LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
jeroenmol
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 nov 2020 10:25

Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door jeroenmol »

Hallo allemaal,

Enige tijd geleden heb ik voor zo'n 50 euro een Nsure energielezer aangeschaft van Essent om mijn energieverbruik uit te kunnen lezen i.c.m. mijn slimme meter.

Echter heeft Essent een tijdje terug aangegeven te stoppen met de Nsure.

Hierover heb ik gereclameerd met [email protected] hier absoluut niet mee eens te zijn, omwille het feit dat er voor dit product betaald is, en ik het product dus binnenkort niet meer kan gebruiken. Na een aantal mails over en weer met excuses, vraagontwijkend gedrag en uiteindelijk een slappe reden, zou er een seintje komen als de app niet meer werkt en zou Rens mijn klacht intern bespreken.

Echter vandaag heb ik vernomen dat de thuisapp dus niet meer werkt en ook geen seintje of oplossing ontvangen vanuit Essent. Om de opvolger, namelijk de Essent verbruiksmanager, te kunnen gebruiken moet je dus verplicht klant worden van Essent. Dit is volstrekt onacceptabel. Ook behoort Essent tot één van de duurste leveranciers. Dus daarom geen klant van Essent.

Wat ik ook heel kwalijk vindt is dat ik nu ook de verbruikshistorie kwijt ben van 2 jaar omdat Essent zomaar eenzijdig stopt met de Nsure en de daarbijhorende Thuisapp.

Hebben meerdere mensen dit probleem? Wellicht kunnen we ons sterk maken en Essent tot een bevredigende oplossing dwingen, omdat er best flink betaald is door klanten voor de Nsure.

Daarbij heeft dit product ook nog eens een verleden met heel veel problemen. Het heeft nooit vlekkeloos gewerkt en mensen stuurden het product massaal terug. De medewerker van de Essent Webshop stuurde maar steeds een nieuwe Nsure op. Die medewerker werd helemaal gek ervan. Ik kan het weten want ik werkte toen bij Volta Solar waar ook de webshop van Essent zat en deze medewerker (ex-collega) tegenover mij zat.

Ook mensen die niet meer klant zijn bij Essent maar gelokt zijn met een gratis Nsure bij een energiecontract gelieve te reageren.

50 euro betaald of niet. Ik vind dit erg onfatsoenlijk en arrogant dat Essent hier zomaar mee stopt zonder vooraf een oplossing te bieden.

Ik hoor het graag van andere gedupeerden.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

P.S. mails tussen Essent en mij zijn op verzoek beschikbaar.

Ger Jeurissen
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2020 10:39
Beste antwoord
Gekozen door jeroenmol

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

door Ger Jeurissen » 10 nov 2020 11:15

L.s.
Sinds gisteren is de Nsure van Essent inderdaad waardeloos geworden. Ik heb hier 1.5 jaar geleden 49 euro voor betaald. Essent heeft de thuisapp waarmee de Nsure was aftelezen verwijderd. Ik heb geen problemen gekend met de Nsure nadat deze was geinstalleerd. Bij de installatie wel wat problemen gehad, maar die waren snel opgelost. Ik ben nog klant bij Essent.

Wat kon je aflezen met de Nsure?
Je actueel stroom en gas verbruik.
2 uurs verbruik per dag, real time.
Dag verbruik.
Week verbruik
Maand verbruik
Jaar verbruik
Omdat ik een Solar Edge omvormer voor mijn zonnepanelen heb kon ik deze koppen in de Thuisapp.

Met de Nsure gaf voor mij een duidelijk inzicht in mijn energie verbruik, zowel actueel en in historie.

Essent heeft de Thuisapp vervangen door een Verbruiksmanger+.
Deze app vervangt de verbruikmanger en voegt daarbij het verbruik van energie toe op:

Dag verbruik, dit kan 3 dagen achterlopen omdat dit via de netwerkbeheerder moet worden verkregen.
Week verbruik
Maand verbruik
Jaar verbruik.

Met de app heb je dus geen actueel inzicht en ook geen 2 uurs inzicht meer t.o.v. de vroegere Thuisapp, die je moest kopen voor 49 euro of kon krijgen via een energiecontract. Het actuele inzicht en de 2 uurs monitoring waren voor mij de items waarvoor ik deze Nsure heb aangeschaft.

Het kan toch niet zo zijn dat een bedrijf iets verkoopt, dan zomaar de app waarmee je moet aflezen verwijderd?

Laten we alle krachten bundelen en iedereen die de Nsure heeft gekocht zich melden.
Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als het inderdaad zo'n baggerproduct is als je zelf beschrijft, snap ik wel dat men ermee stopt. Het zou gek zijn als het andersom was. Men geeft het tijdig aan, zodat klanten op zoek kunnen naar iets anders. Wat zou je dan willen? Dat men een beroerd product desondanks eindeloos in de lucht houdt?

Ik ben wel benieuwd of er in de toepasselijke voorwaarden ten tijde van de koop van het product iets opgenomen was hierover.

Vervelend dat je je historie kwijt bent, maar gelukkig kan je nu overstappen op een variant waarbij je niet afhankelijk bent van een ander.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik begrijp niet dat u dat ding gekocht hebt, terwijl u wist dat er van alles aan mankeerde.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Kunt u wellicht een database dump maken van uw energie gegevens? Dan heeft u ieder geval nog iets.

Is deze Nsure aangesloten op de P1 poort van uw meter? En weet u zeker dat u niet deze uit kunt lezen via een embedded webpage?
(zit deze aan uw netwerk LAN/WIFI aangesloten?)

FYI
Ik ben momenteel zelf ook iets als dat aan het installeren..
Een Raspberry Pi Zero met P1monitor over Wifi.
(ik wacht alleen nog op de serieel kabel (P1 > Pi Zero)
Dan ben je van helemaal niemand afhankelijk en tot nu toe werkt de web interface naar behoren.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Brahms »

Euro 50 uitgeven om meterstanden te kunnen uitlezen, dat schrijf je toch af en toe op een papiertje, als je er al behoefte aan hebt.
Wij laten ons altijd graag verrassen één keer per jaar, en of het nu mee of tegenvalt, het zij zo.

jeroenmol
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 nov 2020 10:25

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door jeroenmol »

Toen ik het apparaat kocht wist ik niet dat het zo'n onding was. Anders koop je het toch ook niet. Lijkt me logisch. Ik vind dat er voor het apparaat betaald is en het nu niet meer bruikbaar is. Ondanks de mankementen. De app functioneerde wel maar niet zoals het hoorde. Dat had ik al lang en breed geaccepteerd. Nu kan ik helemaal niets meer terwijl daar wel voor betaald is. Daar gaat het om. Niet of ik dingen vooraf heb kunnen weten want dan zou je veel producten niet meer kunnen aanschaffen.

Wat de vraag is of meerdere mensen zo'n apparaatje hebben en deze niet meer kunnen gebruiken terwijl daar dus wel voor betaald is? En er is geen oplossing voor.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door sylvesterb »

jeroenmol schreef:
09 nov 2020 10:46
Hierover heb ik gereclameerd met [email protected] hier absoluut niet mee eens te zijn, omwille het feit dat er voor dit product betaald is, en ik het product dus binnenkort niet meer kan gebruiken. Na een aantal mails over en weer met excuses, vraagontwijkend gedrag en uiteindelijk een slappe reden, zou er een seintje komen als de app niet meer werkt en zou Rens mijn klacht intern bespreken.
U gaat dus bij Essent reclameren dat u het niet eens bent dat ze een gratis dienst, waarvoor u niet betaald stopt zet. Dat is uiteraard hun goed recht.
jeroenmol schreef:
09 nov 2020 10:46
Wat ik ook heel kwalijk vindt is dat ik nu ook de verbruikshistorie kwijt ben van 2 jaar omdat Essent zomaar eenzijdig stopt met de Nsure en de daarbijhorende Thuisapp.
Dat is het risico van gebruik maken van een gratis app, deze kunnen opeens stoppen.
jeroenmol schreef:
09 nov 2020 10:46
Hebben meerdere mensen dit probleem? Wellicht kunnen we ons sterk maken en Essent tot een bevredigende oplossing dwingen, omdat er best flink betaald is door klanten voor de Nsure.
U heeft betaald (laat in het midden of het flink is) voor een stuk hardware. U heeft deze hardware gekoppeld aan een gratis app van Essent.
jeroenmol schreef:
09 nov 2020 10:46
Ook mensen die niet meer klant zijn bij Essent maar gelokt zijn met een gratis Nsure bij een energiecontract gelieve te reageren.
Die zitten in een compleet andere situatie dan u. U heeft een stuk hardware gekocht bij Essent en maakte gebruik van een gratis app. Ook hebben deze consumenten het stuk hardware gratis gekregen bij hun abonnement welke veelal maar een korte looptijd van 1 a 2 jaar kent.
jeroenmol schreef:
09 nov 2020 10:46
50 euro betaald of niet. Ik vind dit erg onfatsoenlijk en arrogant dat Essent hier zomaar mee stopt zonder vooraf een oplossing te bieden.
Essent stopt met de levering van een gratis app aan niet klanten van hun, dat is hun goed recht. NSure biedt andere oplossingen en u dient bij bij NSure zijn, zij zijn uw leverancier en Essent is enkel de verkoper.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Brahms schreef:
09 nov 2020 14:38
Euro 50 uitgeven om meterstanden te kunnen uitlezen, dat schrijf je toch af en toe op een papiertje, als je er al behoefte aan hebt.
Wij laten ons altijd graag verrassen één keer per jaar, en of het nu mee of tegenvalt, het zij zo.
>>
Heel eigenaardig. Jouw keuze is dus geldend voor iedereen?
Jij hebt zeker nog een analoge meter die je wel moet uitlezen?
Dus omdat jij in het stenen tijdperk wil leven moet een ander zich daar maar aan aanpassen?
Erg kortzichtig en het heeft overigens helemaal niets te maken met de vraagstelling van TS.

Ga jij lekker door met het opschrijven van je meterstanden, maar ik wil het graag weten zonder in de meterkast te kijken.
Maar de pret zit hem natuurlijk in het zelf samenstellen, tweaken en aansluiten. Het gemak is een bijkomend voordeel.

Gemak dient de mens, maar jou dus blijkbaar niet.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

jeroenmol schreef:
09 nov 2020 14:50
Toen ik het apparaat kocht wist ik niet dat het zo'n onding was. Anders koop je het toch ook niet. Lijkt me logisch. Ik vind dat er voor het apparaat betaald is en het nu niet meer bruikbaar is. Ondanks de mankementen. De app functioneerde wel maar niet zoals het hoorde. Dat had ik al lang en breed geaccepteerd. Nu kan ik helemaal niets meer terwijl daar wel voor betaald is. Daar gaat het om. Niet of ik dingen vooraf heb kunnen weten want dan zou je veel producten niet meer kunnen aanschaffen.

Wat de vraag is of meerdere mensen zo'n apparaatje hebben en deze niet meer kunnen gebruiken terwijl daar dus wel voor betaald is? En er is geen oplossing voor.
>>
Dit apparaatje verbind met uw netwerk via Wifi.
Tikt u dat adres eens in, in een webbrowser.
(kan dit in de video niet beoordelen)

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Revoked »

hebra98 schreef:
09 nov 2020 15:28
jeroenmol schreef:
09 nov 2020 14:50
... Wat de vraag is of meerdere mensen zo'n apparaatje hebben en deze niet meer kunnen gebruiken terwijl daar dus wel voor betaald is? En er is geen oplossing voor.
>>
Dit apparaatje verbind met uw netwerk via Wifi.
Tikt u dat adres eens in, in een webbrowser.
(kan dit in de video niet beoordelen)
Ik denk dat TS wat specifieker informatie nodig heeft dan "dat adres".
Bovendien dient de slimme meter in het eigen netwerk te worden toegevoegd. Een slimme meter zou daar tegen beveiligd moeten zijn omdat dat potentiële poortjes naar de energieleverancier openzet...

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

De P1 poort kun je, volgens mij en de installateur, alleen uitlezen. Deze geeft op gezette tijden de informatie vrij via de poort.

Maar je hebt gelijk, het adres dat je in moet vullen is het ip nummer waarmee de wifi verbinding wordt gemaakt. (bv. 192.168.XXX.XXX)
Ik denk niet dat de APP via een separate wifi verbindt. Dat zou echt heel suf zijn, want dan gooit hij je eigen wifi eruit.
(2 wifi verbindingen tegelijk, met bv smartphone, is niet mogelijk)
De app is wel leuk maar via web interface is vaak meer mogelijk. Maar denk niet dat Essent het vrij geeft of een web interface heeft ingebouwd. Maar.. Niet geschoten.....
Laatst gewijzigd door hebra98 op 09 nov 2020 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Sira »

hebra98 schreef:
09 nov 2020 15:20
Brahms schreef:
09 nov 2020 14:38
Euro 50 uitgeven om meterstanden te kunnen uitlezen, dat schrijf je toch af en toe op een papiertje, als je er al behoefte aan hebt.
Wij laten ons altijd graag verrassen één keer per jaar, en of het nu mee of tegenvalt, het zij zo.
>>
Heel eigenaardig. Jouw keuze is dus geldend voor iedereen?
Jij hebt zeker nog een analoge meter die je wel moet uitlezen?
Dus omdat jij in het stenen tijdperk wil leven moet een ander zich daar maar aan aanpassen?
Erg kortzichtig en het heeft overigens helemaal niets te maken met de vraagstelling van TS.

Ga jij lekker door met het opschrijven van je meterstanden, maar ik wil het graag weten zonder in de meterkast te kijken.
Maar de pret zit hem natuurlijk in het zelf samenstellen, tweaken en aansluiten. Het gemak is een bijkomend voordeel.

Gemak dient de mens, maar jou dus blijkbaar niet.
Wat is er kortzichtig aan de reactie van Brahms?
Hij zelf laat zich ieder jaar verrassen, maar geeft de tip het in de toekomst op te schrijven, als men daar behoefte aan heeft, i.p.v. ergens € 50,- aan uit te geven.
Brahms was mij voor, want ik wilde zeggen dat ik een goedkopere oplossing wist, te weten een papiertje en een pen (heeft iedereen wel in huis), Daarna kun je een schriftje bijhouden of een Excel-bestand aanmaken. Hoe eenvoudig kan het zijn?!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Denk daar maar eens over na met je papiertje en potlood.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Sira schreef:
09 nov 2020 15:50


Wat is er kortzichtig aan de reactie van Brahms?
Hij zelf laat zich ieder jaar verrassen, maar geeft de tip het in de toekomst op te schrijven, als men daar behoefte aan heeft, i.p.v. ergens € 50,- aan uit te geven.
Brahms was mij voor, want ik wilde zeggen dat ik een goedkopere oplossing wist, te weten een papiertje en een pen (heeft iedereen wel in huis), Daarna kun je een schriftje bijhouden of een Excel-bestand aanmaken. Hoe eenvoudig kan het zijn?!
>>
Hij heeft er toch niets aan hoe jullie je meterstanden bijhouden?
Als hij dat al niet wist, dan heeft hij geld uitgegeven om dat nu juist niet te hoeven doen en "real time" zijn verbruik bij te houden. Automatisch in een database. Misschien wil hij wel gebruikers kunnen identificeren die teveel gebruiken. Dat is toch zijn keuze?

Dan heeft hij er ook niets aan dat ik het via Vattenfall, Enelogic en P1Monitor kan doen.

Maar ik bied hem een alternatief voor als zijn Not so Sure echt niet meer werkt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Revoked »

Wel geinig dat iemand hier blijft denken dat het via de huis-en-tuin wifi gaat...
Afijn, het apparaat doet het niet meer. Zoek een werkende oplossing. Blijven hangen in ge-jij brengt alleen irritaties.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik weet niet of Nsure dat kan, maar het is wel mogelijk.
Ik heb het hier via huis-en-tuin wifi...via een Raspberry Pi Zero.
Daar is niets grappigs aan, voor anderen, maar wel voor mij.. :evil:

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Revoked schreef:
09 nov 2020 16:01
Wel geinig dat iemand hier blijft denken dat het via de huis-en-tuin wifi gaat...
Afijn, het apparaat doet het niet meer. Zoek een werkende oplossing. Blijven hangen in ge-jij brengt alleen irritaties.
>>
Omdat je het allemaal zo goed denkt te weten, kijk dan even deze video over de Nsure.
Hij verbind via je eigen wifi zelfs via WPS.

https://www.youtube.com/watch?v=NsRg1xkVy8Y

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo te zien genereert die Nsure zijn eigen netwerk (P1Dongle, in de video), en leg je daarnaast een koppeling met je eigen wifi-netwerk.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door Brahms »

hebra98 schreef:
09 nov 2020 16:24
Ik heb het hier via huis-en-tuin wifi...via een Raspberry Pi Zero.
Daar is niets grappigs aan, voor anderen, maar wel voor mij.
Ieder zijn of haar hobbij en pleziertjes, maar waarom zo afkeurend en onaardig hebra98 richting mensen welke andere pleziertjes hebben en hun meterstanden af en toe, lees één keer per jaar, op een papiertje schrijven ?

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Nsure energielezer onbruikbaar gemaakt door Essent

Ongelezen bericht door hebra98 »

Je moet de eerste keer wifi verbinding met de Dongle maken om het te kunnen koppelen aan je wifinetwerk.
Anders kan de dongle je niet bereiken via je eigen (wifi) netwerk.

Er zijn veel apparaten die zo werken. ik gebruik zelf Wled regelmatig en die doet dat ook.
Eerst verbinden met de Wemos mini om deze te vertellen wat jouw Wifi netwerk en Key is.
Of sommige werken via een WPS key, dan heb je niets in te stellen maar dan is de verbinding met je Wifi en lees je de dongle via je eigen wifi. (in je modem kun je dan ook het mac adres zien en het IP adres wat hij heeft gekregen.

Gesloten