LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
wlvturennout
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2020 10:13

Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door wlvturennout »

Interessant programma afgelopen maandag over kankerverwekkende koekenpannen met een anti-aanbaklaag.
Een vraag bleef er bij mij onbeantwoord: helemaal niet meer kopen die pannen of zijn er pannen met een anti-aanbaklaag die je wel verantwoord kan kopen?
Ze zijn namelijk wel verrekte makkelijk..
Laatst gewijzigd door Radar op 10 okt 2020 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Veldt01 »

zolang de laag intact is zul je er volgens mij weinig problemen mee hebben. Geen metalen voorwerpen in de pan gebruiken en niet per ongeluk te lang verhitten verlengt de leeftijd van de pan (laag beschadigd = weggooien).
Een gaan eens in een keukenzaak kijken er zijn alternatieven te over voor deze pannen (al is voor sommige pannen een teflon laag wel heel makkelijk). Overigens zijn Koper en Aluminium volgens mij ook niet vrij van risico's dus.....

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door 16again »

De PFAS pan lijkt me een redelijk duurzame toepassing. Dit itt tot de pizzadoos, bakpapier, toepassing in kleding ,en schuimblussers.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door omega19 »

Een gewone goede pan zonder anti aanbaklaag is beter. Je kan hier net zo goed een eitje of biefstuk in bakken. Paar minuten in warm water met afwasmiddel en de pan is zo weer schoon. Beter en duurzamer dan een pan met PFAS.

Bestudeer de PFAS pan maar een keer goed. Er zitten er overal krasjes in en plekken waar geen anti aanbaklaag meer aanwezig is. Dat je heb jezelf inmiddels namelijk allemaal al opgegeten.

Wel eens eens een goed restaurant gezien waar ze pannen gebruiken met een anti-aanbaklaag ? Nee toch

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij iets terug brengen zag ik bij de Action een andere laag, een soort steen, ruwer en minder glad...
Geen PFAS stond erop, maar blijkbaar een vervanger.

Geen PFAS, maar niet schrijven wat die Keramische laag dan wel is?

Ik heb zelf een BK RVS pan koekenpan moeten vervangen wegens afgebroken handgreep.
Deze was slechts 45 jaar in gebruik en nu al stuk?
Dan maar de IKEA RVS gehaald... bevalt prima en nu maar hopen dat deze iets langer mee gaat!

En als er ooit een RVS pannen fabriek failliet zou gaan, geef mijn maar weer de schuld hiervan!

Hoewel een RVS vele malen duurder is dan Aluminium met Teflon of gelijkwaardige vervanger....
over de gehele levensduur en niet naar de winkel hoeven scheelde mijn ook enkele dagen en veel geld.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

omega19 schreef:
11 okt 2020 16:04
Een gewone goede pan zonder anti aanbaklaag is beter.
Wat is dan een "goede pan"?
En wat is het "beter"-criterium?
Beter dan een slechte pan met anti aanbaklaag?
Maar wat als ik vergelijk met een goede pan met anti aanbaklaag? (Volgens mij is dat dan weer beter dan alleen goed of anti aanbak)

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door omega19 »

Geip Suusje schreef:
11 okt 2020 18:10
omega19 schreef:
11 okt 2020 16:04
Een gewone goede pan zonder anti aanbaklaag is beter.
Wat is dan een "goede pan"?
En wat is het "beter"-criterium?
Beter dan een slechte pan met anti aanbaklaag?
Maar wat als ik vergelijk met een goede pan met anti aanbaklaag? (Volgens mij is dat dan weer beter dan alleen goed of anti aanbak)
Het is van belang dat de bodem van een pan niet te dun is en van het juiste materiaal is gemaakt. Een goede pan kan zomaar 100 tot 200 euro kosten. Een goede kookwinkel kan daarover zeker adviseren.

Als je een goedkope anti aanbakpan koopt krijg je een dunne bodem , en de pan is binnen een half jaar gegarandeerd krom. Verder is de anti aanbaklaag niet hard genoeg en zit snel vol met krassen en beschadigingen. Een basic koekepan van 2,99 Euro van de Action kan echt niks zijn.

Het is als met het kopen van alle duurzame gebruiksgoederen. Het loont de moeite om je in de prijs/kwaliteitsverhouding te verdiepen

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
11 okt 2020 18:35
Een goede pan kan zomaar 100 tot 200 euro kosten.
.....Een basic koekepan van 2,99 Euro van de Action kan echt niks zijn.

...Het loont de moeite om je in de prijs/kwaliteitsverhouding te verdiepen
Dan vraag ik me af: Is die dure pan van 100 euro dan 33 keer beter dan die goedkope action pan?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij zo’n kookwinkel is alles al veel duurder dan nodig.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

omega19 schreef:
11 okt 2020 18:35
Een basic koekepan van 2,99 Euro van de Action kan echt niks zijn
Als die €2,99 pan van Action een niet te dunne bodem van het juiste materiaal en ook nog een goede anti aanbaklaag heeft, wat mankeert er dan nog aan behalve dat hij goedkoop is?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Action heeft als goedkoopste een €2,99 pan maar die is zo licht, met 1 hand roeren en andere de pan vast moeten houden...
die ging alle kanten op.
De duurdere Top Chef is veel zwaarder en koste dubbele.
Made in Spain en die is naast 2x duurder vooral 10x betere!

Maar een €100,- tot €200,- hoeft niet, daar is een Geel & Blauwe Zweedse firma voor die RVS verkocht....
https://www.ikea.com/nl/nl/p/sensuell-k ... -80324543/
Dus 3 tot 6x een RVS 24 cm koekenpan voor de door Omega 19 genoemde bedragen!

en met anti aanbak, online vind je van de met anti aanbak wel vaak de beschrijven wat het voor laag is, geen PFAS maar andere letters die mijn niets zeggen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
11 okt 2020 18:51
omega19 schreef:
11 okt 2020 18:35
Een basic koekepan van 2,99 Euro van de Action kan echt niks zijn
Als die €2,99 pan van Action een niet te dunne bodem van het juiste materiaal en ook nog een goede anti aanbaklaag heeft, wat mankeert er dan nog aan behalve dat hij goedkoop is?
Hoe groot acht je de kans dat een pan met die prijs over alle eigenschappen beschikt om een goede pan te zijn?

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Pannen voorzien van een PFAO houdende laag mogen sinds niet meer verkocht worden dus vaak ben je met het vernieuwen van je pannenset al een flinke stap verder (tegenwoordig zie je vaker lagen zoals Thermolon, die qua eigenschappen ook nog eens beter zijn).
Alternatieven zijn er zoals gezegd zat (bijv. rvs). Ik heb zelf meerdere pannen van plaatstaal (de Buyer) en die zijn naast redelijk betaalbaar ook nog eens heel duurzaam/goed. Enige regel is dat je ze een beetje vet moet houden (roest) en dat je voor zure producten (tomaat e.d.) beter een ander materiaal kan nemen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Moneyman schreef:
12 okt 2020 10:05
Geip Suusje schreef:
11 okt 2020 18:51
omega19 schreef:
11 okt 2020 18:35
Een basic koekepan van 2,99 Euro van de Action kan echt niks zijn
Als die €2,99 pan van Action een niet te dunne bodem van het juiste materiaal en ook nog een goede anti aanbaklaag heeft, wat mankeert er dan nog aan behalve dat hij goedkoop is?
Hoe groot acht je de kans dat een pan met die prijs over alle eigenschappen beschikt om een goede pan te zijn?
100%! Want hij voldeed immers aan de criteria van goede pan.
Als hij niet deugt dan deugen @omega19's goede pan criteria niet.
Hij meent toch niet dat die pan beter wordt als je de prijs van €2,99 verandert in €299?

P.S....:
Ik heb een tijdje terug nieuwe 22cm koekepan (grijs emailachtige buitenlaag met chroom rand) bij Action gekocht. Weet de prijs niet meer. Maar het was dezelfde als die ik jaren terug had gekocht bij de Hema.
Wat ik wel heb onthouden dat de Actionprijs 1/3 was van wat ik er ooit bij de Hema er voor betaalde.
Omdat ik goede ervaringen had met die Hema koekepan was de Action koekepan dus een no-brainer.

Je kunt stellen dat goede producten veel langer in productie blijven na eerste introductie. En daardoor goedkoper worden!
Een lage prijs wordt dan juist een kwaliteitsgarantie. Bij een bekend product.

P.S. (2)..:
Een magnifiek voorbeeld van een lage prijs als kwaliteitsgarantie.
Vroegah... bij mijn studie kwamen de rekenmacientjes op. De eerste was een TI-SR50. Hij kostte destijds, naar ik meen hfl 529 (€240).
De prijs daalde heel snel, want het was een populaire.
Vandaag de dag heb je de TI-30X welke €10 kost en in wezen precies dezelfde mogelijkheden heeft.
Ook hier is een lage prijs een kwaliteitsgarantie geworden. Bij een bekend product.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 12 okt 2020 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
12 okt 2020 10:37
Moneyman schreef:
12 okt 2020 10:05
Geip Suusje schreef:
11 okt 2020 18:51


Als die €2,99 pan van Action een niet te dunne bodem van het juiste materiaal en ook nog een goede anti aanbaklaag heeft, wat mankeert er dan nog aan behalve dat hij goedkoop is?
Hoe groot acht je de kans dat een pan met die prijs over alle eigenschappen beschikt om een goede pan te zijn?
100%! Want hij voldeed immers aan de criteria van goede pan. Als hij niet deugt dan deugen @omega19's goede pan criteria niet. Hij meent toch niet dat die pan beter wordt als je de prijs van €2,99 verandert in €299?
Dat de bewuste pan voldoet aan de citeria van Omega19 lijkt me jouw invulling, niet de zijne.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Je kunt stellen dat goede producten veel langer in productie blijven na eerste introductie. En daardoor goedkoper worden!
Een lage prijs wordt dan juist een kwaliteitsgarantie. Bij een bekend product.
Daar zou ik bij de Action maar niet op rekenen. De Action heeft regelmatig producten die aangeboden worden tot de ingekochte voorraad op is. Niet zelden zijn dat uitloop producten die om allerlei redenen in de uitverkoop gaan (Merk stopt, wetgeving wordt op afzienbare termijn aangepast etc.). Qua duurzaamheid of volksgezondheid geloof ik dus niet dat ze ergens in voorop lopen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Het erge is dat pannen van €299 niet goed a la @Omega19 zijn als ze een te dunne bodem hebben, van verkeerd materiaal, of geen goede anti aanbaklaag.
Dat is dan duur leergeld als je (hij) uitging van het prijskaartje.
Want hij weet/zegt eigenlijk niet hoe dik een bodem moet zijn, welk materiaal het moet zijn, en wat wel/niet een goede anti aanbaklaag is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:
12 okt 2020 11:36
Het erge is dat pannen van €299 niet goed a la @Omega19 zijn als ze een te dunne bodem hebben, van verkeerd materiaal, of geen goede anti aanbaklaag. Dat is dan duur leergeld als je (hij) uitging van het prijskaartje.
Een goede koekenpan hoeft ook geen 300 euro te kosten natuurlijk. En een hoog prijskaartje is zeker geen garantie voor goede kwaliteit. veel te vaak betaal je veel te veel, puur voor design en/of een merknaam. Maar een fatsoenlijke pan van voldoende kwaliteit (materiaal, dikte, warmteverdeling, noem maar op) voor gemiddeld gebruik kost meer dan een paar euro.

Maar als de pan goedkoper wordt dan het stuk vlees wat ik erin gooi, dan ga ik me toch -zacht gezegd- achter de oren krabbelen.
Geip Suusje schreef:
12 okt 2020 11:36
Want hij weet/zegt eigenlijk niet hoe dik een bodem moet zijn, welk materiaal het moet zijn, en wat wel/niet een goede anti aanbaklaag is.
Logisch; er is niet één goede dikte of één goed materiaal: het is maar net wat je ermee klaar wilt maken. De verschillende toepassingen vragen ook verschillende paneigenschappen. En wat de beste antiaanbaklaag is heeft Omega expliciet aangegeven: "geen".

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door alfatrion »

Voor € 40,- a € 70,- heb je een goede koekenpan met een diameter van 20 a 30 cm..

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vraag over PFAS in pannen met anti-aanbaklaag

Ongelezen bericht door Moneyman »

Eens. En omdat je de aanschaf van een pan redelijk kunt plannen, kan je de aanbiedingen in de gaten houden en slim kopen.

Gesloten