LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door Lynn0 »

Ik dacht ik maak maar weer een nieuw topic aan.

Ik heb bijstandsuitkering aangevraagd ivm scheiding.
Man en ik leven nu een jaar duurzaam gescheiden.
Uiteraard wil men daar bewijzen van.
Maar dat is het punt.

Een aantal jaar verbleven wij ivm werk van man in het buitenland.
Postadres bij mijn ouders.
Ons huis paar jr geleden verkocht met de bedoeling een ander huis weer te kopen/huren.
Is nooit wat van gekomen, in de wintermaanden huurden wij een recreatiewoning voor ong 3 mnd.

Vorig jr sept ben ik naar NL gegaan, man in 2020.
Ik verbleef bij mijn ouders, man bij zijn moeder en is nog 2x naar buitenland gegaan ivm opzeggen van huur en de boel daar leeg te halen.

Inmiddels heb ik een studiootje gehuurd, want kon geen kant op..mijn ouders gaan hun huis verkopen, dus ik moest daar weg.
Maar geen inkomen en word nog gesponsord.

Nu moet ik bewijzen dat we dus duurzaam gescheiden leven.
Hoe doe ik dat in vredesnaam??
Zit met mijn handen in het haar, weet niet wat te doen.
Hebben geen huurcontract van woning in het buitenland, dus geen bewijs.
En hoe zit het met zijn moeder?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe kunt u iets huren zonder huurcontract? U had dan wel een postadres, maar dat is geen bewijs. U had zich bij terugkeer in Nederland opnieuw moeten inschrijven. U woonde op papier bij uw toekomstige ex. Het woord van uw ouders zal niet voldoende zijn.
Hebt u al een gesprek gehad met de gemeente of uitkeringsinstantie? Wat gaven die voor tips?

Lynn0
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 jul 2020 19:03

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door Lynn0 »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2020 15:48
Hoe kunt u iets huren zonder huurcontract? U had dan wel een postadres, maar dat is geen bewijs. U had zich bij terugkeer in Nederland opnieuw moeten inschrijven. U woonde op papier bij uw toekomstige ex. Het woord van uw ouders zal niet voldoende zijn.
Hebt u al een gesprek gehad met de gemeente of uitkeringsinstantie? Wat gaven die voor tips?
Ik heb dat niet op die wijze gehuurd, mijn ex-man heeft dat gedaan.
Wij stonden ook ingeschreven op het adres van mijn ouders, wij zijn in Nederland nooit uitgeschreven geweest.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lynn0 schreef:
03 nov 2020 16:01
NeoDutchio schreef:
03 nov 2020 15:48
Hoe kunt u iets huren zonder huurcontract? U had dan wel een postadres, maar dat is geen bewijs. U had zich bij terugkeer in Nederland opnieuw moeten inschrijven. U woonde op papier bij uw toekomstige ex. Het woord van uw ouders zal niet voldoende zijn.
Hebt u al een gesprek gehad met de gemeente of uitkeringsinstantie? Wat gaven die voor tips?
Ik heb dat niet op die wijze gehuurd, mijn ex-man heeft dat gedaan.
Wij stonden ook ingeschreven op het adres van mijn ouders, wij zijn in Nederland nooit uitgeschreven geweest.
U had een postadres zei u zelf, dat wil zeggen dat u geen vaste woon- of verblijfplaats had. Heeft u zich na terugkeer daadwerkelijk ingeschreven bij uw ouders of is dat het postadres gebleven? Het valt natuurlijk slecht uit te leggen als u beide bij uw ouders stond ingeschreven als postadres terwijl u al niet meer samen was.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie het probleem niet zo. U bent in ieder geval al duurzaam gescheiden, als u niet meer samenwoont EN de echtscheiding is aangevraagd. Ik mag toch aannemen dat u een advocaat hebt?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het Sociaal Domein vraagt u om bewijzen? Dan kunnen zij toch ook aangeven welke bewijzen ze nodig hebben?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
03 nov 2020 17:02
Ik zie het probleem niet zo. U bent in ieder geval al duurzaam gescheiden, als u niet meer samenwoont EN de echtscheiding is aangevraagd. Ik mag toch aannemen dat u een advocaat hebt?
In praktijk woonden ze niet meer samen, maar ze hadden samen 1 postadres in Nederland en samen woonden ze op papier in Duitsland. In theorie is dat dus heel lastig te bewijzen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts heeft NU een studio voor haar alleen.

Het gaat er helemaal niet over hoe het was, maar hoe het nu is.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
03 nov 2020 21:30
Maar de Ts heeft NU een studio voor haar alleen.

Het gaat er helemaal niet over hoe het was, maar hoe het nu is.
Dan leeft ze nu dus gescheiden van elkaar, maar er is niet aan te tonen dat ze al langer uit elkaar zijn.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door grun »

Lady1234 schreef:
03 nov 2020 17:02
U bent in ieder geval al duurzaam gescheiden, als u niet meer samenwoont EN de echtscheiding is aangevraagd. Ik mag toch aannemen dat u een advocaat hebt?
Ze wonen niet meer samen, zoveel is zeker. Ik betwijfel of de scheiding al formeel is aangevraagd, dat kan ik er niet uithalen. Evenmin of er al een advocaat geraadpleegd is. Die kan haar vast beter adviseren dan wij dat kunnen, dan zou dit topic overbodig zijn.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

NeoDutchio schreef:
04 nov 2020 08:25
Lady1234 schreef:
03 nov 2020 21:30
Maar de Ts heeft NU een studio voor haar alleen.

Het gaat er helemaal niet over hoe het was, maar hoe het nu is.
Dan leeft ze nu dus gescheiden van elkaar, maar er is niet aan te tonen dat ze al langer uit elkaar zijn.
Maar bijstand krijgt men niet achteraf met terugwerkende kracht, dus wat ishet belang.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door witte angora »

grun schreef:
04 nov 2020 08:47
Lady1234 schreef:
03 nov 2020 17:02
U bent in ieder geval al duurzaam gescheiden, als u niet meer samenwoont EN de echtscheiding is aangevraagd. Ik mag toch aannemen dat u een advocaat hebt?
Evenmin of er al een advocaat geraadpleegd is. Die kan haar vast beter adviseren dan wij dat kunnen, dan zou dit topic overbodig zijn.
Helemaal waar. Maar ik kan me voorstellen dat mensen direct antwoorden willen als ze in een moeilijke situatie zitten. Met een advocaat moet je een afspraak maken, het forum is 24/7 beschikbaar.

Langdurig hoeft, voor zover ik weet, niet te betekenen langdurig in het verleden. Het kan ook langdurig in de toekomst betekenen, en misschien is juist dat het criterium. Een ander woonadres is dus één ding, nu nog zien dat er een halvarinebriefje op tafel komt.

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Langdurig gescheiden, bewijs en bijstand

Ongelezen bericht door Lowieze »

grun schreef:
04 nov 2020 08:47
Ze wonen niet meer samen, zoveel is zeker. Ik betwijfel of de scheiding al formeel is aangevraagd, dat kan ik er niet uithalen. Evenmin of er al een advocaat geraadpleegd is. Die kan haar vast beter adviseren dan wij dat kunnen, dan zou dit topic overbodig zijn.
Als je een uitkering aanvraagt, is het handiger om bij het Sociaal Domein te vragen naar welke stukken ze nodig hebben. Je kunt heel veel energie en tijd gaan steken in het verzamelen van bewijsstukken, dan kom je daarmee bij je gemeente en dan blijk je heel wat anders te moeten aanleveren om voor een uitkering in aanmerking te komen.

Gesloten