LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ook dat is niet zomaar te zeggen. Vergeet niet dat het virus muteert. Dat zorgt er voor dat je makkelijker nogmaals besmet kunt worden, én dat het eventuele vaccin minder dekkend is. Maar in welke mate en op welke tijdslijn dat gebeurt, is niet zomaar aan te geven.

Moneyman
Berichten: 30044
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
12 okt 2020 16:31
Moneyman schreef:
12 okt 2020 15:33
Jablan schreef:
12 okt 2020 14:47
De tot nu toe bekende gevallen van een tweede besmettingen worden in wetenschappelijke kring afgewezen. Het is veel waarschijnlijker, dat er niet op de juiste manier is getest, waardoor het leek alsof het virus verdwenen was.
Dat was de primaire reactie. Inmiddels is men er ook achter dat herbesmetting gewoon mogelijk is - al komt het gelukkig nog niet heel veel voor.
Waar kan ik informatie hierover vinden?
Ik heb er de afgelopen maanden allerlei artikelen over gelezen. Maar zelfs een eenvoudige Google-opdracht levert je al een schat aan informatie op. Er zijn meerdere gevallen van daadwerkelijk herbesmetting bekend, waarbij de antistoffen van de eerste keer heel snel al weer uit het lichaam verdwenen waren, en de tweede besmetting een iets ander type virus betrof dan de eerste besmetting.

Ik zou me er geen enorme zorgen om maken, omdat de kans dat het gebeurt statistisch heel klein is, maar ik zou me evenmin veilig wanen, doktersverklaring of niet. Ik zou me gewoon op basis van gezond verstand aan alle maatregelen houden waar ieder ander zich ook aan moet houden.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

16again schreef:
15 mar 2020 12:28
Hoe lang gaat dit duren? Ondanks alle maatregelen blijft dit een onderhuids sluimerende veenbrand waardoor Nederland maanden of misschien wel een jaar lang op slot zit. Met alle economische gevolgen van dien.

Is door de zure appel heenbijten niet beter? Laat het virus maar ongeremd om zich heen grijpen, de overblijvers zijn na een maand genezen en immuun , en kunnen het land weer opbouwen. (geen idee of ik zelf tot overblijvers behoor, bij elke griep golf ben ik altijd de klos)
7 maanden oud bericht nog maar eens omhoog halen. Nog steeds ben ik dezelfde mening toebedaan. Met een R=100 zouden we een stuk beter af zijn, dan alle ellende die we op ons afroepen in verwoedde poging om R<1 te krijgen. En te houden.

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Jose2501 schreef:
12 okt 2020 16:29
ZeerPrivé schreef:
12 okt 2020 15:03
Jose2501 schreef:
12 okt 2020 14:50


Nou @moneyman ik ga toch maar af op wat mijn behandelend artsen mij hebben verteld.
De kans voor ex-coronapatiënten op een nieuwe besmetting is extreem klein volgens zowel mijn huisarts als arts in Erasmus. Ook voor mij. Bij geven van bloedplasma had ik sterke antistoffen.

Het is nog helemaal niet bekend hoe lang de antistoffen actief blijven. Kan dus net zo goed 3 maanden als 6 maanden als een jaar zijn.
Is dat zo? En een vaccin? Hoe lang biedt dat dan bescherming?

Dat zijn ze ook aan het uitpluizen. Een paar weken geleden was dat nog onbekend. Misschien is het de voorbije weken duidelijk geworden, maar dat kun je zelf googelen als je dat wilt weten.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

ZeerPrivé schreef:
12 okt 2020 15:03
Het is nog helemaal niet bekend hoe lang de antistoffen actief blijven. Kan dus net zo goed 3 maanden als 6 maanden als een jaar zijn.
Jammer van alle ruis, die rondgaat.
Stap 1: je raakt besmet
Stap 2: je immuunsysteem reageert met het aanmaken van antistoffen
Stap 3: je herstelt, het virus verdwijnt uit je lichaam
Stap 4: er is geen virus meer, de antistoffen worden door je immuunsysteem afgebouwd
Naast deze vier stappen gebeurt er nog iets in je lichaam. De T-geheugencellen worden geactiveerd, er komen nieuwe bij, die heel specifiek de kenmerken van de indringer onthouden, zodat bij een volgende besmetting je natuurlijke afweer niet meer in de war raakt, maar direct op de goede manier de indringer verdrijft. De T-geheugencellen blijven tot aan je laatste adem behouden.
Moneyman schreef:
12 okt 2020 15:33
Dat was de primaire reactie. Inmiddels is men er ook achter dat herbesmetting gewoon mogelijk is - al komt het gelukkig nog niet heel veel voor.
Ik heb het over de secundaire reactie. Het nieuws ging sneller rond dan normaal, maar de dossiers van de vier gevallen zijn wereldwijd gedeeld en bij alle vier zijn er te veel onbeantwoorde vragen.
Om het bij de patiënte uit Nederland te houden: er is alleen met een wattenstaaf in keel en neus getest. Het is veel waarschijnlijker, dat de tweede test (die negatief uitviel) of verkeerd is afgenomen - die wattenstaaftest is bijna mishandeling - of op dat moment er heel weinig slijmvlies aanwezig was, zodat het virus niet meer aangetoond kon worden, terwijl het virus ondertussen dieper in het lichaam nog actief was.
Bij de andere drie gevallen spelen er soortgelijke vragen of is er gefundeerde kritiek op het onderzoek en de conclusies.
Jose2501 schreef:
12 okt 2020 16:29
En een vaccin? Hoe lang biedt dat dan bescherming?
Dat zal van het type vaccin afhangen. Er zijn twee soorten in ontwikkeling. De ene groep richt zich op de manier, waarop het virus zich aan je lichaamscellen bindt en deze groep biedt bescherming tegen alle virussen, die op die ene specifieke manier je cellen enteren (denk gerust aan een piratenschip). De andere groep richt zich op de binnenkant van Sars-CoV2 en zal ook tegen een reeks mutaties bescherming bieden, omdat de kern niet zo snel muteert als de tentakels van het virus.
Jose2501 schreef:
12 okt 2020 18:42
Mijn eerste besmetting was al in april/mei. Zelfs in augustus had ik nog antistoffen en actieve T-cellen voor bloedplasma. Misschien ben ik een uitzondering, maar Ik denk niet dat ik bang moet zijn. Ik had wel echt hoge koorts. Tegen de 40 aan. Misschien speelt dat ook mee. Begin november heb ik nieuwe afspraak in Erasmus. Ga daar het wel vragen. Want nu gedraag ik me alsof ik het niet meer kan krijgen. Maar als het waar is wat jullie schrijven moet ik toch wel oppassen.
Je bent geen uitzondering. De afbouw van de antistoffen verloopt bij iedereen in een ander tempo en juist dat is normaal. Belangrijker voor de toekomst zijn je T-geheugencellen.
Hoe jij je gedraagt, moet je zelf weten. Wij zijn voorzichtig, omdat er nog genoeg andere virussen rondgaan en Covid19 ons een paar stappen achteruit heeft gezet. Niets aan te doen, maar nu een griep of verkoudheid tussendoor vertraagt het herstel en daar zitten we alle drie niet op te wachten. Het is veel prettiger om langzaam aan weer alles te kunnen, nog niet in het oude tempo, maar toch ... herstel gaat beter dan we in april, mei verwacht hadden en die lijn willen we vast houden.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sake1987 schreef:
12 okt 2020 12:27
Had vorige week vrijdag door uitval wat langer tijd om bij een meneer van 95 te zitten.
Meneer is altijd leraar geweest en streng christelijk.
Hij zegt tegen mij, nu kijk ik tv, zie een groot tekort aan woningen, hoge kosten in de zorg door vergrijzing.
Nu stuurt onze lieve heer ons een oplossing en wringen we ons in allerlei bochten om het te ontlopen.
Had dit niet verwacht, maar zette me wel aan het denken.
Heb zelf jongere familieleden die erg vatbaar zijn, dus ben en blijf zelf erg voorzichtig
Ik ben niet gelovig, maar het klinkt als een persoon waar je mee om tafel kan zitten. Iemand die zelf nadenkt, mag ik wel.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@ja lan

Het is toch eigenlijk wonderlijk dat u niet door de overheid en de medische staf bent aangetrokken.

U hebt het antwoord op alle vragen.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vandaag in het AD over herbesmetting:

“ Het vakblad The Lancet Infectious Diseases publiceert vandaag een studie van een Amerikaan die binnen anderhalve maand twee keer besmet is geraakt met Covid-19. Wereldwijd zijn er volgens het blad nu vijf gevallen van herbesmettingen beschreven, waaronder één in Nederland.

Volgens professor en hoofdonderzoeker Mark Pandori zijn nog heel veel zaken onbekend over het virus en de reactie van het immuunsysteem. ,,Maar dit toont wel aan dat een eerdere infectie niet noodzakelijk beschermt tegen toekomstige besmettingen'', aldus Pandori in het blad.

Dat betekent volgens Pandori dat mensen die positief hebben getest nog steeds de voorzorgsmaatregelen, zoals het bewaren van afstand, het dragen van een mondmasker en het regelmatig wassen van de handen, in acht moeten blijven nemen.”

ZeerPrivé
Berichten: 5445
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@jose: waarom een volkomen overbodige ellenlange quote voor 1 simpel zinnetje? Vreemd dat je bij @lowieze wel weet dat het ook anders kan.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
13 okt 2020 08:57
@lowieze bedankt maar 5 herbesmettingen op miljoenen besmettingen?
Zelfs de WHO heeft geen bewijs gezien dat mensen die beter zijn geworden en antistoffen hebben, nu ook beschermd zijn tegen een tweede infectie.
Persoonlijk zou zo’n doktersverklaring mij dan heel weinig zeggen en zou ik voorzichtig blijven.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
13 okt 2020 10:08
@lowieze ik blijf wel voorzichtig en hou me aan de regels. Maar meer voor anderen dan voor mezelf.

Ik werd door Moneyman zijn bericht op het verkeerde spoor gezet. Dacht echt dat tweede besmettingen veel meer voorkwamen. Omdat hij ook het RIVM noemde. Maar dat is dus niet zo.

5 herbesmettingen op miljoenen besmettingen dat is volgens mij te verwaarlozen.
Het gaat dan natuurlijk om 2e besmettingen die gemeld zijn. Hoeveel mensen zullen er zijn, bv in derdewereldlanden die meer dan 1x besmet zijn waarvan de rest van de wereld nooit iets hoort?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
13 okt 2020 08:54
Dankjewel voor de uitleg Jablan. Echt Top. 👍
Ik zie net, dat ik mijzelf mag corrigeren. Berichtje op nu.nl bevat (eindelijk) meer informazie over de 2e besmetting bij een vrouw in Nederland. Immuunsysteem was uitgeschakeld of verzwakt door chemotherapie. Ergo: geen T-cellen, geen geheugen, daarom opnieuw vatbaar.
Lady1234 schreef:
12 okt 2020 23:58
Het is toch eigenlijk wonderlijk dat u niet door de overheid en de medische staf bent aangetrokken. U hebt het antwoord op alle vragen.
:) 't meeste is via een podcast bij mij aangekomen. Misschien is die NDR Corona Update beter lesmateriaal voor overheid en medische staf, in elk geval voor talkshowhosts en vaste gasten. ^^

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

Jose2501 schreef:
13 okt 2020 10:34
Wat ik wel weet, ook via WHO, dat er wereldwijd miljoenen meer mensen aan honger sterven dan voor Covid-19.
Dat is heel erg, maar heeft niets met de hete corona discussie te maken.
Jose2501 schreef:
13 okt 2020 10:34
Dat is een grotere zorg dan een tweede besmetting.
Je presenteert het als een algemeen feit, maar dat is het natuurlijk niet. Jij vindt dit een grotere zorg

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
13 okt 2020 10:42
Dat is heel erg, maar heeft niets met de hete corona discussie te maken.
Er is wel een verband. Verwachting voor dit jaar is 170 miljoen extra doden als gevolg van honger en corona. India zag ik als voorbeeld langskomen. Normaal 20% van de kinderen ondervoed, nu met Sars-CoV2 liggen de hulpprogramma's stil en stijgt de kindersterfte snel. Dichter bij huis, in Nederland, kun je het Rode Kruis of de voedselbanken helpen. Die proberen de honger dichtbij te stillen.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
13 okt 2020 10:41
Jose2501 schreef:
13 okt 2020 08:54
Dankjewel voor de uitleg Jablan. Echt Top. 👍
Ik zie net, dat ik mijzelf mag corrigeren. Berichtje op nu.nl bevat (eindelijk) meer informazie over de 2e besmetting bij een vrouw in Nederland. Immuunsysteem was uitgeschakeld of verzwakt door chemotherapie. Ergo: geen T-cellen, geen geheugen, daarom opnieuw vatbaar.
En hoeveel mensen zijn er niet met een verzwakt immuunsysteem en dus in feite vatbaar voor een tweede besmetting?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat is een speld in hooiberg aantal.
Vanmorgen: wereldwijd 37,8 miljoen besmettingen, daarvan 1,08 overleden en 26,275 genezen.
Aandeel herbesmetting is verwaarloosbaar klein en vergeet niet, dat chemotherapie vooral in rijkere landen beschikbaar is.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
13 okt 2020 10:42
Jose2501 schreef:
13 okt 2020 10:34
Wat ik wel weet, ook via WHO, dat er wereldwijd miljoenen meer mensen aan honger sterven dan voor Covid-19.
Dat is heel erg, maar heeft niets met de hete corona discussie te maken.
Als er een oorzakelijk verband is, dan heeft dit alles met Corona te maken. Als je menselijk leven wil redden, moet je je dan beperken tot alleen de directe corona slachtoffers, of moet de focus ruimer en dienen ook indirecte corona slachtoffers meegenomen te worden?

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
13 okt 2020 11:01
Dat is een speld in hooiberg aantal.
Vanmorgen: wereldwijd 37,8 miljoen besmettingen, daarvan 1,08 overleden en 26,275 genezen.
Aandeel herbesmetting is verwaarloosbaar klein en vergeet niet, dat chemotherapie vooral in rijkere landen beschikbaar is.
U kunt er niet vanuit gaan dat alleen mensen die chemo krijgen een verzwakt immuunsysteem hebben.
Ouderen hebben dat sowieso al en er zijn natuurlijk nog tal van chronische ziektes waarbij dit het geval is.
U zou er beter aan doen om te zeggen: ik denk dat.... i.p.v. alles als een feit hier neer te zetten.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
13 okt 2020 11:03
kuklos schreef:
13 okt 2020 10:42
Jose2501 schreef:
13 okt 2020 10:34
Wat ik wel weet, ook via WHO, dat er wereldwijd miljoenen meer mensen aan honger sterven dan voor Covid-19.
Dat is heel erg, maar heeft niets met de hete corona discussie te maken.
Als er een oorzakelijk verband is, dan heeft dit alles met Corona te maken. Als je menselijk leven wil redden, moet je je dan beperken tot alleen de directe corona slachtoffers, of moet de focus ruimer en dienen ook indirecte corona slachtoffers meegenomen te worden?
Het zijn twee aparte problemen. Die verschillende oplossingen vergen.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose2501

Ik begrijp eigenlijk al uw vragen over die tweede besmetting niet zo goed. U hebt corona gehad en bent daarvan gelukkig hersteld. Maar het komt mij zo voor dat het nog steeds verstandig is de regels in acht te nemen, is het niet voor uzelf, dan wel voor anderen.

Tenslotte staat er op uw voorhoofd niet vermeld, ik heb het al gehad, ben immuun, en ook niet besmettelijk voor anderen.

Gesloten