LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

ik heb nergens gezegd dat het makkelijk is. Maar als je begint met "hij zal tot zijn pensioen geen baan meer krijgen " en "het lukt toch niet als je 50 of ouder bent, vanweg de leeftijdsdiscriminatie ", dan sta je al 5-0 achter.

Je moet wel een beetje ballen tonen

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als Je echt al 8 jaar uit de ICT bent, zie ik iemand vanuit een werkloos bestaan daar niet zo direct in terugkeren.

Maar ik lees overal dat ze zitten te gillen om medewerkers in bijvoorbeeld magazijnen die boodschappen gereed maken om te bezorgen bij de mensen thuis.

Dan kom je weer een beetje in een werkritme en dat helpt op alle fronten.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door eetcafe »

Autisme, wie heeft het niet of zelfs een klein beetje. Ik denk dat deze persoon prima kan functioneren met een bijscholing cursus waar hij erg goed in is. De markt krimpt in maar zal toch ook weer eens opbloeien. Misschien toch maar verder gaan als zelfstandige, dat is volgens mij zijn lust en zijn leven.

Succes,

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Jablan »

eetcafe schreef:
18 okt 2020 12:36
Autisme, wie heeft het niet of zelfs een klein beetje.
Klopt. Iedereen heeft een paar autistische eigenschappen en dat is maar goed ook, want anders redt je het niet. (Autistisch ben je als je op elk aspect van autisme bovengemiddeld scoort)

Wat vindt meneer buiten de IT meer leuk om te doen? Ik zou in die richting gaan zoeken. Momenteel nul inkomen en zelfs als je met een klein contract begint, is dat in elk opzicht winst: mentaal, financieel plus ruimte om je verder te ontwikkelen.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook eens kijken bij een werkervaringsplaats. Levert geen inkomen op, wel perspectief, ritme en sociale contacten.

Een andere optie is vrijwilligerswerk. Je mag dan een onkostenvergoeding ontvangen van maximaal 170 euro per maand. Niet veel, maar het is een begin. Mocht je alleen reiskosten vergoed krijgen, dan is dat onbeperkt. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan vrijwilligerswerk in een bibliotheek; wellicht zijn er mensen die behoefte hebben aan wat computerhulp. Maar ook een repaircafé is misschien een mogelijkheid, ook daar komen vaak mensen met vragen op IT-gebied.

Probleem is wel dat veel dingen stil liggen vanwege Corona, maar oriënteren is altijd mogelijk.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik ben het hier met de meeste geboden voorstellen wel eens maar met "je bent eruit" voor wat betreft de IT niet echt.
Heel veel blijft gewoon hetzelfde en daarmee spreek ik uit ervaring.
Netwerken, computer opbouw, OS, types internet verbinding en vele andere IT functies zijn nog in grote lijnen hetzelfde. Zelfs in programmeertalen veranderen veel dingen, maar als je ooit een programmeertaal machtig was, dan leer je iets anders wel iets makkelijker dan zonder deze voorkennis.
Als je redelijk diep in de IT systemen zat, moet het vrij eenvoudig zijn om in de korte inwerkperiode het weer snel op te pakken.
Het is immers, voor de meeste IT'ers ook een stukje hobby of niet aflatende interesse voor computer techniek.

Ik denk dat het voor deze persoon een kwestie is van.. "ik denk dat ik het niet kan" meer dan dat een bedrijf denkt dat je het niet kunt.

Ik adviseer toch om te blijven solliciteren, ookal denkt u dat u niet geschikt bent voor een functie.

Want het is natuurlijk nog steeds: Nee heb je, Ja kun je krijgen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door berndv »

Wat ik niet begrijp is het volgende. In 2007 voor zichzelf begonnen, maar door het ontbreken van opdrachten ten tijde van de economische crisis gestopt als zelfstandige. Tot zover kan ik het verhaal nog volgen. Maar deze crisis is inmiddels al een behoorlijk aantal jaren afgelopen. Waarom niet het werk als zelfstandige weer oppakken? Wellicht dat het daar nu al wel te laat voor is, maar dat was het in 2012 zeker niet. Juist in die periode waren er volop kansen voor zelfstandigen/freelancers in de meeste vakgebieden om goed te verdienen. Bedrijven waren voorzichtig met het in dienst nemen van personeel en waren toen juist dol op zelfstandigen die ze per opdracht in konden huren, maar niet aan vast zaten.

Maar goed, inmiddels zijn we 8 jaar verder, en de ict is ook 8 jaar verder. Dat vergroot zijn kansen zeker niet.

Daarnaast valt mij ook de titel op. Het is zo stigmatiserend om te zeggen "mijn man IS autistisch". Ik zou het eerder anders benaderen, "mijn HEEFT autisme". Dat is tenminste iets dat ik mijzelf met mijn ADD ook heb aangeleerd. Ik ben geen ADD, ik heb het, maar dat laat mij niet beperken in wat ik wel of niet kan. Sterker nog, op bepaalde punten werkt het juist in mijn voordeel. Op andere punten wellicht ook weer niet. Maar het is niet wat ik ben, het is wat ik heb, een eigenschap van mijn persoon. Ik ben ook van mening dat het met autisme niet anders is. Uw man heeft autisme, hij is het niet.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

De titel van het topic is weer veranderd, veel beter nu!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door kokka »

Er zijn heeeel veel mensen die aan een storing in het autistisch spectrum hebben, dat weerhoudt de meeste mensen er niet van om toch te werken. Ik begrijp dat het fijn zou zijn als hij in zn eigen sector iets kan vinden, maar er zullen toch wel meer baantjes zijn die hij kan doen. Je eigen verstoppen achter je autisme is te makkelijk

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door berndv »

Lowieze schreef:
19 okt 2020 12:51
De titel van het topic is weer veranderd, veel beter nu!
De titel wel, maar het gaat mij vooral om de denkwijze van ts daarin. De titel, maar ook in de tekst komt het voor, geeft voor mij weer hoe ts deze aandoening benadert en kijkt naar de aandoening. Dat is vooral mijn punt.

Ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn, helemaal als je het idee loslaat dat je autistisch bent. Het moet niet iets zijn dat je als beperking ziet. Je moet er je kwaliteiten uit halen en die goed benutten en inzetten. Niet focussen op de punten waarop je eventueel tekort schiet, dan blijf je in een cirkel hangen.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hier een tip, een aantal jaren geleden, toen ik 51 was moest ik een keer invallen op mijn werk als orderpicker.
Dat is met een soort van "boodschappenlijstje" en een handscanner onderdeeltjes uit het magazijn halen en
die in plastic bakken doen, en als de hele order klaar was, wegbrengen naar de productie afdeling.
Dat geloop de hele dag bevoel mij uitstekend. mijn lichamelijke conditie ging met sprongen vooruit.
Autisme kan ik dit geval eerder een voordeel zijn dan een nadeel, omdat deze mensen beter geconcentreerd zijn
en nauwkeuriger werken als "gewone" mensen. Wat voor salaris hier bij hoort is mij niet bekend.
Mijn tip is dan ook, denk eens serieus na over mijn tip, en verkijk U niet op een (mogelijk) iets lager salaris.
Gezond werk met veel beweging is eigenlijk voor een 50+ helemaal niet zo verkeerd ik spreek uit ervaring.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

berndv schreef:
19 okt 2020 13:08

De titel wel, maar het gaat mij vooral om de denkwijze van ts daarin. De titel, maar ook in de tekst komt het voor, geeft voor mij weer hoe ts deze aandoening benadert en kijkt naar de aandoening. Dat is vooral mijn punt.

Ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn, helemaal als je het idee loslaat dat je autistisch bent. Het moet niet iets zijn dat je als beperking ziet. Je moet er je kwaliteiten uit halen en die goed benutten en inzetten. Niet focussen op de punten waarop je eventueel tekort schiet, dan blijf je in een cirkel hangen.
Helemaal mee eens hoor.
De TS schrijft over haar man die een baan zoekt en de moed heeft opgegeven, misschien dat hij dit zelf zo benadert.
Zou fijn zijn als TS eens reageerde.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zie ook veel langdurig werkelozen die nu in de pandemiewerkzaamheden een baan hebben kunnen vinden, oa in het bron- en contactonderzoek, of als monster-afnemer in een van de teststraten. Is dat iets om eens te onderzoeken? En de werkgevers die open staan voor dit soort werknemers, dus met een rugzakje/krasje/vulzelfmaareenmodewoord in, zijn zeldzaam, maar ze zijn er wel.

taxikemperman
Berichten: 631
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik heb maar een advies:
Laat hij zich inschrijven bij een aantal uitzendbureaus en proberen elke klus aan te pakken die ze voor hem hebben.
Hierdoor bouwt hij goodwill op, wordt vaker ingezet, krijgt meer kennis en mogelijk wil een bedrijf hem voor vast

davidstraten91
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2020 15:03

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door davidstraten91 »

Succes met deze vervelende situatie. Een brief schrijven lijkt me inderdaad niet handig. Dan ga je heel lang op antwoord wachten, zeker in deze tijd! Hoop dat die toch nog een baan gaat krijgen!

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door Revoked »

Wat kàn de man van TS in de IT? Het is een breed spectrum, en ik zoek nog een nieuwe collega.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Eigenlijk is de titel nog steeds fout, deze zou moeten luiden:

Ik kom niet aan een baan, hoewel mijn vrouw mij helpt, wat kan ik doen ?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door hebra98 »

omega19 schreef:
19 okt 2020 17:32
Eigenlijk is de titel nog steeds fout, deze zou moeten luiden:

Ik kom niet aan een baan, hoewel mijn vrouw mij helpt, wat kan ik doen ?
>>
Dat lijkt mij niet correct, want volgens mij is TS de vrouw van deze man.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door grun »

Ik lees het als volgt:

De man van TS is nu 50 jaar en heeft tot 2007 een vaste baan gehad, daarna is hij zzp'er geworden. Nu is nog niet zo heel lang geleden vastgesteld dat hij autisme heeft. Wat heeft dat ermee te maken? Autisme word je mee geboren, je ontwikkelt het niet halverwege je leven. of zie ik dat verkeerd? Ik krijg nu het idee dat autisme aangedragen wordt als excuus voor het feit dat hij moeilijk aan de bak komt, maar is dat terecht? Ik vind van niet.

De man van TS werkte tot zijn 37e jaar in de IT, en kennelijk naar tevredenheid want hij had een vaste baan. Als iemand niet functioneert wordt hij ontslagen, vaste baan of niet.
Nu hij 50 jaar is, komt hij moeilijk(er) aan een nieuwe baan. Tja, dat gebeurt nu eenmaal als je ouder bent. Je bent dan duurder en minder flexibel, maar dat heeft niks met autisme te maken. Kan de man van TS geen baan vinden in de sector waarin hij werkzaam was tot zijn 37e jaar? Ik lees tenminste overal dat er behoefte is aan IT'ers.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mijn man komt niet aan een baan, wat kunnen we doen?

Ongelezen bericht door omega19 »

hebra98 schreef:
19 okt 2020 18:04
omega19 schreef:
19 okt 2020 17:32
Eigenlijk is de titel nog steeds fout, deze zou moeten luiden:

Ik kom niet aan een baan, hoewel mijn vrouw mij helpt, wat kan ik doen ?
>>
Dat lijkt mij niet correct, want volgens mij is TS de vrouw van deze man.
:roll:

Gesloten