Alle treinstations rookvrij !

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
09 nov 2020 12:30
Nee, maar de ellende door alcohol ( mis ) gebruik is zo ontzettend groot.
Daar komt niets dan rottigheid/ agressie, verbaal en fysiek , van.
Ook in de trein kom je zatte Arie.s tegen met alle gevolgen vandien.
Dus weg ermee / verbod er op .
Nu worden nog steeds alleen de rokers " gepakt " .
Ik pleit voor een alcohol - en tabaksvrije samenleving in het openbaar. 🤓
Nu ga ik nooit met de trein, maar de meeste mensen waar ik mee om ga, die worden alleen maar leuker na wat drankjes. Die durven bijvoorbeeld ineens de microfoon te pakken om vals een liedje te zingen. Ik houd er wel van als de mensen wat losser en relaxter zijn en minder bezig zijn met hoe anderen ze beoordelen. En als dat in zou houden dat ze na een avondje in de stad met de trein moeten, dan zou dat moeten kunnen, want anders krijg je veel meer dronken bestuurders. Dat is namelijk ook een functie van het openbaar vervoer, mensen die niet kunnen of mogen rijden, toch een optie op vervoer geven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door moederslink »

We gaan nu richting het alcoholgebruik i.p.v rookvrije perrons , maar goed...
las vandaag weer in de krant : een bezopen automobilist rijdt een voetganger dood :shock:
Maak gewoon gebruik van een BOB i.pv. treinen te vernielen met je zatte kop of een conducteur in elkaar te meppen of de boel onder te kotsen :evil: .
Al het verdorven middelengebruik zou verboden moeten worden in het openbaar.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, ze gebruiken het niet in het openbaar. Ze doen een drankje in het restaurant, het theater of de kroeg en moeten dan naar huis. Verder is het wel generaliserend. Het grootste deel veroorzaakt zelden de overlast die jij benoemt. Ik ken namelijk zelf niemand die dat ooit heeft gedaan.

En als je het al overlast vindt wanneer mensen wat luidruchtiger zijn en wat vrolijker, dan moet je dat misschien ook bij jezelf zoeken.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Brahms »

Nijogeth schreef:
09 nov 2020 12:57

Ik neem aan dat er dan wel speciale rookruimtes komen voor het ns personeel op de treinen? Als die eerst naar buiten moeten lopen, dan hun sigaret roken en vervolgens weer terug moeten, dan worden de vertragingen nog groter, zeker op grotere stations.
Ik las elders dat de NS een streng maar verstandig beleid voert naar haar werknemers, incl een betaalde (!) Stop met Roken cursus. Vanzelfsprekend horen daar geen rookruimtes bij voor het personeel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
09 nov 2020 13:52
En als je het al overlast vindt wanneer mensen wat luidruchtiger zijn en wat vrolijker, dan moet je dat misschien ook bij jezelf zoeken.
Nee hoor , dat ervaar ik zeker niet als overlast , wel de door mij reeds genoemde kwalijke gevolgen. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar hoe vaak maak je die gevolgen die je noemt nu echt mee? Zeker om daarmee miljoenen mensen te treffen door ze te verbieden onder invloed met de trein te reizen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Miljoenen mensen onder invloed. Niets mis mee. 😡🤢😳

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Na het rookverbod in en rond de trein zou alcohol ook nog wel eens aan de beurt kunnen komen. Maar dan ben je jaren verder.

Wel jammer voor de miljoenen mensen die lekker teut met de trein willen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk inderdaad dat er ieder jaar van alle mensen wel een miljoen een keer met drank op in de trein zitten. Kijk alleen maar op Koningsdag of mensen die naar festivals gaan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Of hooligans. Maar die krijgen uit voorzorg een slooptrein waarvan de noodrem onklaar is gemaakt. Maar goed, we dwalen af. Roken in het OV in Nederland: het mag niet meer.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:
09 nov 2020 15:24
Of hooligans. Maar die krijgen uit voorzorg een slooptrein waarvan de noodrem onklaar is gemaakt. Maar goed, we dwalen af. Roken in het OV in Nederland: het mag niet meer.
Behalve de stoomtram tussen Hoorn en Medemblik. Die paft er nog steeds lustig op los. Leuk om een keer mee te maken, maar je zult het denk ik niet snel voor een tweede keer doen.

Overigens komt dat ding uit de tijd dat er nog geen rookzuilen waren die van de stations weggehaald moesten worden.

Maar nu we het er over hebben: ik ben me er misschien niet zo van bewust, maar ik zie, als ik een station binnen loop, nergens bordjes 'verboden te ro(o)ken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe wordt er dan gehandhaafd? Buitenlandse reizigers die een peuk opsteken etc.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee. Ik denk dat dit het 'nieuwe normaal' is. In die zin dat iedereen weet dat je op het station niet hoort te roken. Dan is een algeheel rookverbod eigenlijk helemaal niet zo gek.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Brahms »

Staat gewoon in de huisregels, netjes aangeplakt bij de toegang tot het station. Nog niet alle stations zijn voorzien van de nieuwe huisregels, maar dat is een kwestie van tijd.

Als buitenlander in een ander land op bezoek verdiep je je eerst in de gewoontes en vooral de regels van het land, toch ?

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Moneyman »

Brahms schreef:
09 nov 2020 17:14
Als buitenlander in een ander land op bezoek verdiep je je eerst in de gewoontes en vooral de regels van het land, toch ?
Was het maar waar :D

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Selbstverständlich
Of course
Bien sur

Chinees weet ik niet.

petervanaard
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2020 16:04

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door petervanaard »

Ik rook zelf niet, maar heb persoonlijk op het station nooit last gehad van rokers, omdat je daar al rook plekken hebt en daar kom ik nauwelijks. Ja, goed nieuws uit oogpunt van de gezondheid van de mensen, maar als je een roker bent is dit wel heel vervelend. Van mij had het niet gehoeven.

J. Deltoer
Berichten: 3080
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Brahms schreef:
09 nov 2020 17:14
Als buitenlander in een ander land op bezoek verdiep je je eerst in de gewoontes en vooral de regels van het land, toch ?
Nee, wij passen ons uiteraard aan aan de buitenlanders en wie dat niet doet is een fascist, een al dan niet institutioneel rascist of een nazi. Vraag maar aan Sylvana.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door moederslink »

Vanaf 2024 mogen de supermarkten géén rookwaren meer verkopen.
Alleen dan nog verkrijgbaar in speciaalzaken en tankstations en in zaken waar ook tijdschriften worden verkocht.
Dat is de bedoeling.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Alle treinstations rookvrij !

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Achterlijk dat dat nog drie jaar moet duren.

Lidl is al vrijwillig gestopt met het verkopen van tabak. Ik vind dat een sterk besluit. Het kost ze immers omzet. Desondanks hebben ze dit besluit genomen vanuit maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Marktleider Albert Heijn (35% marktaandeel) blijft lekker op zijn handen zitten en vindt het allemaal wel prima.

Plaats reactie