LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Nicole1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2020 19:08

'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Nicole1970 »

Ik heb in 2019 €462 euro teveel verdient en om die reden moet ik €2645 terug betalen!
Natuurlijk heb ik bezwaar aangetekend maar dat is afgewezen. en mondeling toelichting nee dat hoeft niet dat maakt voor hen geen verschil.
nu heb ik van jan tot juli voor een bouwmarkt gewerkt tegen een minimum loontje daar geen vast contract gekregen, een maandje ww en voor een uitzendbureau gaan werken bij een leuk bedrijf in de administratie iets meer loon. 32 uur geen probleem.
Tot dat ik zo ontzettend dom was mijn werkgever te helpen en meer uren (overuren) te gaan draaien zodat het werk afkwam.
daar komt die 462 euro vandaan.... had ik het maar nooit gedaan dan had ik nu niet hoeven terug te betalen.
ik denk toch echt het voor de rechtbank te laten komen. zijn hier mensen met ervaring hier in?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady? Je bent hier meer mee bekend dan ik.

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lowieze »

U voldoet niet aan de voorwaarden die gesteld zijn, dus waarom dit voor laten komen?
Ik kan u nu al vertellen dat dat zinloos is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door berndv »

Nicole1970 schreef:
12 okt 2020 19:20
ik denk toch echt het voor de rechtbank te laten komen. zijn hier mensen met ervaring hier in?
maar op grond waarvan zou u hier bezwaar tegen willen aantekenen? Ik vrees namelijk dat er weinig gronden zijn waarmee u zou aantonen dat u "recht" had op dit geld.

Het is wel een beste klap geld, dat kan ik niet ontkennen en staat ook totaal niet in verhouding tot de relatief lage overschrijding van de inkomensgrens.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door thecure »

Altijd zorgen dat je een hoger inkomen opgeeft zodat je minimale toeslagen krijgt.
Moet je terugbetalen dan is het niet zoveel.
Heb je te weinig gekregen dan krijg je het resterend deel het jaar erop wel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door sjohie »

Nicole1970 schreef:
12 okt 2020 19:20
Ik heb in 2019 €462 euro teveel verdient en om die reden moet ik €2645 terug betalen!
Natuurlijk heb ik bezwaar aangetekend maar dat is afgewezen. en mondeling toelichting nee dat hoeft niet dat maakt voor hen geen verschil.
nu heb ik van jan tot juli voor een bouwmarkt gewerkt tegen een minimum loontje daar geen vast contract gekregen, een maandje ww en voor een uitzendbureau gaan werken bij een leuk bedrijf in de administratie iets meer loon. 32 uur geen probleem.
Tot dat ik zo ontzettend dom was mijn werkgever te helpen en meer uren (overuren) te gaan draaien zodat het werk afkwam.
daar komt die 462 euro vandaan.... had ik het maar nooit gedaan dan had ik nu niet hoeven terug te betalen.
ik denk toch echt het voor de rechtbank te laten komen. zijn hier mensen met ervaring hier in?
Er zullen veel meer mensen met ervaring zijn, want dit gebeurd bij elke grens die een overheid trekt. Dat zullen alleen geen positieve ervaringen zijn, want dit ga je voor een rechter grandioos verliezen. De grens is helder, je gaat er overheen, en that's it voor een rechter. Het hele relaas er omheen, de redenen en je gevoelens, zal de rechter niet meewegen.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb in 2019 €462 euro teveel verdient en om die reden moet ik €2645 terug betalen!

Ik vraag me af of overwerken werkelijk de enige reden is voor de terug betaling. Heb je je inkomen voor de toeslagen wel aangepast toen je meer ging verdienen bij je nieuwe werkgever? Ik betwijfel dat.
ik denk toch echt het voor de rechtbank te laten komen
Ik zeg, hou het bij die gedachte...
Laatst gewijzigd door ZeerPrivé op 13 okt 2020 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Brahms »

Als ze haar inkomen had aangepast had ze toeslagen niet ontvangen. Nu heeft ze deze onterecht gekregen en dan is terugbetalen natuurlijk vanzelfsprekend.
Naar een rechter stappen heeft natuurlijk geen enkel zin, deze kijkt alleen naar de uitvoering van de regels.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gezien het bedrag dat u moet terugbetalen, zal dat wel de hele huurtoeslag zijn en een stukje zorgtoeslag.

Tot en met 2019 was het zo dat als u maar € 1,00 meer verdiende dan de grens, de huurtoeslag helemaal kwam te vervallen.

Gelukkig is dat voor 2020 gewijzigd en wordt het langzaam afgebouwd.

Naar de rechter gaan, is compleet zinloos. U kunt wel om een betalingsregeling vragen.

Het enige wat ik u kan adviseren om nog eens goed naar uw aangifte 2019 te kijken.

Geen aftrekposten vergeten? Reiskosten, studiekosten, medische kosten?

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:
13 okt 2020 11:05
Altijd zorgen dat je een hoger inkomen opgeeft zodat je minimale toeslagen krijgt.
Moet je terugbetalen dan is het niet zoveel.
Heb je te weinig gekregen dan krijg je het resterend deel het jaar erop wel.
Dit voorkomt de teleurstelling achteraf, maar benoemt niet het werkelijke probleem:
Meer verdienen hoort wat mij betreft altijd te leiden tot onderaan de streep meer overhouden. Als dit door allerlei drempels in regelgeving niet zo is, dan is die regelgeving gewoon krom.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door D34M0N »

Nicole1970 schreef:
12 okt 2020 19:20
Tot dat ik zo ontzettend dom was mijn werkgever te helpen en meer uren (overuren) te gaan draaien zodat het werk afkwam.
Zo werkt dat helaas in de communistische heilstaat Nederland. Mensen die de hele dag op de bank hangen en al hun geld opmaken aan drank en gokken worden beloond door de overheid met een uitkering en allerlei toeslagen en mensen die hard werken en verstandig omgaan met geld worden bestraft. Voor overuren word je overigens extra hard bestraft (net zoals bij bonussen e.d.), de roverheid ziet ijverigheid als een zware misdaad.

Maar zoals anderen al aangaven heeft het geen zin om naar de rechter te gaan, de regels zitten nou eenmaal zo in elkaar.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die “kromheid” is dus niet meer van toepassing.

Voor overuren word je overigens helemaal niet extra bestraft. Net zo min bij bonussen.

Heeft niets met communisme te maken.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door D34M0N »

Lady1234 schreef:
13 okt 2020 12:02
En die “kromheid” is dus niet meer van toepassing.

Voor overuren word je overigens helemaal niet extra bestraft. Net zo min bij bonussen.

Heeft niets met communisme te maken.
Wel eens overuren gemaakt of een bonus gekregen en goed op het loonstrookje gekeken? Overuren en bonussen vallen onder het bijzondere tarief.
https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... n%20komen.

Nijogeth
Berichten: 9923
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Nijogeth »

D34M0N schreef:
13 okt 2020 12:16
Lady1234 schreef:
13 okt 2020 12:02
En die “kromheid” is dus niet meer van toepassing.

Voor overuren word je overigens helemaal niet extra bestraft. Net zo min bij bonussen.

Heeft niets met communisme te maken.
Wel eens overuren gemaakt of een bonus gekregen en goed op het loonstrookje gekeken? Overuren en bonussen vallen onder het bijzondere tarief.
https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... n%20komen.
Maar leveren wel meer op, omdat er een 150% of iets dergelijks wordt betaald.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

D34M0N schreef:
13 okt 2020 12:16
Lady1234 schreef:
13 okt 2020 12:02
En die “kromheid” is dus niet meer van toepassing.

Voor overuren word je overigens helemaal niet extra bestraft. Net zo min bij bonussen.

Heeft niets met communisme te maken.
Wel eens overuren gemaakt of een bonus gekregen en goed op het loonstrookje gekeken? Overuren en bonussen vallen onder het bijzondere tarief.
https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... n%20komen.
Dan nog maar eens kijken, dat “bijzondere “ tarief is hetzelfde tarief wat ingehouden zou worden als het gewoon loon geweest zou zijn.

Helaas keert de SVB geen bonussen uit. 😃😢

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door riddert »

@Nicole, u moet het positieve er maar van inzien, u kunt zichzelf van uw inkomsten bedruipen zonder subsidies. Dat moet toch een goed gevoel geven, of niet dan.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door mahadma »

Een rechtszaak is ten ene male compleet zinloos. Zou u nog meer geld gaan kosten.

De grens voor toeslagen heeft u gepasseerd met € 462.
Als dit al met € 5 was gebeurd was het precies hetzelfde geweest, als het met € 5.000 was het precies hetzelfde geweest.
Het is net als een snelheidsbekeuring, u reed te snel, dus boete.
U verdiende boven de grens en dus betalen, in dit geval terug betalen.

U kunt wel in termijnen betalen (met rente uiteraard).

Voorbeeld: als u op 31 december als steuntrekker een erfenis/prijs op uw rekening krijgt geldt dat ook voor dàt jaar. Zou die erfenis/prijs loterij boven de grens komen mag u nog steeds alle toeslagen terug betalen.

peter17111962
Berichten: 568
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dit is helaas nu eenmaal in de wet zo geregeld. Uw inkomen was te hoog en dus is er geen recht op huurtoeslag helaas.
Wat helaas vrijwel iedereen met huurtoeslag vergeet is de voorwaarden daarvoor te bestuderen. Hoe hoog de maximale
inkomens grens was, dat stond heel 2019 al op de belasting site, dus U had dat van te voren kunnen zien aankomen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door berndv »

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of ts bij het veranderen van inkomen ook de wijziging heeft doorgegeven aan de belastingdienst.

16again
Berichten: 16036
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 'Te veel verdiend', terugbetalen huur en zorgtoeslag

Ongelezen bericht door 16again »

riddert schreef:
13 okt 2020 12:31
@Nicole, u moet het positieve er maar van inzien, u kunt zichzelf van uw inkomsten bedruipen zonder subsidies. Dat moet toch een goed gevoel geven, of niet dan.
Iets zegt me, dat deze opbeurende woorden, averechts gaan werken.

Gesloten