LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

Beste users,

Ik heb een ervaring met een makelaar die me niet lekker zit. Ik vraag mij af of dit klopt of niet.

Dit is het geval:
Wij gaan ons huis verkopen in Utrecht en hebben daarvoor een makelaar in de arm genomen. Tijdens de kennismakingsgesprek vertelde hij dat er twee dagdelen zouden worden ingepland voor bezichtigingen. Dit is vanwege de huidige markt ook zeker nodig vanwege de vele vraag maar dit soort woningen.

Foto's gemaakt, makelaar heeft een mooi dossier gemaakt. Dat ging goed.

De makelaar plande een ochtend in voor de bezichtigingen, erg kort naar mijn mening maar mocht het storm lopen zou het vast kunnen worden uitgebreid.
Woensdag rond 12:00 was het huis te zien voor aankoopmakelaars en het netwerk van de verkopende makelaar. Direct die middag kwam er vier bezichtigingen, helemaal goed. De ochtend erna stond het huis op Funda en rond tien uur was de geplande bezichtigingsochtend vol.

We hebben direct de makelaar gebeld of er nog een dagdeel bij zou komen voor de bezichtigingen. De persoon aan de telefoon zei dat de makelaar de middag na de bezichtigingsochtend bij zijn kinderen was, en hij verder weinig ruimte in zijn agenda had.
Het begon inmiddels behoorlijk te knagen, en we waren bang dat nieuwe geïnteresseerden zou worden verteld dat ze niet meer konden komen kijken. Als verkoper wil je zoveel mogelijk bezichtigingen, dat is duidelijk.

Einde van de dag nog een een mailtje gestuurd, met de vraag of er potentiële kopers worden geweigerd. De reactie was kort en geïrriteerd dat er niemand meer gebeld had. Dus toevallig is het dagdeel voor bezichtigingen binnen no time vol, en daarna belt er niemand meer. Inmiddels is ons het bijna 3000x bekeken op Funda, en is daar dus volgens nee makelaar geen enkele geïnteresseerde uitgekomen.

Mijn vragen:
-Mag een makelaar bezichtigingen weigeren vanwege te weinig tijd? De makelaar is in onze dienst, nu voelt het alsof dit gewoon een lekker snel hapje is wat slechts een ochtend tijd kost.
-Mag je als koper verwachten dat de makelaar meer tijd maakt als de interesse in het huis groot is.

Als er meer vragen komen voeg ik ze wel toe.

Alvast bedankt voor de reacties.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ik kijk naar het huis naast ons die onlangs te koop stond, daar is geen enkele kijker gekomen die het huis op Funda gezien heeft. De markt is zo overspannen dat een makelaar Funda niet eens meer nodig heeft om te verkopen. Het is dat het verplicht is volgens de NVM, maar nodig zeker niet. In zijn eigen klantenkring, via financieel adviseurs en via bevriende makelaars staan kopers in de rij.

Wat voor nut heeft het om nog meer kijkmomenten in te plannen? Het is geen veiling waarin kopers tegen elkaar op kunnen bieden. Naast ons kwamen 10 kijkers (al gescreend zodat de makelaar wist dat er potentie tussen zat) en daar zaten meerdere mensen tussen die eenmalig een bod wilden doen. Waarom zou een makelaar nog eens 20 mensen gaan uitnodigen als het huis dan toch al verkocht wordt?

Voor de verkoopprijs zal het niet uitmaken.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door D34M0N »

UtrechtUtrecht schreef:
23 okt 2020 20:15
Dit is het geval:
Wij gaan ons huis verkopen in Utrecht en hebben daarvoor een makelaar in de arm genomen. Tijdens de kennismakingsgesprek vertelde hij dat er twee dagdelen zouden worden ingepland voor bezichtigingen. Dit is vanwege de huidige markt ook zeker nodig vanwege de vele vraag maar dit soort woningen.

Mijn vragen:
-Mag een makelaar bezichtigingen weigeren vanwege te weinig tijd? De makelaar is in onze dienst, nu voelt het alsof dit gewoon een lekker snel hapje is wat slechts een ochtend tijd kost.
-Mag je als koper verwachten dat de makelaar meer tijd maakt als de interesse in het huis groot is.
De afspraak was toch dat de makelaar 2 dagdelen in zou plannen voor bezichtigingen? Aan die afspraak heeft de makelaar zich zo te horen gehouden. Als je meer bezichtigingen wilt, moet je daar vooraf afspraken over maken.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door omega19 »

Je mag zeker wel van een makelaar verwachten dat hij een overweldigende belangstelling meer kijkmomenten inplant
In Utrecht worden nu veel woningen ruim boven de vraagprijs verkocht. Meer kijkers is meer loten.

Dat het niet dezelfde middag kan moet je wel accepteren, maar een paar dagen later zou mogelijk moeten zijn.
Als het een NVM makelaar is zou ik dit eens bij de NVM te berde brengen

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door geengast »

Ik zou het makelaarscontract eens goed nakijken. Normaal gesproken staat er in zo'n contract dat u de makelaar opdracht geeft uw pand te verkopen.

U bent in dat geval NIET meer de verkoper, dat is de makelaar. Met iets meer moeilijke woorden staat er ook in zo'n contract dat u zich niet met zijn tactieken moet bemoeien.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door scontra »

geengast schreef:
25 okt 2020 11:19
Ik zou het makelaarscontract eens goed nakijken. Normaal gesproken staat er in zo'n contract dat u de makelaar opdracht geeft uw pand te verkopen.

U bent in dat geval NIET meer de verkoper, dat is de makelaar. Met iets meer moeilijke woorden staat er ook in zo'n contract dat u zich niet met zijn tactieken moet bemoeien.


De eigenaar is en blijft de verkoper. De makelaar verkoopt niets !
De makelaar is ingehuurd en verleent, tegen betaling, hand en spant diensten en bemiddelt tussen verkoper en koper.
Echter, als puntje bij paaltje komt, dan bepaald de verkoper of een uitgebracht bos acceptabel is en of de makelaar daarmee verder mag gaan met de verkoop van de woning.
En als je het met de gebruikte verkoop tactieken van de makelaar niet eens bent, dan kan je daar bezwaar tegen maken.

Bovendien10
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2018 10:40

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door Bovendien10 »

Ook wij hebben op Funda meer dan 4000 belangstellenden, maar omdat onze woning boven de €700.000 werd aangeboden, waren er weinig serieuze gegadigden. Ook zij konden het zich niet permitteren en zochten naar goedkopere woningen. Er was wel volop belangstelling voor huizen onder 500.000 en die gingen grif van de hand, of ze het waard waren of niet. Ik begrijp dat wel in deze tijd van schaarste. Onze makelaar had wel tijd, maar weinig bezichtigingen. Soms moet je lang wachten of misschien hoopten ze dat de prijs in de tussentijd verlaagd zou worden. Ook dat begrijp ik. Uiteindelijk kwamen na 3 1/2 maand serieuze kopers. Wij waren al die tijd ontspannen. Het is ook niet niks om een woning te kopen, toch? Wat heb je aan een menigte nieuwsgierige mensen die niet van plan zijn om te kopen? Op Funda krijg je vooraf al alle info. Wie serieus is, maakt een afspraak. De makelaar stond paraat om per dag 4 bezichtigingen voor 2 personen te doen, wat zelden hoeft, maar het zijn de a.s. kopers die bepalen of ze willen komen kijken of niet. Heb geduld.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door rienenik »

Goede afspraken met makelaar maken.BV.Als jij de woning verkoop worden de kosten gehalveerd
Makelaars verdienen goud geld tegenwoordig,dus lopen ze niet zo hard voor je

UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

D34M0N schreef:
24 okt 2020 12:11
UtrechtUtrecht schreef:
23 okt 2020 20:15
Dit is het geval:
Wij gaan ons huis verkopen in Utrecht en hebben daarvoor een makelaar in de arm genomen. Tijdens de kennismakingsgesprek vertelde hij dat er twee dagdelen zouden worden ingepland voor bezichtigingen. Dit is vanwege de huidige markt ook zeker nodig vanwege de vele vraag maar dit soort woningen.

Mijn vragen:
-Mag een makelaar bezichtigingen weigeren vanwege te weinig tijd? De makelaar is in onze dienst, nu voelt het alsof dit gewoon een lekker snel hapje is wat slechts een ochtend tijd kost.
-Mag je als koper verwachten dat de makelaar meer tijd maakt als de interesse in het huis groot is.
De afspraak was toch dat de makelaar 2 dagdelen in zou plannen voor bezichtigingen? Aan die afspraak heeft de makelaar zich zo te horen gehouden. Als je meer bezichtigingen wilt, moet je daar vooraf afspraken over maken.
Dit is geen afspraak, dit gaf de makelaar aan bij de kennismaking.

Het enige punt waar ik bang voor ben is dat de makelaar bezichtigingen weigert omdat hij niet meer tijd wil inplannen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien dat hij die mensen vertelt dat hij contact met ze opneemt zo gauw er een (voor jou tweede, zij hoeven niet alles te weten) bezichtigingsmoment komt?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door D34M0N »

UtrechtUtrecht schreef:
27 okt 2020 08:09
Dit is geen afspraak, dit gaf de makelaar aan bij de kennismaking.

Het enige punt waar ik bang voor ben is dat de makelaar bezichtigingen weigert omdat hij niet meer tijd wil inplannen.
In eerste instantie dacht ik te lezen dat er 2 dagdelen voor bezichtigingen ingepland waren, maar nu ik het terug lees twijfel ik daarover. Zijn er eigenlijk 1 of 2 dagdelen ingepland voor bezichtigingen? Als er nog maar 1 dagdeel is ingepland, lijkt de makelaar zich er inderdaad makkelijk vanaf te willen maken. Maar tenzij op papier is vastgelegd dat er minstens 2 dagdelen ingepland zouden worden, komt de makelaar in principe wel de afspraken na.

Ik zou aanraden om je er niet al te druk over te maken, gewoon afwachten wat er geboden wordt en als de biedingen tegenvallen gewoon bij de makelaar aangeven dat er geen bod tussen zit waar je mee akkoord gaat. Dan moet de makelaar wel nieuwe bezichtigingen inplannen.

UtrechtUtrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 okt 2020 19:49

Re: Mag makelaar bezichtiging weigeren of moet hij meer tijd vrijmaken?

Ongelezen bericht door UtrechtUtrecht »

D34M0N schreef:
27 okt 2020 09:28
UtrechtUtrecht schreef:
27 okt 2020 08:09
Dit is geen afspraak, dit gaf de makelaar aan bij de kennismaking.

Het enige punt waar ik bang voor ben is dat de makelaar bezichtigingen weigert omdat hij niet meer tijd wil inplannen.
In eerste instantie dacht ik te lezen dat er 2 dagdelen voor bezichtigingen ingepland waren, maar nu ik het terug lees twijfel ik daarover. Zijn er eigenlijk 1 of 2 dagdelen ingepland voor bezichtigingen? Als er nog maar 1 dagdeel is ingepland, lijkt de makelaar zich er inderdaad makkelijk vanaf te willen maken. Maar tenzij op papier is vastgelegd dat er minstens 2 dagdelen ingepland zouden worden, komt de makelaar in principe wel de afspraken na.

Ik zou aanraden om je er niet al te druk over te maken, gewoon afwachten wat er geboden wordt en als de biedingen tegenvallen gewoon bij de makelaar aangeven dat er geen bod tussen zit waar je mee akkoord gaat. Dan moet de makelaar wel nieuwe bezichtigingen inplannen.
In de opdracht tot dienstverlening staat niets over tijd voor bezichtigingen of weigeren van belangstellenden. Ik neem je advies aan en zal donderdag afwachten wat er uit komt. Maar het steekt dat de duurbetaalde makelaar zich er makkelijk van af lijkt te maken. Bedankt!

Gesloten