LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VVE lost probleem niet op

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Greet78
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2020 23:31

VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Greet78 »

Al meer dan een jaar heb ik last van een rioolprobleem.
De beheerorganisatie van de flat krijgt echter de oorzaak hiervan niet achterhaald. Deels omdat opdrachten niet worden uitgezet of gewoon omdat er niet gereageerd wordt op mijn meldingen.
Ik heb daarom veel druk op de VVE gezet om de problemen op te lossen. Dit heeft tot gevolg gehad dat er laatst een inspectie is geweest, waarin achterstallig onderhoud is geconstateerd (werkzaamheden die recent uitgevoerd hadden moeten zijn, zijn niet uitgevoerd).
Helaas heeft de inspectie de problemen niet opgelost of een oorzaak aangewezen.

De VVE eist dat ik nu zelf eerst de riolering op eigen kosten in mijn flat laat inspecteren, omdat ze claimt dat daar het probleem ligt.
Ik ben voornemens om de inspectie van mijn eigen leidingen maar te laten uitvoeren om te kunnen bewijzen dat het probleem zich daar niet bevind.

Maar als de oorzaak van de problemen daarmee niet boven tafel komt (wat ik eigenlijk wel verwacht) ben ik benieuwd wat ik daarna nog kan doen.
Want wat kan je doen op het moment dat de VVE of haar beheerorganisatie faalt om jouw probleem op te lossen?

En kan ik de kosten van de eigen inspectie dan eventueel nog bij de VVE neer leggen?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U bent zelf de VvE. Als die klachten er al meer dan een jaar zijn, is er in die tijd ook een vergadering geweest, waar u het probleem had kunnen aankaarten.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door omega19 »

Ik denk dat je iets duidelijker moet zijn. Wat is je rioolprobleem precies? Is het stankoverlast of loopt het vuile water slecht weg? Voor de soort oplossing maakt dit nogal uit.

In ieder geval is wel redelijk dat je ( op eigen kosten) laat onderzoeken of het probleem zich niet in het privé gedeelte van het appartementencomplex bevindt.

Als blijkt dat het probleem niet in jouw privé gedeelte ligt kun je met dat rapport de VvE aan het werk zetten. Willen ze dan nog niet, dan kun je een vergadering uitschrijven of het op de volgende vergadering op de agenda zetten. Immers als het in het gemeenschappelijke gedeelte ligt kunnen er meer bewoners last van hebben.

Lukt het dan nog niet dan kun je ze in gebreke stellen en bij geen gehoor op hun kosten de reparaties laten uitvoeren

Greet78
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2020 23:31

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Greet78 »

Als mijn bovenburen water op de standleiding afvoeren komt dit in sommige gevallen bij mij als een soort geiser omhoog.
Zoals gezegd ik vind het prima om een eigen inspectie uit te laten voeren maar vraag mij enkel af wat je er na nog kan als daar het probleem niet ligt. Ik zoek dus geen oplossing voor het rioolprobleem maar wat ik met de VVE kan.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Water wordt altijd op de standleiding afgevoerd. U schrijft dat het bij u omhoogkomt. Waar? In de keuken, het toilet, de douche?

En loopt uw eigen afvalwater wel goed weg?

https://www.appartementeneigenaar.nl/te ... woordelijk

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door kuklos »

Greet78 schreef:
10 okt 2020 10:01
Ik zoek dus geen oplossing voor het rioolprobleem maar wat ik met de VVE kan.
Eerst inspectie uit laten voeren. Dan schriftelijk verslag eisen van de inspectie, anders heb je nog steeds niks.
Daarmee naar de VVE gaan en ze in schriftelijk gebreke stellen, eventueel middels schrijven van een advocaat. En een oplossing eisen, binnen een redelijke tijd. Tevens in die ingebrekestelling aangeven dat je al meer dan een jaar hiermee bezig bent en dat tegen dovemansoren gericht is,

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door omega19 »

kuklos schreef:
10 okt 2020 10:13
Greet78 schreef:
10 okt 2020 10:01
Ik zoek dus geen oplossing voor het rioolprobleem maar wat ik met de VVE kan.
Eerst inspectie uit laten voeren. Dan schriftelijk verslag eisen van de inspectie, anders heb je nog steeds niks.
Daarmee naar de VVE gaan en ze in schriftelijk gebreke stellen, eventueel middels schrijven van een advocaat. En een oplossing eisen, binnen een redelijke tijd. Tevens in die ingebrekestelling aangeven dat je al meer dan een jaar hiermee bezig bent en dat tegen dovemansoren gericht is,
Het is beter het eerst in de vergadering te brengen. Als je dat niet doet zal een rechter in een procedure altijd vragen waarom je de normale weg niet bewandeld hebt , maar direct tot een ingebrekestelling bent overgegaan

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
10 okt 2020 10:27
kuklos schreef:
10 okt 2020 10:13
Greet78 schreef:
10 okt 2020 10:01
Ik zoek dus geen oplossing voor het rioolprobleem maar wat ik met de VVE kan.
Eerst inspectie uit laten voeren. Dan schriftelijk verslag eisen van de inspectie, anders heb je nog steeds niks.
Daarmee naar de VVE gaan en ze in schriftelijk gebreke stellen, eventueel middels schrijven van een advocaat. En een oplossing eisen, binnen een redelijke tijd. Tevens in die ingebrekestelling aangeven dat je al meer dan een jaar hiermee bezig bent en dat tegen dovemansoren gericht is,
Het is beter het eerst in de vergadering te brengen. Als je dat niet doet zal een rechter in een procedure altijd vragen waarom je de normale weg niet bewandeld hebt , maar direct tot een ingebrekestelling bent overgegaan
En wanneer is de volgende vergadering? Hoe lang moet deze situatie nog voortduren?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door omega19 »

kuklos schreef:
10 okt 2020 10:44
En wanneer is de volgende vergadering? Hoe lang moet deze situatie nog voortduren?
Volgens het modelreglement 2006 kan je zelf een vergadering bijeen laten roepen als je minimaal 10% van de stemmen hebt die er mee instemmen. De vergadering dient dan binnen 6 weken door het bestuur te worden uitgeschreven

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
10 okt 2020 10:27
Het is beter het eerst in de vergadering te brengen. Als je dat niet doet zal een rechter in een procedure altijd vragen waarom je de normale weg niet bewandeld hebt , maar direct tot een ingebrekestelling bent overgegaan
Tussen de regels van openingspost doorlezend, lijkt het me dat die normale weg al platgetreden is.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door kuklos »

omega19 schreef:
10 okt 2020 10:47
kuklos schreef:
10 okt 2020 10:44
En wanneer is de volgende vergadering? Hoe lang moet deze situatie nog voortduren?
Volgens het modelreglement 2006 kan je zelf een vergadering bijeen laten roepen als je minimaal 10% van de stemmen hebt die er mee instemmen. De vergadering dient dan binnen 6 weken door het bestuur te worden uitgeschreven
Maar als je niet 10% van de stemmen meekrijgt kan je dus lang wachten. Vandaar mijn advies om ze in gebreke te stellen.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door omega19 »

16again schreef:
10 okt 2020 10:55
omega19 schreef:
10 okt 2020 10:27
Het is beter het eerst in de vergadering te brengen. Als je dat niet doet zal een rechter in een procedure altijd vragen waarom je de normale weg niet bewandeld hebt , maar direct tot een ingebrekestelling bent overgegaan
Tussen de regels van openingspost doorlezend, lijkt het me dat die normale weg al platgetreden is.
ik lees helemaal niks , ook niet tussen de regels door , over een vergadering . Vraag me af of TS daar wel naar toe is geweest

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door 16again »

Lijkt mij duidelijk:
Probleem speelt al langer dan een jaar, in die periode moet er minimaal een vergadering hebben plaats gevonden. En er is volop contact geweest met de VVE.
Dus de suggestie dat TS vergaderingen laat lopen is wat mij betreft misplaatst.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij oudere panden is vet vaak de oorzaak.

Een riool reiniger erin en dan kokende water er achteraan en dan loopt het vanuit uw deel naar hoofd riool en hopelijk verdween de drab tussen Uw deel en dikke rioolbuis en spoelde het door... de bovenburen hebben goede afvoer, en vermoedelijk voorbij U zit een probleem...

Verder ontbreekt een terugslagklep en ik weet niet of dit nu nog erin kan... nieuwe woningen doen het vaker.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: VVE lost probleem niet op

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

buiten dat de vve dit gewoon op moet lossen binnen een redelijke termijn, geen vergadering voor nodig trouwens behoort gewoon tot goed onderhoud en daar moet de beheerder of bestuur naar handelen....

als het water bij jouw omhoog komt lijkt het erop dat het dus OF niet goed weg kan lopen en dus de standleiding vervuild is OF dat er iets is met de ontluchting waardoor er niet voldoende lucht aangezogen kan worden bij het doorspoelen van een toilet b.v.

Wijs beheerder of bestuur hierop, ondertussen kun jij zelf de leidingen goed doorspoelen met soda en heet water, heb je zelf last trouwens van slecht weglopend afvalwater in de douche bijv????

in eerste instantie lijkt het erop dat door de druk van het water het water welk in de afvoerslot staat bij je omhoog spuit en dat wijst erop dat tijdens afvoeren van rioolwater dit niet goed weg kan....

komt er geen oplossing en bestuur of beheerder komt nergens mee schrijf ze dan nog 1 brief waarin je vermeld wat er al allemaal gebeurt is en wanneer, dat het probleem nog steeds bestaat en dat je nu binnen 14 dagen een oplossing eis, reageert men niet of niet voldoende dan is er enkel nog de gang naar de rechter mogelijk, wees er dan wel zeker van dat je priveleidingen schoon zijn en goed afvoeren....

Gesloten