LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
JonathanM
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2020 15:51

€340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door JonathanM »

Beste lezers,

Tot onze verbazing schiet onze rekening de afgelopen jaren aanzienlijk omhoog.
Op dit moment betalen we €340 per maand! :idea: :cry:

Mijn vraag is:
Zijn onderstaande gegevens een 'normaal verbruik' voor een hoekhuis waar vier personen wonen?
We douchen niet absurd lang & hebben niet 4 beamers aan staan de hele nacht o.i.d.....
Huis is voorzien van dubbelglas en is goed geïsoleerd.
Wij vinden de rekening nog al aan de riante kant..........

Jaar 2018-2019
Stroomverbruik: 5900kwh
Gas: 3500m³

Jaar 2019-2020
Stroomverbruik: 8200kwh
Gas: 2500m³

Extra informatie:
We hebben op dit moment geen slimme thermostaat.
We gebruiken 2-3 keer per week een wat verouderde droger.
Woonachtig in Noordwijk aan Zee

Alle tips zijn welkom wat betreft het omlaag brengen van deze rekening.
Maar de hoofdvraag blijft, klopt dit energieverbruik wel? Volgens internet zou dit verbruik duiden op 7 inwoners!
Laatst gewijzigd door Radar op 20 okt 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

caruso
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 jul 2005 16:47

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door caruso »

Neem als eerste contact op met Vattenfall, zijn hebben ook adviseurs die u wellicht kunnen helpen. Lijkt mij vooralsnog de eerste stap.

peter17111962
Berichten: 567
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Schrijf iedere dag of week op een vast tijdstip de meterstanden op, dan krijgt U inzicht in het verbruik.
Heeft U een slimme meter, dan kunt U ook zien hoeveel Watt U momenteel gebruikt. en hiermee kunt
U ook zien hoeveel uw verbruik terug gaat als U iets aan of uit schakelt. Was dit altijd al zo of heeft U dit
huis pas gekocht? Heeft U uw CV ketel wel op "ECO" staan, oftewel geen warm water op voorraad maar
werkt alleen als er warm water nodig is, net als een ouderwetse geiser. Kijk eens of er geen buurman
ergens illegaal stroom heeft afgetapt voor "plantjes" of voor een stroom vretende Bitcoin miner

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Meten is weten. Het mysterie kan in stapjes worden ontrafeld. U kunt bijvoorbeeld een stroommeter kopen die u tussen stopcontact en stekker doet van uw wasdroger.

CV-ketel op ecostand zodat je niet permanent over heet water beschikt maar 10 of 15 seconden moet wachten. Scheelt ook weer gas. Ook gebruikt de (pomp van de) CV-ketel stroom.

Gebruikt u een droogrek op zolder dan gebruikt u minder stroom. Je hebt daarom ook weinig aan schattingen op internet. Sommige mensen gebruiken royaal energie. Maar er zijn ook hele zuinige consumenten. Elk huishouden is anders.

En dan die "slimme" thermostaat...
https://youtu.be/WlUSFkA-pMo

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat is het bouwjaar van de woning, wat is het woonoppervlak, over hoeveel etages is het woonoppervlak verdeeld, wat is er nadat het huis ooit gebouwd is nog aan isolatie gedaan?
En met wat voor apparatuur wordt het huis verwarmd, waarmee wordt warm water geproduceerd, hoe wordt er gekookt, is er ergens vloerverwarming aanwezig (bijv. de badkamer) en wat voor type vloerverwarming is dat dan?

Het verbruik is fors meer dan gemiddeld. Als dat voor een rijtjeshuis met 100m2 woonoppervlak van na 1992 is, dan is het schrikbarend hoog.
Maar hebben we het hier over een 19e eeuws herenhuis van 200m2 zonder isolatie en met enkelglas ruiten waar in elke kamer de verwarming aan staat, dan is het juist een verrassend laag gasverbruik.

En het elektra verbruik lijkt op het eerste oog ook hoog. Maar ook dat valt wel mee als je naast de oude droger in de bijkeuken ook nog een oudere tweede koelkast en extra vriezer hebt staan, het warm water opwarmt met een elektrische boiler, elektrische vloerverwarming in de badkamer hebt en er een paar pubermeiden in huis wonen die gerust een halve dag in de badkamer doorbrengen.

Ook wanneer er 5 dagen per week thuisgewerkt wordt, tikt dat aardig aan in het elektra verbruik. Een simpele pc met beeldscherm en toebehoren gebruikt zo'n 150 watt. Bij 40 uur per week en 45 werkweken per jaar is dat voor één simpele pc die buiten werktijd uit staat 270 kwh. Maar voor een zware pc met twee beeldschermen etc kan dat gemakkelijk twee tot 3 keer zo veel zijn.

Veel is relatief zonder de volledige omstandigheden te kennen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Het stroomverbruik en zeker de aanzienlijke toename is heel vreemd als u geen extra apparatuur heeft aangesloten.
Maar het lijkt wel aan te tonen dat dit komt omdat u meer in huis doorbrengt?
Het kan wel dat één van de apparaten een veel hoger verbruik heeft vanwege een defect.
Het is mogelijk om een watt meter aan te schaffen en even de grotere gebruikers een poosje te monitoren of er wellicht één apparaat meer gebruikt dan zou mogen / dan zijn aansluitwaarde is.
Als u nog een (oudere) Plasma TV heeft en die staat vaker aan, die kan ook behoorlijk verbruiken. Soms tot (ong) 500 Watt.
Dat is 1 Kwh per 2 uur en ong 21 eurocent. Dat kan redelijk oplopen als deze veel aanstaat.
Terwijl een LCD 50" rond de 100á120watt verbruikt en dus pas bij 8á10 uur dit verbruik heeft.

Ik weet natuurlijk niet uw situatie maar er zijn redelijk wat mogelijkheden om stroom te besparen.
Heeft u overal al ledverlichting? Die zijn vaak nog iets zuiniger en langere levensduur dan de spaarlampen.
Neem aan dat u geen waterbed heeft?

En, is er iets aangepast dat de gasverbruik daling kan verklaren en daarmee wellicht ook de verhoging van stroomverbruik?
Een ander kooktoestel wellicht?

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door omega19 »

peter17111962 schreef:
20 okt 2020 18:20
Kijk eens of er geen buurman ergens illegaal stroom heeft afgetapt voor "plantjes" of voor een stroom vretende Bitcoin miner
Dit lijkt me niet de meest voor de hand liggende optie.
Beter, zoals al gezegd je eigen verbruik ontrafelen, per dag/uur en kijken wat je stroomvreters zijn,

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door berndv »

Of het energieverbruik klopt is moeilijk te beoordelen. Als de waarden overeenkomen met de meterstanden, dan lijkt het verbruik wel te kloppen. Maar het is wel exorbitant hoog.

Wat ik wel raar vind, is uw voorschot. Sowieso zou u in het nieuwe jaar minder moeten gaan betalen. De daling in gasverbruik van 1000 m3 zou een grotere besparing op moeten leveren dan een stijging van bijna 3300 kWh. Als ik uw verbruik bij gaslicht invul, zou u 2018/2019 op een maandbedrag van 290-300 komen en uw verbruik voor 2019/2020 zou het 280-290 zijn. Ook wel logisch, een kuub gas kost ongeveer 80 cent en een kWh stroom kost gemiddeld 20 cent.

Maar het is in mijn ogen niet alleen uw stroomverbruik dat mij opvalt, uw gasverbruik is ook niet aan de zuinige kant. Zowel 3500 als 2500 m3 vind ik behoorlijk aan de hoge kant, maar dat is wel volledig afhankelijk van een heleboel factoren en variabelen. Maar ook zeker uw stroomverbruik is hoog. Als ik kijk wat ik aan stroom verbruik, zo'n 4500 - 5000 kWh per jaar, met een 5 persoons huishouden, waar de droger wel vaker dan 3 keer per week aan staat, waar ook een groot deel van de tijd een computer draait, waar ik in de avonduren een ruimte elektrisch verwarm, met een keukenboiler en elektrisch koken, dan vind ik 8200 kWh wel hoog. Zelfde geldt voor het gasverbruik, ik zit op zo'n 1800 m3, een jaren 80 woning met dito isolatie. Wel overal dubbelglas, maar een ketel van ruim 15 jaar oud.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is voor een doorsnee gezin (2 volwassenen en 1,7 kinderen) in een gemiddelde woning, inderdaad fors. Als jullie echter allemaal een waterbed hebben, 30 reptielen in diverse terraria, een Tesla elke dag volladen, 20m pp per dag douchen, en de CV op 23 graden hebben, zou het weer wat minder fors zijn.

Zoals al gezegd, investeer even in een verbruiksmeter, en plaats die tussen wat apparaten. Houdt daarbij per week eens per dagdeel, liefst om de 2 uur bij wat er aan apparaten aan/uit worden gezet, enzovoorts.

Inzicht is wat hier zo te lezen ontbreekt, en dat kunt u zelf prima verschaffen.

JonathanM
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2020 15:51

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door JonathanM »

fonsflons schreef:
20 okt 2020 18:04
Dat zijn wel forse cijfers voor een normaal 4 persoons gezin. Er is toch zo'n gratis website waar je per uur je verbruik kan inkijken als je een slimme meter hebt?
Als we de online vergelijker gebruiken tussen energieleveranciers, komen we over het algemeen op bedragen uit van €180-210 per maand. Zeker geen €340.....

Vandaar dat we nu eens aan de bel hebben getrokken voor ons zelf. We hebben het idee dat we structureel teveel betalen of niet zuinig met onze energie omgaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door berndv »

JonathanM schreef:
21 okt 2020 11:19
We hebben het idee dat we structureel teveel betalen of niet zuinig met onze energie omgaan.
Voor het verbruik betaalt u wel iets teveel, afgaande van wat ik op basis van uw verbruik bij gaslicht kan zien. Zoals ik aangaf zou u iets onder de 300 euro uit moeten komen.

Maar het verbruik van u komt totaal niet overeen met de samenstelling van uw gezin en het daarbij verwachte verbruik. Die bedragen die u ziet van om en nabij 200 euro gaan op als uw verbruik ook qua gemiddelde overeen zou komen, en dat is zeker niet het geval. uw verbruik is aanzienlijk hoger dan normaal bij uw gezinssamenstelling. Dus het idee van structureel teveel betalen ben ik het niet mee eens, het kan iets goedkoper, afhankelijk van het aanbod op dat moment. Ik zou me eerder zorgen maken over het verbruik en daar zeker iets mee doen, want daar is zeker winst op te behalen.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Vervang de z.g. "slimme" digitale meters in uw woning. En uw probleem is opgelost. Neem een analoge meter. Het is inderdaat een slimme meter VOOR Vattenfall. Bij zonpanelen draait hij niet terugg. Telt wel het geleverde. krijg je minder dan 20 % voor terug.
Ook tellen die meters bij inschakelen van een verbruiker extra vooruit. Het gemeten verbruik kan dan zomaar 100 tot 1000 % meer aangeven dan het werkelijke verbruik. Hier heb al vaker over geschreven. Ook een rechtszaak helpen winnen.
Ook schend de slimme meter het grondrecht van privacy aan. Het energie bedrijf is verplicht de meter weg te halen als u daarom vraagt
Al zegt Vattenfall dat u hem verplicht moet nemen. En het verhaal dat hij gratis gemonteerd wordt is een sprookje. Groet, Henk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door berndv »

Henk Terpstra schreef:
21 okt 2020 16:35
Ook schend de slimme meter het grondrecht van privacy aan. Het energie bedrijf is verplicht de meter weg te halen als u daarom vraagt
kunt u dit ook onderbouwen? Vooral dat laatste deel? Van een slimme meter kan met enkele simpele stappen een domme meter gemaakt worden door de communicatie uit te schakelen.
Henk Terpstra schreef:
21 okt 2020 16:35
Al zegt Vattenfall dat u hem verplicht moet nemen.
Vattenfall zal het een worst wezen wat voor meter u heeft, Vattenfall is niet de netbeheerder, dat is Liander in het geval van ts.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk ook niet dat het netjes is om de "leverancier van energie" te beschuldigen van iets wat door de netbeheerder wordt geplaatst.
Het is niet deze leverancier die invloed heeft, op wat voor manier dan ook, op de juiste werking van de slimme meter.

Deze twee hebben geen samenwerking in die zin.

Edit:
Ook heeft de (netbeheerder) plaatser van de slimmer meter geen voordeel bij het onjuist meten van de slimme meter.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Kleine correctie na het lezen van uw aanvulling. Een sprong van 39% naar voren in elektra verbruik , lijkt op gebruik van elektrisch verwarmen. ook omdat het gasverbruik met 29% is terug gelopen.
Wat verstaat u onder een slimme Thermostaat ? Of bedoeld u iets anders.
Hebben ze in uw of naburige gemeente misschien een energie adviseur ?

U gebruikt ruim drie maal zoveel energie als ik een een vrijstaande woning. Al aangegeven ; een plantjes kweker die stroom leent.
Heeft u een buiten wandcontakt aansluiting? Ik kan hier geen zinnig antwoord op geven op afstand. Maar uw verbruik is niet gemiddeld.
Veel succes. En laat ons weten wat de storing was. Ga alle tips stap voor stap na. Groet, Henk.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door hebra98 »

fonsflons schreef:
21 okt 2020 15:45
JonathanM schreef:
21 okt 2020 11:19
fonsflons schreef:
20 okt 2020 18:04
Er is toch zo'n gratis website waar je per uur je verbruik kan inkijken als je een slimme meter hebt?
Als we de online vergelijker gebruiken tussen energieleveranciers, komen we over het algemeen op bedragen uit van €180-210 per maand. Zeker geen €340.....
Ik bedoelde enelogic.com
>>
Ik heb van Enelogic even de diverse informatie gekeken en dat ziet er prima uit.
Gebruik je het zelf ook?

Goed toegepast kan TS dit goed gebruiken

peter17111962
Berichten: 567
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Hier een rekensommetje om U te laten zien hoe hoog dat verbruik is:
8200 KWh per jaar dat is 157 KWh per week oftewel 22.4 KWh per Dag
Dat delen door 24 (uren per dag) is 0.932 KWh per Uur. Dat is bijna 1 KWh per uur
Of er in zijn huis iets staat wat zoveel stroom staat te vreten dat zou niet moeilijk te vinden
moeten zijn lijkt mij. Een neef van mij had ook zomaar ineens een te hoog stroomverbruik
bleek dat net na de jaaropgave van zijn energiebedrijf hij een brief had gekregen van zijn
"verhuurder" dat er iets mis was met zijn brand gang verlichting en dat er een klus bedrijf
gratis een nieuwe zou komen plaatsen. Inderdaad er werd een nieuwe lamp gemonteerd en
een extra kabel was ook nodig werd er verteld. Pas na een jaar bij de volgende jaaropgave
bleek dat die kabel naar achterbuur zijn plantjes schuur liep.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 355
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag,

Dat is inderdaad een fors verbruik en we kijken graag na of dit passend is bij de thuissituatie. Hiervoor kunt u ons een e-mail sturen via [email protected] met uw adres, voorletters, geboortedatum en laatste 3 cijfers van uw IBAN.

Groeten,

Nancy, Vattenfall

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door hebra98 »

@jonathanM

Kijk ook eens naar Enelogic.com ( :idea: fonsflons)

Die geven, volgens mij, goed inzicht in verbruik en met mogelijkheden om notoire grootverbruikers op te sporen.
Zeker als u de "Youless" kunt gebruiken / inzetten...
Dit is een "life monitoring" direct aangesloten op de P1 poort.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: €340 per maand aan energie bij Vattenfall, klopt dit wel?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

snuffel1 schreef:
22 okt 2020 18:02
Wel vreemd want er is niets aan het huishouden toegevoegd en de zomermaanden van 2019 zijn vergelijkbaar met deze zomer. Het gasverbruik is met 1000 kuub gedaald maar het stroom gebruik is met 2300 Kwh gestegen. kan het niet zo zijn dat u de meterstanden niet goed doorgegeven heeft door bijvoorbeeld de gas stand met de stroom stand te verwisselen want 1000 kuub gas minder gebruiken kan in een woning waar niets aan veranderd is niet kloppend zijn. Wat betreft het voorschotbedrag die loopt wel in de pas want op basis van uw totale energie verbruik kom ik op 310 euro uit en omdat er in een voorschotbedrag een bepaalde marge wordt toegepast is 340 euro reëel te noemen.
Wanneer het elektra verbruik fors is toegenomen, dan is het helemaal niet zo vreemd dat over hetzelfde jaar het gasverbruik is afgenomen. De wet van behoud van energie schrijft voor dat alle energie die 'gebruikt' wordt, direct of indirect wordt omgezet in warmte. Het toegenomen elektra verbruik houdt dus ook in dat de warmte die geproduceerd wordt door elektrische apparatuur is toegenomen. En dat heeft weer als gevolg dat de verwarmingsinstallatie minder hard hoeft te werken.

Gesloten