldoen aan de huidige regelgeving, waar zou ik niet zo zwaar aan tillen. Een aardlekschakelaar in de meterkast is belangrijker.
Hooguit misschien wat problemen met de verzekering bij brandschade?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Bij de zaak waar ik mijn wasmachine heb gekocht, hadden ze ook wat B-keuzes staan. Gloednieuwe wasmachines, maar er zat ergens een krasje of deukje, daar kreeg je korting op en wel de gewone garantie.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn, Lowieze. Een tweedekansje, of zoiets. Geen idee eigenlijk waarom mensen een wasmachine terug zouden sturen, maar het gebeurt kennelijk.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wasmachine met een stekker; nieuwe woning met een trekschakelaar; wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
07 okt 2020 08:25
16again schreef:
07 okt 2020 08:21
Snoer van 1 meter, wat uit de trekschakelaar doos hangt. Wat is daar nu dodelijk aan?
Hooguit een gevalletje van niet voldoen aan de huidige regelgeving, waar zou ik niet zo zwaar aan tillen. Een aardlekschakelaar in de meterkast is belangrijker.
Hooguit misschien wat problemen met de verzekering bij brandschade?
In de badkamer is vooral de combinatie vocht en electriciteit een aandachtspunt.
Als ik aan brand denk is de stekkerdoos achter/onder het bankstel vele malen gevaarlijker. Of het opladen van de mini lithium bom in je laptop/smartphone. Of het stof in de droger

Gesloten