oplichting Marktplaats

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
w.murk
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2005 19:16

oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door w.murk »

Graag zou ik met U in contact komen om bij gesloten bijlage op TV Radar onder de aandacht van het

van het publiek te brengen, omdat iedereen dit dagelijks bij een enorm Bedrijf als Marktplaats kan overkomen

iedereen daar overkomen, is toch te gek voor woorden

graag Uw reactie, groet Will Murk 86 jaar oud.

PS/.politie rapport. : Dag meneer Murk,

Leest u deze tekst goed door en vul aan waar u dat nodig vindt.
Ik heb ook nog enkele vraag voor u, welke ik vetgedrukt heb in de tekst.

“Ik doe aangifte van oplichting.
Ik heb een telefoon opgestuurd naar een koper via Marktplaats, maar ik heb van de koper nooit het geld ontvangen.
Koper heeft gebruik gemaakt van de betaalmogelijkheid 'Gelijk Oversteken', maar vermoedelijk heeft de koper nooit laten weten dat hij het product heeft ontvangen.

Ik verklaar het volgende over de oplichting:
Op Marktplaats had ik een smartphone, merk Apple 11 Max pro, te koop aangeboden voor 1000 euro. De nieuwprijs van deze smartphone is 1.499 euro, advertentienummer: m1609140108.

Op 7 oktober 2020, 11.24 uur, ontving ik een bod voor de smartphone van ene 'M'.

Het gekoppelde emailadres van 'M' op Marktplaats is:
[email protected]

HEEFT U GEKEKEN OP HET PROFIEL VAN M? HEEFT U DAAR MISSCHIEN EEN FOTO VAN?

'M' wilde mij het bedrag van 1.102,10 euro betalen voor de smartphone, en de betaling laten lopen via de tussenrekening van Marktplaats: 'Gelijk Oversteken'.
'M' zei mij het bedrag naar Marktplaats te storten, en als 'M' de door mij toegestuurde smartphone dan in bezit had, zou ik het bedrag overgeboekt krijgen van Marktplaats.

Op 7 oktober 2020, om 15.20 uur, ontving ik een sms-bericht op mijn mobiele telefoon van Marktplaats.
Ik zag bij de afzender geen telefoonnummer staan, alleen het woordje 'Marktplaats'.
In het sms-bericht stond vermeld dat zij het bedrag via Gelijk Oversteken hadden ontvangen. Ik moest mijn pakket binnen zeven werkdagen versturen. Als de koper het pakket niet zou ontvangen, zou het geld worde teruggeboekt naar de koper.

Ik stuurde het pakket op via PostNL naar de naam en het adres dat 'M' mij had opgegeven, namelijk: Jacco K. uit Nieuw-Bergen.
Ik stelde de koper nog voor om het pakketje langs te brengen, maar dat wilde hij liever niet ‘in verband met corona’.

Het track-en-trace-nummer van PostNL was: 3SKABA[***]
Dit nummer had ik ook doorgegeven aan M (oftewel Jacco K).

Ik kreeg van PostNL het bericht dat het pakket niet kon worden afgeleverd op de [***]straat en dat het pakket bij een PostNL-punt kon worden afgehaald.

-WEET U WAT DE REDEN WAS DAT HET NIET KON WORDEN AFGELEVERD OP DE [***]straat?
- WERD DE KOPER HIERVAN DOOR U OP DE HOOGTE GEBRACHT, OF ??
- WIE/WAAROM ZEI DAT HET NUMMER 088 2255555 GEBELD MOEST WORDEN OM HET NIET TE LATEN AFGEVEN?

Door het track-en-trace-nummer in te tikken op de site van Post NL is te zien dat het op 8 oktober 2020, 12.15 uur, niet gelukt is het pakket af te leveren op de [***]straat, en dat de zending overgegaan is naar een afhaalpunt van PostNL, te weten:

Hema
Mosaique 8
5854AZ Bergen LB

en opgehaald is op 8 oktober om 14:25.

Mobiel nummer van M dat ik had gekregen, te weten 0617195248, is niet meer bereikbaar. “
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2020 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Heeft u enig idee hoe vaak dit al onder de aandacht gebracht is? Niet alleen Marktplaats, maar ook andere verkoopsites kennen een optie om te laten betalen als het product ontvangen is. Nadeel is dat verkoper een baksteen kan opsturen en dat de ontvanger kan zeggen dat er niets ontvangen is. Dat zijn trucjes die al ontzettend vaak voorbij gekomen zijn.

Verder stinkt dit zaakje nog verder. Het huis waar het afgeleverd zou moeten worden is verkocht op 12 augustus. Het kan dus zijn dat het huis leeg gestaan heeft ten tijde van dit gebeuren. Ook dat is niet nieuws onder de zon.

Voor u is het allemaal nieuw en daar maken oplichters graag gebruik van. Wellicht kan de Hema nog ingeschakeld worden om de camerabeelden veilig te stellen van het moment van ophalen. Dan hebt u in ieder geval een gezicht bij de persoon.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door sylvesterb »

w.murk schreef:
22 okt 2020 21:34
-WEET U WAT DE REDEN WAS DAT HET NIET KON WORDEN AFGELEVERD OP DE KEULERSTRAAT?
Vermoedelijk omdat het een leegstaande woning is. Er zijn tal van mogelijkheden te bedenken maar ik kan u garanderen dat de bewoners van dit adres er echt niets mee te maken hebben.
w.murk schreef:
22 okt 2020 21:34
- WERD DE KOPER HIERVAN DOOR U OP DE HOOGTE GEBRACHT, OF ??
Die is door uzelf op de hoogte gebracht door het track & trace code die u heeft doorgestuurd, die kun je gewoon online volgen zoals u zelf ook heeft gedaan. Dit kan de ontvanger ook doen.
w.murk schreef:
22 okt 2020 21:34
- WIE/WAAROM ZEI DAT HET NUMMER 088 2255555 GEBELD MOEST WORDEN OM HET NIET TE LATEN AFGEVEN?
Waarom? Dit is het nummer van de klanten service van PostNL, mogelijk konden ze toen nog iets doen voor u. Geen idee wie u dat nummer heeft gegeven.

Maar het vervelende is u bent OPGELICHT u heeft geen gebruik gemaakt van gelijk oversteken de crimineel heeft u dit laten geloven en u bent er ingetrapt. Een zeer dure les en de politie zal er verder weinig mee doen.

Het internet is een gevaarlijke plek en hiervoor wordt ook overal gewaarschuwd. Criminelen zijn actief op marktplaats, doen zich voor al bank en zijn op het geld uit van onwetende. Helaas ben u hiervan de dupe geworden.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Sira »

Er hadden nog een aantal alarmbellen moeten afgaan.
Waarom zou iemand zich M noemen als zijn "werkelijke" naam Jacco K. is.
Voordat het huis aan de [***]straat werd verkocht, was de naam van de eigenaar [***].

Is het niet verstandig als u eens langsgaat bij dat afhaalpunt? Als iemand bij een afhaalpunt een pakket gaat ophalen, moet hij/zij zich legitimeren. En, indien u het aangetekend heeft verzonden, ook tekenen voor ontvangst.

Had u op uw iPhone ingesteld "zoek mijn iPhone".
Hebt u ooit uw IMEI-nummer van de iPhone genoteerd?

Kijk in ieder geval of u d.m.v. volgende stappen https://support.apple.com/nl-nl/HT201472 nog iets kunt ondernemen.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 okt 2020 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam- en adresgegevens gecensureerd.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Radar »

Achternaam en adresgegevens zijn geanonimiseerd, het gaat - zoals terecht opgemerkt - om misbruikte naam- en adresgegevens. De topicstarter wens ik veel sterkte met de aangifte en de nasleep.

Hartelijke groet, Radar^SK

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Sira »

Beste Radar, u bent er nog eentje vergeten: 3SKABA[***], de track en trace.

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Radar »

Sira schreef:
23 okt 2020 11:28
Beste Radar, u bent er nog eentje vergeten: 3SKABA[***], de track en trace.
Kun je niks mee zonder de reeds verwijderde postcode, maar inderdaad, bij dezen ook aangepast. Voor de lezer voegt het weten van de code bovendien niets toe. Dank!

Groeten, Radar^SK

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou, Marktplaats is er zelf ook achter: ze stoppen met "Gelijk Oversteken".

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat is het halve verhaal, er komt iets anders voor terug.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
15 apr 2022 20:02
Dat is het halve verhaal, er komt iets anders voor terug.
Ja, een ander product. Niet bepaald een “half verhaal” dus. Waar het om gaat, is dat de zo vaak vervloekte methode stopt.

KKS12
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2022 19:00

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door KKS12 »

Ik ben opgelicht door (naam gefilterd door moderatie) op marktplaats.
Hij verkoopt kaarten voor de bekerfinale PSV Ajax.
Nadat ik 150 euro heb betaald zouden de kaarten via de mail verzonden worden. Echter nooit kaarten ontvangen en Benny reageert niet meer.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Jablan »

Spijtig, tegelijk staan hier genoeg tips hoe je veilig handelt op marktplaats.

J. Deltoer
Berichten: 3079
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Maar die naam (naam gefilterd door moderatie) hou ik in de gaten. Als ik ooit kaarten voor een bekerfinale psv ajax nodig heb bestel ik die in ieder geval niet bij (naam gefilterd door moderatie)!

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
18 apr 2022 17:29
Maar die naam (naam gefilterd door moderatie) hou ik in de gaten. Als ik ooit kaarten voor een bekerfinale psv ajax nodig heb bestel ik die in ieder geval niet bij (naam gefilterd door moderatie)!
Weet je wat nog beter is? ALTIJD kaarten via de officiële kanalen kopen en NOOIT via een platform als Marktplaats.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
14 apr 2022 11:57
Nou, Marktplaats is er zelf ook achter: ze stoppen met "Gelijk Oversteken".
En wat komt er terug...?

... een dienst mét kopersbescherming, maar waarvoor de koper eerst 5% moet betalen :roll:

Nee, hier wordt de koper echt een stuk blijer van... :lol:

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mag ik u iets aanbieden? Koekje van eigen deeg, sigaar uit eigen doos?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door JozJan »

Bij 'gelijk oversteken' betaalde de koper ook al volgens mij. Maar dan zónder kopersbescherming. Zo bezien zou het een stap vooruit kunnen zijn (maar ik denk toch meer die sigaar.

Marktplaats, was ooit een prima platform, nu alleen nog maar een bron van ellende.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe wordt de verkoper beschermd op die manier?

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
26 apr 2022 12:17
En hoe wordt de verkoper beschermd op die manier?
Niet dus. Incidenteel verkoop ik nog wel eens wat op MP. Verzenden doe ik al jaren niet meer. Alleen ophalen en betalen via Ideal (Betaalverzoek via MP). Cash accepteer ik ook niet meer. Afspreken doe ik alleen als ik toch thuis ben (bijv. rond etenstijd), wachten op kopers doe ik ook niet meer.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: oplichting Marktplaats

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
26 apr 2022 11:18
Bij 'gelijk oversteken' betaalde de koper ook al volgens mij.
Nee, dat was gratis.
JozJan schreef:
26 apr 2022 11:18
Marktplaats, was ooit een prima platform, nu alleen nog maar een bron van ellende.
Niet mee eens. Ik gebruik Marktplaats regelmatig, en heb nog nooit problemen gehad. Maar ik gebruik wel mijn gezonde verstand.

Plaats reactie