LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
Liesbeth53
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2020 13:08

Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Liesbeth53 »

Ik woon al enkele jaren in frankrijk en download regelmatig nederlandse boeken bij bol.com met Kobo. Krijg ik vandaag een mail dat ze niets meer leveren buiten Nederland en België. Ook geen digitale producten omdat het anders niet duidelijk zou zijn. Zijn ze daar wel helemaal van deze eeuw?

In ieder geval liet ik wel eens wat bij de kinderen leveren voor hun verjaardag of dat ik mijn bestelling dan kreeg als we elkaar weer eens zagen. Maar dat kunnen ze nu ook vergeten. Heb nogal een boze mail gestuurd. Het gevolg is dat ik me voor de Nederlandstalige boeken nu op de illegale markt ga bewegen. Nooit gedaan. Wat een raar gedoe is dit. Voor de rest ga ik wel naar Amazon.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 okt 2020 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nog nagevraagd waarom ze dat niet meer doen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door berndv »

als ik op internet zoek kom ik wel een dergelijke voorwaarde tegen. Voorwaarde is dat de e-reader in Nederland of Belgie gekocht is, als dat zo is, schijnt het mogelijk te zijn om Nederlandse boeken te kopen. Het schijnt niet mogelijk te zijn om met een in Frankrijk gekochte e-reader een abonnement bij de Nederlandse tak van Kobo af te sluiten. Zal waarschijnlijk met de licenties te maken hebben.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door berndv »

PietertjeTwee schreef:
07 okt 2020 16:21
berndv schreef:
07 okt 2020 16:18
als ik op internet zoek kom ik wel een dergelijke voorwaarde tegen. Voorwaarde is dat de e-reader in Nederland of Belgie gekocht is, als dat zo is, schijnt het mogelijk te zijn om Nederlandse boeken te kopen. Het schijnt niet mogelijk te zijn om met een in Frankrijk gekochte e-reader een abonnement bij de Nederlandse tak van Kobo af te sluiten. Zal waarschijnlijk met de licenties te maken hebben.
Ik vind dit wel een heel bijzondere restrictie, zeker binnen de EU. Zou dit niet in strijd zijn met het vrij verkeer van goederen/diensten?
waarom? In Belgie mag je ook officieel geen abonnement op canaldigitaal afsluiten, omdat ze alleen de rechten hebben om uit te zenden in Nederland. Zou dit bij e-boeken niet hetzelfde kunnen zijn? Dat Kobo alleen de rechten van de Nederlandse boeken heeft om digitaal te verkopen aan personen in Nederland? Bij canaldigitaal kan ik ook mijn schotel meenemen naar zuid-frankrijk en daar gewoon kijken, mits ik mijn abbonement op een Nederlands adres afsluit.

MarikaNowakowski
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2020 18:44

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door MarikaNowakowski »

Wat betreft Canal Digitaal: Wij wonen in Zweden en wij hebben al jaren een legaal abonnement op de Nederlandse Canal Digitaal. Dus dat mag wel, Berndv... Maar dat even terzijde.

Ik koop regelmatig e-boeken bij Bol, omdat dat makkelijk is. Voor de prijs hoef je niet naar BOL, want zo laag is die niet.

En dan komt vandaag de nieuwsbrief met de mededeling dat je buiten België en Nederland geen e-boeken (en andere digitale producten) meer kunt bestellen.
Want stel je voor: we zouden het misschien niet begrijpen als die regel wel voor "vaste" producten geldt, maar niet voor digitale producten.
Dan word je als goede klant toch maar weer even op je plaats gezet.....
Ik had al rechtsreeks naar BOL gemaild, maar nog geen reactie gekregen.
Waarschijnlijk is de mailbox ontploft! NET GOED!!!

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door juliomariner »

zal inderdaad een kwestie van de rechten zijn inderdaad. Als ik met mijn duitse lsptop op youtube probeer een niet Duitse video met muzoek probeer te kijken krijg ik ook regelmatig te zien dat ik de video niet kan bekijken vsnwege de licentierechten

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Jablan »

Kobo is onderdeel van Rakuten en voor Bol.com een externe partner, waarmee ze goed samenwerken. Kijk eens bij Rakuten/Kobo in Frankrijk en dan specifiek welke buitenlandse titels ze aanbieden.

Het gaat overigens om de inning van de auteursrechten. Als je een titel via Kobo op een ereader leest, ontvangt de auteur/uitgeverij per gelezen pagina een vergoeding. De beperking heeft als doel illegale verspreiding van titels tegen te gaan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kan bij Kobo vanuit Frankrijk toch gewoon NL titels bestellen? Zie het probleem niet.

https://www.kobo.com/nl/fr

V045
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 sep 2020 02:21

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door V045 »

Amazon NL is regelmatig een paar euro goedkoper dan Bol heb ik bevonden. Kan zijn dat dit icm is met mijn abbo op Prime.

Is er echt een illegale markt voor Nederlandstalige boeken?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kobo.com heeft ook al restricties op NL boeken besteld buiten NL en BE zie ik nu. Vreemde kwestie.

Gelukkig is er ook nog gratis lectuur, wereldwijd legaal te downloaden.

http://www.gutenberg.org/ebooks/29712/also/

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dank!! Kom ik daar ineens een stuk jeugdsentiment tegen :D

Proeve van Kleine Gedigten voor Kinderen by Hieronymus van Alphen

http://www.gutenberg.org/ebooks/17080

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Is die niet van de pruimen?


DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Klinkt inderdaad als een rechten kwestie maar het is het internet, hoe zou BOL moeten weten dat u in Frankrijk zit en als ze dat al denken vast te stellen zou u daar met een VPN toch omheen moeten kunnen komen?
Overigens is de "markt" voor illegale nieuwe Nederlandse boeken niet best vergeleken met de Angelsaksische wereld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door berndv »

DeZevendeHenk schreef:
07 okt 2020 23:30
hoe zou BOL moeten weten dat u in Frankrijk zit en als ze dat al denken vast te stellen zou u daar met een VPN toch omheen moeten kunnen komen?
wat ik lees is de beperking anders, niet gericht op de locatie vanwaar de verbinding wordt gemaakt, maar de plaats waar de e-reader is gekocht. Ik las dat je met een in Frankrijk aangeschafte e-reader geen Nederlands abonnement aan kunt gaan, ongeacht je locatie.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

berndv schreef:
08 okt 2020 08:21
DeZevendeHenk schreef:
07 okt 2020 23:30
hoe zou BOL moeten weten dat u in Frankrijk zit en als ze dat al denken vast te stellen zou u daar met een VPN toch omheen moeten kunnen komen?
wat ik lees is de beperking anders, niet gericht op de locatie vanwaar de verbinding wordt gemaakt, maar de plaats waar de e-reader is gekocht. Ik las dat je met een in Frankrijk aangeschafte e-reader geen Nederlands abonnement aan kunt gaan, ongeacht je locatie.
Dan snap ik niet waarom hij schrijft dat BOL niet 'meer' levert. Meneer valt in de categorie "ik dacht dat dat gewoon kon" en daar volgt een bekend antwoord op.

MarikaNowakowski
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 okt 2020 18:44

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door MarikaNowakowski »

Ze weten dat ik niet in Nederland of België woon. "In den beginne" bestelde ik nog wel eens een mooi kunstboek of een ander kijkboek. Dat werd voor een schappelijke prijs binnen korte tijd verstuurd naar Zweden, waar ik woon. Toen werden ineens de verzendkosten torenhoog. Was net zo'n "verrassing" als nu. Daarna dus geen papieren boeken meer besteld. En dan nu dit achterlijke gedoe met de e-boeken en andere digitale producten. Is erg jammer.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je zal maar student Nederlands zijn in Japan of de VS. Hoe kun je dan legaal Nederlandstalige e-books waar auteursrecht op zit bemachtigen? De papieren versie vanuit Nederland op laten sturen is ook duur.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door hebra98 »

Is dit niet vergelijkbaar met de vroegere regiocodes van DVD's?

Edit: dan zou ik zoeken naar een lokale leverancier die het kan leveren in je eigen taal.
Laatst gewijzigd door hebra98 op 08 okt 2020 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Bol.com levert geen (digitale) producten meer buiten Nederland en België

Ongelezen bericht door hebra98 »

PietertjeTwee schreef:
08 okt 2020 22:52
hebra98 schreef:
08 okt 2020 22:50
Is dit niet vergelijkbaar met de vroegere regiocodes van DVD's?
Nee, omdat in heel de EU dezelfde regiocode werd gebruikt. Je kon dus zonder problemen je in Duitsland, Polen of Spanje gekochte DVD'tjes in Nederland afspelen. Het beperkte de werking van de interne markt dus niet. Dat is een essentieel verschil.
>>
Okay, de regio is anders opgezet... Maar je moest een juiste speler hebben voor een regio typering.. (toch?)

Gesloten