LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
erwin1959
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2020 15:17

Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door erwin1959 »

Goedemiddag,

Mijn vrouw en ik (64 en 61 jaar) zijn in het bezit van een koopwoning (met hypotheek) in de gemeente Hoorn (geboren en getogen).
Wij wilden binnenkort het huis verkopen. Ook omdat ik gedeeltelijk afgekeurd ben vanwege een mislukte herniaoperatie en nu op de lijst sta voor 2 heupprotheses wegens ernstige slijtage aan beide heupen (als de coronatoestand het toelaat!).

Nu staan wij al 27 jaar ingeschreven voor een huurwoning bij W.B.V.Intermaris in Hoorn, al jaren heel vaak nr.1 op de lijst van Woonmatch Westfriesland (gezamelijke woningcorporaties).
Sinds 1-1-2020 heeft Intermaris Hoorn een nieuw systeem voor woningzoekenden nl. doorstromers.
Dit zijn woningzoekenden die een huurwoning van b.v. Intermaris leeg achterlaten en voorrang krijgen op mensen met een koophuis (die uiteindelijk ook een huis leeg achterlaten toch?).

Als je dus geen huurhuis achterlaat grijp je overal naast. Waar we eerst heel vaak op nr.1 stonden staan we nu op nr.80, 100 of nog veel hoger. Dus 0% kans.
B.v. een huurder uit een dorpje verderop die 3 jaar ingeschreven staat heeft meer recht op een huurwoning in Hoorn dan wij die al 27 jaar staan ingeschreven.

Mocht er nu wel een redelijke woning verschijnen die niet voor de doorstromers zijn dan staat er nog een ander aardigheidje bij: minimaal 3 personen!!!
Er komen ook wel woningen voor die wel toegankelijk voor ons zijn, 2 kamerwoningen 3 hoog achter in wijken waar je na 19.00 u niet meer naar buiten kan!
Zelfs de seniorenwoningen 55+ zijn er ook niet voor ons.

Antwoorden van Intermaris zijn: Een ander huis kopen(dat willen wij niet), U moet uw woonwensen maar aanpassen of een huis huren in de particuliere sector (dit is te duur, huren van €1000 tot €1500 p.m.)

Heb ook gekeken bij andere woningbouwverenigingen in het land en die hanteren vaak andere regels nl. "doorstromers zijn mensen die een huur- of eigen woning leeg achterlaten".

Afgelopen week stond er in de telegraaf dat de oudere mensen met een eigen huis "honkvast" zijn!!!
Als je geen huurwoning kunt krijgen dan blijf je wel zitten waar je zit, niet iedereen op leeftijd wil een ander huis terugkopen.

Alles bij elkaar vinden wij dat we zeer gediscrimineerd worden door de W.B.V. Intermaris voor bijna 28 jaar (in het begin betaalde) inschrijving.

Onze vraag is of u hier iets mee kan.

Bijgevoegd - Woningbouwverenigingen die wel huiseigenaren als doorstromers zien.

Met vriendelijke groet,

E. Sas

Hoorn
Bijlagen
kopie Vryleve.jpg
(34.98 KiB) 1615 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
kopie Entree.jpg
(42.57 KiB) 1615 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door omega19 »

erwin1959 schreef:
17 okt 2020 11:06
Nu staan wij al 27 jaar ingeschreven voor een huurwoning bij W.B.V.Intermaris in Hoorn, al jaren heel vaak nr.1 op de lijst van Woonmatch Westfriesland (gezamelijke woningcorporaties).
Ik begrijp niet waarom je in de afgelopen 27 jaar niet een keer bent verhuisd naar een leuke huurwoning die toen was aangeboden?

ZeerPrivé
Berichten: 5317
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind het een prima regel van deze wbv. Mogen van mij meer wbv's doen! Steeds meer ouderen laten zich jaren eerder inschrijven met de gedachte 'dan kunnen we over 20-30 jaar meteen verhuizen naar een huurwoning, want dan staan we op nr. 1.

Ik lees dat je geen geschikter appartement wilt kopen, ik lees niet dat je dat niet kunt. Toch maar een senioren appartement kopen?
Mocht er nu wel een redelijke woning verschijnen die niet voor de doorstromers zijn dan staat er nog een ander aardigheidje bij: minimaal 3 personen!!!
Er komen ook wel woningen voor die wel toegankelijk voor ons zijn, 2 kamerwoningen 3 hoog achter in wijken waar je na 19.00 u niet meer naar buiten kan!
Als ik het zo lees, heb je ook nogal een 'eisen' pakket. Eens met de wbv dat je je eisen/wensen maar bij moet stellen.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat andere wbv’s andere regels hanteren, geeft u nog geen rechten.

Persoonlijk vind ik het logisch dat u als eigenaar van een woning zelf voor een volgende passende woning moet zorgen.

Dus alles gelijkvloers met lift.

Har45
Berichten: 490
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door Har45 »

De door u genoemde WBV heeft op hun website staan bij meest gestelde vragen.

10. Welke voorrang geldt er voor doorstromers?
Als u doorstromer bent, krijgt u voorrang bij woningadvertenties waarbij er voorrang voor doorstromers geldt. Dit staat dan in de advertentie vermeld. ...........

Dus ze bieden genoeg andere huizen aan waar geen voorrang voor doorstromers is.
In link de verantwoordingslijst waarin slechts een stuk of 15 huizen doorstromers voorrang hebben genoten.

Link: https://www.woonmatchwestfriesland.nl/p ... ntwoording

En klopt het dat u uw beklag ook al in juni in het NH dagblad heeft gedaan? In diezelfde krant stond namelijk een jaar eerder al het voornemen dat ze deze handelswijze gaan toepassen vanaf januari 2020.
Link: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waar ik woon is het systeem juist van woonduur naar inschrijfduur gegaan. Dat was in 2003. De reden: "om het rechtvaardiger te maken". Kolder natuurlijk. Heb me toen onmiddellijk ingeschreven.

Mijn vraag is wel de volgende: heeft de gemeenteraad van Hoorn ingestemd met deze handelswijze? Die moet namelijk de huisvestingsverordening vaststellen waar de woningcorporatie zich vervolgens aan moet houden. Intermaris maakt de regels niet.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Passend wonen, dat kan je alleen maar aanmoedigen. Als ik hier in de straat zie hoeveel senioren en alleenstaande een eensgezinwoning bezet houden, dan is deze WBV wel te snappen. Als u dus meer wilt dat mogelijk is (dus een groter huis of meer slaapkamers), dan moet dat via andere kanalen gezocht gaan worden. Schijnbaar wilt u met 2 personen een huis hebben in een meer gewilde wijk waar ook een gezin in zou kunnen komen die nu een te klein huisje huurt en waar de kinderen geen plek hebben in huis.
U hebt een passend huis, de hypotheek zal niet zo veel meer zijn, dus bij verkoop komt een leuk bedrag vrij. Maar om nu doorstromers in de weg te gaan zitten komt bij mij egoistisch over.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door D34M0N »

erwin1959 schreef:
17 okt 2020 11:06
Dit zijn woningzoekenden die een huurwoning van b.v. Intermaris leeg achterlaten en voorrang krijgen op mensen met een koophuis (die uiteindelijk ook een huis leeg achterlaten toch?).
Mensen die een koopwoning verkopen laten weliswaar een lege woning achter, maar geen woning waar de WBV iets mee kan.

Verder lees ik in jullie verhaal veel kansen die jullie (doelbewust) niet benut hebben. En tja, uiteindelijk houdt het een keer op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het lijkt er op dat de mogelijkheden voor mensen die al een dak boven hun hoofd hebben zijn versoberd ten gunste van zij die dat niet hebben. Je ziet dat landelijk. De spoeling wordt steeds dunner.

Waar schaarste is, moeten moeilijke keuzes worden gemaakt. Zij die het meest urgent zijn, moeten als eerste worden geholpen.

https://www.trouw.nl/economie/woningzoe ... ~bd95dff2/

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door reggie2 »

NeoDutchio schreef:
17 okt 2020 16:30
Passend wonen, dat kan je alleen maar aanmoedigen. Als ik hier in de straat zie hoeveel senioren en alleenstaande een eensgezinwoning bezet houden,
Hoezo bezet houden??? zij hebben geen recht op een huurwoning waar ze waarschijnlijk al lang verblijven ( die ouderen dan ) en waarom zou een alleenstaande altijd op een flat moeten wonen??

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

reggie2 schreef:
17 okt 2020 17:32
NeoDutchio schreef:
17 okt 2020 16:30
Passend wonen, dat kan je alleen maar aanmoedigen. Als ik hier in de straat zie hoeveel senioren en alleenstaande een eensgezinwoning bezet houden,
Hoezo bezet houden??? zij hebben geen recht op een huurwoning waar ze waarschijnlijk al lang verblijven ( die ouderen dan ) en waarom zou een alleenstaande altijd op een flat moeten wonen??
Juist door dat scheef wonen grijpen een hoop mensen mis. Als je in de sociale woninghuur zit mogen er van mij wel strengere regels komen. Wil je als alleenstaande een eengezinswoning hebben, dan moet je niet bij de sociale woninghuur zijn. Waarom zouden zij er aan mee moeten werken dat een jong stelletje niet kan doorgroeien omdat een ander meer ruimte wil hebben dan nodig?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door reggie2 »

NeoDutchio schreef:
17 okt 2020 17:46



Juist door dat scheef wonen grijpen een hoop mensen mis. Als je in de sociale woninghuur zit mogen er van mij wel strengere regels komen. Wil je als alleenstaande een eengezinswoning hebben, dan moet je niet bij de sociale woninghuur zijn. Waarom zouden zij er aan mee moeten werken dat een jong stelletje niet kan doorgroeien omdat een ander meer ruimte wil hebben dan nodig?

Wat een onzin, dus een jong stel zonder kinderen heeft meer recht??? als het goed is delen ze 1 slaapkamer.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar die alleenstaande zal die eengezinswoning niet gekregen hebben toen hij alleenstaand was.

En als hij daar al een geruime tijd woont, zou hij moeten verhuizen naar kleiner maar ook nog veel duurder?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

reggie2 schreef:
17 okt 2020 17:47
NeoDutchio schreef:
17 okt 2020 17:46



Juist door dat scheef wonen grijpen een hoop mensen mis. Als je in de sociale woninghuur zit mogen er van mij wel strengere regels komen. Wil je als alleenstaande een eengezinswoning hebben, dan moet je niet bij de sociale woninghuur zijn. Waarom zouden zij er aan mee moeten werken dat een jong stelletje niet kan doorgroeien omdat een ander meer ruimte wil hebben dan nodig?

Wat een onzin, dus een jong stel zonder kinderen heeft meer recht??? als het goed is delen ze 1 slaapkamer.
Als het stelletje kinderen heeft is het geen probleem. Als het is omdat ze lekker veel ruimte hebben dan wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De regels zijn op schaarse plekken al zo aangescherpt dat je als eenpersoonshuishouden geen eengezinswoning kan krijgen. En ouderen die te groot wonen hebben geen zin om veel kleiner te gaan wonen en dan ook nog eens veel meer huur te gaan betalen. Je kan dat oplossen met bijvoorbeeld huurgewenning en verhuispremies. Zo lang die er niet komen, komt de zaak niet in beweging.

ZeerPrivé
Berichten: 5317
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

reggie2 schreef:
17 okt 2020 17:47
NeoDutchio schreef:
17 okt 2020 17:46

Juist door dat scheef wonen grijpen een hoop mensen mis. Als je in de sociale woninghuur zit mogen er van mij wel strengere regels komen. Wil je als alleenstaande een eengezinswoning hebben, dan moet je niet bij de sociale woninghuur zijn. Waarom zouden zij er aan mee moeten werken dat een jong stelletje niet kan doorgroeien omdat een ander meer ruimte wil hebben dan nodig?

Wat een onzin, dus een jong stel zonder kinderen heeft meer recht??? als het goed is delen ze 1 slaapkamer.

Een jong stel in de Randstad krijgt al tientallen jaren geen eengezinswoning. Daarvoor moeten ze minimaal 2 kinderen hebben.

ZeerPrivé
Berichten: 5317
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
17 okt 2020 17:54
Maar die alleenstaande zal die eengezinswoning niet gekregen hebben toen hij alleenstaand was.

En als hij daar al een geruime tijd woont, zou hij moeten verhuizen naar kleiner maar ook nog veel duurder?

Waarom niet? Een oudere heeft er ook voordeel van, want gelijkvloerse woningen zijn veel minder bewerkelijk dan eengezinswoningen. Geen gedoe met moeilijk de trap af komen enz.
Iedere woning zal duurder zijn, want als iemand ergens 30 jaar woont, is de huur nauwelijks gestegen. Daar hebben ze dus tov anderen jarenlang voordeel van gehad.
Bovendien is nog de huurtoeslag.

Tegemoetkoming in de vorm van verhuisvergoeding of dat de verhuurder het nieuwe huis helemaal opknapt en eventueel helpt met de verhuizing, vind ik wel terecht.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
17 okt 2020 18:15



Waarom niet? Een oudere heeft er ook voordeel van, want gelijkvloerse woningen zijn veel minder bewerkelijk dan eengezinswoningen. Geen gedoe met moeilijk de trap af komen enz.
Iedere woning zal duurder zijn, want als iemand ergens 30 jaar woont, is de huur nauwelijks gestegen. Daar hebben ze dus tov anderen jarenlang voordeel van gehad.
Bovendien is nog de huurtoeslag.

Tegemoetkoming in de vorm van verhuisvergoeding of dat de verhuurder het nieuwe huis helemaal opknapt en eventueel helpt met de verhuizing, vind ik wel terecht.
Allemaal goed en wel, maar over het algemeen gaan de ouderen er op achteruit, komen ze in wijken waar je niet wil zitten. Niemand kan ze dwingen ( gelukkig). Het zijn niet deze mensen die de woningen bezet houden, er is te weinig tot niks bij gebouwd. Daar hoeft iemand anders niet onder te lijden door op te zouten. Dan moet je bij de regering zijn. ( woningbouw)

ZeerPrivé
Berichten: 5317
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

In Den Haag krijgen senioren voorrang als zij een eengezinswoning achter laten. En nee, ze hoeven niet in een achterstandswijk te gaan wonen.

En wat lijden betreft, ik ken 2 70+ stellen met een trap in huis. Al een paar keer naar beneden verpletterd. Één keer hun heup breken en ze kunnen hun eigen huis niet meer in. En op de gekste manieren naar boven of beneden. Maar ja, de huur is zo lekker laag...

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningtoewijzing WBV Intermaris Hoorn

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
17 okt 2020 18:28
In Den Haag krijgen senioren voorrang als zij een eengezinswoning achter laten. En nee, ze hoeven niet in een achterstandswijk te gaan wonen.

En wat lijden betreft, ik ken 2 70+ stellen met een trap in huis. Al een paar keer naar beneden verpletterd. Één keer hun heup breken en ze kunnen hun eigen huis niet meer in. En op de gekste manieren naar boven of beneden. Maar ja, de huur is zo lekker laag...

Niet iedereen kan een "godsvermogen" betalen want die prijzen die ze nu vragen kan nou eenmaal niet elk mens ophoesten.

Trouwens ik geef ze groot gelijk dat ze blijven...... geef ze een huis met een normale huur ( gemiddeld 100 euro duurder) en verhuiskosten.... dan denk ik dat je meer mensen bereikt dan hoe het nu gaat.

Vallen heb je niet altijd een trap voor nodig.

Gesloten