LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Andere onderwerpen over auto en vervoer
hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Is er dan niet de vraag of het verdacht is dat deze functie eraf wordt gehaald omdat TT deze zelf wil / gaat aanbieden?
Dat lijkt mij alsof Microsoft de chrome eraf gooit omdat ze zelf Edge weer "populair" willen hebben.
Het probleem lijkt mij hier te zitten is de verdenking dat TT het heeft verwijdert om eigen (betaald) product te forceren.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Revoked schreef:
10 nov 2020 06:36
Euh...ik rij een Model S P100D. Bumperkleven wil dat ding niet, wel op gepaste afstand dezelfde snelheid aanhouden als de voorganger. In de "eco stand" kan de achtermotor worden vrijgeschakeld, helemaal uit is niet mogelijk. Of was het de voorste motor? Anyway, in het scherm kan JoekelMaps worden weergegeven, of streetview. Geen gedoe met apps-van-derden.
Hypermilen is eigenlijk ook amper mogelijk in dat ding, want benzine/diesel besparen is amper mogelijk. Maar je zal in elk geval weinig benzine verbruiken. Ik zeg overigens niet dat lichtjes hypermilen niet mogelijk is, maar aangezien er ook stroom wordt opgewekt met afremmen, is afremmen en optrekken niet ineens een extreem grote verbruiker.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

hebra98 schreef:
10 nov 2020 10:11
Is er dan niet de vraag of het verdacht is dat deze functie eraf wordt gehaald omdat TT deze zelf wil / gaat aanbieden?
Dat lijkt mij alsof Microsoft de chrome eraf gooit omdat ze zelf Edge weer "populair" willen hebben.
Het probleem lijkt mij hier te zitten is de verdenking dat TT het heeft verwijdert om eigen (betaald) product te forceren.
TomTom biedt die functie al jaren aan.

En verder zal in jouw voorbeeld Chrome er ook niet hebben opgestaan na het installeren van Windows. En in plaats van eraf gegooid, is het programma niet meer bruikbaar en moet dus ergens geüpdate worden door de makers. Overigens is de hardware in zo'n geval ook niet van Microsoft.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
10 nov 2020 11:27
Hypermilen is eigenlijk ook amper mogelijk in dat ding, want benzine/diesel besparen is amper mogelijk. Maar je zal in elk geval weinig benzine verbruiken.
Je hebt hopelijk wel in de gaten dat het hier over een 100% elektrische auto gaat...?

Overigens vrij offtopic, natuurlijk, maar dat terzijde.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dat weet ik.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Waarom spreek je dan over "amper benzine besparen" en "weinig benzine gebruiken"? De logica daarvan ontgaat me volledig.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
10 nov 2020 00:45
Dus Alfatrion, volgens jou mag een fabrikant zijn besturingssysteem niet meer updaten, want dat kan inhouden dat software van derden, waarvoor de apparatuur niet word gemaakt of verkocht, niet meer werkt?
Software komt met fouten. Sommige van die fouten maken het product non-conform. De verkoper moet er voor zorgen dat die fouten worden opgelost.

Daarnaast heb je nieuwe versies met nieuwe features. Als die versies optioneel zijn en met de nodige waarschuwing komen dan is daar weinig mis mee. Als dit wordt opgedrongen, dan wordt het product non-conform gemaakt als er geen backwards compatitibily is.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
10 nov 2020 09:26
alfatrion schreef:
09 nov 2020 23:53
Het verhaal is dat het TT het besturingsysteem heeft aangepast met als gevolg dat de software van een derde partij niet meer werkt. Met andere woorden TT heeft het besturingsysteem non-conform gemaakt.
Je creëert hier een expliciet causaal verband wat er helemaal niet hoeft te zijn.
Ik geef het verhaal van TS aan. Het is realistisch gezien mogelijk dat de situatie anders is.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind nog steeds dat je veel te grote stappen zet. Als er jaren na introductie een update komt waardoor bepaalde third-party-apps het niet meer doen, maar waarbij de eigen software nog alles doet wat het deed (en het misschien wel beter doet!), betekent dat niet automatisch dat het product nonconform is.

Los hiervan bevat het verhaal van TS veel te weinig concrete aanknopingspunten om de conclusie "nonconform" te kunnen trekken.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik trek die conclussie niet. Ik wijs slechts op de mogelijkheid, omdat ik in de discussie proef dat de conclussie conform wordt getrokken.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
10 nov 2020 13:15
Ik trek die conclussie niet. Ik wijs slechts op de mogelijkheid, omdat ik in de discussie proef dat de conclussie conform wordt getrokken.
Ik las (en lees) je onderstaande bericht als een conclusie, niet als een mogelijkheid. Daarom reageerde ik daarop met de melding dat je die conclusie helemaal niet kunt trekken op basis van de bekende informatie.
alfatrion schreef:
09 nov 2020 23:53
Het verhaal is dat het TT het besturingsysteem heeft aangepast met als gevolg dat de software van een derde partij niet meer werkt. Met andere woorden TT heeft het besturingsysteem non-conform gemaakt.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

'het verhaal is' is toch niet een mogelijkheid?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, exact. Vandaar dat ik het opvatte als een conclusie.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
09 nov 2020 23:53
DeZevendeHenk schreef:
09 nov 2020 20:37
Je kunt stellen dat iets pas zeker is als de rechter gesproken heeft maar we hebben het over een apparaat dat jaren geleden pakweg €100 gekost heeft waarbij je TT aansprakelijk zou moeten stellen voor het feit dat software van een derde partij niet werkt? Dat is toch niet realistisch dus denk ik dar je het tegendeel wel kunt stellen.
Het verhaal is dat het TT het besturingsysteem heeft aangepast met als gevolg dat de software van een derde partij niet meer werkt. Met andere woorden TT heeft het besturingsysteem non-conform gemaakt. Het is alsof de fabrikant bij jou thuis komt om ongevraagd en ongewild de velgen van je auto vervangt van 17" naar 16". De banden van een derde partij werken dan niet meer, maar is dat de schuld van de bandenverkoper?
Dit probleem gaat over software, velgen zijn hardware. Dus je mag het met me oneens zijn maar als je dat met een voorbeeld wil illustreren moet je een softwarevoorbeeld geven en geen hardware voorbeeld.
Verder mis ik het gevoel voor realiteit, het gaat om een aanschaf van pakweg €100, jaren geleden. Wat ga je waar afdwingen?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
10 nov 2020 12:31
Waarom spreek je dan over "amper benzine besparen" en "weinig benzine gebruiken"? De logica daarvan ontgaat me volledig.
Omdat de term hypermiling van oorsprong uitgaat van technieken om brandstof te besparen. Dat gaat uiteraard niet bij een elektrische auto. Vandaar dat ik zeg dat ie zo inderdaad weinig benzine of diesel gebruikt.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Vage redenering. Plat gezegd is hypermilen zo ver mogelijk komen met een zo laag mogelijk verbruik. Dat kan uiteraard zoals vroeger om fossiele brandstof gaan, maar net zo goed om stroom.

Om dan te stellen, zoals jij deed, dat "hypermilen amper mogelijk is met dat ding", want: "amper benzine besparen" en "weinig benzine gebruiken", lijkt me weinig logisch en zinvol.

Maar goed, of je nu fossiel of elektrisch wilt hypermilen, in beide gevallen heb je niet snel een flitsapp nodig (om maar weer terug ontopic te komen).

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door hebra98 »

Ik denk dat TS even moet kijken of er voor de flitser app niet reeds een update is die inspeelt op de update van TT.
Als de flitspalen app dit niet heeft kan het natuurlijk zijn dat deze APP niet meer ondersteuning biedt voor dit model TT.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
10 nov 2020 13:23
alfatrion schreef:
10 nov 2020 13:15
Ik trek die conclussie niet. Ik wijs slechts op de mogelijkheid, omdat ik in de discussie proef dat de conclussie conform wordt getrokken.
Ik las (en lees) je onderstaande bericht als een conclusie, niet als een mogelijkheid. Daarom reageerde ik daarop met de melding dat je die conclusie helemaal niet kunt trekken op basis van de bekende informatie.
alfatrion schreef:
09 nov 2020 23:53
Het verhaal is dat het TT het besturingsysteem heeft aangepast met als gevolg dat de software van een derde partij niet meer werkt. Met andere woorden TT heeft het besturingsysteem non-conform gemaakt.
Ik geef daar slechts het verhaal van TS in mijn eigen woorden weer. Dit is mijn 'conclusie':
alfatrion schreef:
09 nov 2020 15:32
TS heeft een apparaat gekocht met daarop besturingssoftware. Het apparaat was geschikt om apps van derde te installeren. Dat maakt dat TS bij aankoop mocht verwachten dat hij apps van derden kon installeren. Het is mogelijk dat TT het apparaat met de update non-conform heeft gemaakt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door alfatrion »

DeZevendeHenk schreef:
10 nov 2020 14:36
Dit probleem gaat over software, velgen zijn hardware. Dus je mag het met me oneens zijn maar als je dat met een voorbeeld wil illustreren moet je een softwarevoorbeeld geven en geen hardware voorbeeld.
Waarom moet dat?

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: TomTom deactiveert flitserapp om eigen flitserabonnement af te dwingen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
10 nov 2020 18:03
DeZevendeHenk schreef:
10 nov 2020 14:36
Dit probleem gaat over software, velgen zijn hardware. Dus je mag het met me oneens zijn maar als je dat met een voorbeeld wil illustreren moet je een softwarevoorbeeld geven en geen hardware voorbeeld.
Waarom moet dat?
Omdat je vergelijking nu helemaal mank loopt. Die velgen kun je beter vergelijken met als TomTom de batterij uit het systeem komt slopen, waarna het oplaadkabeltje dat je voor 2 euro bij de Action hebt gehaald geen nut meer heeft.

Je had beter kunnen zeggen dat ze ECU van je auto hadden aangepast (omdat je automatisch updaten aan hebt staan), waarna het chiptunen van een derde partij niet meer functioneert. Dat zou inhouden dat je naar die derde partij terug zou gaan, waarna die hun software weer compatibel maken met de hardware.

Gesloten